Utbyggnad Göteborg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Patrik S skrev: Sannolikheten att Västlänken byggs borde ökat i och med gårdagens slutsats om Citybanan i Stockholm, där man också tyckt det blir dyrt och tittat på alternativ. Men ändå kom fram till att Citybanan är det bästa att bygga.
Vi får väl se. Förutsättningen är ju trots allt att Sthlm + omland måste pynta 3-5 miljarder. Gör de inte de snabbt, så tyckte Rode att tredje spåret skull byggas istället, om jag har förstått saken rätt.

Men visst kommer ev. byggande av Citybanan föra med sig att fan och hans moster kommer att kräva tunnel. Så ock Göran J.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Informationen fick jag insupa med nöje under en arbetsplatsträff för 3 veckor sedan :) .
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Ekonomisk skrev:
Patrik S skrev: Sannolikheten att Västlänken byggs borde ökat i och med gårdagens slutsats om Citybanan i Stockholm, där man också tyckt det blir dyrt och tittat på alternativ. Men ändå kom fram till att Citybanan är det bästa att bygga.
Vi får väl se. Förutsättningen är ju trots allt att Sthlm + omland måste pynta 3-5 miljarder. Gör de inte de snabbt, så tyckte Rode att tredje spåret skull byggas istället, om jag har förstått saken rätt.

Men visst kommer ev. byggande av Citybanan föra med sig att fan och hans moster kommer att kräva tunnel. Så ock Göran J.
-------------------------------------
Vi får väl se. I och för sig tror jag inte att ett beslut om Citybanan i Stockholm påverkar det göteborgska panoramat så mycket, men vi får väl se.

mvh/spårsnoken
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Vi får väl se. I och för sig tror jag inte att ett beslut om Citybanan i Stockholm påverkar det göteborgska panoramat så mycket, men vi får väl se.
Kanske, kanske inte. Men jag tror att argumenten för att bygga Västlänken förstärks om Citybanan blir av även med denna nya regering som sätter den samhällsekonomiska vinsten överst (enligt uttalande) för infrastrukturprojekt.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Patrik S skrev:
Kanske, kanske inte. Men jag tror att argumenten för att bygga Västlänken förstärks om Citybanan blir av även med denna nya regering som sätter den samhällsekonomiska vinsten överst (enligt uttalande) för infrastrukturprojekt.
Inga beslut om Västlänken kommer att tas denna mandatperiod, det finns inga pengar.
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Inga beslut om Västlänken kommer att tas denna mandatperiod, det finns inga pengar.
Mycket möjligt, även om jag tror att den borgerliga regeringen tänker sig att skjuta till ytterligare pengar till infrastruktur. Det är även intressant att se vad Jan Hallberg tänker driva för frågor, hur skall det gå med cykelbron och partihallslänken/marieholmstunneln, som ny ordf i GR (GöteborgsRegionen).

Ett annat alternativ är att det blir ett vallöfte från diverse partier inför nästa val, eller kanske att det blir som med Citybanan, dvs att partierna vid makten gör allt för att få till finansieringen när valet närmar sig.

Gott Nytt År på er!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: .

Inlägg av Erik Sandblom »

Stefan_Brännström skrev:Vad jag vet har man även diskuterat spårväg till Backa, Torslanda och Askim, men kommit fram till att befolkningsunderlaget är för dåligt för en linje till Askim.

Det låter som en föråldrad uppskattning. Det har byggts nya villaområden i Askim, och det går en buss minst var tjugonde minut på Säröleden (Västtrafik linje 80 & blå express, med flera). Så visst finns underlaget.

Det vore en klok utbyggnad, men det betyder inte att den är nära förestående :-(
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Patrik S skrev: Mycket möjligt, även om jag tror att den borgerliga regeringen tänker sig att skjuta till ytterligare pengar till infrastruktur. Det är även intressant att se vad Jan Hallberg tänker driva för frågor, hur skall det gå med cykelbron och partihallslänken/marieholmstunneln, som ny ordf i GR (GöteborgsRegionen).
Jan Hallberg uttalade sig i SR P4 Göteborg i morse. Han lovade att driva frågorna om ny älvtunnel vid Marieholm och även Västlänken. Att det inte skulle finnas pengar är fel slutsats. Pengar finns frågan är bara hur man ämnar prioritera användandet av dem.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

TonyM skrev: Jan Hallberg uttalade sig i SR P4 Göteborg i morse. Han lovade att driva frågorna om ny älvtunnel vid Marieholm och även Västlänken. Att det inte skulle finnas pengar är fel slutsats. Pengar finns frågan är bara hur man ämnar prioritera användandet av dem.
BV har inga pengar för Västlänken. Givetvis finns det miljarders miljarder i statskassan som bara är att spendera, men hur sannolikt är det?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ekonomisk skrev:
TonyM skrev: Jan Hallberg uttalade sig i SR P4 Göteborg i morse. Han lovade att driva frågorna om ny älvtunnel vid Marieholm och även Västlänken. Att det inte skulle finnas pengar är fel slutsats. Pengar finns frågan är bara hur man ämnar prioritera användandet av dem.
BV har inga pengar för Västlänken. Givetvis finns det miljarders miljarder i statskassan som bara är att spendera, men hur sannolikt är det?
Man kan naturligtvis medvetet missförstå vad varje skribent skriver.
Du lyckades just.

