En samhällsfråga...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

NerdBoy skrev:
Peter-Kbh skrev:Jag vill bara tillägga att den här tråden är inte gjord för att sprida något politiskt budskap. Den är skapad för att höra hur andra "vanliga" människor ställer sig till det mångkulturella samhället i Sverige.
Javisst, och jag är Pippi Långstrump. :roll:
Ja inte helt oväntat att man skulle bli stämplad på stört av en del människor som saknar tolerans. Det är ni människor som dömer med den samma som i realiteten saknar tolerans. Skillnaden mellan er och rasister är noll i mina ögon eftersom ni kort och gott saknar tolerans.
Reimersholme71 skrev:
Peter-Kbh skrev:Det är ju ingen hemlighet att fängelserna består av många gånger fler invandrare än av svenskar.
Nä, det är inte en "hemlighet". Det är en lögn. Viss skillnad.

Eller så har du möjligen inte fått lära dig vad "gånger" betyder i matematiken, och det är du nog inte ensam om. Jag har jobbat som mattelärare på gymnasiet, och dit kommer det unga som inte på nio år i grundskolan lärt sig sån't som vi på 1980-talet lärde oss redan på mellanstadiet. Bråkräkning, exempelvis. Och om man tror att det av nio tiondelar "svenskar" i befolkningen i stort kan bli mindre än en tiondel i fängelsepolulationen (vilket det måste bli om det skall vara "många gånger fler invandrare") då har man inte fått bråkräkningsundervisning, vare sig på mellanstadiet eller på gymnasiet.
Enligt BRÅ så finns det statistik på hur många intagna som är utländska medborgare. Man saknar statistik på hur många som har invandrar bakgrund som sitter i spjället.
Men av alla fängelsekunder så står utländska medborgare för 27% av besättningen. De skall tilläggas att ca 15% av Sveriges befokning betraktas som "invandrare", har jag läst någonstans. Alltså folk som har kommit dem sista 20 åren. You do the math, du som hade varit matte lärare och allt :wink: och for the record, även jag gick i skolan under det glada 80-talet.
Men hur som helst, om 15% av befolkningen är "invandrare", alltså sådanna som både har svenskt medborgarskap samt dem som inte har det, och 27% av dem som sitter i fängelse inte har något medborgarskap, så behöver du ju inte vara hjärnkirurg för att lägga 1+1 samman och se att det är många "gånger" fler "invandrare" representerade på anstalter än vad som finns i övriga samhället.
rote skrev:I samhällsprogrammet Faktum som sändes av Sveriges Television den 27 mars gjordes en genomlysning av den nya politiken. Eva Demant, som representerar FNs flyktingkommissariat i dessa frågor, förklarade i programmet att Sverige tackat nej till att ta emot åtskilliga flyktingar under år 2005 som flyktingkommissariatet bett Sverige ta emot. Sverige använde inte hela kvoten för 2005, 1 700 personer, utan tog bara ut 1 200 personer. Erik Stenström från Integrationsverket som deltagit i flyktinguttagningarna förklarade i programmet att "tidigare tog vi ut sådana som kostade massor av pengar, men nu tar vi sådana som inte kostar så mycket".
Hmm okej, så hur förklaras dem andra 30 000 som kom förra året, och ytterligare dem 40 000 som beräknas komma under 2007?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Peter-Kbh skrev:Men hur som helst, om 15% av befolkningen är "invandrare", alltså sådanna som både har svenskt medborgarskap samt dem som inte har det, och 27% av dem som sitter i fängelse inte har något medborgarskap, så behöver du ju inte vara hjärnkirurg för att lägga 1+1 samman och se att det är många "gånger" fler "invandrare" representerade på anstalter än vad som finns i övriga samhället.
Även om de siffror som du säger stämmer så är inte 27% många gånger fler än 15 %. 1,8 är inte många. Det kan inte du heller mena.

Framför allt tror jag inte det finns fler invandrare i "spjället" än utanför. För det är det du säger i den meningen jag har gjort till fetstil.

Men jag har förstått vad du menar: Det finns förhållandevis fler invandrare än ickeinvandrare i fängelse. Att det är fler brottslingar i denna grupp människor är inte samma sak.

Nånstans - jag vet inte var - läste jag att domstolarnas tolerans för invandrarbrott är lägre än för "svenskbrott". Därav de höga fängelsetalen.

