x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 2000
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

I en stad så stor som Stockholm er det plass til både T-bane og sporvei. Man ser jo også at andre T-banesteder som London, Paris, Barcelona og Madrid bygger nye sporveier. Sporvei er den beste måten å frakte store og mellomstore passasjerstrømmer over kortere avstander. Ved en viss trafikkmengde er sporvei også billigere enn buss fordi en sporvogn kan frakte langt flere passasjerer enn en buss. Dermed blir personalkostnadene pr. passasjer lavere. Det er klart at man også kan bygge mer T-bane, men her vil kostnaden bli for stor i forhold til nytteverdien man får.
late-
Inlägg: 9
Blev medlem: torsdag 20 juli 2006 10:36
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av late- »

Nils Carl Aspenberg skrev:I en stad så stor som Stockholm er det plass til både T-bane og sporvei. Man ser jo også at andre T-banesteder som London, Paris, Barcelona og Madrid bygger nye sporveier.
Och i London planeras spårväg också mitt i stan. I Strasbourg gjorde dom så här (pdf).
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 0:22, redigerad totalt 1 gånger.
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Har någon studie gjorts över hur mycket varje bil som kommer in till Stockholms innerstad kostar samhället? Skulle gärna vilja se en sådan.

Jag vet att i New York kostar en privatbil omkr. USD 30.00 varje dag per bil i omkostnader för staden. Det är förlorad tid, elförbrukning för trafiksignaler, slitningar på infrastrukturen. föroreningar av luften, trafik bevakningskostnad, o.s.v.

En punktering på George Washington Bron kl 0830 kan kosta New York nästan USD 1,8 milj i förlorade skatteintäkter på grund av industriförseningar.

Bara undrar om sådana kostnader har tillförts "okynneskörningen" istöllet för att bilisterna reser kollektivt?

Kan sådana nummer bli anpassade till byggandet av spårväg i Stockholm så att det inte verkar så dyrt. Man flyttar ju pengar från annan kostnad till spårvägen. Sedan blir ju också gaturummet och gatumöbleringen snyggare om planerat rätt.

mvh Dennis
Skriv svar