Överlever Malmköping?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
J.R Ewing

Inlägg av J.R Ewing »

Lars Stegenius skrev:Alldeles oavsett vad jag tyckt och tycker om det här projektet så ber jag att få gratulera!

Varje tidigare spårvägsstad har ju rätt till en egen museispårväg......

Sen kan vi lägga ner MUMA.

//Lars S
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Muma har ingen framtid, sorgligt men sant. Återväxten inom järnväg och spårvägshobbyn kommer se helt annorlunda ut i framtiden. De krafter som är aktiva idag växte upp i en helt annan tid, en tid då dessa transporter lockade på ett annat vis.

Tyvärr måste man inse att Malmköping bör flyttas innan alla klenoder faller offer för skroten. För inom en snar framtid kommer det finnas ytterst få som kommer vara aktiva på orten.
Var och hur anläggningen ska placeras vet jag inte. Men det bör vara på en intressant plats som befolkningen besöker.

Det är dags att ta av sig de rosa glasögonen och inse att tiden hinner ikapp oss. Spårvägssällskapet har gjort en stor insats för att bevara historien. Men var finns återväxten för att fortsätta detta arbete :cry: :? :?:
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

J.R Ewing skrev:
Lars Stegenius skrev:Alldeles oavsett vad jag tyckt och tycker om det här projektet så ber jag att få gratulera!

//Lars S
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Muma har ingen framtid, sorgligt men sant. Återväxten inom järnväg och spårvägshobbyn kommer se helt annorlunda ut i framtiden. De krafter som är aktiva idag växte upp i en helt annan tid, en tid då dessa transporter lockade på ett annat vis.

Tyvärr måste man inse att Malmköping bör flyttas innan alla klenoder faller offer för skroten. För inom en snar framtid kommer det finnas ytterst få som kommer vara aktiva på orten.
Var och hur anläggningen ska placeras vet jag inte. Men det bör vara på en intressant plats som befolkningen besöker.

Det är dags att ta av sig de rosa glasögonen och inse att tiden hinner ikapp oss. Spårvägssällskapet har gjort en stor insats för att bevara historien. Men var finns återväxten för att fortsätta detta arbete :cry: :? :?:
Kom dit veckan efter midsommar får du se. Det vimlar av såna där hemska finniga falsettalande ungdomar, som kör spårvagn, skrapar färg och renoverar så det står härliga till.

Vissa av oss ser till att våra barn slussas in i verksamheten vid mogen ålder. Andra sitter på kammaren å gnäller.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Inte visste jag att vi fyllde 100 år snart!
Mycket arbete återstår och tanken är att den ska vara färdig för att användas till Spårvagnssällskapets 100-års jubileum 2009.
Det där med korrekt fakta fick man väl inte lära sig på journalisthögskolan (de hade väl fullt upp med att sy röda Mao-flaggor).
MustangF1-43

Inlägg av MustangF1-43 »

Den dag ett antal städer i Sverige inför modern stadstrafik igen (spårvagn) bör dessa städers fordon flyttas från Malmköping till "hemmet" där de kan glädja allmänheten och samtidigt underlätta för renovering då det blir avsevärt enklare för intresserade att ta sig till vagnhallen (jämfört med resorna till Malmköping).

Min dröm vore att se Helsingborgsvagnarna rulla i sin hemstad igen. Hade varit perfekt att se Mustangen möta en E-vagn vid Knutpunkten igen.

Tills städerna fått modern stadstrafik igen fyller Malmköping en viktig funktion.
Med spårvagn till framtiden
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

J.R Ewing skrev:

//Lars S
Du har helt fel.

Se på hur det danska spårvägsmuseet fungerar. Se på hur Ringlinien i Göteborg fungerar. Se på hur Djurgårdslinjen fungerar. Unga entusiaster finns om man tar vara på dem och släpper in dem i "sitt revir". Visst det innebär att man måste släppa lite på det område som man pinkat in, men samtidigt innebär det att den verksamhet man älskar kan leva vidare!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
TKO

acceptera!