Vill du inte bli stämplad som rasist så ska du inte sprida denna rasistiska propaganda. Du har själv flyttat utomlands. Du är invandrare. Är du också brottsling då?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Kantorn skrev: Vill du inte bli stämplad som rasist så ska du inte sprida denna rasistiska propaganda. Du har själv flyttat utomlands. Du är invandrare. Är du också brottsling då?
Vad är propaganda? Jag skriver om det jag läser och hör, vill du kalla det propaganda, så får du väl göra det. Men det är i ärlighetens namn inte skrivet med den avsikten.
Och ja, i den bemärkelsen är jag invandrare. Dock skall väl tilläggas att i Danmark så ser man invandrare som invandrare och svenskar som svenskar. Man betraktas inte som invandrare av danskar när man är svensk. Inte dem jag har mött i alla fall, och det är en del.
Och för att göra det hundra procentigt, så nej, jag är inte heller brottsling :lol:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Peter-Kbh skrev:
Kantorn skrev: Vill du inte bli stämplad som rasist så ska du inte sprida denna rasistiska propaganda. Du har själv flyttat utomlands. Du är invandrare. Är du också brottsling då?
Vad är propaganda? Jag skriver om det jag läser och hör, vill du kalla det propaganda, så får du väl göra det. Men det är i ärlighetens namn inte skrivet med den avsikten.
Och ja, i den bemärkelsen är jag invandrare. Dock skall väl tilläggas att i Danmark så ser man invandrare som invandrare och svenskar som svenskar. Man betraktas inte som invandrare av danskar när man är svensk. Inte dem jag har mött i alla fall, och det är en del.
Och för att göra det hundra procentigt, så nej, jag är inte heller brottsling :lol:
Det är skillnad på folk och folk... Du är svensk, alltså kan du inte vara invandrare... jösses...

Vissa gör sig dummare än de är... Nästan lika dumt som att Arnold Schwartzenegger, känd senator i Kalifornien (tror jag) vill inskränka invandrares rätt att flytta till Kalifornien.

Om det inte är skrivet med avsikten att propagera, varför fortsätter du att tjata...

Nä, jag lägger ner mitt engagemang i den här tråden. Tack och hej.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Kantorn skrev:
Peter-Kbh skrev:
Det är skillnad på folk och folk... Du är svensk, alltså kan du inte vara invandrare... jösses...

Vissa gör sig dummare än de är... Nästan lika dumt som att Arnold Schwartzenegger, känd senator i Kalifornien (tror jag) vill inskränka invandrares rätt att flytta till Kalifornien.

Om det inte är skrivet med avsikten att propagera, varför fortsätter du att tjata...

Nä, jag lägger ner mitt engagemang i den här tråden. Tack och hej.
Du får ursäkta, men jag har dessvärre inte en blekaste om vad du yrar om :?:
rote

Inlägg av rote »

Peter Kbh skrev:Hmm okej, så hur förklaras dem andra 30 000 som kom förra året, och ytterligare dem 40 000 som beräknas komma under 2007?
Sverige (och Danmark) har förbundit sig genom Genévekonventionen att ta emot alla flyktingar som riskerar förföljelse i sitt hemland få asyl om de lyckas fly från sitt land. Du kan bara få asyl om du befinner dig på svenskt territorium och dit räknas inte ambassader, varför tror du annars det finns folk som betalar människosmugglare för att komma hit?

Genévekonventionen är bindande för varje stat som skrivit under, men det finns inga sanktionsmöjligheter så i praktiken kan varje stat göra som de vill.

Sen vet jag inte vilka du räknar med de 3-40000 som flyttade till Sverige. Är det bara icke-svenska medborgare du talar om nu, eller är det inkl svenskar som flyttat tillbaka till landet igen?
Och för att göra det hundra procentigt, så nej, jag är inte heller brottsling
Invandrare är överrepresenterade i vissa brott, främst av socio-ekonomiska natur som stöld, rån m.m. Det är inget nytt, förr härjade svenska bovar och banditer på "Knivsöder". Den största invandrargruppen som sitter i svenska fängelser är dessutom finnar vilket bl.a. beror på att det är den största invandrargruppen, så kastar vi bara ut finnarna ur det här landet vore allt frid och fröjd för vanliga, hederliga medborgare...

