Linjekarta: Sthlms spårtrafik
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
- Stefan Widén
Djl vara eller icke
Jag tillhör de som tycker att Djl skall vara med på spårplaner i sthlm. SL(SSL) äger och är spårinnehavare. Där till så köper man trafik enligt avtal vilket innebär att de flesta kan resa med SL taxa. Vill man i en förklaring informera att linjen endast tarfikeras under vissa tider är det OK
För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.
För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Djl vara eller icke
Självklart, lägger mer än gärna till den. Att jag kunde göra en sådan uppenbar miss.Stefan Widén skrev:För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.

Jag tycker det är bra med konsekvens, att linjerna inte sitter ihop. Möjligen - men bara möjligen - skulle du istället ha något olika nyans på t-banesträckningarnas linjer.
Upplands Väsby blev helt godkänd så, tycker jag.
Upplands Väsby blev helt godkänd så, tycker jag.
Njae, Österskär saknas inte, den heter Näsbypark, den också...kildor skrev: Stadshagen och Österskär saknas!
Professionell tyckare
Korrektionerna är inte menat som kritik, det hoppas jag du förstår, utan som hjälp att komma "på rätt väg"...erre skrev:Ytterligare korrektioner, och ytterligare tack. Tänk att man kan missa så många stationer.
Som jag flera gånger sagt: Snyggt! Den skulle jag vilja se som officiell linjekarta.
Professionell tyckare
Beröm och kommentarer
Först och främst, jag håller med föregående talare om att denna karta borde bli officiell!
Två kommentarer:
1. Skulle man kunna markera riktigt viktiga gående anslutningar, dvs.
- Karlberg - S:t Eriksplan
- Södra station - Mariatorget
- Södra station - Medborgarplatsen
- Nybroplan (7-an) - Östermalmstorg/Stureplan (T)
- Nybroplan (7-an) - Kungsträdgården (T)
...
2. Båtar, enl. tidigare inlägg.
mvh
Magnus Cedergren
Två kommentarer:
1. Skulle man kunna markera riktigt viktiga gående anslutningar, dvs.
- Karlberg - S:t Eriksplan
- Södra station - Mariatorget
- Södra station - Medborgarplatsen
- Nybroplan (7-an) - Östermalmstorg/Stureplan (T)
- Nybroplan (7-an) - Kungsträdgården (T)
...
2. Båtar, enl. tidigare inlägg.
mvh
Magnus Cedergren
-
Karta
Vill också berömma kartan!
Och påpeka ett par stavfel om du inte tar illa upp.
Vendelvägen är redan nämnt, ska vara Vendevägen.
Fröslunda ska vara Frösunda.
Smedsslätten ska vara Smedslätten.
Vasa museet skall skrivas ihop.
Det var dom jag hittade.
/Christer
Det var dom jag hittade.
/Christer
Re: Karta
Hittade även Kalhäll som ska vara Kallhäll.Christer G skrev:Vill också berömma kartan!
Det var dom jag hittade.
Sedan en liten petitess.
I många av stationerna med namn bestående av två ord ska det andra ordet börja med liten bokstav (ex. Västra skogen och Vårby gård). Enligt SL ska även Solna centrum, Sickla udde och Farsta strand följa den regeln vilket de inte gör i din karta. Sedan undrar jag om man inte ska skriva ut Stockholms södra istället för Stockholm S... Jag har själv inte bestämt mig vad jag tycker i den frågan.

Snart är denna karta fulländad!

Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Lägg ner skönhetsrådet!
erre!
Tre ödmjuka synpunkter:
1. Låt tunnelbanan vid Farsta strand korsa pendltågets linje (återspeglar verkligheten och känns mer grafiskt i linje med flera andra bytespunkter).
2. Placera Norrmalmstorg i utrymmet mellan Östermalmstorg och Kungsträdgården (återspeglar verkligheten samt underlättar om särskilda markeringar för mellan stationer/hållplatser på gångavstånd införs som någon tidigare föreslagit).
3. Placera även hissbanan (131) Liljeholmen - Nybohov!
Annars så är det den bästa linjekartan över Stockholms spårtrafik som jag hittintills har skådat!
Tre ödmjuka synpunkter:
1. Låt tunnelbanan vid Farsta strand korsa pendltågets linje (återspeglar verkligheten och känns mer grafiskt i linje med flera andra bytespunkter).
2. Placera Norrmalmstorg i utrymmet mellan Östermalmstorg och Kungsträdgården (återspeglar verkligheten samt underlättar om särskilda markeringar för mellan stationer/hållplatser på gångavstånd införs som någon tidigare föreslagit).
3. Placera även hissbanan (131) Liljeholmen - Nybohov!
Annars så är det den bästa linjekartan över Stockholms spårtrafik som jag hittintills har skådat!

