Linjekarta: Sthlms spårtrafik

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3082
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Djl vara eller icke

Inlägg av Stefan Widén »

Jag tillhör de som tycker att Djl skall vara med på spårplaner i sthlm. SL(SSL) äger och är spårinnehavare. Där till så köper man trafik enligt avtal vilket innebär att de flesta kan resa med SL taxa. Vill man i en förklaring informera att linjen endast tarfikeras under vissa tider är det OK

För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Re: Djl vara eller icke

Inlägg av erre »

Stefan Widén skrev:För oss som jobbar med Djl så är det viktigt att lyfta fram linjen och detta är ett sätt.
Självklart, lägger mer än gärna till den. Att jag kunde göra en sådan uppenbar miss. :)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Jag får instämma med övriga om att det är en jättesnygg linjekarta. Håller dock med mickeb om att den skulle bli enklare med en gemensam ritad linje genom city för respektive bana t-röd/t-grön/t-blå/rb/pendeltåg.

Stadshagen och Österskär saknas!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Jag tycker det är bra med konsekvens, att linjerna inte sitter ihop. Möjligen - men bara möjligen - skulle du istället ha något olika nyans på t-banesträckningarnas linjer.

Upplands Väsby blev helt godkänd så, tycker jag.
kildor skrev: Stadshagen och Österskär saknas!
Njae, Österskär saknas inte, den heter Näsbypark, den också...
Professionell tyckare
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Inlägg av erre »

Ytterligare korrektioner, och ytterligare tack. Tänk att man kan missa så många stationer.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

erre skrev:Ytterligare korrektioner, och ytterligare tack. Tänk att man kan missa så många stationer.
Korrektionerna är inte menat som kritik, det hoppas jag du förstår, utan som hjälp att komma "på rätt väg"...

Som jag flera gånger sagt: Snyggt! Den skulle jag vilja se som officiell linjekarta.
Professionell tyckare
testola
Inlägg: 126
Blev medlem: onsdag 14 januari 2004 15:41

Beröm och kommentarer

Inlägg av testola »

Först och främst, jag håller med föregående talare om att denna karta borde bli officiell!

Två kommentarer:
1. Skulle man kunna markera riktigt viktiga gående anslutningar, dvs.
- Karlberg - S:t Eriksplan
- Södra station - Mariatorget
- Södra station - Medborgarplatsen
- Nybroplan (7-an) - Östermalmstorg/Stureplan (T)
- Nybroplan (7-an) - Kungsträdgården (T)
...
2. Båtar, enl. tidigare inlägg.

mvh
Magnus Cedergren
erre
Inlägg: 126
Blev medlem: tisdag 22 juli 2003 21:31

Inlägg av erre »

Kantorn skrev:Korrektionerna är inte menat som kritik, det hoppas jag du förstår, utan som hjälp att komma "på rätt väg"...
Självklart. No hard feelings hos mig inte. Feedbacken har varit ovärderlig.
Christer G
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 15 januari 2003 23:11
Ort: Täby

Karta

Inlägg av Christer G »

Vill också berömma kartan!
Och påpeka ett par stavfel om du inte tar illa upp.
Vendelvägen är redan nämnt, ska vara Vendevägen.
Fröslunda ska vara Frösunda.
Smedsslätten ska vara Smedslätten.
Vasa museet skall skrivas ihop.

Det var dom jag hittade.

/Christer
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Re: Karta

Inlägg av David »

Christer G skrev:Vill också berömma kartan!
Och påpeka ett par stavfel om du inte tar illa upp.
Vendelvägen är redan nämnt, ska vara Vendevägen.
Fröslunda ska vara Frösunda.
Smedsslätten ska vara Smedslätten.
Vasa museet skall skrivas ihop.

Det var dom jag hittade.
Hittade även Kalhäll som ska vara Kallhäll.

Sedan en liten petitess.
I många av stationerna med namn bestående av två ord ska det andra ordet börja med liten bokstav (ex. Västra skogen och Vårby gård). Enligt SL ska även Solna centrum, Sickla udde och Farsta strand följa den regeln vilket de inte gör i din karta. Sedan undrar jag om man inte ska skriva ut Stockholms södra istället för Stockholm S... Jag har själv inte bestämt mig vad jag tycker i den frågan. :P



Snart är denna karta fulländad! :D
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Och...

Djurholms Ekeby
Gamla stan
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

erre!

Tre ödmjuka synpunkter:

1. Låt tunnelbanan vid Farsta strand korsa pendltågets linje (återspeglar verkligheten och känns mer grafiskt i linje med flera andra bytespunkter).