Och som sagt, stämmer det att 15% av befolkningen är invandrare och 27% av brottslingarna i fängelserna är invandrare, är det inte "många gånger".
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

rote skrev:
Peter Kbh skrev:Hmm okej, så hur förklaras dem andra 30 000 som kom förra året, och ytterligare dem 40 000 som beräknas komma under 2007?
Sverige (och Danmark) har förbundit sig genom Genévekonventionen att ta emot alla flyktingar som riskerar förföljelse i sitt hemland få asyl om de lyckas fly från sitt land. Du kan bara få asyl om du befinner dig på svenskt territorium och dit räknas inte ambassader, varför tror du annars det finns folk som betalar människosmugglare för att komma hit?

Genévekonventionen är bindande för varje stat som skrivit under, men det finns inga sanktionsmöjligheter så i praktiken kan varje stat göra som de vill.

Sen vet jag inte vilka du räknar med de 3-40000 som flyttade till Sverige. Är det bara icke-svenska medborgare du talar om nu, eller är det inkl svenskar som flyttat tillbaka till landet igen?
Nej jag räknar asylsökande, varav rätt många av dem får uppehållstillstånd.
Enligt siffror från migrationsverket, så är det inte riktigt 30 000 men ca 25 000. Det kommer fler invandrare än vad et gör till Tyskland, och Tyskland är många gånger (ordagrant) större än Sverige, befolknings mässigt räknat.
Du har all statistik här:
http://www.migrationsverket.se/index.js ... /kvot.html

Det finns bara ett land som tar emot ett större antal flyktingar än Sverige, och det är Frankrike. Men med deras koloniala historia, så skall man nog inte förvänta sig något annat.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Peter-Kbh skrev:
NerdBoy skrev:
Peter-Kbh skrev:Jag vill bara tillägga att den här tråden är inte gjord för att sprida något politiskt budskap. Den är skapad för att höra hur andra "vanliga" människor ställer sig till det mångkulturella samhället i Sverige.
Javisst, och jag är Pippi Långstrump. :roll:
Ja inte helt oväntat att man skulle bli stämplad på stört av en del människor som saknar tolerans. Det är ni människor som dömer med den samma som i realiteten saknar tolerans. Skillnaden mellan er och rasister är noll i mina ögon eftersom ni kort och gott saknar tolerans.
:lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Ja på något vis så är det som om svenskarna och vårt samhälle skall anpassa sig efter invandrarna och deras seder och bruk, men inte tvärt om!
Den här iakttagelsen brukar dyka upp emellanåt och jag vågar påstå att det är som så ofta annars: de som syns mest är inte representativa för gruppen. De flesta invandrare försöker faktiskt lära sig svenska, de betalar skatt på det de tjänar, de står snyggt i kön på Posten, o.s.v. Men dem är det ingen som lägger märke till för det är de som gör tvärtom som får all uppmärksamhet.

Dessutom tror jag att många invandrare hela tiden får anpassa sig mer än vi, som av födsel och ohejdad vana är inne i "den svenska traditionen", tänker på. Ta bara en sån sak som helgdagarna då alla större företag tvingar sina anställda att vara lediga. Jag menar, hur kul är det att vara ledig under jul- och påskhelgerna om man inte har något att fira då? Alla roliga affärer är stängda, det är trista program på teve, kollektivtrafiken funkar inte som vanligt, o.s.v. Och sedan när det kommer en helg som faktiskt är värd att fira så får man försöka klara av firandet på kvällstid för att inte behöva ta ut någon semesterdag.
LÅ1 skrev:Att fira svensk nationaldag kan (enligt vissa svenskar) vara kränkande mot invandrare, men vi svenskar kan gärna vara med och fira deras nationaldagar så att de känner sig accepterade här! Nu överdriver jag, men ibland så får man för sig att en del debatörer och andra (framför allt på den politiska vänsterkanten) resonerar så! Sådana resonemang ökar bara "vanliga" svenskars eventuella negativa syn på invandringen! Har, framför allt på landsbygden, hört uttalanden som "de vill ta över" etc.
Det där med nationaldagsfirandet tror jag mer var ett problem på 90-talet när den svenska flaggan tillfälligt var i händerna på diverse irrbloss (fast de sade "den svenska fanan" i brist på språkkunskaper) och syftet med dagen var nog lite oklart även för många svenskar. Numera är det ju t.o.m. en riktig nationaldag då man får vara ledig och jag vet att många invandrare tycker att det är kul.

