En samhällsfråga...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

En samhällsfråga...

Inlägg av Peter-Kbh »

Jag som arbetar på DSB kommer i kontakt med svenska tidningar dagligen.
Och för någon vecka sedan så läste jag att Sverige skall ta emot över 40 000 invandrare i år 2007 och över 100 000 dem närmsta par åren.

Är det bara jag som reagerar över det här?
Nu bor jag förvisso inte i Sverige längre, men det betyder ju inte att jag har slutat att bry mig om mitt "hemland".
Sverige har redan tagit emot enorma mängder invandrare, varav dem allra flesta kom under 90-talet och en bra bit in på 2000-talet.
Hur mycket mer kan den svenska ekonomin klara egentligen?
Sverige har idag en statsskuld på 1230 miljarder kronor (källa: riksrevisionsverket). Och den förändras dessvärre inte i rätt riktning i någon större hastighet.
Jag tittade också lite mer på hur andra länder ställer sig till invandring, och Sverige är idag det ända land i hela EU som inte har infört några markanta restriktioner, what so ever, i asyl och invandringslagar.

Jag som bor i Danmark är van till lite annorlunda metoder. Till skillnad från Sverige, så diskuterar man och inser problemen med en stor invandring. I Sverige så finns det "inga" problem. Hela ämnet har tabubelagts av både media och dem etablerade politikerna, verkar det som.
Jag gjorde, innan jag gjorde började skriva det här inlägget, en sökning på dem större svenska tidningarna om invandring och även invandrar kritiska partier. Och inte i ett ända fall så står det något som helst negativt om invandring, respektive inte en ända positiv sak om invandrarkritik.
Jag läste om en "svensk" som hade blivit dräpt i strider i Somalia.
Jaha tänker jag; svensk?
Vilka svenskar skulle åka ner till Afrika och ta del av ett inbördeskrig?
Hur stort är skyddsbehovet egentligen när man uppenbarligen kan åka fram och tillbaka till sitt hemland och vara med i stridigheter för att sen åka till tryggheten i Sverige igen?

Jag vet mycket väl om att det här ämnet är ypperligt känsligt i Sverige, varför vet jag inte, men så är det i alla fall. Jag skulle inte alls bli särskilt överraskad om den här tråden blir låst och raderad. Jag vill bara tillägga att den här tråden är inte gjord för att sprida något politiskt budskap. Den är skapad för att höra hur andra "vanliga" människor ställer sig till det mångkulturella samhället i Sverige.

Vidare, så säger man att man saknar arbetskraft i Sverige, det här tycker jag kanske är det allra lustigaste. Det största ämnet i sista valet var ju just att det fanns så många arbetslösa i Sverige. Men ända talar man om att man skall ha arbetskraftsinvandring.
Kan inte dem invandrare som finns i Sverige redan fylla det här "tomrummet" som enligt politikerna finns?
Massor och åter massor av invandrare är arbetslösa. Men istället för att sätta dem i arbete, ja då vill man istället ha in nya som kan arbeta.

Ja som sagt, jag vet att det här inlägget är lite osammanhängande och att jag hoppar lite fram och tillbaka i mina stycken.
Men skriv gärna vad ni tycker :)

~Peter
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

De flesta invandrare i Sverige kommer från de nordiska länderna. Men din siffra 40.000 handlar om hur många asylsökande som väntas. Viss skillnad mot invandrare alltså. Asylrätten är en mänsklig rättighet och ett rikt land som Sverige bör kunna hjälpa dem som flyr från krig, eller hur? Tyvärr får ju rätt få stanna som behöver asyl, och vi för knappast en utrikespolitik som syftar till att undanröja anledningarna till att människor måste fly sina hem.

För övrigt må statens skuldsättning vara 1,2 biljoner, men detta uppvägs av tillgångar på mer än så. Nettoskulden är alltså negativ - vi har mer kosing på banken än vad vi är skyldiga. Den ekonomiska belastningen på Sverige för flyktingmottagande är inte stor. Jämför med vad det kostar att helt i onödan hålla 300.000 arbetslösa, eller vad vårt lilla hårdbantade försvar kostar. Och utan flyktingar skulle vi inte ha några libanesiska restauranger att äta gott på!

Man kan för övrigt vara svensk medborgare även om man har afrikanskt ursprung, precis som man kan vara USA-medborgare om man har svenskt ursprung. Att en svensk med ursprung i Somalia lämnar Sverige för att kämpa i inbördesstrider är inte konstigare än att du inte skulle tveka ett ögonblick att lämna Danmark för att slåss för Sveriges bästa om det skulle bli revolution och inbördeskrig här, eller att Christer Fuglesang omedelbums skulle komma hem om Sverige anfölls av Finland och Ryssland. Andra människor fungerar på precis samma sätt som du, även om deras hud råkar vara mörkare till färgen.

