DN: Bygg tredje spåret och Kungsholmenbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

poktirity skrev: Enligt utredningen kommer Tredje spåret gå med 3.1 miljarder i förlust. Enligt ditt resonemang skulle det alltså vara lönsammare att elda upp tre miljarder i kontanter än att bygga Tredje spåret? Det skulle ju ge hela 100 miljoner mindre förlust.
3,1 miljarder i förlust får man det till om man - likt Transek - slarvar och får 8,4 - 5,5 = 3,1... Någon siffra är fel, i alla fall.

Jag spenderar heller 8,4 och får tillbaka 5,5 än jag spenderar 20,6 och får tillbaka 14,2.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
poktirity

Inlägg av poktirity »

Ekonomisk skrev:
poktirity skrev: Enligt utredningen kommer Tredje spåret gå med 3.1 miljarder i förlust. Enligt ditt resonemang skulle det alltså vara lönsammare att elda upp tre miljarder i kontanter än att bygga Tredje spåret? Det skulle ju ge hela 100 miljoner mindre förlust.
3,1 miljarder i förlust får man det till om man - likt Transek - slarvar och får 8,4 - 5,5 = 3,1... Någon siffra är fel, i alla fall.

Jag spenderar heller 8,4 och får tillbaka 5,5 än jag spenderar 20,6 och får tillbaka 14,2.
Det bästa borde väl då att inte bygga nånting alls?
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

poktirity skrev:
Ekonomisk skrev:

Ja, men lite kan väl Stockholmarna få? Jag har hört att det är synd om dem.
Användarens profilbild
Tågbäver

Inlägg av Tågbäver »

Ekonomisk skrev:
Tågbäver skrev:
Ekonomisk skrev: Bockfoten... Tyvärr hittar jag ingen bild.
Det tror jag du får svårt att få någon att tro på.
Bockfoten??? Vad försöker du säga...?
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/692453.htm

Ombyggnaderna vid Tegelbacken sattes igång i väntan på att Citybanan ska bli klar. I dom så kallade färgäveskostnaderna för Citybanan (om man skulle satsa på Tredje spåret istället) ingår även kostnaderna vid Tegelbacken.
Ombyggnaden sattes igång för att det var det snabbaste sättet att öka kapaciteten, oavsett om man bygger tredje spåret, citybana eller något helt annat.

Byggs Citybanan, skall Tegelbacken göras om. Byggs tredje spåret måste Tegelbacken göras om.

Om du påstår att 350 miljoner som Tegelbacken kostar är medräknad i det som man gör "i onödan" blir jag ledsen. Oavsett tredje spåret/citybana eller något annat, var Tegelbacken nödvändig och verkligen inte förgäves. Har du har svart på vitt att det projektet medräknas i "förgäveskostnaden"?

Undrar om de har räknat med kostnaden för detta här projektet i Citybanan? Till skillnad mot Tegelbacken, hör det ihop.

http://www.banverket.se/templates/Stand ... _12254.asp
Projekt Tegelbacken är anpassas till de ombyggnationer som kommer ske på Centralen efter att Citybanan är klar. Ska man däremot bygga Tredje spåret så måste man riva upp det mesta. Hans Rode räknade det som en förgäveskostnad.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Tågbäver skrev: Projekt Tegelbacken är anpassas till de ombyggnationer som kommer ske på Centralen efter att Citybanan är klar. Ska man däremot bygga Tredje spåret så måste man riva upp det mesta. Hans Rode räknade det som en förgäveskostnad.
Tegelbacken är ett provisorium som var planerat att rivas när Citybanan är klar. Att Rode räknade det till Citybanans kostnad inger inte respekt direkt.

"Anpassningen" innebar att man byggde i stål, för att det skulle bli billigt, men inte så hållbart. Detta eftersom det sågs som ett provisorium.

