Sverige har redan tagit emot enorma mängder invandrare, varav dem allra flesta kom under 90-talet och en bra bit in på 2000-talet.
Invandring- och utvandring har alltid kommit och gått i vågor. När Jugoslavienkrigen bröt ut 1992 och åren därefter var det en stark invandring därifrån. Året efter 1996 lämnade många av dessa Sverige medan andra stannade kvar.
Samtidigt som ca 1,6 miljoner har kommit till Sverige sedan 1945, har 1,4 miljoner människor lämnat landet under samma tidsperiod. Det du, det är mer än Amerikaemigrationen 1850-1930.
Jag vet mycket väl om att det här ämnet är ypperligt känsligt i Sverige, varför vet jag inte, men så är det i alla fall. Jag skulle inte alls bli särskilt överraskad om den här tråden blir låst och raderad. Jag vill bara tillägga att den här tråden är inte gjord för att sprida något politiskt budskap. Den är skapad för att höra hur andra "vanliga" människor ställer sig till det mångkulturella samhället i Sverige.
På farfars tid var det rasupplopp i Jönköping där "riktiga" svenskar kastade ut tattare och zigenare ur staden. Det var guldåldern det, när man bara hade sådana människor att skylla på.
Vilka svenskar skulle åka ner till Afrika och ta del av ett inbördeskrig?
Jag vet flera vänner som åkt på FN-missioner i Liberia. Allt för att stävja inbördeskriget där. Även danska soldater är inblandade i liknande missioner.
Nej, självklart ska svenska staten se till att inte stödja krig. Om en svensk medborgare frivilligt anmäler sig innebär det inte att staten går in och stödjer kriget. Man kan tycka det är tråkigt, men staten stöttar ju inte kriget för det precis som staten knappast gick in för att stötta de svenskar som frivilligt stred på USA:s och Tysklands under världskrigen.
Peter KBH skrev:Vidare, så säger man att man saknar arbetskraft i Sverige, det här tycker jag kanske är det allra lustigaste. Det största ämnet i sista valet var ju just att det fanns så många arbetslösa i Sverige. Men ända talar man om att man skall ha arbetskraftsinvandring.
Kan inte dem invandrare som finns i Sverige redan fylla det här "tomrummet" som enligt politikerna finns?
Massor och åter massor av invandrare är arbetslösa. Men istället för att sätta dem i arbete, ja då vill man istället ha in nya som kan arbeta.
Ericsson behöver kanske 1000 ingenjörer till. Dessa ingenjörer måste även ha kunskaper om en viss typ av programmering och system sedan tidigare. Hur många arbetslösa tror du kan det?
Det är därför det finns arbetskraftsbrist även i länder med hög arbetslöshet som Tyskland t.ex. Newsweek tog upp detta i ett nummer för några veckor sedan.
Vidare är en stor del av invandrarna numera danskar. Åtminstone här i Skåne. Klart ingen skulle se dessa som invandrare, de som flyttar hit är oftast städade människor med noll avvikande hy och hårfärg från de övriga urin-vånarna. Men nog fan är äbleskiver vidrigt, och cigarillrökning borde förbjudas. Och inte fan jobbar dessa i Skåne heller. Usch.
Jag som bor i Danmark är van till lite annorlunda metoder. Till skillnad från Sverige, så diskuterar man och inser problemen med en stor invandring. I Sverige så finns det "inga" problem. Hela ämnet har tabubelagts av både media och dem etablerade politikerna, verkar det som.
Visst har det diskuterats i svenska dagstidningar. Bland annat har Helsingborgs Dagblad
här tagit upp de kriminella ungdomsgängen som härjar i Landskrona under hösten. Visst kan man tycka att det är trist att svenska tidningar till skillnad från t.ex. österrikiska inte publicerar namn, foto och ålder på förövarna, eller att det diskuteras för lite om ämnet i tidningar, men det är en annan diskussion.
[Hur mycket mer kan den svenska ekonomin klara egentligen?
De svenska företagen gör rekordvinster just nu, vad får dig att tro att svensk ekonomi inte skulle vara solid? Som det är nu skulle man i både Sverige och Danmark och hel drös andra länder till kunna införa sex timmars arbetsdag med bibehållna löner. Det skulle förmodligen även minska arbetslösheten bland just sådana som har taskig utbildning och är hänvisad till en sämre del av arbetsmarknaden, vilket för de som jobbar på en arbetsplats som McDonalds med låga anställningskrav innebär långa monotona arbetsdagar.
Zum Schluss:
Mångkultur är det samhälle vi har idag och det samhälle vi har haft under en mycket lång tid, vare sig vi talar om Sverige eller Danmark här. Det är ett samhälle med medborgerliga rättigheter, framförallt rätten att ha en egen kulturell identitet utan att statsmakten har synpunkter på det. En sådan synpunkt skulle vara enormt integritetskränkande, en politik för att förtrycka andra kulturer än den svenska skulle vara fruktansvärd.
De som är starka förespråkare mot mångkultur kan därför delas in i två kategorier; de korkade och de onda. De korkade är de som inte vill se kriminella invandrargäng och är emot dem och därför säger sig vara emot det mångkulturella samhället. Det har drag av ungdomsprotest och även lite lillgammelhet. Man behöver inte vara ung för att vara i denna kategori utan det räcker med att vara omogen och oerfaren, och många gånger har dessa människor en bestämd världsbild redan från början och är inte särskilt benägna att ändra på den. Dessa förstår inte att man inte kan avskaffa det mångkulturella samhället utan att avskaffa medborgerliga rättigheter för de som har fel kultur.
De onda inser att ett avskaffande av vår kulturella frihet innebär ett apartheidsamhälle och det skrämmer dem inte, men de inser att det skrämmer andra. De tror att det finns en riktig "svensk" kultur mot "utländskt"
På sin höjd kan Pia Kjaersgaard humma lite om att alla borde bli assimilerade halvkristna västerlänningar. De i DF i likhet med SD kan säga vad de vill göra (avskaffa vissa friheter) men de kan inte säga hur. Beroende på vilken kategori de tillhör beror det antingen på intellektuell oförmåga att forma en praktiskt genomförbar politik, eller på en insikt om att det är politiskt omöjligt att uttala en praktisk politik.
Se även på partiet sverigedemokraterna. De är mot det mångkulturella samhället, men deras förslag på reformer är mest fåniga och besynnerligt tafatta. Förbjud slöjor och sjung nationalsången mer. Se även på vad DF lyckats få igenom sedan den borgeliga danska regeringen blev beroende av deras stöd efter valet 2001. Färre nyanlända invandrare och hårda språktest för att bli dansk medborgare, något som hittils inte lyckats göra Danmark till den monokulturella drömbilden DF vill ha. Dessa partier inser att deras drömmar är politiskt omöjliga och att de måste bida sin tid. De skäms för sina åsikter.
Själv föreslår jag dig att du behåller den identitet du tycker att du trivs bäst med, vilket för övrigt är själva kärnan i mångkulturen.
Ingen kan ta din identitet ifrån dig och jag lovar dig att du är fortfarande du även om det beslutas att alla inte behöver gå i kyrkan på skolavslutningen.