Ett nedläggningshotat spårvägssystem

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Mohlin

Ett nedläggningshotat spårvägssystem

Inlägg av Mohlin »

Jag antar att det redan diskuterats en hel del här om de nedläggningsplaner som tyska politiker i framförallt delstaterna Brandenburg och Berlin för. Givetvis dominerar diskussionerna om linjeindragningar i Berlin med omnejd.
Tyvärr hörs det alldeles för lite om utveckningen i staden Brandenburg an der Havel, där hela spårvägssystemet är hotat av nedläggning.

En regnig novemberdag i fjol besökte jag Brandenburgs lilla spårvägssystem. En liten parantes är att det alltid regnar då jag besöker denna stad, det var samma sak då jag åkte linjen mot Plaue och Kirchmöser för sista gången inför dess nedläggning i september 2002.

Tanken var att jag skulle lägga ut dessa bilder här redan efter hemkomsten, men mycket annat kom i vägen och nu är det redan mars.
Så bäst att lägga ut bilderna och lätta mitt dåliga samvete över att aldrig få nåt gjort.

Trafiken utfördes denna dag av till KTNF6 konverterade Tatra KT4-vagnar, samt relativt nya DUEWAG MGT6D.

Jag låter bilderna stå okommenterade, men vill enbart uppmana eventuella intresserade att besöka östra Tyskland i vår och sommar. Det finns fortfarande en hel del intressant att se, både på järnvägssidan och spårvagnsdito.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Och för den som vill veta mer, trafikbolagets site (på tyska):
http://www.vbbr.de/
Användarens profilbild
mjtag
Kontakt:

Inlägg av mjtag »

Mycket trevliga bilder. Hoppas man inte gör samma misstag där som i Stockholm, dvs lägger ner spårvägen.
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den måndag 20 juni 2011 23:58, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Re: Ett nedläggningshotat spårvägssystem

Inlägg av LÅ1 »

Mohlin skrev:Jag antar att det redan diskuterats en hel del här om de nedläggningsplaner som tyska politiker i framförallt delstaterna Brandenburg och Berlin för.
Diskuterar man nedläggningar i Berlin? Där rustar man ju upp och bygger nytt?
Johnny

Höna eller ägg?

Inlägg av Johnny »

Mellandelarna i de konverterade Tatravagnarna liknar ju mycket dem som finns i GS M31, vilka är höna respektive ägg? Är det så att ombyggda Tatravagnar inspirerat till ombyggnaderna från M21 till M31 eller är det tvärtom. Även Tallinn har väl byggt om Tatravagnar med mellandelar?
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

LÅ1 skrev:Diskuterar man nedläggningar i Berlin? Där rustar man ju upp och bygger nytt?
Inte för vissa linjer i Köpenick, blant annat "Uferbahn" (linje 68) till Alt-Schmöckwitz, som man länge diskuterat om nedläggning. Lyckligtvis har detta ännu inte hänt.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Mohlin

Inlägg av Mohlin »

LÅ1 skrev:Diskuterar man nedläggningar i Berlin? Där rustar man ju upp och bygger nytt?
.

Nedanstående linjer/linjesträckningar i Berlin torde fortfarande vara starkt nedläggningshotade. Det torde dock vara värt att påpeka att den politiska processen pågår och det finns även starka krafter som verkar för en utveckling av hela Berlins spårvägsnät.

Pankow:
Linje M1, Avsnittet Pastor-Niemöller-Platz – Rosenthal Nord
Linje M1, Avsnittet Pastor-Niemöller-Platz – Nordend – Schillerstraße

Heinersdorf:
Linje M2 , Avsnittet Am Steinberg – Heinersdorf

Weißensee:
Linje 12, 27, Avsnittet Pasedagplatz – Bernkasteler Straße (Betriebshof)

Weißensee/ Hohenschönhausen:
Linje 27, Avsnittet Buschallee/Hansastraße – Hauptsraße/Rhinstraße

Prenzlauer Berg:
Linje 12, Avsnittet Stahlheimer Straße/ Wisbyer Straße – U-Bhf. Eberswalder Straße

Mitte:
Linje 12, Avsnittet Zionskirchplatz – Brunnenstraße/Invalidenstraße

Lichtenberg:
Linje 21, Avsnittet S- und U-Bhf. Lichtenberg – Betriebshof Lichtenberg

Friedrichshain/ Lichtenberg:
Linje 21, Avsnittet Bersarinplatz - Loeperplatz

Friedrichshain/ Karlshorst:
Linje 21, Avsnittet Frankfurter Tor – Treskowallee

Mahlsdorf/ Köpenick:
Linje 62, Avsnittet S-Bhf. Mahlsdorf – S-Bhf. Köpenick

Köpenick:
Linje 62, Avsnittet Müggelheimer Straße/Wendenschloßstraße - Wendenschloß

Schöneweide:
Linje 63, Avsnittet S-Bhf. Schöneweide - Johannisthal

Friedrichshagen:
Linje 60, Avsnittet Bahnhofstraße/ Seelenbinderstraße - Bölschestraße – Altes Wasserwerk
Linje 61, Avsnittet Bahnhofstraße/ Seelenbinderstraße Köpenick – Bölschestraße – Rahnsdorf Waldschänke

Grünau:
Linje 68, Avsnittet S-Bhf. Grünau – Schmöckwitz (Schmöckwitzer Uferbahn)
Tillsvidaregrantier till år 2011, därefter återkommer nedläggningshotet.

