Windows är fantastiskt! eller hur!?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Björn J.

Windows är fantastiskt! eller hur!?

Inlägg av Björn J. »

Bild

Höll på att söka efter en fil på min hårddisk när detta meddelandet plödsligt dök upp....

"How do You fil?!"

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763

Re: Windows är fantastiskt! eller hur!?

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:
Höll på att söka efter en fil på min hårddisk när detta meddelandet plödsligt dök upp....

"How do You fil?!"

Bj.
Det finns en buggfix! Använd Yoghurt.

Till våra Danska vänner KylskåpsFil=Ymer...

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Re: Windows är fantastiskt! eller hur!?

Inlägg av Ulrik Berggren »

TonyM skrev:
Björn J. skrev:

"How do You fil?!"

Bj.
Det finns en buggfix! Använd Yoghurt.

Till våra Danska vänner KylskåpsFil=Ymer...

/T
Eller, Kulturmelk på norsk 8)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Hyena
Kontakt:

Inlägg av Hyena »

bla bla bla bla, varför detta hat mot windows? Jag tycker att det funkar bra 97% av tiden. Jag kör Windows XP.

//Björn
"Tröck in frågetecken i 5 sekunder så skaru se att de löser sig"
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

GBGkille86 skrev:Jag kör Windows XP.

//Björn
DU KAN INTE MÅ BRA! :P
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

XP är ju hur stabilt som helst. Efter över ett års användning har det ännu bara storstrulat första gången jag skulle ordna till nätverket. Och det var en engångshändelse. En enorm kontrast mot Win 95 och 98. Hade jag inte kört så mycket spel borde man nog övervägt NT. Men nu är allt frid och fröjd. Hoppas även ni andra kan få njuta av Windows nån gång.
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Njuta av WirusXP kan man bara göra om man inte bryr sig ordentligt...

Ett OS som släpper ett par bug-fix i veckan kan inte var klart.
jmfr, vissa *nix system som har släppt 1 på 5år..

WirusXP är fuktansvärt tillkrånglat.. ett program för XP som tar mindre än 4-5MB kan inte vara spec. avancerat. i *nix kan 4-5Mb vara nog för ett helt OS!

WinXP är fullt med konstiga prylar som vill raportera microsoft, bla ansluter detorn mot ms-servrar när den startar.. ingen vet varför.. troligen så kollar den nätåtkomst den vägen.

XP kräver oerhörda mängder processorkraft om man jämför med andra system.
Det är översållat med gamalt skit som moddats lite för att passa in.
t.ex. MDN microsofts fildelning är knappt ändrad den win3.11 for workgroups. och det protokollet har en URUSEL säkerhet.. en apa kan knäcka den koden...
så i XP la man till en krypto-cookie.. men kärnan i fildelningen är densamma.

XP döjer allt bakom "användarvänliga" funktioner.. vill man göra ngt avanceat får man slita sitt hår och knacka kod i ett par timmar.

Massor med program är hårdimplementerade i Win, så det går inte att byta.

t.ex. så stödjer inte MS sin JVM längre (Java Virtual Machine), och om man då installerar SUN JVM så kommer denna att få problem, då windows vägrar samarbeta på ett vettigt sätt.

Vill man mekka nätverk på hög nivå så går detinte ordentligt utan att gå ut i DOS!!!!! för inställningarna i XP grafiska miljön är "användaranpassade" med fasta alternativ som ska göra det lätt för hemanvändaren.. men man kan inte gå på djupet i det.

F.ö. så är hela 80*86 arktiekturen kass.. att bygga vidare på en arkitektur med så många fel isig är vansinne..

nån sa att de aldrig hittat problem med XP. Jag har på ett halvår iofs bara lyckats med 2 blåskärmar, ibåda fallen Wirus som har stört ett annat program med en dum felvarning. (för er som inte vet, 2 blåskärmar om dan va vanligt förr i tiden)

//Q
Hagrido
Kontakt:

Inlägg av Hagrido »

hade bara problem med min XP ver, har bytt till 2k o e super nöjd... Med XP kunde jag inte ens logga in...
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hagrido skrev:hade bara problem med min XP ver, har bytt till 2k o e super nöjd... Med XP kunde jag inte ens logga in...
Windows 2000 profesional ambefaler jeg til alle som har minst 128MB ram, har det selv, og jeg må skyte maskina i filler får å få det til å slutte å virke!