2. Placera Norrmalmstorg i utrymmet mellan Östermalmstorg och Kungsträdgården (återspeglar verkligheten samt underlättar om särskilda markeringar för mellan stationer/hållplatser på gångavstånd införs som någon tidigare föreslagit).

3. Placera även hissbanan (131) Liljeholmen - Nybohov!

Annars så är det den bästa linjekartan över Stockholms spårtrafik som jag hittintills har skådat! :D
Användarens profilbild
mela
Inlägg: 140
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 21:21
Ort: Skarpnäck, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mela »

Min enda kommentar gäller Fridhemsplan, jämfört med de andra bytespunkterna är kopplingen känns den grafiska kopplingen mellan Tub 1 och Tub 3 dålig. I övrigt en mycket fin och tydlig karta.

/ Melker
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Richard Jacobsson skrev: 3. Placera även hissbanan (131) Liljeholmen - Nybohov!
Kommer den i trafik mer? Har varit ersättningsbuss hela vintern! Stora skyltar utanför Pressbyrån i Liljeholmens södra biljetthall!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

mela skrev:Min enda kommentar gäller Fridhemsplan, jämfört med de andra bytespunkterna är kopplingen känns den grafiska kopplingen mellan Tub 1 och Tub 3 dålig. I övrigt en mycket fin och tydlig karta.

/ Melker
Svårlöst om det skal vara riktigt snyggt! Men något liknande Sundbyberg, Liljeholmen m.fl. är det väl som kan bli aktuellt!

Man skulle kunna rita ut slingan vid Waldermarsudd - Bellmansro, men det kanske förstör helhetsintrycket?

Hur som helst, en mycket snygg linjekarta!
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Kalaskarta!!!

En sak som kan förenkla å göra det mindre rörigt. Ändstationsnummerpluppen, kan du integrera i själva ändstationspluppen, å lite större än andra stationer. Då blir det färre pluppar.

Försök om möjligt räta ut tvärbanan, den är lite slingrig nu, precis som SL:s karta som andas kompromisser. Som att på slutet kom på att, "oj måste få in tvärbanan där det går utan att behöva ändra nåt annat".
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.

I övrigt var det den snyggaste SL-karta jag sett på mycket länge! :D
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Verspieder skrev:Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.
Om man gör en geografisk karta. Denna är en schematisk, då är inte saker på sian rätta ställena, bara inbördes ordning. Som ett kopplingsschema, eller en elritning.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7521
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
Verspieder skrev:Det kanske är grafiskt svårt, men min åsikt är att RB-station Mörby borde vara i samma höjd som TUB-station Danderyds sjukhus. För det är ju gånganstånd mellan dessa stationer.
Om man gör en geografisk karta. Denna är en schematisk, då är inte saker på sian rätta ställena, bara inbördes ordning. Som ett kopplingsschema, eller en elritning.
Jag tror (men vet inte om) Verspieder tänkte på de förslag som inkommit om markerad närmsta gångväg, typ Karlberg-S:t Eriksplan, Östermalmastorg - Norrmalmstorg - Kungsträdgården, etc. Då (men i princip bara då) är det på ett kopplingsschema mycket motiverat med den förfyttningen. Nu är det bara "lite" motiverat :). Eller?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kjell G Bränge
Inlägg: 17
Blev medlem: måndag 15 november 2004 13:23
Ort: Stockholm - Södermalm (Skanstull)

DjL på linjekarta.

Inlägg av Kjell G Bränge »

För att återvända till den här trådens ursprung.

Själv ser jag det som givet att Djurgårslinjens spåranläggning ska vara utmärkt på de linjekartor som gäller för länstrafiken i Stockholm. Djurgårdslinjen är ju en del av ett allmänt trafiksystem. Även fast vi är en museiförening.

Att få detta i stånd hänger väl ytterst på Tc alt. VD i driftsbolaget för DjL ? Eller båda tillsammans ? Två stilla funderingar/frågor, bara.

För att visa på ett paralellt exempel. I ResPlus-tidtabellen, linjekartan, är museiföreningarna Västervik-Hultfreds Järnväg och Uppsala-Lenna Järnväg medtagna. Samt med eget tidtabellnummer.

Men detta kanske beror på att när dessa två museiföreningar annonserar sin tidtabell, är ResPlus en av flera kanaler att nå ut.

Nu ska jag sluta detta inlägg så att jag inte verkar långrandig. Men återkommer gärna med nya inlägg i ärendet. :wink:
Kjell G Bränge (KGB)
0739-19 93 33
kjell.g.brange@tele2.se
Skriv svar