Bunta inte ihop "invandrare" och "svenskar" på var sitt håll. Alla människor har samma rättighet som du att betraktas som individer. Med lite empati inser du snart att dina invändningar mot flyktingar och invandring helt enkelt inte håller. Man kan inte förvägra andra rättigheter man själv vill ha.

Det kan också vara kul att jämföra "främlingsfientliga" Danmark med "snälla" Sverige, som gjordes i oktobernumret av ETC 2002. Man inser snabbt att vi knappast kan slå oss för bröstet. Sverige är dessutom det land som fällts flest gånger för brott mot FN:s tortyrkonvention - genom att bland annat avvisa flyktingar hem till den tortyr de flytt från.
Byt politik - inte klimat!
rote

Inlägg av rote »

Sverige har redan tagit emot enorma mängder invandrare, varav dem allra flesta kom under 90-talet och en bra bit in på 2000-talet.
Invandring- och utvandring har alltid kommit och gått i vågor. När Jugoslavienkrigen bröt ut 1992 och åren därefter var det en stark invandring därifrån. Året efter 1996 lämnade många av dessa Sverige medan andra stannade kvar.

Samtidigt som ca 1,6 miljoner har kommit till Sverige sedan 1945, har 1,4 miljoner människor lämnat landet under samma tidsperiod. Det du, det är mer än Amerikaemigrationen 1850-1930.
Jag vet mycket väl om att det här ämnet är ypperligt känsligt i Sverige, varför vet jag inte, men så är det i alla fall. Jag skulle inte alls bli särskilt överraskad om den här tråden blir låst och raderad. Jag vill bara tillägga att den här tråden är inte gjord för att sprida något politiskt budskap. Den är skapad för att höra hur andra "vanliga" människor ställer sig till det mångkulturella samhället i Sverige.
På farfars tid var det rasupplopp i Jönköping där "riktiga" svenskar kastade ut tattare och zigenare ur staden. Det var guldåldern det, när man bara hade sådana människor att skylla på.
:shock:
Jag vet flera vänner som åkt på FN-missioner i Liberia. Allt för att stävja inbördeskriget där. Även danska soldater är inblandade i liknande missioner.

Nej, självklart ska svenska staten se till att inte stödja krig. Om en svensk medborgare frivilligt anmäler sig innebär det inte att staten går in och stödjer kriget. Man kan tycka det är tråkigt, men staten stöttar ju inte kriget för det precis som staten knappast gick in för att stötta de svenskar som frivilligt stred på USA:s och Tysklands under världskrigen.
Peter KBH skrev:Vidare, så säger man att man saknar arbetskraft i Sverige, det här tycker jag kanske är det allra lustigaste. Det största ämnet i sista valet var ju just att det fanns så många arbetslösa i Sverige. Men ända talar man om att man skall ha arbetskraftsinvandring.
Kan inte dem invandrare som finns i Sverige redan fylla det här "tomrummet" som enligt politikerna finns?
Massor och åter massor av invandrare är arbetslösa. Men istället för att sätta dem i arbete, ja då vill man istället ha in nya som kan arbeta.
Ericsson behöver kanske 1000 ingenjörer till. Dessa ingenjörer måste även ha kunskaper om en viss typ av programmering och system sedan tidigare. Hur många arbetslösa tror du kan det?
Det är därför det finns arbetskraftsbrist även i länder med hög arbetslöshet som Tyskland t.ex. Newsweek tog upp detta i ett nummer för några veckor sedan.

Vidare är en stor del av invandrarna numera danskar. Åtminstone här i Skåne. Klart ingen skulle se dessa som invandrare, de som flyttar hit är oftast städade människor med noll avvikande hy och hårfärg från de övriga urin-vånarna. Men nog fan är äbleskiver vidrigt, och cigarillrökning borde förbjudas. Och inte fan jobbar dessa i Skåne heller. Usch.
Jag som bor i Danmark är van till lite annorlunda metoder. Till skillnad från Sverige, så diskuterar man och inser problemen med en stor invandring. I Sverige så finns det "inga" problem. Hela ämnet har tabubelagts av både media och dem etablerade politikerna, verkar det som.
Visst har det diskuterats i svenska dagstidningar. Bland annat har Helsingborgs Dagblad här tagit upp de kriminella ungdomsgängen som härjar i Landskrona under hösten. Visst kan man tycka att det är trist att svenska tidningar till skillnad från t.ex. österrikiska inte publicerar namn, foto och ålder på förövarna, eller att det diskuteras för lite om ämnet i tidningar, men det är en annan diskussion.
[Hur mycket mer kan den svenska ekonomin klara egentligen?
De svenska företagen gör rekordvinster just nu, vad får dig att tro att svensk ekonomi inte skulle vara solid? Som det är nu skulle man i både Sverige och Danmark och hel drös andra länder till kunna införa sex timmars arbetsdag med bibehållna löner. Det skulle förmodligen även minska arbetslösheten bland just sådana som har taskig utbildning och är hänvisad till en sämre del av arbetsmarknaden, vilket för de som jobbar på en arbetsplats som McDonalds med låga anställningskrav innebär långa monotona arbetsdagar.