I Stockholm har man förresten, på just nationaldagen, en ceremoni i Stadshuset för de som har blivit svenskar under året. Jag känner ett par personer som har varit där och verkligen uppskattat det så jag hoppas att det sprids till fler ställen (om det inte redan har gjort det).
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev: Att fira svensk nationaldag kan (enligt vissa svenskar) vara kränkande mot invandrare, men vi svenskar kan gärna vara med och fira deras nationaldagar så att de känner sig accepterade här!
Den meningen är mycket intressant! Håller med till punkt och pricka med dig! Det roliga - och djupt tragiska - är att invandrare älskar att fira vår nationaldag mer än vi själva gör. Vad beror det på?
Jag skulle tro att det är för att vi tar vår frihet och den svenska statens självständighet för given. Vi har inte varit i krig på länge, vi har många landsdelar där det faktiskt aldrig har varit krig alls, vi har aldrig varit lydfolk åt något annat folk, "den svenska bonden har alltid varit fri", vi var rätt tidigt ute med folkstyre, o.s.v.

Eller så är det så enkelt att vi redan vet att vi är bäst, vi behöver inte bevisa det genom att jubla och vifta med flaggor. :wink:
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Q skrev:
scotland_dan skrev:För den som vill läsa lite mer om hur muslimer vill integreras i sverige kan läsa på följande länk(förhoppningsvis inte helt representativ):
http://www.islamiska.org/s/sverige.htm
Jag bedömmer (och hoppas innerligen) att detta inte är vad majoriteten av troende muslimer vill ha det.

det som beskrivs här är motsatsen till integration. Som jag ser det har författarna inte intentionen att intregreras i den svenska kulturen utan vill leva i sin egna. De vill att den svenska "kulturen", som man kan säga vårat samhålle är grundat på, ska ta hänsyn till deras, men det motsatta är det inte lika stort stöd för.

Min åsikt är att, om jag utvandrar ut Sverige och flyttar till godtyckligt annat land, får jag ställa in min i hur det landet fungerar. Jag kan fortfarande ha mina åsikter, men jag får räta mig efter det nya landets kultur och samhälle.

//Q
Håller med om dina åsikter men är inte övertygad om att "förslagen" i länken är så ovanliga. Tycker mig se tendenser till detta här och där
vidare iom att vi pratar om att begränsa makten för vissa individer inom islam (läs imamer) så kanske man inte ska ta det med en klackspark.

En ganska färsk "tendens"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=540853

ovan handlare egentligen om denna fråga

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=615012

EDIT:
Någon nämnde att man måste ansöka till högskolan i oktober och därför så hade sofia(wild & fresh) redan bestämt sig innan konflikten började. Sofi har inte börjat på en ny kurs ,när hon säger at hon ska börja studera så handlar det tydligen om att slutför en mediautbilding. 10 poäng är vad hon ska ta. Och ja, jag tycker lagen är åt h...vete när facken kan bete sig på detta vis, men detta är förmodligen en helt annan tråd.

Dan
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Ja på något vis så är det som om svenskarna och vårt samhälle skall anpassa sig efter invandrarna och deras seder och bruk, men inte tvärt om!
Den här iakttagelsen brukar dyka upp emellanåt och jag vågar påstå att det är som så ofta annars: de som syns mest är inte representativa för gruppen. De flesta invandrare försöker faktiskt lära sig svenska, de betalar skatt på det de tjänar, de står snyggt i kön på Posten, o.s.v. Men dem är det ingen som lägger märke till för det är de som gör tvärtom som får all uppmärksamhet.