Svårlöst om det skal vara riktigt snyggt! Men något liknande Sundbyberg, Liljeholmen m.fl. är det väl som kan bli aktuellt!mela skrev:Min enda kommentar gäller Fridhemsplan, jämfört med de andra bytespunkterna är kopplingen känns den grafiska kopplingen mellan Tub 1 och Tub 3 dålig. I övrigt en mycket fin och tydlig karta.
/ Melker
Man skulle kunna rita ut slingan vid Waldermarsudd - Bellmansro, men det kanske förstör helhetsintrycket?
Hur som helst, en mycket snygg linjekarta!
Kalaskarta!!!
En sak som kan förenkla å göra det mindre rörigt. Ändstationsnummerpluppen, kan du integrera i själva ändstationspluppen, å lite större än andra stationer. Då blir det färre pluppar.
Försök om möjligt räta ut tvärbanan, den är lite slingrig nu, precis som SL:s karta som andas kompromisser. Som att på slutet kom på att, "oj måste få in tvärbanan där det går utan att behöva ändra nåt annat".
En sak som kan förenkla å göra det mindre rörigt. Ändstationsnummerpluppen, kan du integrera i själva ändstationspluppen, å lite större än andra stationer. Då blir det färre pluppar.
Försök om möjligt räta ut tvärbanan, den är lite slingrig nu, precis som SL:s karta som andas kompromisser. Som att på slutet kom på att, "oj måste få in tvärbanan där det går utan att behöva ändra nåt annat".
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
Om man gör en geografisk karta. Denna är en schematisk, då är inte saker på sian rätta ställena, bara inbördes ordning. Som ett kopplingsschema, eller en elritning.Verspieder skrev:Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag tror (men vet inte om) Verspieder tänkte på de förslag som inkommit om markerad närmsta gångväg, typ Karlberg-S:t Eriksplan, Östermalmastorg - Norrmalmstorg - Kungsträdgården, etc. Då (men i princip bara då) är det på ett kopplingsschema mycket motiverat med den förfyttningen. Nu är det bara "lite" motiveratbruse skrev:Om man gör en geografisk karta. Denna är en schematisk, då är inte saker på sian rätta ställena, bara inbördes ordning. Som ett kopplingsschema, eller en elritning.Verspieder skrev:Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.

Professionell tyckare
- Kjell G Bränge
DjL på linjekarta.
För att återvända till den här trådens ursprung.
Själv ser jag det som givet att Djurgårslinjens spåranläggning ska vara utmärkt på de linjekartor som gäller för länstrafiken i Stockholm. Djurgårdslinjen är ju en del av ett allmänt trafiksystem. Även fast vi är en museiförening.
Att få detta i stånd hänger väl ytterst på Tc alt. VD i driftsbolaget för DjL ? Eller båda tillsammans ? Två stilla funderingar/frågor, bara.
För att visa på ett paralellt exempel. I ResPlus-tidtabellen, linjekartan, är museiföreningarna Västervik-Hultfreds Järnväg och Uppsala-Lenna Järnväg medtagna. Samt med eget tidtabellnummer.
Men detta kanske beror på att när dessa två museiföreningar annonserar sin tidtabell, är ResPlus en av flera kanaler att nå ut.
Nu ska jag sluta detta inlägg så att jag inte verkar långrandig. Men återkommer gärna med nya inlägg i ärendet.
Själv ser jag det som givet att Djurgårslinjens spåranläggning ska vara utmärkt på de linjekartor som gäller för länstrafiken i Stockholm. Djurgårdslinjen är ju en del av ett allmänt trafiksystem. Även fast vi är en museiförening.
Att få detta i stånd hänger väl ytterst på Tc alt. VD i driftsbolaget för DjL ? Eller båda tillsammans ? Två stilla funderingar/frågor, bara.
För att visa på ett paralellt exempel. I ResPlus-tidtabellen, linjekartan, är museiföreningarna Västervik-Hultfreds Järnväg och Uppsala-Lenna Järnväg medtagna. Samt med eget tidtabellnummer.
Men detta kanske beror på att när dessa två museiföreningar annonserar sin tidtabell, är ResPlus en av flera kanaler att nå ut.
Nu ska jag sluta detta inlägg så att jag inte verkar långrandig. Men återkommer gärna med nya inlägg i ärendet.