Spårförslingring i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Spårförslingring i Göteborg

Inlägg av Olle L »

I helgen hade jag tillfälle att besöka Göteborg och provåka på en del av spårvagnsnätet. Bland annat såg jag spårförslingringen (tvillingspåret) på Angeredslinjen, alldeles vid Gamlestadstorget.

Men jag tyckte jag såg något liknande på ett annat ställe.
Där spårvägen passerar under järnvägen vid Olskrokstorget, tyckte jag spåren gick ihop precis under järnvägsbron. Men jag vet ju inte ens om det var spårvagnsspår...

Någon som kan tala om hur det förhåller sig ?
Lagt spår ligger!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårförslingring i Göteborg

Inlägg av 2763 »

Olle L skrev:I helgen hade jag tillfälle att besöka Göteborg och provåka på en del av spårvagnsnätet. Bland annat såg jag spårförslingringen (tvillingspåret) på Angeredslinjen, alldeles vid Gamlestadstorget.

Men jag tyckte jag såg något liknande på ett annat ställe.
Där spårvägen passerar under järnvägen vid Olskrokstorget, tyckte jag spåren gick ihop precis under järnvägsbron. Men jag vet ju inte ens om det var spårvagnsspår...

Någon som kan tala om hur det förhåller sig ?
Hej Olle.

På linjen mellan Svingeln och Redbergsplatsen finns inget tvillingspår. Vagnarna brukar kunna möta varandra hinderfritt längs hela sträckan :wink:

Vid passagen över motorvägen på snabbspåret finns dock en lösning som är lite lätt intelligent. Bron är nämligen byggd för BV-spår (ett antal) + ett spårvägsspår. När dubbelspåret byggdes lät man helt sonika lägga det andra spårvägsspåret på broräcket (som givetvis krävde lite anpassning)

Var det möjligen detta du observerade?

I Övrigt känner jag bara till ytterligare ett mötesförbud (förutom vid korsande tågväg) och det är S-kurvan i Brunnsparken som tydligen har någon punkt där man ligger lite för nära varandra.
(Dvs från N Hamngatan över bron och in på S Hamngatan och tvärt om)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Re: Spårförslingring i Göteborg

Inlägg av Björn J. »

Olle L skrev:I helgen hade jag tillfälle att besöka Göteborg och provåka på en del av spårvagnsnätet. Bland annat såg jag spårförslingringen (tvillingspåret) på Angeredslinjen, alldeles vid Gamlestadstorget.

Men jag tyckte jag såg något liknande på ett annat ställe.
Där spårvägen passerar under järnvägen vid Olskrokstorget, tyckte jag spåren gick ihop precis under järnvägsbron. Men jag vet ju inte ens om det var spårvagnsspår...

Någon som kan tala om hur det förhåller sig ?
Nej, kan bara hålla med Tony, äkta dubbelspår hela vägen.
men exakt var befann du dig när du observerade detta fenomen?

Bj.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4669
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Spårförslingring.....

Inlägg av leifd »

Senast detta ämne diskuterades var det ju Norrköping det gällde.
Jag hittade en bra bild bland BussMickes bilder, som visar spårförslingringen på Drottningatan mycket bra.
Håll till godo !!
Bild
Drottninggatan vid St Persgatan i riktining norrut, 2002-07-28, foto BussMicke.

//Leif D
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Till Ordlistan bitte!

Kan nån författa ihop en kort å kärnfull beskrivning vad spårförsrlrringl... svårt det där....spårfrsölrgirgn... en gång till: spårförslingringrirnfda..... flätade spår! - det där konstiga svårtstavade å svårtuttalade ordet som är så modernt nu.

Till Ordlistan å maila mig det?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

bruse skrev:Till Ordlistan bitte!

Kan nån författa ihop en kort å kärnfull beskrivning vad spårförsrlrringl... svårt det där....spårfrsölrgirgn... en gång till: spårförslingringrirnfda..... flätade spår! - det där konstiga svårtstavade å svårtuttalade ordet som är så modernt nu.

Till Ordlistan å maila mig det?
Varför "mäjla" det är roligare att diskutera ordets förklaring här...

Spårförslingring när ett dubbelspår dras ihop i breddled så mycket att spåren flätas i varandra kallas det för s. Det är alltså fysiskt omöjligt för spårvagnar [se detta sökord] eller andra spårburna fordon att mötas på sträcka där s. finnes.
Två kända exemepel på s. finns i vårt land, Norrköping i Drottninggatan och i Göteborg på A-banan på den gamla VGJ bron söder om hpl. Gamlestadstorget.

Man kan ju krångla till det en aning genom att utförligt beskriva att högerspårets vänsteräl ligger närmare vänterspårets högerräl än vad vänsterrälen ligger mot vänsterspårets vänsteräl... eller någonting ditåt...


Bj.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3071
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Finns i princip i sthlm också

Inlägg av Stefan Widén »

Fenomenet med två spår som ligger för nära varandra så att vagnarna inte kan mötas finns ju även på Djurgårdslinjen. Mellan Skansen och Ryssviken (på orginalspåren) är spårmittsvaståndet det som var i sthlm före nedläggningen. Sthlm hade ju smalare vagnar. När DjL byggdes spåren för 2.65 vagnar på de nylaggda sträckorna. Meningen var att nämnda sträcka skulle få nya spår efter fem år, men hittills har det inte bytts. så därför kör vi fortfarande med signalreglering som om det vore spårförslingring vissligen utan att spåren går in i varandra.