Dessutom tror jag att många invandrare hela tiden får anpassa sig mer än vi, som av födsel och ohejdad vana är inne i "den svenska traditionen", tänker på. Ta bara en sån sak som helgdagarna då alla större företag tvingar sina anställda att vara lediga. Jag menar, hur kul är det att vara ledig under jul- och påskhelgerna om man inte har något att fira då? Alla roliga affärer är stängda, det är trista program på teve, kollektivtrafiken funkar inte som vanligt, o.s.v. Och sedan när det kommer en helg som faktiskt är värd att fira så får man försöka klara av firandet på kvällstid för att inte behöva ta ut någon semesterdag.
LÅ1 skrev:Att fira svensk nationaldag kan (enligt vissa svenskar) vara kränkande mot invandrare, men vi svenskar kan gärna vara med och fira deras nationaldagar så att de känner sig accepterade här! Nu överdriver jag, men ibland så får man för sig att en del debatörer och andra (framför allt på den politiska vänsterkanten) resonerar så! Sådana resonemang ökar bara "vanliga" svenskars eventuella negativa syn på invandringen! Har, framför allt på landsbygden, hört uttalanden som "de vill ta över" etc.
Det där med nationaldagsfirandet tror jag mer var ett problem på 90-talet när den svenska flaggan tillfälligt var i händerna på diverse irrbloss (fast de sade "den svenska fanan" i brist på språkkunskaper) och syftet med dagen var nog lite oklart även för många svenskar. Numera är det ju t.o.m. en riktig nationaldag då man får vara ledig och jag vet att många invandrare tycker att det är kul.

I Stockholm har man förresten, på just nationaldagen, en ceremoni i Stadshuset för de som har blivit svenskar under året. Jag känner ett par personer som har varit där och verkligen uppskattat det så jag hoppas att det sprids till fler ställen (om det inte redan har gjort det).
Jag hoppas du inte missförstod mej! Den beskrivna attityden gällde svenskar. (Inte "krav" från invandrare.)

När det gäller nationaldagsfirandet, skolavslutningar etc. tycks det mest vara rektorer som har problem med det!

Jag ser dagligen hur "försvenskade" många invandrare är. Sen finns det undantag:
- Kriminella grupper som har Sverige som bas eller som arbetsfält.
- Grupper som inte vill bli försvenskade och därför i stället förstärker olika företeelser så som patriarkatiskt familjestyre, klansystem, "hård" tolkning av islam etc.

Ett problem är nog att många barn och ungdomar hålls väldigt hårt hemma, men märker att detta inte stämmer med svenskt synsätt. När de då går långt utanför de gränser de lärt sig hemma så vet de inte riktigt var våra gränser går. (En välvillig tolkning av orsakerna till förorternas "gängproblem". :) )
rote

Inlägg av rote »

scotland Dan skrev:EDIT:
Någon nämnde att man måste ansöka till högskolan i oktober och därför så hade sofia(wild & fresh) redan bestämt sig innan konflikten började. Sofi har inte börjat på en ny kurs ,när hon säger at hon ska börja studera så handlar det tydligen om att slutför en mediautbilding. 10 poäng är vad hon ska ta. Och ja, jag tycker lagen är åt h...vete när facken kan bete sig på detta vis, men detta är förmodligen en helt annan tråd.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=324428
Blockadvakterna utanför Saluhallen Briggen visar ingen större förvåning över Sofia Appelgrens beslut att sälja rörelsen.
- Det har hon sagt till oss ända sedan oktober. Det finns inget nytt i det, säger Dan Fransson från Hotell- och restauranganställdas förbund.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Reimersholme71 skrev:
Peter-Kbh skrev:Det är ju ingen hemlighet att fängelserna består av många gånger fler invandrare än av svenskar.

Är du säker på att det inte är ett missförstånd då? Eller bara en dålig formulering?

Som lärare borde du förstå att folk kan misuppfatta saker, och behöver ett klarläggande snarare än att bli bannade.

Om samhället består av 15% skummisar och fängelsebefolkningen består av 27% skummisar, så är det ju klart skummisarna är mer brottsliga än andra.

Så nu har du tre val:

1. Hitta andra siffror visar det du vill ha sagt.
2. Förklara att det är naturligt för folk som inte rotat sig att ta till brott. Därför kan man minska brotten genom att hjälpa folk att rota sig.
3. Ditt tredje alternativ är att ta fram tillmälen som lögnare och rasist, och därmed cementera uppfattningen att invandring är ett ämne som bara Sverigedemokraterna kan ha en seriös hållning i.

Själv tycker jag det första alternativet är bäst men kräver mest grävande. Det tredje är sämst, så jag nöjer mig med alternativ två och tar fram bondförnuftet.
Användarens profilbild
M_M

Re: En samhällsfråga...

