Q skrev:F.ö. så har en norsk professor emiretus i sociologi, Sigurd Skirbekk, skrivit en väldigt intressant artikel på temat
"Tio tabubelagada tema i invandringsdabatten"
Klart läsvärd, men med det säger jag inte vad som är "rätt eller fel".
Ja jösses sicken skit det finns här och var i det han skriver.
Men då det rör sig om stora grupper med andra traditioner och lojalitetsband, och som inte har tänkt att bli som oss, då är det grund till att ta fruktan på allvar.
För att det där ska vara det minsta seriöst så behövs det vetenskapliga bevis för att (i det här fallet) norrmännens kultur är
bättre än andras. Vad finns det för belägg för detta
Folk med andra kulturhistoriska erfarenheter är annorlunda.
Det här är också ett galet tankesätt. Det finns "urbefolkning" som är "annorlunda" men det är först på senare år som man har börjat behandla dem hyffsat mänskligt. I gruppen "annorlunda" kan man räkna in ganska många skiljda kategorier såsom folk med autismspektrumstörningar, HBT-människor och många andra.
Många från icke-västliga kulturer har ofta en annan primärlojalitet än den som finns bland västliga invandrare. Lojalitet till familj och vänner kan betyda mer än en abstrakt, universell laglydighet. Idén om umma, det stora islamska broderskapet, kan för många betyda mer än lojalitet till nationalstaten och dess historia.
Det här förutsätter att folk som invandrar från muslimska länder för så kallat muslimska traditioner vidare. Tror du till exempel att en bög som invandrat från Iran fortsätter med stening av homosexuella? Drivkraften för många att flytta över halva jordklotet är att söka en förändring mot det liv de levde i före de flyttade sig.
Aftenposten kunde 17-09-04 referera till en undersökning som visade att 47 av 51 undersökta invandrarbutiker i Oslo undandrog sig skatt.
Fullständigt värdelöst vetande om man inte redovisar samma siffror för "icke-invandrar-butiker", och dessutom med samma fördelning av olika kategorier av butiker. (Man kan t.ex. inte jämföra den lokala närbutiken med en uråldrig kassaapparat med en stor matkedja med datoriserade kassasystem, möjligheterna att skylla på misstag för att undvika att betala skatt är större i en mindre verksamhet, förutsatt att man inte verkligen sätter det i system och ändrar i mjukvaran i datorsystemen i de större kedjorna). En pizzeria har större möjligheter att fuska än stora kedjan McDonalds o.s.v....
Butiksinnehavarnas lojalitet gick först och främst
till den egna gruppen, bara i andra hand till den norska staten.
Man kan t.ex. dra en paralell till att "arbetarnas lojalitet gick först och främst till den egna gruppen, bara i andra hand till övriga personer såsom arbetslösa, sjuka, pensionerade, arbetsgivare o.s.v.... och den paralellen är ju en rätt slående beskrivning av fackförbunden i sverige...
Hur många ursvenska hantverkare finns det som aldrig jobbar svart?
Tabu: Kulturvariationer leder oftare till konflikt än det motsatta.
Visst, men vad fan ska man göra åt att jag och många fler råkar vara sådana att vi fullständigt hatar att se/höra sport, trots att sportkonsumerandet är en grundsten i "den svenska kulturen"?
Norge har historiskt sett varit ett förhållandevis homogent samhälle, både när det gäller religion och kulturella referenser.
Det är lite ordvitsigt att ordet "homogen" är likt "homosexuell". Har den där forskaren funderat på vilka likheter och olikheter det finns mellan heterosexuell respektive homosexuell raggning & co?
Sedan försöker han skylla det klassiska storstadsproblemen på invandringen. Storstadsproblemen beror inte direkt på invandring från andra länder, utan delvis på "invandring" från andra orter i landet och framförallt på att den totala befolkningsmängden är stor. Problemet är att man har bara "stamkänsla" med ett begränsat antal individer. I en liten håla så känner nästan alla varandra medan i en stad med hundratusentals invånare så känner varje person bara en pytteliten del av stadens invånare, och därmed är varje persons bekantskapskrets en betydligt mindre del av den totala befolkningen, vilket gör att när en busskurs glasrutor krossas i en håla så drabbar det en stor del av en enskild persons bekantskapskrets, medan i en storstad fördelas kostnaden för reparationen på näst intill bara personer utanför en enskild persons bekantskapskrets. Om man har så många som 100 bekanta i en stad i Göteborgs storlek så landar 0.03% av reparationskostnaden på ens bekantskapskrets, medan om man har 100 bekanta i en håla med 3000 invånare så landar 3.3% av reparationskostnaden på ens bekantskapskrets. Det är lätt att inse varför folk i en håla ryter till om de misstänker att snorungar tänker hitta på bus medan folk i en storstad tittar bort i samma situation. Chansen att snorungarna är bekanta eller släkt med någon av betraktarens bekanta är dessutom mycket högre i en håla än i en storstad. Vad har de här problemen med invandrare att göra? Inte mycket, typ.
Sedan pratas det om "kriminalitetsprofil" men man glömmer berätta att man såklart bara räknar brott där man funnit en järningsman. Det ger en skevhet, man räknar inte enbart hur vanligt brottslighet är utan siffrorna störs av att man också blandar in hur bra/dåliga olika grupper är på att klara sig trots att de faktiskt begått ett brott.
Att maffiaverksamhet är baserad hos andra länder gör knappast alla personer från de länderna till kriminella.
Tabu: Invandrare har det bättre ställt än många av deras företrädare hävdar. Många av dem ser ner på vår kultur och vill undgå den såsom något omoraliskt och mindervärdigt.
Det där är något som lätt uppstår i alla minoritetsgrupper. Det finns homosexuella som ser ner på och undviker att umgås med heterosexuella. Det här skapas till stor del för att den stora gruppen som sätter normen har svårt att ta till sig "avvikarna".
invandrare är överrepresenterade när det
gäller andelen ogifta, yngre män
Hur var det nu, får homosexuella gifta sig i Norge? Jag påstår inte att merparten av dessa ogifta yngre män är homosexuella men att vara homosexuell är ett gott skäl att utvandra från en hel rad länder.
Nu hinner jag inte läsa mer av pdf'en, jag återkommer senare.