"BV Projektering i Stockholm utför projektering av systemhandling och bygghandlingar BEST för kapacitetshöjande åtgärder vid Tegelbacken, södra infarten till Stockholms central. I åtgärderna ingår bl a byte av 10 st växlar vilket medger en hastighetshöjning från 40 till 80 km/h för norrgående tåg. För att skapa plats för de längre växlarna byggs en provisorisk stålbro över Klarastrandsleden väster om befintligt spårområde. Projektet, som skall vara klart hösten 2006, är en tillfällig lösning i väntan på att Citybanan ska bli klar, tidigast 2011. Då är det tänkt att stålbron skall rivas och området återställas."

http://www.banverket.net/templates/Stan ... _12718.asp

Så den förgäveskostnaden har man oavsett lösning. Skall inte påverka kalkylen.
poktirity

Inlägg av poktirity »

Ekonomisk skrev:
poktirity skrev:
Ekonomisk skrev: 3,1 miljarder i förlust får man det till om man - likt Transek - slarvar och får 8,4 - 5,5 = 3,1... Någon siffra är fel, i alla fall.

Det verkar som om din och min syn på hur den samhällsekonomiska rapporten ska tolkas skiljer sig såpass mycket att den här diskussionen inte kommer leda till någonvart.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

poktirity skrev:
Ekonomisk skrev:
poktirity skrev: Det bästa borde väl då att inte bygga nånting alls?
Det verkar som om din och min syn på hur den samhällsekonomiska rapporten ska tolkas skiljer sig såpass mycket att den här diskussionen inte kommer leda till någonvart.
Det handlar inte om tolkning av rapporten, utan inställning till förlust. Siffrorna är ju uppenbara (förutom Transeks räknefel).
poktirity

Inlägg av poktirity »

Ekonomisk skrev:
Det handlar inte om tolkning av rapporten, utan inställning till förlust. Siffrorna är ju uppenbara (förutom Transeks räknefel).
Det handlar visst om tolkningen av rapporten. Jag uppfattar det som att din tolkning är att det enda intressanta är de direkt mätbara värden som Transek ger i tabellerna. Min tolkning, som jag delar med Transek, är att det finns andra positiva effekter av järnvägsutbyggnad än de som Transek sätter värden på i kronor och ören.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

poktirity skrev: Det handlar visst om tolkningen av rapporten. Jag uppfattar det som att din tolkning är att det enda intressanta är de direkt mätbara värden som Transek ger i tabellerna.
Jasså, jag trodde du fortfarande tjatade om kvot eller abosolutvärde.

Att en samhällsekonomisk kalkyl inte tar med alla effekter är givetvis sant. Men om vi skall jämföra oliak jvgsprojekt, gäller det att hålla sig till värden som räkans fram på samma sätt.

Det finns tillräckligt mycket godtycke i prognosförutsättningarna ändå.
poktirity

Inlägg av poktirity »

Ekonomisk skrev:
poktirity skrev: Det handlar visst om tolkningen av rapporten. Jag uppfattar det som att din tolkning är att det enda intressanta är de direkt mätbara värden som Transek ger i tabellerna.
Jasså, jag trodde du fortfarande tjatade om kvot eller abosolutvärde.

Att en samhällsekonomisk kalkyl inte tar med alla effekter är givetvis sant. Men om vi skall jämföra oliak jvgsprojekt, gäller det att hålla sig till värden som räkans fram på samma sätt.

Det finns tillräckligt mycket godtycke i prognosförutsättningarna ändå.
Eftersom alla positva effekter inte tas med i analysen är de absoluta talen ointressanta. Poängen med kvoterna är att det är troligt att de "omätbara" nyttorna är proportionella de mätbara. På så sätt är Citybanan mer lönsam än Tredje Spåret. De tar ganska tydliga exempel i rapporten.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Enligt den samhällsekonomiska kalkylen som utförs i stort sett på samma sätt vad gäller jvgar och vägar, så är projekten olönsamma. Man har gjort en poäng av att använda samma metod för alla projekt, så att projekten går att jämföra.

Effekter som inte tas med räknas alltså inte in. Det hörs nästan på namnet. Man brukar nämna sådan effekter mer eller mindre i förbifarten, men här har man brett på rejält.

Kanske för att man skall glömma siffrorna, som visar på rejäl förlust.
Oskar F

Inlägg av Oskar F »

Ekonomisk skrev:
Tågbäver skrev: Projekt Tegelbacken är anpassas till de ombyggnationer som kommer ske på Centralen efter att Citybanan är klar. Ska man däremot bygga Tredje spåret så måste man riva upp det mesta. Hans Rode räknade det som en förgäveskostnad.
Tegelbacken är ett provisorium som var planerat att rivas när Citybanan är klar. Att Rode räknade det till Citybanans kostnad inger inte respekt direkt.