Ellers så er jo Linux et brukbart alternativ.......

Andreas, som gleder seg til han får installert SUN Solaris 9
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Andy skrev:
En vettig människa!!! Leve Solaris!!!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Mikael R
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

Jag kör Win 98SE och det tänker jag fortsätta med. Flera jag känner som kör XP har haft mycket trubbel. Om jag köper en ny dator så kommer jag definitivt köra 98SE på den.

Nä jag tycker XP är ett tarvligt försök av Micro$oft att tjäna storkovan på sina kunder, fast iofs så har de ju lyckats :evil: Många kör ju XP.

Defragmentering är ingenting man längtar efter, speciellt inte när man har en stor hårddisk. Hur länge klarar ni er som kör XP utan att defragmentera HD?

Jag har inte defragmenterat min burk på ett och ett halvt år nu och det fungerar fortfarande bra.

Händer det att eran dator bara startar om av sig självt?

Jaha, då var det en "blue-screen" som skulle ha visat sig.

Tycker ni internet är slött fasten ni har en bredbandsuppkoppling?

Kanske för att XP "stjäl" en viss procent av bandbredden. Har för mig att det är runt 10 %.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Användarens profilbild
JAgr

Inlägg av JAgr »

"Hitills allt väl" som han sa när han passerade 10:e våningen.

/JAgr
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

TonyM skrev:
Andy skrev:

/Tony
Kan bli spenennde å se hvordan det virker, måtte jo betale noen amerikanske gærninger for det
Dog blir det kun foreløbig bare reserveboksen min som får prøve seg på Solaris, den jeg sitter på nå forblir en Windows 2000 boks enn så lenge!

Som du ser Tony, så er det ikke bare sporvogner, jenter og cola for meg :lol:

Anrdreas
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

TonyM skrev:
Andy skrev:

/Tony
Ja, fast jag måste utbrista i: Leve Amiga OS 3.9 (och snart.... 4.0!!!!)
Stöd för PowerPC!
Bantekniker
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

TonyM skrev:
Andy skrev:

/Tony
Ett Sparctangentbord! Ett kungarike för ett Sparctangentbord!

Anders
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Q skrev:Njuta av WirusXP kan man bara göra om man inte bryr sig ordentligt...

Ett OS som släpper ett par bug-fix i veckan kan inte var klart.
jmfr, vissa *nix system som har släppt 1 på 5år..
Frågan är hur intresserad jag är av att bry mig. Roligare att lägga tiden på annat. Vad gäller buggfixarna har jag liten förståelse för allt gnäll på att Microsoft har släppt ett ofärdigt program. Så är det ju med allting. Efterhand upptäcks fel och den stora användarskaran är den bästa försöksgruppen att hitta dessa. När det nu går så snabbt att ladda ner uppgraderingarna finns ingen anledning att gnälla. Hellre nedladdningar än att vänta på att en uppdaterad version släpps på skiva någon gång om året.
Q skrev:Vill man mekka nätverk på hög nivå så går detinte ordentligt utan att gå ut i DOS!!!!! för inställningarna i XP grafiska miljön är "användaranpassade" med fasta alternativ som ska göra det lätt för hemanvändaren.. men man kan inte gå på djupet i det.
Windows har väl aldrig varit ett alternativ för mer avancerade användare. Mina programmerande släktingar skyr Windows, men so what? Min datorkonsultpolare är såpass duktig att han klarar NT och XP, men generellt arbetar han med Mac eftersom företagskunderna föredrar det. Windows har sin marknad bland hemanvändare och mindre krävande företagskunder som föredrar stor kompatibilitet med spel och program.
Q skrev:nån sa att de aldrig hittat problem med XP. Jag har på ett halvår iofs bara lyckats med 2 blåskärmar, ibåda fallen Wirus som har stört ett annat program med en dum felvarning. (för er som inte vet, 2 blåskärmar om dan va vanligt förr i tiden)
Det är ju det jag menar. Inget illa ment mot dig. Men det lär inte vara särskilt stor andel användare som bryr sig om mer avancerade funktioner. Huvudsaken är mitt OS fungerar i vardagen. Och precis som skrivet ovan har antalet blåskärmar reducerats från ett par i veckan till ingen.