Zum Schluss:

Mångkultur är det samhälle vi har idag och det samhälle vi har haft under en mycket lång tid, vare sig vi talar om Sverige eller Danmark här. Det är ett samhälle med medborgerliga rättigheter, framförallt rätten att ha en egen kulturell identitet utan att statsmakten har synpunkter på det. En sådan synpunkt skulle vara enormt integritetskränkande, en politik för att förtrycka andra kulturer än den svenska skulle vara fruktansvärd.

De som är starka förespråkare mot mångkultur kan därför delas in i två kategorier; de korkade och de onda. De korkade är de som inte vill se kriminella invandrargäng och är emot dem och därför säger sig vara emot det mångkulturella samhället. Det har drag av ungdomsprotest och även lite lillgammelhet. Man behöver inte vara ung för att vara i denna kategori utan det räcker med att vara omogen och oerfaren, och många gånger har dessa människor en bestämd världsbild redan från början och är inte särskilt benägna att ändra på den. Dessa förstår inte att man inte kan avskaffa det mångkulturella samhället utan att avskaffa medborgerliga rättigheter för de som har fel kultur.

De onda inser att ett avskaffande av vår kulturella frihet innebär ett apartheidsamhälle och det skrämmer dem inte, men de inser att det skrämmer andra. De tror att det finns en riktig "svensk" kultur mot "utländskt"

På sin höjd kan Pia Kjaersgaard humma lite om att alla borde bli assimilerade halvkristna västerlänningar. De i DF i likhet med SD kan säga vad de vill göra (avskaffa vissa friheter) men de kan inte säga hur. Beroende på vilken kategori de tillhör beror det antingen på intellektuell oförmåga att forma en praktiskt genomförbar politik, eller på en insikt om att det är politiskt omöjligt att uttala en praktisk politik.

Se även på partiet sverigedemokraterna. De är mot det mångkulturella samhället, men deras förslag på reformer är mest fåniga och besynnerligt tafatta. Förbjud slöjor och sjung nationalsången mer. Se även på vad DF lyckats få igenom sedan den borgeliga danska regeringen blev beroende av deras stöd efter valet 2001. Färre nyanlända invandrare och hårda språktest för att bli dansk medborgare, något som hittils inte lyckats göra Danmark till den monokulturella drömbilden DF vill ha. Dessa partier inser att deras drömmar är politiskt omöjliga och att de måste bida sin tid. De skäms för sina åsikter.

Själv föreslår jag dig att du behåller den identitet du tycker att du trivs bäst med, vilket för övrigt är själva kärnan i mångkulturen.

Ingen kan ta din identitet ifrån dig och jag lovar dig att du är fortfarande du även om det beslutas att alla inte behöver gå i kyrkan på skolavslutningen.
Användarens profilbild
Kantorn

Re: En sammhällsfråga...

Inlägg av Kantorn »

Peter-Kbh skrev:Jag som arbetar på DSB kommer i kontakt med svenska tidningar dagligen.
Och för någon vecka sedan så läste jag att Sverige skall ta emot över 40 000 invandrare i år 2007 och över 100 000 dem närmsta par åren.

Nu bor jag förvisso inte i Sverige längre, men det betyder ju inte att jag har slutat att bry mig om mitt "hemland".
Sverige har idag en statsskuld på 1230 miljarder kronor (källa: riksrevisionsverket). Och den förändras dessvärre inte i rätt riktning i någon större hastighet.
Jag tittade också lite mer på hur andra länder ställer sig till invandring, och Sverige är idag det ända land i hela EU som inte har infört några markanta restriktioner, what so ever, i asyl och invandringslagar.

Jag gjorde, innan jag gjorde började skriva det här inlägget, en sökning på dem större svenska tidningarna om invandring och även invandrar kritiska partier. Och inte i ett ända fall så står det något som helst negativt om invandring, respektive inte en ända positiv sak om invandrarkritik.
Jaha tänker jag; svensk?
Hur stort är skyddsbehovet egentligen när man uppenbarligen kan åka fram och tillbaka till sitt hemland och vara med i stridigheter för att sen åka till tryggheten i Sverige igen?

Vidare, så säger man att man saknar arbetskraft i Sverige, det här tycker jag kanske är det allra lustigaste. Det största ämnet i sista valet var ju just att det fanns så många arbetslösa i Sverige. Men ända talar man om att man skall ha arbetskraftsinvandring.

Ja som sagt, jag vet att det här inlägget är lite osammanhängande och att jag hoppar lite fram och tillbaka i mina stycken.