Inlägg av TKO »

Den enda anledningen till att ha en museispårväg i Malmköping är att den redan finns där. Ingen tror väl att den skulle kommit till stånd om Djurgårdslinjen funnits - eller verkade vara ett möjligt alternativ.

Nu ser verkligheten annorlunda ut än den gjorde då.

Därför är det lämpligt att föra debatten utifrån vad som gäller nu, och inte använda historien som skygglapp.

Min personliga åsikt är att Malmköping med tiden kommer att försvinna, antingen genom ett genomtänkt beslut eller genom genom att bara tyna bort... Men jag har full förståelese för om andra tycker nåt annat!

Och en liten sidoreplik till den alltid så nyanserade Bruse:
- Om man ägnade sig åt att sy "röda mao-flaggor" på våra journalisthögskolor så hade jag möjligtvis övervägt att stanna längre än den termin jag stog ut. Nu var det väl tveksamt om studenterna ens visste vem Mao var...

/TKO
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

MustangF1-43 skrev:Den dag ett antal städer i Sverige inför modern stadstrafik igen (spårvagn) bör dessa städers fordon flyttas från Malmköping till "hemmet" där de kan glädja allmänheten och samtidigt underlätta för renovering då det blir avsevärt enklare för intresserade att ta sig till vagnhallen (jämfört med resorna till Malmköping).
Så länge SSS inte satsar 100% på att få besökarna till Malmköping (t ex med regelbundna bussturer till och från Flen eller varför inte Gnesta!), så kommer muséet troligen att på sikt självdö.

Titta t ex på ÖSLJ, där kan man göra rundtur både med tåg och båt i valfri riktning.

Om SSS bara satsar på "finniga ungdomsläger" så är man helt fel ute, det är besökarna man skall satsa på genom "heldagsutflykter" från Stockholm!

(För det är knöligt att ta sig på egen hand till Malmköping med tåg eller buss, och dyrtallt mellan 121-345 SEK) :shock:
Svend Christensen

Malmköping

Inlägg av Svend Christensen »

Jeg hører også til de, som er lidt bekymrede.

For det første findes der blandt medarbejderne folk som siger: "Vi er ved at blive gamle, og når vi er borte, er der ingen, der tager over".

For det andet er det nødvendigt, at de unge medarbejdere ikke bare kommer i en uge, men også kommer på andre tider.

Langt de fleste af de besøgende gæster i Malmköping udgøres af folk, som kom forbi museeispårvägen ved en tilfældighed. Det er således bare få gæster, som kører målrettet til Malmköping for at se på sporvogne.

Jeg var i Malmköping i uge 32, 2006. I 4 af dagene kørte jeg som billetsælger på sporvognene. Jeg var med på samtlige afgange. På trods af, at det var varmt og solrigt, observerede jeg absolut ingen, der benyttede picnicpladsen ved Östersjön. Der er åbenbart ingen tradition for at tage til Malmköping på udflugt.

Jeg har naturligvis gjort mig tanker om, hvad der kunne gøres, for at gøre MUMA mere atraktiv for gæsterne, men jeg vil på den anden side ikke komme og optræde som bedrevidende, da jeg selvfølgelig ikke kan være inde i alle forhold, når jeg bare kommer med et par års interval.

Med venlig hilsen
Svend Christensen
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Byggare Bob skrev:
MustangF1-43 skrev:Den dag ett antal städer i Sverige inför modern stadstrafik igen (spårvagn) bör dessa städers fordon flyttas från Malmköping till "hemmet" där de kan glädja allmänheten och samtidigt underlätta för renovering då det blir avsevärt enklare för intresserade att ta sig till vagnhallen (jämfört med resorna till Malmköping).
Så länge SSS inte satsar 100% på att få besökarna till Malmköping (t ex med regelbundna bussturer till och från Flen eller varför inte Gnesta!), så kommer muséet troligen att på sikt självdö.

Titta t ex på ÖSLJ, där kan man göra rundtur både med tåg och båt i valfri riktning.

