Ganska snarlika men ändå så olika. Att Göteborg har blå/vita vagnar är inte så konstigt, men Stockholm….
.

.
Fler spårvagnar, och annat spårbundet finns som vanligt här:
http://rune-feldt.se/rune/
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Inte alls.Björn Ehnberg skrev:Du missförstår, Johan. Rune syftar på Göteborgskamraterna - IFK Göteborg: Blåvitt.
Björn
Det gick visst lite för fort där, Tony. Staden är väl ändå äldre än IFK. Runes undran gällde väl varför Stockholm har blå spårvagnar. Vi vet ju att när Norra bolaget beställde sina första vagnar så specificerade man att skulle vara "finare än göteborgarnes". Tydligen tyckte man att blågrönt var finare för det var den färgen de fick, men nån gång omkring 1920 insåg man att det inte fanns något finare än blått och ändrade färgen.TonyM skrev:Inte alls.Björn Ehnberg skrev:Du missförstår, Johan. Rune syftar på Göteborgskamraterna - IFK Göteborg: Blåvitt.
Björn
IFK Göteborg är betydligt äldre än staden som haft Blått och Vitt (eller silver) som sina heraldiska färger sedan 1600-talet.
Det är också det som stod för bytet av färg på vagnarna från brunt till blått och vitt samtidigt som man byggde elspårvägen. Vagnarna bär alltså stadens, inte ett av stadens flera elitfotbollslag
//Tony
Nej, tyvärr. Jag har bara varit i Göteborg en enda gång och det var 15-16 år sedan. Men det finns väl andra på forumet som gillar att leka med Photoshop?Stefan_Brännström skrev:Synd att inte "Nerd-Boy" är från Göteborg (antar jag?, hade så varit fallet hade han kanske viljat försöka sig på exprimentet att måla en Sirio med 90-talslackering.
Jag tycker nog M32an är snyggast, A32 ser dessutom lite väl mycket ut som ett tåg och hade inte passat så bra i innerstaden. Nu funkar det ju lite som ett tåg där den går...Rune Feldt skrev:M32 405 och A32 405. Båda vagntyperna har nummerserie från 401 och uppåt.
Ganska snarlika men ändå så olika. Att Göteborg har blå/vita vagnar är inte så konstigt, men Stockholm….
.
.
Fler spårvagnar, och annat spårbundet finns som vanligt här:
http://rune-feldt.se/rune/