"Anpassningen" innebar att man byggde i stål, för att det skulle bli billigt, men inte så hållbart. Detta eftersom det sågs som ett provisorium.

"BV Projektering i Stockholm utför projektering av systemhandling och bygghandlingar BEST för kapacitetshöjande åtgärder vid Tegelbacken, södra infarten till Stockholms central. I åtgärderna ingår bl a byte av 10 st växlar vilket medger en hastighetshöjning från 40 till 80 km/h för norrgående tåg. För att skapa plats för de längre växlarna byggs en provisorisk stålbro över Klarastrandsleden väster om befintligt spårområde. Projektet, som skall vara klart hösten 2006, är en tillfällig lösning i väntan på att Citybanan ska bli klar, tidigast 2011. Då är det tänkt att stålbron skall rivas och området återställas."

Jag är inte så säker på att du har rätt och Jonas Eliasson räknade fel!

I någon skrift, minns ej längre var men sannolikt Rallaren, har det stått att Tegelbacken är dimensionerad som en permanent anläggning eftersom merkostnaden var så liten jämfört en temporär (vilket inte heller texten från BV projektering motsäger). Att BV så frimodigt lovat att det är ett provisorium hänger förmodligen ihop med att man föreställer/-de sig en omfattande bangårdsombyggnad av Stockholm C efter Citybanans färdigställande, och då flytta växelpaketet något norrut.

En omfattande bangårdsombyggnad ingår nu i ytspårsalternativet och då måste Tegelbacken byggas om igen. Väljer man däremot Citybanan skulle man kunna riva "Tegelbacksprovisoriet" och få en sämre anläggning till en rivnings- och återställningskostnad. Men det tycker jag verkar vara en mycket dålig affär. Liksom alltför stora ombyggnader av Stockholm C. Så vad tror du kommer att ske?
Oskar F

Inlägg av Oskar F »

Ekonomisk skrev:Enligt den samhällsekonomiska kalkylen som utförs i stort sett på samma sätt vad gäller jvgar och vägar, så är projekten olönsamma. Man har gjort en poäng av att använda samma metod för alla projekt, så att projekten går att jämföra.

Effekter som inte tas med räknas alltså inte in. Det hörs nästan på namnet. Man brukar nämna sådan effekter mer eller mindre i förbifarten, men här har man brett på rejält.

Jag tycker du verkar vara kalkylen lite för bokstavstrogen.

En anledning är att ytspåret inte uppfyller kapacitetskraven utan riskerar att bli fullt i teorin innan det har öppnat. Nu kan man invända att det inte är lönsamt att köra så mycket tågtrafik om kalkylen visar på minus, men man kan också tolka det som att kalkylen kanske skulle omfatta ett större område istället för att kunna tillgodogöra sig vinster av ökad turtäthet och restider som blir möjliga med ökad kapacitet i centrum.

Det ska bli intressant att se om Cedershiöld lyckas vigga pengar av Mälardalsregionen och Östergötland för Citybanan. Lyckas han är det ju ett bevis på att det finns en samhällsekonomisk vinst av projektet som inte är beräkningsbar i kalkylen men finns beskriven i ord. Ställer Östergötland som villkor att då ska vi minsann ha startbeslut på Ostlänken visar det att Ostlänken har nyttor som även motiverar en del av Citybanan. Misslyckas han får vi väl acceptera att Citybanan blir några år försenad.
Oskar F

Inlägg av Oskar F »

Mr G skrev:Att sen Citybanan är minst sagt korkad eftersom de kraftiga stigningarna gör att endast pendeltåg eller motsvarande kan trafikera den gör förstås inte saken bättre. Då står vi ju där med getingmidjan kvar iallafall. Lite konstigt att det argumentet diskuterats så lite. Givetvis borde en så stor investering kunna utnyttjas mer flexiblelt än så.
Men är det så korkat ur kostnadssynpunkt? 10 promilles lutningar skulle göra Citybanan bra mycket dyrare och den skulle dyka upp någonstans i Älvsjötrakten istället för Stockholm Södra. Om godståg ska in i tunneln skulle förmodligen någon (Räddningsverket?) kräva trycksatta stationer med glasväggar som Liseberg.