//Tony
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu är det ju inte "bara" att spendera statskassans pengar eftersom man har ett utgiftstak. Således måste man som Tony skrev prioritera. Det finns väl också en del kreativa sätt att undvika utgiftstaket, men för att man ska ta till dem krävs väl att man är tillräckligt angelägen.
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

Nu är det ju inte "bara" att spendera statskassans pengar eftersom man har ett utgiftstak. Således måste man som Tony skrev prioritera. Det finns väl också en del kreativa sätt att undvika utgiftstaket, men för att man ska ta till dem krävs väl att man är tillräckligt angelägen.
Alliansen har aviserat en översyn om tilldelningen av anslagen för infrastrukturutbyggnad i Sverige, troligen mer pengar till väg och mindre till järnväg. Partihallslänken och ev Marieholmstunneln kanske kan få pengar.

Västlänken lär däremot behöva nya anslag. Byggtiden är i dagsläget beräknad att vara 2011-2017, och den nuvarande planperioden tar slut 2014-2015. Den ingår därför endast delvis i den nuvarande investeringsplanen. Gällande pengar har statskassan ovanligt gott om pengar, överskottet är beräknat att bli 32 miljarder 2007 + 50 miljarder 2007 för utförsäljning av företag, så pengar finns det alltid. Samhällsekonomiskt kan det vara vettigt att inte bara ammortera på statsskulden, vilken har relativt låg ränta och där pengarna är lånade från Svenska medborgare genom statsobligationer.

Ett problem för byggnation av stora projekt verkar vara arbetskraft, Citybanan i Stockholm har haft svårt att få bud från entreprenörer. Därför kan man behöva vänta på att några andra större och liknande projekt blir färdiga, t ex Citytunneln i Malmö och Hallandsåsen.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Patrik S skrev:
Alliansen har aviserat en översyn om tilldelningen av anslagen för infrastrukturutbyggnad i Sverige, troligen mer pengar till väg och mindre till järnväg. Partihallslänken och ev Marieholmstunneln kanske kan få pengar.
Precis.

Men Partihallslänken har väl redan pengar? För det pågår ganska mycket arbete med den förbindelsen!

//Tony
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

TonyM skrev:
Ekonomisk skrev:
Man kan naturligtvis medvetet missförstå vad varje skribent skriver.
Du lyckades just.
Jag försökte inte ens, men dina två inlägg är ju inte direkt upplysande, så att förstå dem är inte så enkelt...
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Harald skrev:Nu är det ju inte "bara" att spendera statskassans pengar eftersom man har ett utgiftstak.
Precis, men en del tycks tro att BV skall få 10-20 miljarder extra innevarande mandatperiod.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Patrik S skrev:

Västlänken lär däremot behöva nya anslag. Byggtiden är i dagsläget beräknad att vara 2011-2017,
Vilket är märkligt, eftersom den varken är beslutad eller finansierad. Hur sannolikt är det att den blir klar samtidigt som Citybanan? Inte så värst, va?

Jag skall leta upp gamla uppgifter på när den planerades vara klar, kan vara intressant att se hur det har utvecklats.
och den nuvarande planperioden tar slut 2014-2015. Den ingår därför endast delvis i den nuvarande investeringsplanen.
Hur mycket är avsatt i den nuvarande investeringsplanen?
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Enligt K2020 är följande spårvägsalternativ utredda och funnit interessanta:

- Operalänk
- Backa
- Norra Älvstranden - Bräckemotet
- Lindholmen - Hjalmar Brantingsgatan
- Stigberget - Lindholmen
- Linnéplatsen - Stigberget (tunnel avsedd)
- Munkebäckslänken
- Ytterligare förlängningar (Lövgärdet och Vallhamra torg avses)

Dessutom vill man ersätta Saltholmen-spårvägen med eget busskörfält.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Mikko Laaksonen

Inlägg av Mikko Laaksonen »

Som en kommentar från min besök i Göteborg i November och diskussioner med Trafikkontoret:

De utbyggnads- och nedläggningsförslag som är med i "diskussionsunderlag" av K2020 har redan omvärderats och det ska utarbetats en mer omtänkt förslag.

Nedläggningen av Saltholmen - linjen är tydligen redan bortglömd.

Vad beträffar utbyggnader, så var Operalänken och Norra Älvstranden de två sträckor som benämndes som mest aktuella. Givetvis kan Munkebäckslänken vara före dom, eftersom vi mest diskuterade utbyggnader.
Patrik S

Inlägg av Patrik S »

2011-2017 är den i järvägsutredningen utarbetade tidsplanen med ett optimistiskt perspektiv, vilket nämns om du läser den. Troligen senare då någon kommer att överklaga, samt att pengar inte brukar ramla in första dagen... Då resursfördelningen inte är aktuellt förrän sträckning och järnvägsplanen är fastlagd så får vi vänta och se, omnämnt är att sträckning skall beslutas nu under vintern av Banverket. Som tidigare nämnt är Haga-Korsvägen via Södra Älvstranden troligast.
Men Partihallslänken har väl redan pengar? För det pågår ganska mycket arbete med den förbindelsen!
Partihallslänken tror jag är finansierad genom ett förskott av regionen, då förra regeringen lade utbyggnaden på is (pga Miljöpariets inflytande). Har de börjat med arbetet, eller blandar du ihop det med triangelspåret som de bygger i närheten?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Patrik S skrev: Partihallslänken tror jag är finansierad genom ett förskott av regionen, då förra regeringen lade utbyggnaden på is (pga Miljöpariets inflytande). Har de börjat med arbetet, eller blandar du ihop det med triangelspåret som de bygger i närheten?
Nej, det är jag ganska säker på att jag inte gör.

//Tony
Skriv svar