x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
I en stad så stor som Stockholm er det plass til både T-bane og sporvei. Man ser jo også at andre T-banesteder som London, Paris, Barcelona og Madrid bygger nye sporveier. Sporvei er den beste måten å frakte store og mellomstore passasjerstrømmer over kortere avstander. Ved en viss trafikkmengde er sporvei også billigere enn buss fordi en sporvogn kan frakte langt flere passasjerer enn en buss. Dermed blir personalkostnadene pr. passasjer lavere. Det er klart at man også kan bygge mer T-bane, men her vil kostnaden bli for stor i forhold til nytteverdien man får.
Och i London planeras spårväg också mitt i stan. I Strasbourg gjorde dom så här (pdf).Nils Carl Aspenberg skrev:I en stad så stor som Stockholm er det plass til både T-bane og sporvei. Man ser jo også at andre T-banesteder som London, Paris, Barcelona og Madrid bygger nye sporveier.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 466
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
- Ort: Narrowsburg, NY, USA
Har någon studie gjorts över hur mycket varje bil som kommer in till Stockholms innerstad kostar samhället? Skulle gärna vilja se en sådan.
Jag vet att i New York kostar en privatbil omkr. USD 30.00 varje dag per bil i omkostnader för staden. Det är förlorad tid, elförbrukning för trafiksignaler, slitningar på infrastrukturen. föroreningar av luften, trafik bevakningskostnad, o.s.v.
En punktering på George Washington Bron kl 0830 kan kosta New York nästan USD 1,8 milj i förlorade skatteintäkter på grund av industriförseningar.
Bara undrar om sådana kostnader har tillförts "okynneskörningen" istöllet för att bilisterna reser kollektivt?
Kan sådana nummer bli anpassade till byggandet av spårväg i Stockholm så att det inte verkar så dyrt. Man flyttar ju pengar från annan kostnad till spårvägen. Sedan blir ju också gaturummet och gatumöbleringen snyggare om planerat rätt.
mvh Dennis
Jag vet att i New York kostar en privatbil omkr. USD 30.00 varje dag per bil i omkostnader för staden. Det är förlorad tid, elförbrukning för trafiksignaler, slitningar på infrastrukturen. föroreningar av luften, trafik bevakningskostnad, o.s.v.
En punktering på George Washington Bron kl 0830 kan kosta New York nästan USD 1,8 milj i förlorade skatteintäkter på grund av industriförseningar.
Bara undrar om sådana kostnader har tillförts "okynneskörningen" istöllet för att bilisterna reser kollektivt?
Kan sådana nummer bli anpassade till byggandet av spårväg i Stockholm så att det inte verkar så dyrt. Man flyttar ju pengar från annan kostnad till spårvägen. Sedan blir ju också gaturummet och gatumöbleringen snyggare om planerat rätt.
mvh Dennis