Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana

Inlägg av David »

Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana :
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Ur texten: "Tunneln är i så pass gott skick att SL:s utredare anser att det går att antingen anlägga flera rullband eller bygga en liten automatbana med förarlösa fordon." Automatbana med förarlösa fordon? Är det typ som hissen till Nybohov, eller vad?
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Darkwand
Inlägg: 166
Blev medlem: onsdag 12 juli 2006 0:34
Ort: Åkersberga

Inlägg av Darkwand »

Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
spårsnoken
Inlägg: 1645
Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01

Inlägg av spårsnoken »

Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
-----------------------
Ja. Det finns ju på Hong Kong:s nya flygplats t.ex. så varför skulle det inte fungera mellan Slussen och Södra Station?

mvh/spårsnoken
andreaspain
Inlägg: 117
Blev medlem: fredag 20 maj 2005 0:28
Ort: Stockholm

Inlägg av andreaspain »

Om man ändå ska konvertera Saltsjöbanan till spårväg och helt bygga om dens station vid Slussen, vore det inte smartare att satsa på att samtidigt förlänga den till Södra Station?
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.

För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
djth
Inlägg: 1239
Blev medlem: torsdag 25 maj 2006 20:04
Ort: Stockholm, linje 19

Inlägg av djth »

andreaspain skrev:Om man ändå ska konvertera Saltsjöbanan till spårväg och helt bygga om dens station vid Slussen, vore det inte smartare att satsa på att samtidigt förlänga den till Södra Station?
Om man läser texten...
DN skrev:Utredningen har även studerat ett alternativ där tvärspårvägen, som ska förlängas från Hammarby sjöstad till Slussen, dras vidare i tunnel fram till Stockholms södra. Det alternativet avfärdas som på tok för dyrt i förhållande till samhällsnyttan.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.

För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
Har bruse aldrig åkt vanlig hiss? En sådan stämmer tämligen väl in på "liten vagn utan personal i en lång mörk tunnel" Låt vara att tunneln är ett schakt.

Hissar finns till exempel för transport till och från tunnelbanans plattformar, jämförelsen är således inte helt irellevant.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:
bruse skrev:
Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.

För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
Har bruse aldrig åkt vanlig hiss? En sådan stämmer tämligen väl in på "liten vagn utan personal i en lång mörk tunnel" Låt vara att tunneln är ett schakt.

Hissar finns till exempel för transport till och från tunnelbanans plattformar, jämförelsen är således inte helt irellevant.

//T
Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om! :shock:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
andreaspain
Inlägg: 117
Blev medlem: fredag 20 maj 2005 0:28
Ort: Stockholm

Inlägg av andreaspain »

djth skrev:
andreaspain skrev:Om man ändå ska konvertera Saltsjöbanan till spårväg och helt bygga om dens station vid Slussen, vore det inte smartare att satsa på att samtidigt förlänga den till Södra Station?
Om man läser texten...
DN skrev:Utredningen har även studerat ett alternativ där tvärspårvägen, som ska förlängas från Hammarby sjöstad till Slussen, dras vidare i tunnel fram till Stockholms södra. Det alternativet avfärdas som på tok för dyrt i förhållande till samhällsnyttan.
Ah, tack, hade inte läst artikeln. (Orkar inte vänta på att all den där reklamen som tidningarna älskar att ha på sina webbsidor ska laddas.)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om! :shock:
:lol:

Du har aldrig åkt tunnelbana? :wink:
Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Förlåt mig Bruse, jag kan inte hålla mig när Kildor lägger upp allt på volley....
kildor skrev:
bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om! :shock:
:lol:

Du har aldrig åkt tunnelbana? :wink:
Nä, Bruse brukar ju vara ute och cykla....... :roll:

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

kildor skrev:
bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om! :shock:
:lol:

Du har aldrig åkt tunnelbana? :wink:
Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!
Typ Nybohovs "hissbanan"

//Lars
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

TonyM skrev:Förlåt mig Bruse, jag kan inte hålla mig när Kildor lägger upp allt på volley....
kildor skrev:
bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om! :shock:
:lol:

Du har aldrig åkt tunnelbana? :wink:
Nä, Bruse brukar ju vara ute och cykla....... :roll:

//Tony
HA!
Bild :D
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Lars Ödlund skrev:
kildor skrev:
bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om! :shock:
:lol:

Du har aldrig åkt tunnelbana? :wink:
Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!
Typ Nybohovs "hissbanan"

//Lars
För de som inte vet, så sitter det en vakt i den hela trafikdygnet.
Så lär det bli även Slussen-Södra station, baara att det går väl åt ca 10 vakter per tillfälle. Plus raster, avlösningar osv... blir dyrt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:
TonyM skrev:Förlåt mig Bruse, jag kan inte hålla mig när Kildor lägger upp allt på volley....
kildor skrev: :lol:

Du har aldrig åkt tunnelbana? :wink:
Nä, Bruse brukar ju vara ute och cykla....... :roll:

//Tony
HA!
Bild :D
SL kör väl buss också.....
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av bark »

Är det någon som har en karta där den här tunneln är markerad?
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

bruse skrev: Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om! :shock:
10 minuter?? Då hinner man ju gå hela vägen, och halva vägen tillbaka igen. Kan knappast tänka mig att det nya färdsättet, varesig det blir rulltrottoar eller kabinbana,blir långsammare promenadtakt. Nä, högst 2-3 minuter kommer det väl resan att ta. Men visst, att vara instängd 2-3 minuter tillsammans med några ligister i ett begränsat utrymme är nog fullt tillräckligt för att börja känna obehag.
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Inlägg av David »

Efter en snabb titt på kartan på eniro så ser man att Slussen inte direkt är den närmsta t-banestationen till Södra station. Både Mariatorget och Medborgarplatsen ligger närmre.
Men det är klart, i Slussen finns ju både t-röd och t-grön, bussterminal och Saltsjöbanan så det är ju mer av en bytespunkt. Dessutom verkar ju tunneln redan finnas.

Nu hoppas jag bara på en snabb och smart lösning som verkligen avlastar (t-)centralen för det är verkligen korkat att varenda människa beger sig dit för att göra sina byten mellan linjer.


PS. Se nu även till att förlänga t-blå till Slussen (och vidare österut) någon gång!

... och GOD HJUL på er!
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

En tunnel eller motsv mellan Karlberg och St Eriksplan(gatan?) hade inte varit dumt. Hur har SL egentligen lyckats med att bara skapa en (central) bytespunkt mellan järnväg och tunnelbana. Sedan något år har man i alla fall fått en bytespunkt mellan järnväg och spårväg.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
RVR
Inlägg: 802
Blev medlem: söndag 06 oktober 2002 14:38
Ort: Stockholm

Inlägg av RVR »

Sundbyberg, Farsta strand och Årstaberg månne?
Skriv svar