Inlägg av M_M »

Peter-Kbh skrev:Jag som bor i Danmark är van till lite annorlunda metoder. Till skillnad från Sverige, så diskuterar man och inser problemen med en stor invandring. I Sverige så finns det "inga" problem. Hela ämnet har tabubelagts av både media och dem etablerade politikerna, verkar det som.
Det finns förvisso problem men det är ett ännu större problem att inte låta folk fly från olika problemområden o.s.v....

En lösning sverige kanske skulle kunna ta till är att fortsätta ta emot invandrare men införa speciallagar som gör att de i princip knappt har rätt till socialbidrag. Då blir det attraktivt för dem som nya EU-medborgare att sprida ut sig över hela europa.

Det jag ser som det riktiga problemet är att alla andra länder som är relativt rika (i den betydelsen att alla som har råd med mer än mat och husrum är relativt rika) tar in färre invandrare från problemområden än vad sverige gör.

Det är trots allt människor av kött och blod vi pratar om, inte bara nån slags diffusa siffror i någon statistiksamling.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:Om samhället består av 15% skummisar och fängelsebefolkningen består av 27% skummisar, så är det ju klart skummisarna är mer brottsliga än andra.
Varför kallar du invandrarna "skummisar"?
VeVen

Vad innebär det att flytta till ett annat land

Inlägg av VeVen »

Ropen skalla:

"Nordpolen år nordpolackerna!"

Vad innebär det att flytta till ett annat land

En tankeövning.

För att slippa skitsnacket så gör följande tankeexperiment:

Antag att du av någon anledning flyttar till ett annat land, ett som ligger "tillräckligt" långt bort. Vad innebär det för dig? Det är naturligtvis fördelaktigt att försöka lära dig det lokala språket, och de lokala koderna, egentligen mest för din egen skull. Nu är det så, att lär man sig ett språk som vuxen, så är det svårt att lära sig tala det helt brytningsfritt, så du får räkna med att folk alltid kommer att höra att du är utlänning. Sedan får du nog också räkna med att du alltid kommer att sticka ut på ett eller annat sätt, i alla fall dina maner, och kanske ditt utseende kommer att avvika från lokalbefolkningens. Du kommer med ganska stor sannolikhet att förbli en "gringo" hur du än bär dig åt.

Du kommer säkert att försöka på olika sätt att få tag på nyheter från Sverige, och du kanske kommer att umgås en hel del med andra svenskar och andra skandinaver.

Då är frågan: Vilka skyldigheter och vilka rättigheter har du? Självklart måste du respektera det nya landets lagar, regler och traditioner. Men! Du har samtidigt all rätt i världen att bli respekterad för den du är. Du skall inte tvingas anpasssa din politiska eller religiösa övertygelse för den sakens skull. Du skall till och med ha rätt att utöva och uttrycka dessa offentligt! Yttrande, mötes, och religionsfriheten gäller för dig på samma sätt som för lokalbefolkningen!

Att besöka ett annat land

Det skrivs en del handböcker för folk som reser mycket internationellt i tjänsten, som affärsmän och andra. I dessa böcker kan man få en hel del tips som kan hjälpa en att undvika missförstånd och onödiga konflikter.

Det allmänna rådet brukar sammafattas såhär:
- Lär dig om det land du besöker
- Försök inte vara någon annan än den du är. Att försöka verka vara "internationell" blir bara förfärligt pinsamt.

Att mötas över kulturbarriärer

Det kräver alltid en del av båda parter. Båda måste vara beredd att lägga manken till om det skall fungera. Oavsett var man befinner sig.

Vad är en kulturgräns då?

frågar sig då vän av ordning. Antag att vi har två "etniska svenskar" en bor i Stockholm och är öppet homosexuell, och väl inläst i modern queerteori, en annan bor i det småländska bibelbältet och är aktiv i en frikyrka, där principen om "mannen som familjens överhuvud" är en självklarhet, helt på tvärs mot svenska statens jämställdhetsambitioner.