Om SSS bara satsar på "finniga ungdomsläger" så är man helt fel ute, det är besökarna man skall satsa på genom "heldagsutflykter" från Stockholm!

(För det är knöligt att ta sig på egen hand till Malmköping med tåg eller buss, och dyrtallt mellan 121-345 SEK) :shock:
Med nuvarande kostnadsnivå för att köra buss så tror jag inte man kan göra det till et pris som besökaren accepterar. Annars är idén som sådan inte dum.

Det förtjänar också att påpekas att även ÖSlJ och Djurgårdslinjen har problem med bemanningen. Förra året var det åtminstone en dag med inställd trafik på ÖSlJ p.g.a. personalbrist. DjL kör med anställda förare under sommarsäsongen.

Att satsa på ungdomlägret är inte alls fel men det är bara en av ett antal åtgärder som skule behöva vidtas.

Kanske borde huvudägaren SSS och MUMAs styrelse sätta sig ner och göra en SWOT-analys (SWOT = Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) och börja diskutera i mer strategiska termer. Vad vill vi med museet i Malmköping? Vilken upplevelse vill vi ge våra besökare? Hur kommunicerar vi vår idé till besökarna?

Jag har ju själv suttit i MUMAs styrelse två perioder och det är inte alltid så kul att sitta och fördela de små, ibland obefinttliga, resurser som finns att tillgå. Bolaget har också varit nära att hamna på obestånd flera gånger men räddats av huvudägaren. Vid åtminstone ett tillfälle borde vi ha upprättat kontrollbalansräkning så som föreskrivs i Aktiebolagslagen eftersom mer än 50% av aktiekapitalet var förbrukat. Företaget skulle egentligen ha trätt i likvidation vid den tidpunkten. Vi var också några i styrelsen som då diskuterade att ta fram en plan för att avveckla bolaget på ett "ärofullt" sätt. Tänk att man varit Eko-brottsling.....

//Lars S
Användarens profilbild
Thomas Lange

Undrens tid är inte förbi....

Inlägg av Thomas Lange »

Mot bakgrund av diskussionen om utvecklingen av verksamheten i Malmköping kan jag trösta några med att det pågår ett intensivt arbete med omfattande utvecklingsplaner. På annan plats här på Forum, nämligne i MånadsKort, har man sedan ett par dagar kunnat läsa följande:

Snart 50 år av galenskap

I våras sände personen med Svenska Spårvägssällskapets medlemsnummer 1, nämligen Richard Grönstedt, ett brev till styrelsen, med rubriken ”Snart 50 år av galenskap”.

I brevet påminde Richard om självklarheten, med varje medlems skyldighet att, på olika sätt bidraga till Spårvägsällskapets verksamhet. ”Många gör det genom uppoffrande arbete och andra, som kanske av olika skäl inte har möjlighet att erbjuda handkraft, genom ekonomiska bidrag för införskaffande av erforderligt material, externa arbeten, verktyg m.m.”

Richards avsikt var att donera medel i form av en fond, ”Richard Grönstedts 50-årsfond” , bl a med anledning av att Svenska Spårvägssällskapet snart fyller 50 år. På Richards initiativ har han och styrelsen kommit överens om ett upplägg, som innebär att fonden administreras av Richard.

Syftet med fonden formuleras i dess §1 Verksamhet: "Ur fondens avkastningsmedel kan hämtas finansiering av SSS bedriven lokaltrafikhistorisk verksamhet. Det kan gälla fordons- och föremålsanskaffning, underhåll, infrastruktursatsningar i den museala miljön, förevisningsverksamhet m.m.

Fondens huvudsakligaste inriktning skall vara att stödja verksamheten vid Lokaltrafikmuseet i Malmköping. Om så kan anses motiverat kan medel även allokeras till annan av SSS bedriven verksamhet inom landet.

Fondens medel får ej användas till rena driftkostnader."

Som villkor för fonden gäller bl a att, fonden är stängd för uttag t.o.m. den 4 december 2009. Därefter kan uttag göras under vissa villkor.