Nä, det verkar vara billigare att bygga Citybanan bara för persontrafik. Även fjärrtåg skulle kunna åka i tunneln om operatörerna byggde om handbromsen på dessa tåg för att kunna stå still i 30 promille. Men det är betydligt billigare är alternativen. Och på ytan kan ju som bekant även pendeltågen åka. Och som sagt, två banor är inte längre en Getingmidja.
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Ekonomisk skrev:

Så Transek brukar slarva menar du, och i din signatur så citerar du en tjomme från samma analys- och utredningsförtag. Hur går det ihop? Brukar du också slarva? (:P)
poktirity

Inlägg av poktirity »

Ekonomisk skrev:Enligt den samhällsekonomiska kalkylen som utförs i stort sett på samma sätt vad gäller jvgar och vägar, så är projekten olönsamma. Man har gjort en poäng av att använda samma metod för alla projekt, så att projekten går att jämföra.

Och? Var vill du komma? Tolkar jag dig rätt om jag tror att du inte vill att varken Tredje spåret eller Citybanan byggs?
Kingsthrone
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

poktirity skrev:

Och? Var vill du komma? Tolkar jag dig rätt om jag tror att du inte vill att varken Tredje spåret eller Citybanan byggs?
Det där skrev jag till honom också, men han brydde sig inte. Han vill uppenbarligen bara fortsätta provocera.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Kingsthrone skrev:
poktirity skrev:

Det där skrev jag till honom också, men han brydde sig inte. Han vill uppenbarligen bara fortsätta provocera.
Jag har redan svarat lite längre upp, första gången frågan ställdes:

"Ja, men lite kan väl Stockholmarna få? Jag har hört att det är synd om dem."

Att poktirity sedan förskte övertyga oss om att 6 miljarder är mindre än 3 miljarder, det är en annan sak.

Men tråden handlade om Kungsholmenbanan till en början. Tycker du det är provocerande? Du måste vara väldigt snarstucken.
Senast redigerad av Ekonomisk den lördag 27 januari 2007 9:50, redigerad totalt 1 gånger.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Oskar F skrev:
Ekonomisk skrev:

Jag är inte så säker på att du har rätt och Jonas Eliasson räknade fel!
Var det samma man som fick 8,4 - 5,5 = 3,1 ?

Räkningen är en sak, men Tegelbacken är definitivt ett separat projekt, och inte en del av Citybanan.
I någon skrift, minns ej längre var men sannolikt Rallaren, har det stått att Tegelbacken är dimensionerad som en permanent anläggning eftersom merkostnaden var så liten jämfört en temporär (vilket inte heller texten från BV projektering motsäger). Att BV så frimodigt lovat att det är ett provisorium hänger förmodligen ihop med att man föreställer/-de sig en omfattande bangårdsombyggnad av Stockholm C efter Citybanans färdigställande, och då flytta växelpaketet något norrut.
Varför BV sa att det var ett provisorium var antagligen av två skäl:
1) För att få bygga på platsen alls.
2) För att inte politikernan skulle tro att detta sinkade Citybanan,.
En omfattande bangårdsombyggnad ingår nu i ytspårsalternativet och då måste Tegelbacken byggas om igen. Väljer man däremot Citybanan skulle man kunna riva "Tegelbacksprovisoriet" och få en sämre anläggning till en rivnings- och återställningskostnad. Men det tycker jag verkar vara en mycket dålig affär. Liksom alltför stora ombyggnader av Stockholm C. Så vad tror du kommer att ske?
Vet gatukontoret om detta?

http://www.gfk.stockholm.se/webb/tjut/2 ... 16//13.pdf
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Oskar F skrev:
Det ska bli intressant att se om Cedershiöld lyckas vigga pengar av Mälardalsregionen och Östergötland för Citybanan. Lyckas han är det ju ett bevis på att det finns en samhällsekonomisk vinst av projektet som inte är beräkningsbar i kalkylen men finns beskriven i ord. Ställer Östergötland som villkor att då ska vi minsann ha startbeslut på Ostlänken visar det att Ostlänken har nyttor som även motiverar en del av Citybanan. Misslyckas han får vi väl acceptera att Citybanan blir några år försenad.
Visst skall det bli intressant att se. Jag hoppas det i alla fall.

Att ett projekt skulle "bevisas" vara lönsamt för att politiker väljer att satsa skattepengar på det, det är en tolkning som jag tror du är rätt ensam om.

Vad skulle du dra för slutsastser om regionnen skulle säga nej?
Skriv svar