Vad gäller diskussionerna i Brandenburg an der Havel, så handlar dessa om hur man skulle kunna undvika att bli återbetalningsskyldiga för de EU-pengar som punpats in i spårvagnssystemet. Även den orättvisa bilden av infrastrukturansvaret för spårväg kontra vägtrafik är en tung punkt i diskussionerna.

Med hänsyn till hur delstaten Brandenburg hanterat sina järnvägslinjer vid ett minskat statligt stöd, så är det min personliga uppfattning att delstaten Brandenburg för närvarande har ett relativt begränsat intresse att satsa på spårbunden trafik.
(För den som inte är så insatt är det värt att betona att Berlin inte tillhör Brandenburg, utan är en egen delstat)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Mohlin skrev:
.

Nedanstående linjer/linjesträckningar i Berlin torde fortfarande vara starkt nedläggningshotade. Det torde dock vara värt att påpeka att den politiska processen pågår och det finns även starka krafter som verkar för en utveckling av hela Berlins spårvägsnät.
...

Friedrichshagen:
Linje 60, Avsnittet Bahnhofstraße/ Seelenbinderstraße - Bölschestraße – Altes Wasserwerk
Linje 61, Avsnittet Bahnhofstraße/ Seelenbinderstraße Köpenick – Bölschestraße – Rahnsdorf Waldschänke
...
Nu så kommer jag ihåg att bl.a linjerna 60 o 61 var hotade! Har nog läst det här i forumet!

Vore tråkigt om alla dessa nerdragningarna blir verklighet!
Anders Forsberg

Inlägg av Anders Forsberg »

Läget är nog rätt eländigt i Brandenburg. Som många andra städer i fd DDR så har många flyttat därifrån. Det finns bostadsområden som är helt utrymmda, med hus som spikats igen. Nästan spöklika fd stadsdelar.

Spårvägstrafiken börjar minska allt mer. Så nog är det allvar i talet om nedläggning. Sedan några år går linjerna 1 och 2 var 30:e minut under delar av dagen, tror även linje 6 kör med detta också.

Åk dit det var en trevlig liten spårväg och staden är inte helt fel den heller.

Det är nog ett av problemen för ett antal av de forna DDR städerna att många har dragit västerut. Befolkningssiffrorna har sjunkit katastrofalt på vissa platser. Om jag inte minns fel hade Frankfurt an der Oder ca 90 000 innevånare 1989 och idag är det ca 60 000.

Anders Forsberg
Anders Forsberg

När det gäller mellandelarna på Tatravagnarna är det samma fd stridsvagnstillverkare i Brandenburg som tillverkat mellandelarna till M31 i Göteborg.

Anders Forsberg
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Är spårvidden 1000 eller 900 mm? Ser nästan ut som 600 på en del bilder! :wink:
Byt politik - inte klimat!
Anders Forsberg

1 000 mm

900 mm finns bara på spårvaägarna i Linz och Lissabon

Anders F
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Forsberg skrev:Läget är nog rätt eländigt i Brandenburg. Som många andra städer i fd DDR så har många flyttat därifrån. Det finns bostadsområden som är helt utrymmda, med hus som spikats igen. Nästan spöklika fd stadsdelar.

Spårvägstrafiken börjar minska allt mer. Så nog är det allvar i talet om nedläggning. Sedan några år går linjerna 1 och 2 var 30:e minut under delar av dagen, tror även linje 6 kör med detta också.

Åk dit det var en trevlig liten spårväg och staden är inte helt fel den heller.

Det är nog ett av problemen för ett antal av de forna DDR städerna att många har dragit västerut. Befolkningssiffrorna har sjunkit katastrofalt på vissa platser. Om jag inte minns fel hade Frankfurt an der Oder ca 90 000 innevånare 1989 och idag är det ca 60 000.

Anders Forsberg
Läste en kolumn i SvD om det i dag (formellt i går, onsdag). Richard Swartz skriver om att DDR-medborgarna har "fått hela sitt liv innan 1989 makulerat, odugligförklarat,och ofta bokstavligen fysiskt utplånat".
Kvinnorna är mer rörliga och flyttar, medan männen blir kvar. (Låter lite som svenska norrland!)
Läs hela kolumnen här!
Anders Forsberg

Intressant artikel.

Nu ska jag försöka se om Tony M har rätt och om jag lyckas få in en bild från Brandenburg.

Anders F
Skriv svar