Tidigare har Richard donerat kapital till Spårvägsällskapet, dels till PCC-vagnen och dels till verksamheten i Malmköping. Den senare donationens kapital flyttas över till ”50-årsfonden”, med förbehåll att dess belopp kan utnyttjas vid behov.

Att denna donation från Richard, kommer att ha synnerligen stor betydelse för Svenska Spårvägssällskapet i framtiden, torde ingen kunna ta miste på. För denna donation vill jag å medlemmarnas och styrelsens vägnar framföra ett djupt tack.

Tack Richard!

Björn Stråhle, ordförande

Förutom donationen från Richard finns också en miljondonation från Knut Rutenborg. Så även om driftbolaget inte alltid har ekonomiska muskler att klara sina egna kostnader (samma förhållande gäller även SL ...) så finns bakomliggande intressenter med en klart uttalad målsättning att verksamheten skall stärkas och utvecklas. I dagarna sker t.ex. ett möte med Flens kommun, som i museispårvägen har en av sina största attraktioner (utan att kanske veta om det).

Så debatten i fortsättningen får väl föras utifrån vilken grad av förtröstan man besitter. En del har den, andra saknar den.
Ju förr dess bättre.
Lars Stegenius

Re: Undrens tid är inte förbi....

Inlägg av Lars Stegenius »

Thomas Lange skrev: /.../
Så debatten i fortsättningen får väl föras utifrån vilken grad av förtröstan man besitter. En del har den, andra saknar den.
En del har efter årtionden av engagemang och slit insett verkligheten och tappat förtröstan.....

Snygg interpunktion i texten, förresten. Min gamle svensklärare, salig i åminnelse, skulle svimma. Det finns regler för hur man sätter komma.

//Lars S
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

Lars Stegenius skrev:Med nuvarande kostnadsnivå för att köra buss så tror jag inte man kan göra det till et pris som besökaren accepterar. Annars är idén som sådan inte dum.

Det förtjänar också att påpekas att även ÖSlJ och Djurgårdslinjen har problem med bemanningen. Förra året var det åtminstone en dag med inställd trafik på ÖSlJ p.g.a. personalbrist. DjL kör med anställda förare under sommarsäsongen.

Att satsa på ungdomlägret är inte alls fel men det är bara en av ett antal åtgärder som skule behöva vidtas.

Kanske borde huvudägaren SSS och MUMAs styrelse sätta sig ner och göra en SWOT-analys (SWOT = Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) och börja diskutera i mer strategiska termer. Vad vill vi med museet i Malmköping? Vilken upplevelse vill vi ge våra besökare? Hur kommunicerar vi vår idé till besökarna?

//Lars S
En idé:
MUMA och SSS borde i samarbete med Flens kommun och Stockholms stad, kunna erbjuda en "heldagsutflykt" till paketpris:
Tåg Stockholm till Flen och museibuss till Malmköping, spårvägsturer, museibuss till Flen och SJ-tåg tillbaks til Stockholm.
Marknadsföring via Sverigehuset/SIS, samt eventuellt om ekonomi finnes reklamkampanj via Clear Channel.

LIkheten mellan MUMA och ÖSLJ är ganska slående: båda visar en del av Sveriges trafikhistoria, båda museérna ligger i gamla pittoreska småorter, båda startade sin verksamhet i slutet på 60-talet.
Dock känner fler stockholmare till museijärnvägen i Mariefred!
Var har MUMA halkat efter i reklamen???

ÖSLJ ligger visserligen dock bättre till kommunikationsmässigt (Svealandsbanan) sett från Stockholm, men upplevelsen borde kunna vara densamma!

Låt mig göra två jämförelser:
Jag var själv nere i Malmköping juni 2005 i samband med invigningen av södra slingan, och inget fel på arrangemanget från MUMAS sida, men "köpingen" i sig; hjälp:

En sömnig småstad med stängda affärer, knappt några prisvärda lunchställen (jo, pizzerian med den läbbigaste pizza för 35:- jag ätit på åratal!). I övrigt dött, dött, dött. Hela köpingen liknar ju en norrländsk utrotningshotad by.
Inte undra på att det blir en besvikelse för besökaren oavsett hur mycket krut MUMA lägger ner på upplevelsen.