/Michael
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Anders Norén skrev:
TonyM skrev:
Andy skrev:

/Tony
Ett Sparctangentbord! Ett kungarike för ett Sparctangentbord!

Anders

Om du orkar åka till göteborg i sommar så säljer jag kompletta SS5:or med skärm för en runt 300:-

Jag kan nog snoka upp ett tgb åt dig om du vill ha det, amerikanskt eller svenskt?

Till Spårvangsmicke:

Det jag sa om att winXP släpper ett par bugfixes i veckan innebär INTE att man får vänta på nästa release av ett *nix system för att få det fixat.. Du kan uppgradera version under drift om du vill det. Men det jag mena va det att det behövs inte nägra fixar för säkerhetshål. För de finns knappt!

Den glade hem,användaren som kör XP kan kanske inte vill ha några avancerade funktioner, men när nått går åt fanders så är det standard MS repartion som gäller, dvs formatera och installera om. Sen blir den glade hemanvändaren inte lika glad när IE tillåtit dolda installationer och annat skoj som nån illvillig människa har lagt på en hemsida.

//Q (som ska få liv i sin SS5:a ngn dag)

//Q
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Q skrev:
Anders Norén skrev: Ett Sparctangentbord! Ett kungarike för ett Sparctangentbord!

Anders

Om du orkar åka till göteborg i sommar så säljer jag kompletta SS5:or med skärm för en runt 300:-

Jag kan nog snoka upp ett tgb åt dig om du vill ha det, amerikanskt eller svenskt?
Tja... varför inte? Fast jag tror nog att det närmaste Göteborg jag lär komma i sommar är Stockholm. Jag är svårt förälskad i riktiga sparctangentbord sedan gymnasiet - alt-gr ska slås med den delen av handflatan där lillfingret fäster! :D

Finns det Windowsdrivrutiner för sparctangentbord? Går det, först och främst, att koppla in ett sparctangentbord till en standard-pc utan att byta kontakt?

Anders
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

For de som lurer, så har jeg en X86 utgave av Solaris, skal testes på en noe ukruant boks jeg har!

Andreas
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Q skrev:Det jag sa om att winXP släpper ett par bugfixes i veckan innebär INTE att man får vänta på nästa release av ett *nix system för att få det fixat.. Du kan uppgradera version under drift om du vill det. Men det jag mena va det att det behövs inte nägra fixar för säkerhetshål. För de finns knappt!
OK. Det där *nix vet jag ingenting om så det finns inte mycket mer att säga. Du får gärna berätta lite om hur det fungerar. Såsom gränssnitt, kompatibilitet med programvara på marknaden osv. Jag menar är det inte XP-liknande i funktioner är det ganska dumt att jämföra dem.
Q skrev: Den glade hem,användaren som kör XP kan kanske inte vill ha några avancerade funktioner, men när nått går åt fanders så är det standard MS repartion som gäller, dvs formatera och installera om. Sen blir den glade hemanvändaren inte lika glad när IE tillåtit dolda installationer och annat skoj som nån illvillig människa har lagt på en hemsida.
Det glade hemanvändaren är inte en homogen typ. Det är ju högst individuellt hur man sköter sin dator och agerar på nätet. Som sagt har jag haft XP i över ett år. Regelbunden defragmentering (utan att det har varit nämnvärt fragmenterat) och sunt förnuft. Än så länge inga som helst bekymmer som har föranlett formatering. Kommer den dagen gråter jag inte. Backup har jag på rubbet och max en kväll går åt. Men jag vet inte. Kanske borde man vara mer kräsen och inte tillåta någonting alls. Får se vad det där *nix är för nåt.

/Michael
Låst