Spårförslingring i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårförslingring i Göteborg
I helgen hade jag tillfälle att besöka Göteborg och provåka på en del av spårvagnsnätet. Bland annat såg jag spårförslingringen (tvillingspåret) på Angeredslinjen, alldeles vid Gamlestadstorget.
Men jag tyckte jag såg något liknande på ett annat ställe.
Där spårvägen passerar under järnvägen vid Olskrokstorget, tyckte jag spåren gick ihop precis under järnvägsbron. Men jag vet ju inte ens om det var spårvagnsspår...
Någon som kan tala om hur det förhåller sig ?
Där spårvägen passerar under järnvägen vid Olskrokstorget, tyckte jag spåren gick ihop precis under järnvägsbron. Men jag vet ju inte ens om det var spårvagnsspår...
Lagt spår ligger!
Re: Spårförslingring i Göteborg
Hej Olle.Olle L skrev:I helgen hade jag tillfälle att besöka Göteborg och provåka på en del av spårvagnsnätet. Bland annat såg jag spårförslingringen (tvillingspåret) på Angeredslinjen, alldeles vid Gamlestadstorget.
På linjen mellan Svingeln och Redbergsplatsen finns inget tvillingspår. Vagnarna brukar kunna möta varandra hinderfritt längs hela sträckan

Vid passagen över motorvägen på snabbspåret finns dock en lösning som är lite lätt intelligent. Bron är nämligen byggd för BV-spår (ett antal) + ett spårvägsspår. När dubbelspåret byggdes lät man helt sonika lägga det andra spårvägsspåret på broräcket (som givetvis krävde lite anpassning)
Var det möjligen detta du observerade?
I Övrigt känner jag bara till ytterligare ett mötesförbud (förutom vid korsande tågväg) och det är S-kurvan i Brunnsparken som tydligen har någon punkt där man ligger lite för nära varandra.
(Dvs från N Hamngatan över bron och in på S Hamngatan och tvärt om)
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Nej, kan bara hålla med Tony, äkta dubbelspår hela vägen.Olle L skrev:I helgen hade jag tillfälle att besöka Göteborg och provåka på en del av spårvagnsnätet. Bland annat såg jag spårförslingringen (tvillingspåret) på Angeredslinjen, alldeles vid Gamlestadstorget.
men exakt var befann du dig när du observerade detta fenomen?
Bj.
Spårförslingring.....
Senast detta ämne diskuterades var det ju Norrköping det gällde.
Jag hittade en bra bild bland BussMickes bilder, som visar spårförslingringen på Drottningatan mycket bra.
Håll till godo !!

Drottninggatan vid St Persgatan i riktining norrut, 2002-07-28, foto BussMicke.
//Leif D
Jag hittade en bra bild bland BussMickes bilder, som visar spårförslingringen på Drottningatan mycket bra.
Håll till godo !!

Drottninggatan vid St Persgatan i riktining norrut, 2002-07-28, foto BussMicke.
//Leif D
Till Ordlistan bitte!
Kan nån författa ihop en kort å kärnfull beskrivning vad spårförsrlrringl... svårt det där....spårfrsölrgirgn... en gång till: spårförslingringrirnfda..... flätade spår! - det där konstiga svårtstavade å svårtuttalade ordet som är så modernt nu.
Till Ordlistan å maila mig det?
Kan nån författa ihop en kort å kärnfull beskrivning vad spårförsrlrringl... svårt det där....spårfrsölrgirgn... en gång till: spårförslingringrirnfda..... flätade spår! - det där konstiga svårtstavade å svårtuttalade ordet som är så modernt nu.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Varför "mäjla" det är roligare att diskutera ordets förklaring här...bruse skrev:Till Ordlistan bitte!
Spårförslingring när ett dubbelspår dras ihop i breddled så mycket att spåren flätas i varandra kallas det för s. Det är alltså fysiskt omöjligt för spårvagnar [se detta sökord] eller andra spårburna fordon att mötas på sträcka där s. finnes.
Två kända exemepel på s. finns i vårt land, Norrköping i Drottninggatan och i Göteborg på A-banan på den gamla VGJ bron söder om hpl. Gamlestadstorget.
Man kan ju krångla till det en aning genom att utförligt beskriva att högerspårets vänsteräl ligger närmare vänterspårets högerräl än vad vänsterrälen ligger mot vänsterspårets vänsteräl... eller någonting ditåt...
Bj.
- Stefan Widén
Finns i princip i sthlm också
Fenomenet med två spår som ligger för nära varandra så att vagnarna inte kan mötas finns ju även på Djurgårdslinjen. Mellan Skansen och Ryssviken (på orginalspåren) är spårmittsvaståndet det som var i sthlm före nedläggningen. Sthlm hade ju smalare vagnar. När DjL byggdes spåren för 2.65 vagnar på de nylaggda sträckorna. Meningen var att nämnda sträcka skulle få nya spår efter fem år, men hittills har det inte bytts. så därför kör vi fortfarande med signalreglering som om det vore spårförslingring vissligen utan att spåren går in i varandra.
/stefan
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Finns i princip i sthlm också
Är det fler än de gamla göteborgsvagnarna som skulle få sig en skrapning om de möttes där?Stefan Widén skrev:Fenomenet med två spår som ligger för nära varandra så att vagnarna inte kan mötas finns ju även på Djurgårdslinjen. Mellan Skansen och Ryssviken (på orginalspåren) är spårmittsvaståndet det som var i sthlm före nedläggningen. Sthlm hade ju smalare vagnar. När DjL byggdes spåren för 2.65 vagnar på de nylaggda sträckorna. Meningen var att nämnda sträcka skulle få nya spår efter fem år, men hittills har det inte bytts. så därför kör vi fortfarande med signalreglering som om det vore spårförslingring vissligen utan att spåren går in i varandra.
/stefan
- Stefan Widén
går nästan fritt
2.50 vagnar går frtt i kurvorna kan backspeglarna ta i. två st 2.65 som möt så blir det nog iskrapningar berorende på kurvutslag. Vi har aldrig provat.
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Det finns Ett ställe. Vilket är S-kurvan i Brunns(t)parken.Björn J. skrev:Det finns några enstaka ställen på GS nät där vagnar ej kunna mötas, pga. ovan nämnda fenomen. Dock utan signalreglering. Det gäller för förarna att känna till dessa ställen. Jag vill minnas att en av kurvorna i Brunnsparken är ett av dessa ställen.
Bj.
/Tony
Nämnda plats utnytjades väl speciellt fertilt för drygt ett hundra år sedan...TonyM skrev:Det finns Ett ställe. Vilket är S-kurvan i Brunns(t)parken.Björn J. skrev:Det finns några enstaka ställen på GS nät där vagnar ej kunna mötas, pga. ovan nämnda fenomen. Dock utan signalreglering. Det gäller för förarna att känna till dessa ställen. Jag vill minnas att en av kurvorna i Brunnsparken är ett av dessa ställen.
Bj.
/Tony
Men hur är det vid ingånarna till Grönsakstorget?
Bj.
Jag åkte med ettans spårvagn mot Centralstationen.
Nej, kan bara hålla med Tony, äkta dubbelspår hela vägen.
Vid Olskroken passerar spårvägen under en järnvägsbro.
Två spår till vänster i färdriktningen verkade gå ihop under bron.
Det kan ju ha varit en växel också ...
Lagt spår ligger!
Det är godstågsviadukten som förbinder Västkustbanan och GBJ med Sävenäs och Västra Stambanan samt Bohusbanan.Olle L skrev:Jag åkte med ettans spårvagn mot Centralstationen.
Nej, kan bara hålla med Tony, äkta dubbelspår hela vägen.
Vid Olskroken passerar spårvägen under en järnvägsbro.
Två spår till vänster i färdriktningen verkade gå ihop under bron.
Det kan ju ha varit en växel också ...
Där finns inga växlar i spårvägen, spårläget är däremot "mindra bra" så du kanske blev omskakad.
Längre fram (uppskattrningsvis 100-150 m) innan hpl. Svineln finns det däremot ett par växlar, där går det in ett förbindelsespår till snabbspåret, att användas vid behov.
Bj.
Jag tror det du har sett är långväxeln som förbinder Olskrokstorget till Snabbspåret. Växeln är en förtungad växel med parallella spår efter själva växelstället. Växeltypen finns på ett antal platser i Göteborg, ex infarten till Sahlgrenskaslingan, S. Hamngatan mot Brunnsparken, S. Allegatan mot Viktoriagatan. Växeltungorna ligger här 30 - 50 m från själva växelkrysset.Olle L skrev:Men jag tyckte jag såg något liknande på ett annat ställe.
(Inom parentes kan jag nämna att i S. Hamngatan finns en entungad växel. Enbart som kuriosum.)
/JAgr
GS spåranläggning har ej på någon punkt fysisk kontakt med Banverkets spåranläggning eller annans spåranläggning. Spårföbindelserna och kryssen på Angeredssträckan är borta sedan c:a 1997-98Yngve skrev:Har Snabbspåret/Angeredsbanan forsatt sporforbindelse med riksnettet?
Yngve
/T