Även mellan två "svenskar" finns alltså goda möjligheter till totala kulturkrockar. Hur skall vi hantera det? Vem av dessa två ovan representerar det "genuint svenska"?

debatterar VeVeN
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Q skrev:F.ö. så har en norsk professor emiretus i sociologi, Sigurd Skirbekk, skrivit en väldigt intressant artikel på temat "Tio tabubelagada tema i invandringsdabatten"
Klart läsvärd, men med det säger jag inte vad som är "rätt eller fel".
Ja jösses sicken skit det finns här och var i det han skriver.
Men då det rör sig om stora grupper med andra traditioner och lojalitetsband, och som inte har tänkt att bli som oss, då är det grund till att ta fruktan på allvar.
För att det där ska vara det minsta seriöst så behövs det vetenskapliga bevis för att (i det här fallet) norrmännens kultur är bättre än andras. Vad finns det för belägg för detta
Folk med andra kulturhistoriska erfarenheter är annorlunda.
Det här är också ett galet tankesätt. Det finns "urbefolkning" som är "annorlunda" men det är först på senare år som man har börjat behandla dem hyffsat mänskligt. I gruppen "annorlunda" kan man räkna in ganska många skiljda kategorier såsom folk med autismspektrumstörningar, HBT-människor och många andra.
Många från icke-västliga kulturer har ofta en annan primärlojalitet än den som finns bland västliga invandrare. Lojalitet till familj och vänner kan betyda mer än en abstrakt, universell laglydighet. Idén om umma, det stora islamska broderskapet, kan för många betyda mer än lojalitet till nationalstaten och dess historia.
Det här förutsätter att folk som invandrar från muslimska länder för så kallat muslimska traditioner vidare. Tror du till exempel att en bög som invandrat från Iran fortsätter med stening av homosexuella? Drivkraften för många att flytta över halva jordklotet är att söka en förändring mot det liv de levde i före de flyttade sig.
Aftenposten kunde 17-09-04 referera till en undersökning som visade att 47 av 51 undersökta invandrarbutiker i Oslo undandrog sig skatt.
Fullständigt värdelöst vetande om man inte redovisar samma siffror för "icke-invandrar-butiker", och dessutom med samma fördelning av olika kategorier av butiker. (Man kan t.ex. inte jämföra den lokala närbutiken med en uråldrig kassaapparat med en stor matkedja med datoriserade kassasystem, möjligheterna att skylla på misstag för att undvika att betala skatt är större i en mindre verksamhet, förutsatt att man inte verkligen sätter det i system och ändrar i mjukvaran i datorsystemen i de större kedjorna). En pizzeria har större möjligheter att fuska än stora kedjan McDonalds o.s.v....
Butiksinnehavarnas lojalitet gick först och främst
till den egna gruppen, bara i andra hand till den norska staten.
Man kan t.ex. dra en paralell till att "arbetarnas lojalitet gick först och främst till den egna gruppen, bara i andra hand till övriga personer såsom arbetslösa, sjuka, pensionerade, arbetsgivare o.s.v.... och den paralellen är ju en rätt slående beskrivning av fackförbunden i sverige...

Hur många ursvenska hantverkare finns det som aldrig jobbar svart?
Tabu: Kulturvariationer leder oftare till konflikt än det motsatta.
Visst, men vad fan ska man göra åt att jag och många fler råkar vara sådana att vi fullständigt hatar att se/höra sport, trots att sportkonsumerandet är en grundsten i "den svenska kulturen"?
Norge har historiskt sett varit ett förhållandevis homogent samhälle, både när det gäller religion och kulturella referenser.
Det är lite ordvitsigt att ordet "homogen" är likt "homosexuell". Har den där forskaren funderat på vilka likheter och olikheter det finns mellan heterosexuell respektive homosexuell raggning & co?

Sedan försöker han skylla det klassiska storstadsproblemen på invandringen. Storstadsproblemen beror inte direkt på invandring från andra länder, utan delvis på "invandring" från andra orter i landet och framförallt på att den totala befolkningsmängden är stor. Problemet är att man har bara "stamkänsla" med ett begränsat antal individer. I en liten håla så känner nästan alla varandra medan i en stad med hundratusentals invånare så känner varje person bara en pytteliten del av stadens invånare, och därmed är varje persons bekantskapskrets en betydligt mindre del av den totala befolkningen, vilket gör att när en busskurs glasrutor krossas i en håla så drabbar det en stor del av en enskild persons bekantskapskrets, medan i en storstad fördelas kostnaden för reparationen på näst intill bara personer utanför en enskild persons bekantskapskrets. Om man har så många som 100 bekanta i en stad i Göteborgs storlek så landar 0.03% av reparationskostnaden på ens bekantskapskrets, medan om man har 100 bekanta i en håla med 3000 invånare så landar 3.3% av reparationskostnaden på ens bekantskapskrets. Det är lätt att inse varför folk i en håla ryter till om de misstänker att snorungar tänker hitta på bus medan folk i en storstad tittar bort i samma situation. Chansen att snorungarna är bekanta eller släkt med någon av betraktarens bekanta är dessutom mycket högre i en håla än i en storstad. Vad har de här problemen med invandrare att göra? Inte mycket, typ.