~Peter
Inser du att du själv är invandrare - låt vara inom EU?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Peter-Kbh skrev:Sverige har redan tagit emot enorma mängder invandrare, varav dem allra flesta kom under 90-talet och en bra bit in på 2000-talet.

Men ekonomin växer snabbare än skulden, så i förhållande till hur rikt landet är så minskar statsskulden. Den ligger nu på 50% av BNP och kommer minska även i absoluta tal under de närmaste fyra åren enligt finansministerns planering.
http://www.rgk.se/showDoc.asp?DocId=924

Den här positiva utvecklingen sammanfaller med den invandring du talar om, så det kanske rentav är bra för ekonomin?

Sen växer Sveriges BNP rekordmycket, både historiskt sett och internationellt sett. 2006 blev det 4,3 procent, en del bedömare tror på 4,8 procent. Det är dubbelt så mycket som för ett vanligt land i väst.

http://www.konj.se/lagetisvenskekonomie ... ff795.html
http://www.affarsvarlden.se/art/161835
gosse63

Inlägg av gosse63 »

Peter-Kbh skrev:Jag som arbetar på DSB kommer i kontakt med svenska tidningar dagligen.

Jaha tänker jag; svensk?

~Peter
Kan väl bara instämma i dina funderingar.Men som du mkt riktigt ochså tillägger,öppnar man käften här hemma så blir man nazi stämplad direkt.Torde vara ett bevis på att man är medveten om sina misslyckanden o anser att det är bättre att tiga ihjäl debatten.Att på nymodernt svenskt sätt förneka allt.. ZOOMERISTEN
BÄTTRE ENKELSPÅRIG , ÄN INGA SPÅR ALLS!!
rote

Inlägg av rote »

gosse63 skrev:Kan väl bara instämma i dina funderingar.Men som du mkt riktigt ochså tillägger,öppnar man käften här hemma så blir man nazi stämplad direkt.Torde vara ett bevis på att man är medveten om sina misslyckanden o anser att det är bättre att tiga ihjäl debatten.Att på nymodernt svenskt sätt förneka allt.. ZOOMERISTEN
Du ska få ett par tips:

Läs igenom den här tråden ordentligt. Läs även de massmedieartiklar som tagit upp integrationsämnet, bl.a. Ilmar Reepalus förslag om att skrota SFI som är aktuellt i dagarna, eller varför inte den artikeln jag länkade tidigare om ungdomsgängen i Landskrona.

Leta upp de kritiker mot den nuvarande förda politiken och läs även vad deras kritiker skrivit. Se efter om någon av dessa kritiker stämplats som nazister av sina debattmotståndare, och i så fall varför de anser dem vara nazister.

Sen är du välkommen i matchen igen.
spårsnoken

Re: En samhällsfråga...

Inlägg av spårsnoken »

Jaha tänker jag; svensk?

~Peter
------------------
Nja. Nu är det väl så att man är rädd för en framtida arbetskraftsbrist och det är i det perspektivet som man ska se förslagen om arbetskraftsinvandring.

Men visst, vi lever nu i en annan tid. Samhället är redan mångkulturellt. Men förutom Danmark är ju det mångkulturella inslaget mycket större i en del andra europeiska länder. Se på Frankrike t.ex. med nästan 10% muslimer. I Sverige är det trots allt bara någon bråkdel av en procent...

Självklart är det positivt också med ett mångkulturellt samhälle. Vi kommer vare sig vi vill eller ej på lång sikt att gå åt det hållet.

mvh/spårsnoken
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

rote skrev:De som är starka förespråkare mot mångkultur kan därför delas in i två kategorier; de korkade och de onda.
Vem är den som har förutfattade meningar om andra här?
Vem är det då som är korkad?
Är det du som anser den andre vara korkad eller den som tycker olikt dig?

rote skrev:
gosse63 skrev:Kan väl bara instämma i dina funderingar.Men som du mkt riktigt ochså tillägger,öppnar man käften här hemma så blir man nazi stämplad direkt.Torde vara ett bevis på att man är medveten om sina misslyckanden o anser att det är bättre att tiga ihjäl debatten.Att på nymodernt svenskt sätt förneka allt.. ZOOMERISTEN
Du ska få ett par tips:

Läs igenom den här tråden ordentligt. Läs även de massmedieartiklar som tagit upp integrationsämnet, bl.a. Ilmar Reepalus förslag om att skrota SFI som är aktuellt i dagarna, eller varför inte den artikeln jag länkade tidigare om ungdomsgängen i Landskrona.

Leta upp de kritiker mot den nuvarande förda politiken och läs även vad deras kritiker skrivit. Se efter om någon av dessa kritiker stämplats som nazister av sina debattmotståndare, och i så fall varför de anser dem vara nazister.