Året därpå åkte jag till Mariefred på "Ångans dag" 2006.
Härlig båtresa, dyra mackor, marknad och öppna butiker i Mariefred, mycket ångtåg och snabbtåg hem.

Det säger lite om vad som behövs göras...

Edit: Sedan tycker jag jourmaster skall flytta hela tråden till "Ordet är fritt" eller "Malmköping", då det förvisso har med spårtrafik att göra, men inte reguljär och diskussionen handlar om MUMA! :D
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

TonyM skrev:
J.R Ewing skrev:Jag har sagt det förr, och jag säger det igen. Muma har ingen framtid, sorgligt men sant. Återväxten inom järnväg och spårvägshobbyn kommer se helt annorlunda ut i framtiden. De krafter som är aktiva idag växte upp i en helt annan tid, en tid då dessa transporter lockade på ett annat vis.
Du har helt fel.

Se på hur det danska spårvägsmuseet fungerar. Se på hur Ringlinien i Göteborg fungerar. Se på hur Djurgårdslinjen fungerar. Unga entusiaster finns om man tar vara på dem och släpper in dem i "sitt revir". Visst det innebär att man måste släppa lite på det område som man pinkat in, men samtidigt innebär det att den verksamhet man älskar kan leva vidare!
Jag håller med om att J.R. har fel i generaliseringen kring hobbyn men däremot så måste jag påpeka den avsevärda skillnaden mellan museiföreningar som antingen som bäst ligger (eller har en del av sin linje) vid en stor befolkningskoncentration (djurgårdslinjen, ringlinien, ULJ med flera) och de som ligger "ute i skogen".
Byggare Bob skrev:

Såhär i efterhand så kan man kanske säga att det var en felsatsning att välja just den delen av järnvägen som lades ner, man borde istället valt en ände som 'ansluter' till övrig kollektivtrafik bättre? Vad skulle det kosta att flytta hela verksamheten? Den gamla banan som gick mellan eskilstuna och södertälje kanske kan vara något att använda, i eskilstunaändan kanske? Eller i princip vilken gammal bana som helst, eller för den delen flytta in till någon stad som har ett spårnät i drift.

Hur ser det egentligen ut på t.ex. djurgårdslinjen och hos ringlinien när det gäller intresset att ha vagnar som inte kommer från hemstaden (eller är näst intill identiska med hemstadens vagnar)?
Lars Stegenius skrev:Det förtjänar också att påpekas att även ÖSlJ och Djurgårdslinjen har problem med bemanningen. Förra året var det åtminstone en dag med inställd trafik på ÖSlJ p.g.a. personalbrist. DjL kör med anställda förare under sommarsäsongen.
Men DjL får väl också betalt från SL för att bedriva trafik som är att betrakta som tämligen komersiell om än mestadels med museala fordon?
Byggare Bob skrev:En idé:
MUMA och SSS borde i samarbete med Flens kommun och Stockholms stad, kunna erbjuda en "heldagsutflykt" till paketpris:
Tåg Stockholm till Flen och museibuss till Malmköping, spårvägsturer, museibuss till Flen och SJ-tåg tillbaks til Stockholm.
Marknadsföring via Sverigehuset/SIS, samt eventuellt om ekonomi finnes reklamkampanj via Clear Channel.
Varför just stockholms stad och inte hela stockholms län?

