Lars Stegenius skrev:Med nuvarande kostnadsnivå för att köra buss så tror jag inte man kan göra det till et pris som besökaren accepterar. Annars är idén som sådan inte dum.
Det förtjänar också att påpekas att även ÖSlJ och Djurgårdslinjen har problem med bemanningen. Förra året var det åtminstone en dag med inställd trafik på ÖSlJ p.g.a. personalbrist. DjL kör med anställda förare under sommarsäsongen.
Att satsa på ungdomlägret är inte alls fel men det är bara en av ett antal åtgärder som skule behöva vidtas.
Kanske borde huvudägaren SSS och MUMAs styrelse sätta sig ner och göra en SWOT-analys (SWOT = Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) och börja diskutera i mer strategiska termer. Vad vill vi med museet i Malmköping? Vilken upplevelse vill vi ge våra besökare? Hur kommunicerar vi vår idé till besökarna?
//Lars S
En idé:
MUMA och SSS borde i samarbete med Flens kommun och Stockholms stad, kunna erbjuda en "heldagsutflykt" till paketpris:
Tåg Stockholm till Flen och museibuss till Malmköping, spårvägsturer, museibuss till Flen och SJ-tåg tillbaks til Stockholm.
Marknadsföring via Sverigehuset/SIS, samt eventuellt om ekonomi finnes reklamkampanj via Clear Channel.
LIkheten mellan MUMA och ÖSLJ är ganska slående: båda visar en del av Sveriges trafikhistoria, båda museérna ligger i gamla pittoreska småorter, båda startade sin verksamhet i slutet på 60-talet.
Dock känner fler stockholmare till museijärnvägen i Mariefred!
Var har MUMA halkat efter i reklamen???
ÖSLJ ligger visserligen dock bättre till kommunikationsmässigt (Svealandsbanan) sett från Stockholm, men upplevelsen borde kunna vara densamma!
Låt mig göra två jämförelser:
Jag var själv nere i Malmköping juni 2005 i samband med invigningen av södra slingan, och inget fel på arrangemanget från MUMAS sida, men "köpingen" i sig; hjälp:
En sömnig småstad med stängda affärer, knappt några prisvärda lunchställen (jo, pizzerian med den läbbigaste pizza för 35:- jag ätit på åratal!). I övrigt dött, dött, dött. Hela köpingen liknar ju en norrländsk utrotningshotad by.
Inte undra på att det blir en besvikelse för besökaren oavsett hur mycket krut MUMA lägger ner på upplevelsen.
Året därpå åkte jag till Mariefred på "Ångans dag" 2006.
Härlig båtresa, dyra mackor, marknad och öppna butiker i Mariefred, mycket ångtåg och snabbtåg hem.
Det säger lite om vad som behövs göras...
Edit: Sedan tycker jag jourmaster skall flytta hela tråden till "Ordet är fritt" eller "Malmköping", då det förvisso har med spårtrafik att göra, men inte reguljär och diskussionen handlar om MUMA!