Sedan pratas det om "kriminalitetsprofil" men man glömmer berätta att man såklart bara räknar brott där man funnit en järningsman. Det ger en skevhet, man räknar inte enbart hur vanligt brottslighet är utan siffrorna störs av att man också blandar in hur bra/dåliga olika grupper är på att klara sig trots att de faktiskt begått ett brott.

Att maffiaverksamhet är baserad hos andra länder gör knappast alla personer från de länderna till kriminella.
Tabu: Invandrare har det bättre ställt än många av deras företrädare hävdar. Många av dem ser ner på vår kultur och vill undgå den såsom något omoraliskt och mindervärdigt.
Det där är något som lätt uppstår i alla minoritetsgrupper. Det finns homosexuella som ser ner på och undviker att umgås med heterosexuella. Det här skapas till stor del för att den stora gruppen som sätter normen har svårt att ta till sig "avvikarna".
invandrare är överrepresenterade när det
gäller andelen ogifta, yngre män
Hur var det nu, får homosexuella gifta sig i Norge? Jag påstår inte att merparten av dessa ogifta yngre män är homosexuella men att vara homosexuell är ett gott skäl att utvandra från en hel rad länder.

Nu hinner jag inte läsa mer av pdf'en, jag återkommer senare.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Reimersholme71 skrev:
Erik Sandblom skrev:Är du säker på att det inte är ett missförstånd då? Eller bara en dålig formulering?
Saken är den att jag brukar försöka kalla saker vid deras rätta namn. Och att påstå att det är flera gånger fler "invandrare" i fängelserna än "svenskar" är så uppenbart orimligt och fel att det inte kan vara något annat än ett försök att fara med osanning för att stödja sina andra lika orimliga utsagor. Det är samma sorts lögn som de som brukar handla om gruppvåldtäkter och våldsbrott som påstås begås av "utlänningar" i så mycket större utsträckning än av "svenskar". Skrämselpropaganda som skall få hyggligt folk att rösta på främlingsfientliga missnöjespartier.

Låt mig slå fast, en gång för alla: Flyktingmottagandet är inte ett ekonomiskt problem. Och de eventuella problem som är associerade med flyktingmottagandet är inte flyktingarnas fel utan vårt fel. Alla människor har rätt till asyl och skydd mot förföljelse. Om vi inte lyckas ta emot och välkomna dessa människor till vårt land på rätt sätt (inklusive att se till att de får möjlighet att lära sig vårt språk och att försörja sig) så är det vi som nation, våra myndigheter och politiker, som gör fel, inte de människor som kommer hit i sökandet efter skydd.
Byt politik - inte klimat!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Reimersholme71 skrev:
Erik Sandblom skrev:Är du säker på att det inte är ett missförstånd då? Eller bara en dålig formulering?
Saken är den att jag brukar försöka kalla saker vid deras rätta namn.

Men du vet ju inte säkert att det är en medveten lögn. Okej att en del kanske ljuger om det medvetet, men den här gången kanske det verkligen var en misuppfattning. Det räcker att du påpekar hur det egentligen ligger till.

Vi ser ju att folk säger att svenskar inte kan diskutera den här frågan på ett vettigt sätt. Ge dem inte rätt! Ta frågorna seriöst. Xenofobi innehåller ordet "fobi" vilket betyder rädlsa. Folk är alltså rädda. Därför ska man svara vänligt på frågor och funderingar, så att folk kanske lugnar sig lite.

Jag håller med dig om att det är vår skydlighet att hjälpa rotlösa människor. Men samtidigt kanske man måste acceptera att en person som varit med om krig och elände kommer behöva lite extra stöd och hjälp, och då krävs troligen skattefinansierade löner till det. Som med andra skattefinansierade verksamheter kan det nog löna sig i längden, men ändå.
Låst