Sen är du välkommen i matchen igen.
gosse63 är inte helt fel ute, men jag skulle byta ordet "nazist" till "rasist". Sätter man likhetstecken mellan nazism och rasism bör man läsa lite vad de olika sakerna innebär.
Det är har vart vanligt, på en del nivåer mycket vanligt, att ordet "rasist" används för att "kriminalisera" kritik mot då rådande invandringspolitik/ideologi.

Och att Reepalu tagit upp det till debatt nu tycker jag är hedervärt, alltför många har tidigare inte vågat för det på tal.
Artikeln i HD och LP's artikelserie är väldigt bra så tillvida att de har börjat på en nyttig debatt. Och även SD's framgångar i delar av landet är en signal på att debatten måste får komma fram, det går inte att förtiga den.
Alla förslag eller rådade "ordning" kan vara föremål för en konstruktiv debatt med ifrågasättande om dess riktighet.

F.ö. så har en norsk professor emiretus i sociologi, Sigurd Skirbekk, skrivit en väldigt intressant artikel på temat "Tio tabubelagada tema i invandringsdabatten"
Klart läsvärd, men med det säger jag inte vad som är "rätt eller fel".

//Q
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Q skrev:gosse63 är inte helt fel ute, men jag skulle byta ordet "nazist" till "rasist". Sätter man likhetstecken mellan nazism och rasism bör man läsa lite vad de olika sakerna innebär.
Det är har vart vanligt, på en del nivåer mycket vanligt, att ordet "rasist" används för att "kriminalisera" kritik mot då rådande invandringspolitik/ideologi.

Samtidigt är mycket av kritiken inget annat än xenofobi, rädsla för det som uppfattas som annorlunda. Jag har flera gånger sett argumentet att nittiotalets invandring tär på ekonomin, samtidigt som ekonomin sedan nittiotalet gått bättre än på decennier. Att det finns folk som har missat det, tycker jag tyder på att man ser vad man vill se.

Men jag instämmer i att man måste kunna diskutera invandring och hur många som kan tas emot. Då gäller som sagt att lägga de anafalbetiska argumenten på hyllan.

Q skrev:F.ö. så har en norsk professor emiretus i sociologi, Sigurd Skirbekk, skrivit en väldigt intressant artikel på temat "Tio tabubelagada tema i invandringsdabatten"
Klart läsvärd, men med det säger jag inte vad som är "rätt eller fel".

Rätt knäppa argument. Nordamerika är ett lysande exempel på invandringens förträfflighet, och det är inte bara vita som lyckas bra där. Även asiater är mycket framgångsrika. Kanada och USA är två av världens absolut rikaste länder, och den största rikedomen finns i de stora städerna där invandrarna är flest. Och Kanada är ett av de mest progressiva länderna. Svarta och indianer har det gått sämre för, som grupp räknat, men det går åt rätt håll sen några decennier tillbaka.

Att invandrare skulle orsaka överbefolkning och ekologisk katastrof är knäppt, riktigt så många handlar det faktiskt inte om.

Att grupper behåller en del av sin särart är inget hot. En bokmal på Amazon säger att Europa tillåter hedersbrott. Saken har diskuterats vitt och brett, men hedersbrott är inte alls tillåtna här. Det går utmärkt att vara från kultur X utan att syssla med hedersbrott eller annat farligt.

Malexandermördarna och Clark Olofsson var inga invandrare.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Erik Sandblom skrev: Kanada och USA är två av världens absolut rikaste länder, och den största rikedomen finns i de stora städerna där invandrarna är flest. Och Kanada är ett av de mest progressiva länderna. Svarta och indianer har det gått sämre för, som grupp räknat, men det går åt rätt håll sen några decennier tillbaka.
De svarta och urinvånarna är ju heller inte invandrare, får man väl komma ihåg...

Jag måste få uttrycka hur nöjd jag är att se att xenofobi och rasism möts av sakliga argument från så många, och från så många synvinklar. Bra! Det finns med andra ord ingen som helst anledning att oroa sig för att främligsfienliga partier skulle få någon större makt i Sverige såsom i Danmark. Det kan ju till viss del bero på att de stora partierna i Sverige redan är xenofobiska i praktiken om än inte i retoriken. Tyvärr.

Politikerna är oroliga för Sverigedemokraterna och vill trixa med valkretsindelningar i kommunerna för att stänga ute små partier. Något som alltså inte behövs, snarare tvärt om. Vlams Balang i Belgien får ju sådana framgångar just för att alla de andra partierna går ihop mot dem och ger dem positionen som det enda oppositionspartiet. Och som vi vet, oppositionen vinner alltid stöd, vad de än vill hitta på.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Intressant ämne det här. Har nu läst och plöjt igenom inläggen i denna tråd och ja vad ska man säga!

Personligen tror jag på denna lösningen, men säger då inte att jag har rätt eller fel, utan är bara en tankegång som jag haft i skallen några år nu!