/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Finns i princip i sthlm också

Inlägg av Mr. Burns »

Stefan Widén skrev:Fenomenet med två spår som ligger för nära varandra så att vagnarna inte kan mötas finns ju även på Djurgårdslinjen. Mellan Skansen och Ryssviken (på orginalspåren) är spårmittsvaståndet det som var i sthlm före nedläggningen. Sthlm hade ju smalare vagnar. När DjL byggdes spåren för 2.65 vagnar på de nylaggda sträckorna. Meningen var att nämnda sträcka skulle få nya spår efter fem år, men hittills har det inte bytts. så därför kör vi fortfarande med signalreglering som om det vore spårförslingring vissligen utan att spåren går in i varandra.

/stefan
Är det fler än de gamla göteborgsvagnarna som skulle få sig en skrapning om de möttes där?
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3071
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

går nästan fritt

Inlägg av Stefan Widén »

2.50 vagnar går frtt i kurvorna kan backspeglarna ta i. två st 2.65 som möt så blir det nog iskrapningar berorende på kurvutslag. Vi har aldrig provat.

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Det finns några enstaka ställen på GS nät där vagnar ej kunna mötas, pga. ovan nämnda fenomen. Dock utan signalreglering. Det gäller för förarna att känna till dessa ställen. Jag vill minnas att en av kurvorna i Brunnsparken är ett av dessa ställen.

Bj.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:Det finns några enstaka ställen på GS nät där vagnar ej kunna mötas, pga. ovan nämnda fenomen. Dock utan signalreglering. Det gäller för förarna att känna till dessa ställen. Jag vill minnas att en av kurvorna i Brunnsparken är ett av dessa ställen.

Bj.
Det finns Ett ställe. Vilket är S-kurvan i Brunns(t)parken.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:
Björn J. skrev:Det finns några enstaka ställen på GS nät där vagnar ej kunna mötas, pga. ovan nämnda fenomen. Dock utan signalreglering. Det gäller för förarna att känna till dessa ställen. Jag vill minnas att en av kurvorna i Brunnsparken är ett av dessa ställen.

Bj.
Det finns Ett ställe. Vilket är S-kurvan i Brunns(t)parken.

/Tony
Nämnda plats utnytjades väl speciellt fertilt för drygt ett hundra år sedan...

Men hur är det vid ingånarna till Grönsakstorget?

Bj.
Användarens profilbild
Olle L
Inlägg: 126
Blev medlem: söndag 08 december 2002 19:49
Ort: Norrköping och Storå

Inlägg av Olle L »


Nej, kan bara hålla med Tony, äkta dubbelspår hela vägen.
men exakt var befann du dig när du observerade detta fenomen?
Jag åkte med ettans spårvagn mot Centralstationen.
Vid Olskroken passerar spårvägen under en järnvägsbro.
Två spår till vänster i färdriktningen verkade gå ihop under bron.
Det kan ju ha varit en växel också ...
Lagt spår ligger!
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Olle L skrev:

Nej, kan bara hålla med Tony, äkta dubbelspår hela vägen.
men exakt var befann du dig när du observerade detta fenomen?
Jag åkte med ettans spårvagn mot Centralstationen.
Vid Olskroken passerar spårvägen under en järnvägsbro.
Två spår till vänster i färdriktningen verkade gå ihop under bron.
Det kan ju ha varit en växel också ...
Det är godstågsviadukten som förbinder Västkustbanan och GBJ med Sävenäs och Västra Stambanan samt Bohusbanan.

Där finns inga växlar i spårvägen, spårläget är däremot "mindra bra" så du kanske blev omskakad.
Längre fram (uppskattrningsvis 100-150 m) innan hpl. Svineln finns det däremot ett par växlar, där går det in ett förbindelsespår till snabbspåret, att användas vid behov.

Bj.
Yngve
Inlägg: 658
Blev medlem: måndag 20 januari 2003 19:00
Ort: Ski, utflyttet fra Oslo
Kontakt:

Inlägg av Yngve »

Har Snabbspåret/Angeredsbanan forsatt sporforbindelse med riksnettet?


Yngve
Användarens profilbild
JAgr
Inlägg: 571
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:59
Ort: Västra Frölunda

Re: Spårförslingring i Göteborg

Inlägg av JAgr »

Olle L skrev:Men jag tyckte jag såg något liknande på ett annat ställe.
Där spårvägen passerar under järnvägen vid Olskrokstorget, tyckte jag spåren gick ihop precis under järnvägsbron. Men jag vet ju inte ens om det var spårvagnsspår...

Någon som kan tala om hur det förhåller sig ?
Jag tror det du har sett är långväxeln som förbinder Olskrokstorget till Snabbspåret. Växeln är en förtungad växel med parallella spår efter själva växelstället. Växeltypen finns på ett antal platser i Göteborg, ex infarten till Sahlgrenskaslingan, S. Hamngatan mot Brunnsparken, S. Allegatan mot Viktoriagatan. Växeltungorna ligger här 30 - 50 m från själva växelkrysset.

(Inom parentes kan jag nämna att i S. Hamngatan finns en entungad växel. Enbart som kuriosum.)

/JAgr
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

Dom här låååååååånga växlarna är nu så vanliga att man inte tänker på dem.
Men som JAgr säger, så ligger det ju en sådan där, och den kan misstolkas som en spårförslingring, om man bara ser den litet snabbt i förbifarten.

Bj.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Yngve skrev:Har Snabbspåret/Angeredsbanan forsatt sporforbindelse med riksnettet?


Yngve
GS spåranläggning har ej på någon punkt fysisk kontakt med Banverkets spåranläggning eller annans spåranläggning. Spårföbindelserna och kryssen på Angeredssträckan är borta sedan c:a 1997-98

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar