Utbyggnad Göteborg?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utbyggnad Göteborg?
Hur ser det ut med utbyggnadsplanerna den närmaste tiden?
Finns det något mer eller mindre spikat?
Närmast på tur är ju Södra Älvstranden, men är detta finansierat och beslutat? Kommer arbeten att börja nästa år?
Förs några mer konkreta planer beträffande Norra Älvstranden?
Inom den närmsta 10 års perioden tillkommer troligtvis ytterliggare 3000-4000 bostäder inom Lundby. Torde bli allt svårare att försörja enbart med buss. Borde vara hög tid för planering nu!
Finns det något mer eller mindre spikat?
Närmast på tur är ju Södra Älvstranden, men är detta finansierat och beslutat? Kommer arbeten att börja nästa år?
Förs några mer konkreta planer beträffande Norra Älvstranden?
Inom den närmsta 10 års perioden tillkommer troligtvis ytterliggare 3000-4000 bostäder inom Lundby. Torde bli allt svårare att försörja enbart med buss. Borde vara hög tid för planering nu!
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Vad jag vet har man även diskuterat spårväg till Backa, Torslanda och Askim, men kommit fram till att befolkningsunderlaget är för dåligt för en linje till Askim.
Backa är väl kanske inte orealistiskt att man åter drar en linje till på 2010-talet. Åttan gick ju halvvägs på 60-70 talet någon gång. Skulle gissa att trafikens utbredning vid Lundbyleden gjorde att man tog bort dessa spår som bör ha gått från Frihamnen till Backavägen.
Någon förare i forumet kan säkert berätta mer om denna nedlagda Hisingssträcka.
Backa är väl kanske inte orealistiskt att man åter drar en linje till på 2010-talet. Åttan gick ju halvvägs på 60-70 talet någon gång. Skulle gissa att trafikens utbredning vid Lundbyleden gjorde att man tog bort dessa spår som bör ha gått från Frihamnen till Backavägen.
Någon förare i forumet kan säkert berätta mer om denna nedlagda Hisingssträcka.
Satsa på Spårvägarna
Vad yrar du nu om. Det har aldrig funnits några spår som vek av vid Frihamnen och från 1969 och framåt går åttan till Angered. Dessförinnan var den nedlagd från 1952. Den gick till Hisingen mellan 1941 och 1946 i den nuvarande spårvägssträckningen. Den vände först vid Backavägen, d.v.s. nuvarande Hjalmar Brantingsplatsen, sedan vid Vågmästareplatsen och slutligen vid Gropegårdsgatan.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
----------------------------------Harald skrev:Vad yrar du nu om. Det har aldrig funnits några spår som vek av vid Frihamnen och från 1969 och framåt går åttan till Angered. Dessförinnan var den nedlagd från 1952. Den gick till Hisingen mellan 1941 och 1946 i den nuvarande spårvägssträckningen. Den vände först vid Backavägen, d.v.s. nuvarande Hjalmar Brantingsplatsen, sedan vid Vågmästareplatsen och slutligen vid Gropegårdsgatan.
Skulle tro att den gode Stefan förväxlar Backa med Bräcke dit den nedlagda Bräckelinjen gick tills den lades ned i den vevan.
Backa är väl det mest seriösa av de tre nämnda destinationerna, vad gäller spårväg dit finns det ju många utredningar gjorda och den har ju tagits upp i beredningen när det gäller statliga bidrag.
Torslanda är väl helt klart en möjlighet, och likaledes Askim tycker jag. Det finns ju reservat fram till Järnbrott och snabbspårväg till Askim har ju nämnts tidigare i många sammanhang, i alla fall före man började tala om järnvägstunneln med en förgrening mot Askim som man väl i dagsläget knappast vet om den någonsin blir byggd.
mvh/spårsnoken
Att det finns/funnits planer på utbyggnad till Torslanda/Askim vet jag, ingen av dessa torde dock realiseras inom den närmsta 10 års perioden även om utbyggnaden av bostäder är stor just där. Dessutom verkar dessa planer just nu mer knutna till en mycket eventuell Västlänk snarare än till spårvägen som Spårsnoken mycket riktigt påpekar.
Min fråga var mer inriktad på de planer som delvis finns och kan komma ett realiseras inom några år (5-10).
Min fråga var mer inriktad på de planer som delvis finns och kan komma ett realiseras inom några år (5-10).
Ska man vara realistisk så är det Järntorget-Lilla Torget och möjligen Operalänken. Dessutom lär det finnas beslut på kurvan som ska göra det möjligt att köra Kålltorp-Östra Sjukhuset. Något mer tror jag inte man ska räkna med inom 10 år. Idéer finns väl en hel del utom det som redan har nämnts, t.ex. tunnel Linnéplatsen-Bangatan och bro över älven i Bangatans förlängning men det är alltså bara idéer.
Vet du något mer om hur man tänker sig trafikera denna nya förbindelse?Grovsnus skrev:Det lutar faktiskt åt att grävskopan hugger tag i jorden runt Munkebäck om cirka ett år så att den nya länken till Östra från Kålltorp kommer vara klar till trafikstarten hösttabell Augusti 2008.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Är inte Margretebergsgatan en mer försvarbar länk ekonomiskt sett jämfört med en tunnel mellan Bangatan och Linnéplatsen?
Harald: Backavägen är tydligen inte så rak som man kunde tro. Uppfattade att bara avsnittet längs Bohusbanan hette så, och trodde därför att någon form av avstickare gått dit.
Harald: Backavägen är tydligen inte så rak som man kunde tro. Uppfattade att bara avsnittet längs Bohusbanan hette så, och trodde därför att någon form av avstickare gått dit.
Satsa på Spårvägarna
Det här med beräkning av befolkningsunderlag i Götet verkar vara lite godtyckligt.
exempel: Torslanda inkl. Öckerö och en linje via Eriksberg skulle gott och väl kunna räkna in minst 35,000 invånare, plus Volvo Torslanda med ca 10,000 anställda, utöver detta tillkommer inom en 5 årsperiod ytterligare 5,000 i Torslanda och lika många på Eriksberg, skulle inte detta vara tillräckligt för en spårvagnslinje?
exempel: Torslanda inkl. Öckerö och en linje via Eriksberg skulle gott och väl kunna räkna in minst 35,000 invånare, plus Volvo Torslanda med ca 10,000 anställda, utöver detta tillkommer inom en 5 årsperiod ytterligare 5,000 i Torslanda och lika många på Eriksberg, skulle inte detta vara tillräckligt för en spårvagnslinje?
Senast redigerad av Michael den tisdag 02 januari 2007 17:11, redigerad totalt 1 gånger.
Fram för spår mot framtiden...
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Det hade kanske varit något. Om man t.ex. byggde en spårvagnsbro till Öckerö, och placerade ändstationen där ute.
En spårvagnsbro mellan Saltholmen och Brännö via Asperö låter långsökt, men visst hade det varit en trevlig åktur.
En spårvagnsbro mellan Saltholmen och Brännö via Asperö låter långsökt, men visst hade det varit en trevlig åktur.
Satsa på Spårvägarna
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Satt och filade lite på även en förlängning av linje 7. Tynneredsspåret skulle kunna fortsätta ner till Önnered, och sedan via ett antal öar ut via Donsö till Styrsö. (Finns även några lämpliga öar att dra Saltholmen-Asperö via)
Och skulle inte dessa idéer tilltala, kanske en särskild internspårvagn för Södra Skärgården vore något.
Linje 15: Vrångö (via Donsö-Styrsö-Köpstadsö-Asperö) till Brännö
Fördelen med detta är att man skulle ha möjlighet att färdas mellan öarna även vid vinterstormar, och givetvis kunde man lägga en gång och cykelbana i anslutning till hela spåret. Förmodligen skulle pensionärerna hylla detta.
Och skulle inte dessa idéer tilltala, kanske en särskild internspårvagn för Södra Skärgården vore något.
Linje 15: Vrångö (via Donsö-Styrsö-Köpstadsö-Asperö) till Brännö
Fördelen med detta är att man skulle ha möjlighet att färdas mellan öarna även vid vinterstormar, och givetvis kunde man lägga en gång och cykelbana i anslutning till hela spåret. Förmodligen skulle pensionärerna hylla detta.
Satsa på Spårvägarna
Om man sedan kunde få till en växel i Korsvägen så att man kunde åka Östra - Korsvägen - Chalmerstunneln - Sahlgrenska, skulle mycket vara vunnet.Grovsnus skrev:Låter ju mest logiskt om linje 5 fortsätter från Torp till Östra sjukhuset.
Slingan blir nog utbyggd för 2 linjer också kan tänkas.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: .
-------------------Stefan_Brännström skrev:Satt och filade lite på även en förlängning av linje 7. Tynneredsspåret skulle kunna fortsätta ner till Önnered, och sedan via ett antal öar ut via Donsö till Styrsö. (Finns även några lämpliga öar att dra Saltholmen-Asperö via)
Och skulle inte dessa idéer tilltala, kanske en särskild internspårvagn för Södra Skärgården vore något.
Linje 15: Vrångö (via Donsö-Styrsö-Köpstadsö-Asperö) till Brännö
Fördelen med detta är att man skulle ha möjlighet att färdas mellan öarna även vid vinterstormar, och givetvis kunde man lägga en gång och cykelbana i anslutning till hela spåret. Förmodligen skulle pensionärerna hylla detta.
Nja. En interntrådbuss som linje 15 skulle vara 70% billigare och lika miljövänlig....
mvh/spårsnoken
Förslaget om spårvagn i skärgården kan väl inte ha varit så allvarligt menat, och jag vet inte om Spårsnokens kommentar är det heller, men så mycket billigare skulle en trådbusslinje nog inte bli. Den stora kostnaden skulle ju vara för alla broar som måste byggas och den blir ju densamma oavsett om de ska trafikeras med buss eller spårvagn. F.ö. tror jag att det är bäst att det får vara som det är i södra skärgården. Med broar mellan alla öarna kommer krav på bilfärja till fastlandet och biltrafik på öarna (som i norra skärgården) att komma som ett brev på posten. Vill man göra något för miljön så borde man först se till att få alla flakmopeder med tvåtaktsmotor utbytta mot dylika med elmotor. Därnäst borde man kanske fundera på om det finns något bättre än brännoljedrivna dieselmotorer att driva fram båtarna med.
Grovsnus, var kommer din information rörande en stundande förbindelse vid Munkebäckstorget från? Jag har också hört eller läst att Trafikkontoret projekterar på det just nu, men inte att det var så "klart" som du säger.
Utöver de som tidigare nämnts ovan som utbyggnad så har förlängning vid Östra till Vallhamra Torg föreslagits, förlängning vid Angered och nya spår genom Gullbergsvass. Gullbergsvass är dock minst 10 år bort då jag har för mig att DHL, Green Cargo och Cargo Net har så lång tid kvar på sina kontrakt innan de måste flytta (minst).
Har någon missat det så finns förstudien för dragningen längs Södra älvstranden uppe på stadsbyggnadskontorets hemsida:
http://www.stadsbyggnad.goteborg.se/pro ... ieSamr.pdf
Sannolikheten att Västlänken byggs borde ökat i och med gårdagens slutsats om Citybanan i Stockholm, där man också tyckt det blir dyrt och tittat på alternativ. Men ändå kom fram till att Citybanan är det bästa att bygga.
Utöver de som tidigare nämnts ovan som utbyggnad så har förlängning vid Östra till Vallhamra Torg föreslagits, förlängning vid Angered och nya spår genom Gullbergsvass. Gullbergsvass är dock minst 10 år bort då jag har för mig att DHL, Green Cargo och Cargo Net har så lång tid kvar på sina kontrakt innan de måste flytta (minst).
Har någon missat det så finns förstudien för dragningen längs Södra älvstranden uppe på stadsbyggnadskontorets hemsida:
http://www.stadsbyggnad.goteborg.se/pro ... ieSamr.pdf
Sannolikheten att Västlänken byggs borde ökat i och med gårdagens slutsats om Citybanan i Stockholm, där man också tyckt det blir dyrt och tittat på alternativ. Men ändå kom fram till att Citybanan är det bästa att bygga.