Stäng gränsen och tillåt inga flyktingar och asylsökande, kanske till och med hindra dom som vill hit men saknar jobb eller egen rörelse. Har du pengar och kan starta en pizzeria eller annan rörelse med egen inkomst så är du välkommen!

Steg 2 är att utbilda alla som redan finns i Sverige, nysvenskarna och oss andra och sätt alla svenskar och alla invandrare/flyktingar som finns i landet i arbete. Som jag sa, finns inte kunskapen så utbildar man dom till Ingenjörer, tandläkare och allt som nu behövs.

Uppmuntra dom och bli lite mer svenska, alltså bort med slöjan och främja för att man använder Svenska språket i samhället och arbetsplats.
Tror det blir lättare med samlevnad om även muslimer, somalier eller vartifrån dessa nysvenskar kan tänkas komma från om dom börjar leva lite mer efter svenska levnadsättet, och lär man sig svenska så är möjligheterna till jobb och socialt liv desto bättre!

När det gäller skolan och avslutninagr vill jag ha 2 avslutningar, Den som vill gå till Kyrkan och sjunga blomstertid nu kommer och nationalsången gör det, medans dom andra samlas i en aula eller större koncertlokal och kör en alternativ avslutning. Låt folk välja själv, sluta inte med det svenska traditionerna som gör folk upprörda, utan låt folket få valfrihet.

Okej åter till den stängda gränsen nu, när kriminaltitet minskats (både av svenskar och av invandrare) och svenskarna och invandrarna fått jobb och ingen ofrivilligt ska behöva gå arbetslös då öppnar man gränsen igen och släpper in asylsökande och flyktingar igen!

Dock med mer kontroll, alltså se till att dom vi tar in kan få jobb/utbildning och lära sig svenska osv och ta inte fler än vad ni klarar av och hjälpa in i samhället.

Jo just det, sprid ut dom. Låt hela släkten bo i närheten av varandra, tex i samma stad med närförorter, men sätt inte alla invandrare i samma område utan sprid ut dom, en alkolist eller en invandrarfamilj per trappuppång osv. För då ökar möjligheten att dom kommer in i det svenska samhället och även kommer och trivas här.
Såg för några år sedan på TV om att man gjort något liknande i Guldheden, Göteborg då man lät några invandrare flytta in bland svenskarna, och dessa invandrare fick både bättre språkkunskaper och levnadstill, inkomst osv.

En annan sak man måste se till när man sprider ut asylsökande osv är att man inte sätter folk som i hemlandet är i krig med varandra intill varandra utan sprid ut dom över större område!

Då kan vi säkert leva i bättre samförstånd!
Jona i Söv
rote

Inlägg av rote »

Jona skrev:Stäng gränsen och tillåt inga flyktingar och asylsökande, kanske till och med hindra dom som vill hit men saknar jobb eller egen rörelse. Har du pengar och kan starta en pizzeria eller annan rörelse med egen inkomst så är du välkommen!
Varje land som har skrivit på Genèvekonventionen förbinder sig att årligen ta emot sin kvot av s.k. kvotflyktingar. Ytterst få länder, även Sverige, uppfyller hela kvoten.

Med "stänga gränsen" antar jag f.ö. att du inte menar att ingen ska få komma in eller ut ur Sverige, men så som du skrivit det är det lätt att tolka det så. Synd att man slängde iväg 20 miljarder på Öresundsbron bara...
Jo just det, sprid ut dom. Låt hela släkten bo i närheten av varandra, tex i samma stad med närförorter, men sätt inte alla invandrare i samma område utan sprid ut dom, en alkolist eller en invandrarfamilj per trappuppång osv. För då ökar möjligheten att dom kommer in i det svenska samhället och även kommer och trivas här.
Jag vet ett mindre samhälle i Småland där kommunen tar in ca 50 invandrare och asylsökande om året enligt avtal med Migrationsverket. Problemet är att kommunen i sig har en 10% arbetslöshet även bland "urinvånarna" och är en riktig avfolkningskommun som ungdomar flyttar därifrån, så så fort invandrarna får råd/uppehållstillstånd/möjlighet flyttar de ifrån samhället till släktingar i större städer. Invandrarna som kommer dit är själva inställda på att ta sig därifrån så snabbt som möjligt. En grupp liberianer som kom dit anordnade t.o.m. sittstrejk för att de hamnade just där när de hellre ville till en större stad. Om inte svenskar själva vill bo där med tanke på hur utflyttningsstatistiken ser ut är det tveksamt om även invandrare vill det.

