Ok. Intressant. Då är min åsikt: Man försämrar för de flesta.Ekonomisk skrev:Jag tror du gör samma fel som VeVen. De som vill åka pendeltåg till City givetvis kan göra det även när Kungsholmenbanan är byggd. Pendeltågen går alltså både till centralstationen och Fridhemsplan - dock ej samma tåg.Kantorn skrev: Det är klart, man förbättrar för en del, men försämrar för desto fler, med Kungsholmenbanan.
Så vilka försämrar man för egentligen?
Exempel 1: Nu är det naturligt: Man kan hoppa på ett tåg som står på perrongen mot Stockholm, och veta vad man hamnar. Med Kungsholmenbanan måste man hålla reda på vilken del av Stockholm man hamnar i.
Exempel 2: Om man missar ett tåg precis, så måste man vänta dubbelt så länge på nästa för att komma till rätt plats, alternativt åka massa tunnelbana o dyl.
Min misstanke - men jag är väl färgad av hur Stockholm ser ut idag - är att tågen till T-Centralen kommer att vara överfulla, medan tågen till Fridhemsplan kommer att vara rätt glest besatta.
Men jag vet inte.
Med citybanan försämrar man för rätt få människor. Med Kungsholmenbanan försämrar man för alla som bor nånstans, eftersom förseningar (som alltid kommer kvarstå) kommer att göra att folk kommer att gå på fel tåg. Och inne i Innerstaden går helt plötsligt bara tåg hälften så ofta som i Älvsjö och Årstaberg. Fint. Vi har flyttat fokus söder om Stockholm. Får det plats fler spår där?