M32 mot A32, 405 mot 405 eller Göteborg mot Stockholm.

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Rune Feldt
Inlägg: 61
Blev medlem: måndag 29 september 2003 20:12
Kontakt:

M32 mot A32, 405 mot 405 eller Göteborg mot Stockholm.

Inlägg av Rune Feldt »

M32 405 och A32 405. Båda vagntyperna har nummerserie från 401 och uppåt.
Ganska snarlika men ändå så olika. Att Göteborg har blå/vita vagnar är inte så konstigt, men Stockholm….
.
Bild
.
Fler spårvagnar, och annat spårbundet finns som vanligt här:
http://rune-feldt.se/rune/
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 21 juni 2011 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Ehnberg
Inlägg: 2157
Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18

Inlägg av Björn Ehnberg »

Du missförstår, Johan. Rune syftar på Göteborgskamraterna - IFK Göteborg: Blåvitt.

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn Ehnberg skrev:Du missförstår, Johan. Rune syftar på Göteborgskamraterna - IFK Göteborg: Blåvitt.

Björn
Inte alls.

IFK Göteborg är betydligt äldre än staden som haft Blått och Vitt (eller silver) som sina heraldiska färger sedan 1600-talet.

Det är också det som stod för bytet av färg på vagnarna från brunt till blått och vitt samtidigt som man byggde elspårvägen. Vagnarna bär alltså stadens, inte ett av stadens flera elitfotbollslag

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8823
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

TonyM skrev:
Björn Ehnberg skrev:Du missförstår, Johan. Rune syftar på Göteborgskamraterna - IFK Göteborg: Blåvitt.

Björn
Inte alls.

IFK Göteborg är betydligt äldre än staden som haft Blått och Vitt (eller silver) som sina heraldiska färger sedan 1600-talet.

Det är också det som stod för bytet av färg på vagnarna från brunt till blått och vitt samtidigt som man byggde elspårvägen. Vagnarna bär alltså stadens, inte ett av stadens flera elitfotbollslag

//Tony
Det gick visst lite för fort där, Tony. Staden är väl ändå äldre än IFK. Runes undran gällde väl varför Stockholm har blå spårvagnar. Vi vet ju att när Norra bolaget beställde sina första vagnar så specificerade man att skulle vara "finare än göteborgarnes". Tydligen tyckte man att blågrönt var finare för det var den färgen de fick, men nån gång omkring 1920 insåg man att det inte fanns något finare än blått och ändrade färgen. :wink: F.ö. kan man notera att blått är grundfärgen även i Stockholms vapen, så det var väl inte så långsökt. Dock är väl Stockholms spårvagnsblåa färg inte riktigt densamma som Göteborgs och inte den vita heller för den delen. Göteborg har ju en nyans som drar lite åt gult och kallas för creme. Stockholms är mera rent vit men med en liten dragning åt grått.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Den gräddfärgen (vitt med lätt gul ton) på spårvagnarna i Gbg är suverän. Lite retro på något sätt, antar att det är en återgång till en tidigare vit(?)

90-talets lackering med "väldigt ljus blå", mörkblå och blå är sopad med banan av den nuvarande standarden. Dessvärre har man inte hunnit/haft råd (?) att lackera om hela M31-uppsättningen riktigt ännu.

Tycker de målade mörkblå "fake-ramarna" runt fönstrena på M31 är riktigt fula vad beträffar 90-talets lackering.

Synd att inte "Nerd-Boy" är från Göteborg (antar jag? :), hade så varit fallet hade han kanske viljat försöka sig på exprimentet att måla en Sirio med 90-talslackering.

Inte för att jag tror det hade blivit snyggt, men det är en kombination som tidens gång inte tillåtit, om man nu inte återgår (huga!) till 90-talslackering när 10-talet tar vid...
Senast redigerad av Stefan_Brännström den söndag 14 januari 2007 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3076
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

AAA Äntligen

Inlägg av Stefan Widén »

Att reda ut vilken färgsättning som är den elegantaste är nog det svårast man ge sig på. När norra och södra bolegen gick ihop i AB Stockholms Spårvägar tog man fram en ny färgsättning (20-talsmålning). I den är den blå nyansen mörkare än vad som sen blev att bli den klassika sthlmsblå (40-talsmålning). Den ljusa nyansen i 20-talsmålningen var vit men drog åt gult. Den ljusa nyansen i 40-talsmålningen är grå.

Vilken som är snyggast? tja man får nog ta fram bilder på samtliga färgsättningar och jämföra. Själv håller jag nog Örbyvagnarna som en klar outsider med klara vinnarchanser.

/stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Re: .

Inlägg av NerdBoy »

Stefan_Brännström skrev:Synd att inte "Nerd-Boy" är från Göteborg (antar jag? :), hade så varit fallet hade han kanske viljat försöka sig på exprimentet att måla en Sirio med 90-talslackering.
Nej, tyvärr. Jag har bara varit i Göteborg en enda gång och det var 15-16 år sedan. Men det finns väl andra på forumet som gillar att leka med Photoshop? :)
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Re: M32 mot A32, 405 mot 405 eller Göteborg mot Stockholm.

Inlägg av Patrik S »

Rune Feldt skrev:M32 405 och A32 405. Båda vagntyperna har nummerserie från 401 och uppåt.
Ganska snarlika men ändå så olika. Att Göteborg har blå/vita vagnar är inte så konstigt, men Stockholm….
.
Bild
.
Fler spårvagnar, och annat spårbundet finns som vanligt här:
http://rune-feldt.se/rune/
Jag tycker nog M32an är snyggast, A32 ser dessutom lite väl mycket ut som ett tåg och hade inte passat så bra i innerstaden. Nu funkar det ju lite som ett tåg där den går...

Jag får nog också säga att A32 verkar vara den bättre av de två vagnarna, M32 krånglar en hel del. Dock klarar inte A32 kurvradrierna i Göteborg, vilket omöjliggjorde ett köp av sådanna.
SafetyFirst
Inlägg: 12
Blev medlem: tisdag 02 januari 2007 21:37
Ort: Göteborg

Inlägg av SafetyFirst »

Noterar glatt hur trevligt det är att A32 har en separat liten dörr in till förarhytten, med allt i fördel vad det innebär.
- Förare - GS
Skriv svar