Jag tror inte vi kommer ifrån att det uppstår Chinatowns, lilla Balkan etc. För hundra år sedan var det Swedish towns i Chicago med svensktalande råskinnsgäng, jiddischområden i New York där judiska gäng härjade på gatorna och ungersktalande stadsdelar i Wien som gällde, så vi får se hur det kommer bli med den här saken om ett antal generationer.
En annan sak man måste se till när man sprider ut asylsökande osv är att man inte sätter folk som i hemlandet är i krig med varandra intill varandra utan sprid ut dom över större område!
Det kan man ju tycka, men rent praktiskt finns det inget man kan göra för att förhindra såna möten om man inte vill ha apartheid. Sen kan man alltid undra över om någon som flytt från ett land p.g.a. krig verkligen skulle vilja se detsamma i Sverige. Lika lite tror jag f.ö. att iranier som flytt p.g.a. mullornas våld skulle vilja se ett teokratiskt Sverige á la Iran.
Användarens profilbild
Jona
Kontakt:

Inlägg av Jona »

Med "stänga gränsen" antar jag f.ö. att du inte menar att ingen ska få komma in eller ut ur Sverige, men så som du skrivit det är det lätt att tolka det så. Synd att man slängde iväg 20 miljarder på Öresundsbron bara...
HEJ

Nej menar inte stänga gränsen på det viset, utan mest symboliskt, men inte släppa in fler asylsökande förens alla som redan bor i landet har jobb kan ju vara en bra lösning!
Jona i Söv
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Jona skrev:Nej menar inte stänga gränsen på det viset, utan mest symboliskt, men inte släppa in fler asylsökande förens alla som redan bor i landet har jobb kan ju vara en bra lösning!
Nej, det är ingen bra lösning.

Man söker asyl för att man är i fara där man bor, inte för att söka jobb. Asylfrågan och arbetslösheten har inget med varandra att göra och behöver därför inte blandas ihop.

Dessutom har vi sedan snart två decennier regeringar i Sverige (och resten av västvärlden) som medvetet för en politik som håller arbetslösheten på en hög nivå, i tron att låg arbetslöshet skulle vara inflationsdrivande. Därmed kommer "alla som redan bor i landet" aldrig att ha jobb allihop heller, och med din "lösning" skulle gränsen förbli stängd.
Senast redigerad av Reimersholme71 den måndag 12 februari 2007 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
rote

Inlägg av rote »

Reimersholme71 skrev:Politikerna är oroliga för Sverigedemokraterna och vill trixa med valkretsindelningar i kommunerna för att stänga ute små partier. Något som alltså inte behövs, snarare tvärt om. Vlams Balang i Belgien får ju sådana framgångar just för att alla de andra partierna går ihop mot dem och ger dem positionen som det enda oppositionspartiet. Och som vi vet, oppositionen vinner alltid stöd, vad de än vill hitta på.
Rent praktiskt har sådant ingen betydelse, gråtkampanjer av typen att man är förföljda av etablissemanget odlar man i vilka fall som helst.
Q skrev:Vem är den som har förutfattade meningar om andra här?
Vem är det då som är korkad?
Är det du som anser den andre vara korkad eller den som tycker olikt dig?
Den som är för mångkultur behöver absolut inte ha något emot att två kulturer blandas upp eller att den ena tar över den andra.
Bara det sker spontant och frivilligt, till skillnad från en riktad assimilation.
Men så har ordet "rasism" fått en vidare innebörd. Rasism täcker inte enbart rena rasfördomar idag som det gjorde på 1800-talet. En svensk som hatar tyskar döms ut som rasist och det är på samma grunder jag dömer andras oresonliga hat mot alla muslimer.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Reimersholme71 skrev: Man söker asyl för att man är i fara där man bor, inte för att söka jobb. Asylfrågan och arbetslösheten har inget med varandra att göra och behöver därför inte blandas ihop.
Tack. Skönt att någon här kan skilja på äpplen och popcorn.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
David

Inlägg av David »

Jona skrev:Jo just det, sprid ut dom. Låt hela släkten bo i närheten av varandra, tex i samma stad med närförorter, men sätt inte alla invandrare i samma område utan sprid ut dom, en alkolist eller en invandrarfamilj per trappuppång osv.
Men vi kan väl aldrig hindra dem från att sedan flytta. Om du var tvungen att bosätta dig i ett annat land skulle du då inte försöka få tag i några andra landsmän för att få känna lite trygghet och samhörighet?

Och så länge alla rika tillåts bosätta sig i samma bostadsområden som t.ex. Djursholm så får väl invandrare också göra det? Vi har väl fri rörlighet?

Slutligen skulle jag bara vilja säga att det vore förödande för arbetsmarknaden att stänga gränserna. Fri rörlighet är näst intill grundläggande för en livskraftig arbetsmarknad.
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
VeVen

Inlägg av VeVen »

Världen är så stor så stor,
nasse nasse liten.
Större än du nånsin tror,
nasse nasse liten.

Ursprungsfrågan: flyktingar och ekonomi

Det ekonomiska utfallet är naturligtvis jobbfrågan. Om de som kommer hit får jobb, blir ekonomiska utfallet en rejäl vinst, då flyktingar, och invandrare med för den delen oftast är i de mest produktiva åldrarana.

