LÅ1 skrev:Diskuterar man nedläggningar i Berlin? Där rustar man ju upp och bygger nytt?
.
Nedanstående linjer/linjesträckningar i Berlin torde fortfarande vara starkt nedläggningshotade. Det torde dock vara värt att påpeka att den politiska processen pågår och det finns även starka krafter som verkar för en utveckling av
hela Berlins spårvägsnät.
Pankow:
Linje M1, Avsnittet Pastor-Niemöller-Platz – Rosenthal Nord
Linje M1, Avsnittet Pastor-Niemöller-Platz – Nordend – Schillerstraße
Heinersdorf:
Linje M2 , Avsnittet Am Steinberg – Heinersdorf
Weißensee:
Linje 12, 27, Avsnittet Pasedagplatz – Bernkasteler Straße (Betriebshof)
Weißensee/ Hohenschönhausen:
Linje 27, Avsnittet Buschallee/Hansastraße – Hauptsraße/Rhinstraße
Prenzlauer Berg:
Linje 12, Avsnittet Stahlheimer Straße/ Wisbyer Straße – U-Bhf. Eberswalder Straße
Mitte:
Linje 12, Avsnittet Zionskirchplatz – Brunnenstraße/Invalidenstraße
Lichtenberg:
Linje 21, Avsnittet S- und U-Bhf. Lichtenberg – Betriebshof Lichtenberg
Friedrichshain/ Lichtenberg:
Linje 21, Avsnittet Bersarinplatz - Loeperplatz
Friedrichshain/ Karlshorst:
Linje 21, Avsnittet Frankfurter Tor – Treskowallee
Mahlsdorf/ Köpenick:
Linje 62, Avsnittet S-Bhf. Mahlsdorf – S-Bhf. Köpenick
Köpenick:
Linje 62, Avsnittet Müggelheimer Straße/Wendenschloßstraße - Wendenschloß
Schöneweide:
Linje 63, Avsnittet S-Bhf. Schöneweide - Johannisthal
Friedrichshagen:
Linje 60, Avsnittet Bahnhofstraße/ Seelenbinderstraße - Bölschestraße – Altes Wasserwerk
Linje 61, Avsnittet Bahnhofstraße/ Seelenbinderstraße Köpenick – Bölschestraße – Rahnsdorf Waldschänke
Grünau:
Linje 68, Avsnittet S-Bhf. Grünau – Schmöckwitz (Schmöckwitzer Uferbahn)
Tillsvidaregrantier till år 2011, därefter återkommer nedläggningshotet.
Vad gäller diskussionerna i Brandenburg an der Havel, så handlar dessa om hur man skulle kunna undvika att bli återbetalningsskyldiga för de EU-pengar som punpats in i spårvagnssystemet. Även den orättvisa bilden av infrastrukturansvaret för spårväg kontra vägtrafik är en tung punkt i diskussionerna.
Med hänsyn till hur delstaten Brandenburg hanterat sina järnvägslinjer vid ett minskat statligt stöd, så är det min personliga uppfattning att delstaten Brandenburg för närvarande har ett relativt begränsat intresse att satsa på spårbunden trafik.
(För den som inte är så insatt är det värt att betona att Berlin inte tillhör Brandenburg, utan är en egen delstat)