Ett annat förslag är väl att spårvägssällskapet tigger en X1 som SL annars kör på skroten (X1 är väl om något klassisk spårbunden lokal kollektivtrafik) och kör resor mellan stockholm och någon lämplig plats där man kan ansluta med buss sista vägen till/från Malmköping.
Byggare Bob skrev:Låt mig göra två jämförelser:
Jag var själv nere i Malmköping juni 2005 i samband med invigningen av södra slingan, och inget fel på arrangemanget från MUMAS sida, men "köpingen" i sig; hjälp:

En sömnig småstad med stängda affärer, knappt några prisvärda lunchställen (jo, pizzerian med den läbbigaste pizza för 35:- jag ätit på åratal!). I övrigt dött, dött, dött. Hela köpingen liknar ju en norrländsk utrotningshotad by.
Inte undra på att det blir en besvikelse för besökaren oavsett hur mycket krut MUMA lägger ner på upplevelsen.
Den positiva bieffekten är väl att vagnarna är väl skyddade från oönskad målarfärg :)

Just en sån sak som matutbud är väl annars något som borde fixas till. I värsta fall får väl spårfolket samla ihop ett antal mikråvågsugnar och erbjuda "mikra en färdigmat från mataffären för priset av en spårvagnsresa" eller nåt sånt? Spartanskt, javisst, men säkerligen bättre än att bara ha pizza att välja på. Nu utgick jag från att det finns en mataffär men det måste det väl finnas?
Byggare Bob skrev:Året därpå åkte jag till Mariefred på "Ångans dag" 2006.
Härlig båtresa, dyra mackor, marknad och öppna butiker i Mariefred, mycket ångtåg och snabbtåg hem.
Ja, sånt är verkligen skillnaden för om folk som har någon slags förhållande "får" tillåtelse av sin äkta hälft att dra med familjen på en sånhär utflykt.
Byggare Bob

Inlägg av Byggare Bob »

mats skrev:

Ett annat förslag är väl att spårvägssällskapet tigger en X1 som SL annars kör på skroten (X1 är väl om något klassisk spårbunden lokal kollektivtrafik) och kör resor mellan stockholm och någon lämplig plats där man kan ansluta med buss sista vägen till/från Malmköping.
Stockholms Stad avser jag i detta fall med kommunen, men viist alla kommuner i Stockholms län är inte fy skam...

Att låta en X1 gå mellan Stockholm och Flen (som är närmaste järnvägsstation i förhållande till Malmköping) är nog mindre lyckat då Banveekt äger spåren, SJ har trafikeringstillståndet. Fast idén låter väldigt intressant.

mats skrev:Den positiva bieffekten är väl att vagnarna är väl skyddade från oönskad målarfärg :)

Just en sån sak som matutbud är väl annars något som borde fixas till. I värsta fall får väl spårfolket samla ihop ett antal mikråvågsugnar och erbjuda "mikra en färdigmat från mataffären för priset av en spårvagnsresa" eller nåt sånt? Spartanskt, javisst, men säkerligen bättre än att bara ha pizza att välja på. Nu utgick jag från att det finns en mataffär men det måste det väl finnas?
Jovisst finns det en mataffär, Konsum.

Men Malmköping i sig är mer en "sovstad" som livas upp på morgonen när folk åker till jobbet och på kvällen när folket kommer hem.
Det finns visserligen mycket historik över köpingen, exercisheden m m men när vi var där 11 juni 2005 var allt i princip "semesterstängt".
Det är tråkigt att man från Flens kommun inte satsar mer på orten ifråga.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Byggare Bob skrev:
mats skrev:

Stockholms Stad avser jag i detta fall med kommunen, men viist alla kommuner i Stockholms län är inte fy skam...

Att låta en X1 gå mellan Stockholm och Flen (som är närmaste järnvägsstation i förhållande till Malmköping) är nog mindre lyckat då Banveekt äger spåren, SJ har trafikeringstillståndet. Fast idén låter väldigt intressant.
Men SJ's trafikeringstillstånd innebär inte en totalspärr för museiföreningar och liknande. Däremot är det kanske inte jättepoppis att klämma in ett fordon med STH 120km/h på den banan om man inte kör under "godstågs-tider"?
MWE

Inlägg av MWE »

Byggare Bob skrev:
mats skrev:

mats skrev:Den positiva bieffekten är väl att vagnarna är väl skyddade från oönskad målarfärg :)

Jovisst finns det en mataffär, Konsum.