Utan jobb blir resultatet naturligtvis det omvända.

Jobbfrågan är nyckeln! Löses inte det, får vi garanterat problem.

Jämförelse bakåt i tiden

Det ha hänt väldigt mycket på bara ett par decennier. Inte minst arbetsmarknaden har förändrats dramatiskt. På arbetskraftsinvandringens tid fanns det fortfarande goda "ingångar" till arbetsmarknaden, där folk snabbt och enkelt kunde få jobb och bli produktiva. Det var enka tempojobb.

Dessa jobb finns inte kvar idag. Datorer och robotar har ordnat det. Läget på arbetsmarknaden ser idag faktiskt ljus ut, för den som har rätt utbildning, rätt språkkunskaper och inte minst rätt kontakter. Den allt större svårigheten att komma in på arbetsmarknaden, slår också igenom på ungdomsarbetslösheten. Det är svårt för unga som tröttnat på skolan och skulle vilja jobba.

En anna skillnad är att gruppen flyktingar är mer heterogen idag än den var för ett par decennier sedan. Idag har även folk från riktigt fattiga och oroliga hörn av världen praktiska möjligheter att försöka ta sig någon annan stans.

Med tanke på hur svårt det är att få jobb även för folk som har mycket god utbildning, men inte har de informella kontaktnät, som verkar vara så otroligt viktigt i dagens svenska samhälle, så inser man hur svårt det är att få sysselsättning för den som varken har utbildning, språk, eller ens läskunnighet.

Myndigneternas agerande

De svårigheter med försörjningen som det ändrade läget har medfört, innebär naturligtvis problem. Socialförsäkringssystemet, precis som andra försäkringssystem förutsätter att de allra flesta bidrar. Går man ifrån denna princip innebär det problem på sikt. En konflikt, med etniska förtecken blir risken.

Från myndighetshåll har man hittils reagerat på detta genom att på olika sätt försöka minska flykting- och annan invandring.

Denna ambition får en del underliga konsekvenser. Jag har jobbat på Ericsson. I och med att Stockholm är Ericssons bas i världen kommer det många utländska specialister hit för längre eller kortare tid. Trots att Ericsson fixart det mesta praktiska, är man från myndighetshåll, ändå märkligt "svårflörtade" när det gäller att släppa in folk. Det stora Ericsson har dock det trumfkortet att man kan hota med att forsknings och utvecklingsartbetet flyttar utomlands, så det brukar gå till slut.

En annan sak är att dessa människor, precis som alla andra invandrare har rätt till Svenska För Invandrare, SFI. Inom Ericsson har SFI kroniskt dåligt rykte. Det offentliga maskineriet har nu en gån bestämt att oavsett om du är professor, och redan kan en massa olika språk, eller om du är analfabet, och bara kan ditt eget, så skall svenskundervisningen ske enligt samma mall. Det svenska flyktingindustriella komplexet i aktion.

Sedan så är det tydligt att myndigheterna hellre tar stryk för att vara för snåla, än att bli anklagade för att vara för generösa i sin hantering av flyktingpolitiken. Det märks rätt tydligt.

Åtgärder
  • Inse att det handlar om en mycket heterogen grupp människor. Hanteringen måste bli individualiserad på ettt helt annat sätt än idag. Man måste ta hänsyn till den enskildes förutsättningar.
  • Huvudmålet för alla åtgärder måste vara inträdet på arbetsmarknaden. Till exempel svenskundervisningen måste ha den inriktningen, där yrkesterminologi och liknande får plats. Man måste utgå från samhället som det ser ut idag, och inte som det såg ut på sjuttiotalet.
skriver VeVeN
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Får man citera ambassadör Lidbom?

Trams.

Inte spårvagnar på utrikiska, alltså. Utan snacket om invandring och flyktingmottagande som en ekonomisk ödesfråga. Det är trams.

Om det skulle vara ett sån't stort problem med att folk som behöver fly kommer hit, snacka då om vilket jätteproblem vi har med redan etablerade svenskar som har sexuellt umgänge utan preventivmedel! Kvinnor som blir gravida producerar ju barn som garanterat blir "bidragsberoende" i över 20 år, utan att göra ett vettigt handtag alls på arbetsmarknaden! Usch, vi kanske borde förbjuda kvinnor?

Nä, att folk i arbetsför ålder kommer till Sverige på flykt undan förtryck är inte en ekonomisk fråga utan en fråga om mänskliga rättigheter. Tro't eller ej, det är inte alla samhällsfrågor som är ekonomiska till sin natur. Det är väl bara Karl Marx som skulle försöka få det till det, och det gjorde han bara i egenskap av akademiker och vetenskapare - då är det ju meningen att man skall generalisera och ställa upp modeller. I verkligheten styrs mänskligt beteende av helt andra idéer än de ekonomiska.
Låst