Men Malmköping i sig är mer en "sovstad" som livas upp på morgonen när folk åker till jobbet och på kvällen när folket kommer hem.
Det finns visserligen mycket historik över köpingen, exercisheden m m men när vi var där 11 juni 2005 var allt i princip "semesterstängt".
Det är tråkigt att man från Flens kommun inte satsar mer på orten ifråga.
Marknaden för chartertåg, som väl det här skulle kunna räknas som, är väl helt avreglerad? Så SJ:s trafikeringstillstånd skulle man högaktningsfullt kunna skita i. Så då handlar det om Banverket kan tilldela några tåglägen. Sedan återstår "bara" problemen med fordon (X1), personal, underhåll etc.

En annan sak jag slagits av är att kommunikationerna mellan stambanan i Flen och Malmköping är så dåliga. En tanke jag lekt med var om museibanan istället skulle byggas ut åt sydväst från Malmköping, ned till Flen. Men vid en närmare titt på kartan ser jag att det är en bra bit emellan, vad det blir uttryckt i kilometer vet jag inte. Så det får väl bli buss även i fortsättningen...

/M
TKO

Kom ner på jorden!

Inlägg av TKO »

Det är väldigt många fina idéer om hur man dels ska underlätta för folk att ta sej till malmköping, dels hur orten skall bli atraktivare som turistmål.

När det gäller transportfrågan så kommer de flesta turister i egen bil, det gäller även för t ex ÖSlJ. Titta t ex på hur många som går av vid Läggesta och tar stigen ner till nedre stationen en sommarlördag, inte är det många. Så det är knappast bristen på kollektiva resemöjligheter som begränsar tillströmningen till Malmköping...

OM Malmköping i sig vore en stor turistort - som t ex Mariefred - så hade det kunnat funka med museispårvägen där. För det är ju uppenbart för de allra flesta att anläggningen i sig inte drar till sig tillräckligt många besökare. Att då tro att det skall komma ytterligare attraktioner till just Malmköping som skall rädda situationen verkar lite orealistiskt...

Sedan är det ju ett besvärande faktum att det aldrig skulle kunnat förekomma en spårväg i Malmköping... Däremot finns det ju flera svenska städer som idag har spårvägstrafik, både av reguljär och museal karaktär. Därför måste det rimliga vara att undersöka hur samlingarna i Malmköping kan fördelas till andra orter, och sedan avveckla "spårvägsmuseet"!

Tycker Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Per Lind

Malmköping

Inlägg av Per Lind »

Flytta Malmköping tror jag inte riktigt på då det är så otroligt mycket pengar och arbete nedlagt i Köpingen och att man äntligen fått bort järnvägskänslan och istället lyckats skapa en förortsbanekänsla.
Anslutande busstrafik till Flen är ingen dum idé men bäst vore om man kunde bygga tillbaka banan till Skebokvarn, för där stannar väl Stambanetågen?
Beträffande samlingarna tror jag på ett föreningsägande, (SSS) men utlåning till resp. ursprungsstad som har spårtrafik i utbyte mot renovering.
Utan förutseende medlemmar hade inte vagnarna funnits kvar men till vilken glädje om de bara ruttnar bort för att ingen har tid, ork och pengar att fixa till dom?
Med utlåningserbjudande mot renovering kan man få ihop ett intresserat team i resp. stad som har nära till objektet och därmed inte behöver kasta bort många värdefulla renoveringstimmar i bil till/från Malmköping.
Som krydda kanske detta också väcker intresse hos nya teknikintresserade personer som för arvet vidare.

Malmköping är bra och en värdefull oas som det måste värnas om.
Nu gäller det "bara" att lösa hur man får icke spårvägsvänner att bli intresserade.
Spårvägsjazzen är en aktivitet, kanske förlängning till någon badplats eller annan aktivitet kan göra att banan får någon form av trafikförsörjningsuppgift.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det behövs en marknadsförare av spårvägen! Att anordna massa aktiviteter, men glömma att tala om det för omgivningen är amatörmässigt. Telepati fungerar inte.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Förvisso,
men en trafikuppgift vore bättre, någonstans man kom till betydligt enklare än med bil.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Låst