Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana
Gammal tunnel kan bli länk mellan pendeltåg och t-bana :
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Ur texten: "Tunneln är i så pass gott skick att SL:s utredare anser att det går att antingen anlägga flera rullband eller bygga en liten automatbana med förarlösa fordon." Automatbana med förarlösa fordon? Är det typ som hissen till Nybohov, eller vad?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
Ur texten: "Tunneln är i så pass gott skick att SL:s utredare anser att det går att antingen anlägga flera rullband eller bygga en liten automatbana med förarlösa fordon." Automatbana med förarlösa fordon? Är det typ som hissen till Nybohov, eller vad?
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Lägg ner skönhetsrådet!
Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
-----------------------Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
Ja. Det finns ju på Hong Kong:s nya flygplats t.ex. så varför skulle det inte fungera mellan Slussen och Södra Station?
mvh/spårsnoken
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: fredag 20 maj 2005 0:28
- Ort: Stockholm
Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Om man läser texten...andreaspain skrev:Om man ändå ska konvertera Saltsjöbanan till spårväg och helt bygga om dens station vid Slussen, vore det inte smartare att satsa på att samtidigt förlänga den till Södra Station?
DN skrev:Utredningen har även studerat ett alternativ där tvärspårvägen, som ska förlängas från Hammarby sjöstad till Slussen, dras vidare i tunnel fram till Stockholms södra. Det alternativet avfärdas som på tok för dyrt i förhållande till samhällsnyttan.
Har bruse aldrig åkt vanlig hiss? En sådan stämmer tämligen väl in på "liten vagn utan personal i en lång mörk tunnel" Låt vara att tunneln är ett schakt.bruse skrev:Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
Hissar finns till exempel för transport till och från tunnelbanans plattformar, jämförelsen är således inte helt irellevant.
//T
Med reservation för tyckfel.
Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!TonyM skrev:Har bruse aldrig åkt vanlig hiss? En sådan stämmer tämligen väl in på "liten vagn utan personal i en lång mörk tunnel" Låt vara att tunneln är ett schakt.bruse skrev:Hur löser man säkerheten? Ska det stå två vakter i varje sån vagn? Många vakter blir det.Darkwand skrev:Färr a gången det här diskuterades så var det förarlösa fordon med platts för ett fåtal personer som var på tapeten. Man kan säga att det liknar en tvåspårig hiss med ett åt varje håll, när man vill åka trycker man på knappen och åker samtidigt som en ny åker in i beredskapsläget.
Inte alls särskilt komplicerat som en sittlift kanske.
För vem vill åka en liten vagn utan personal i en mörk lång tunnel? Hahaha, skämtare där.
Hissar finns till exempel för transport till och från tunnelbanans plattformar, jämförelsen är således inte helt irellevant.
//T

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 117
- Blev medlem: fredag 20 maj 2005 0:28
- Ort: Stockholm
Ah, tack, hade inte läst artikeln. (Orkar inte vänta på att all den där reklamen som tidningarna älskar att ha på sina webbsidor ska laddas.)djth skrev:Om man läser texten...andreaspain skrev:Om man ändå ska konvertera Saltsjöbanan till spårväg och helt bygga om dens station vid Slussen, vore det inte smartare att satsa på att samtidigt förlänga den till Södra Station?
DN skrev:Utredningen har även studerat ett alternativ där tvärspårvägen, som ska förlängas från Hammarby sjöstad till Slussen, dras vidare i tunnel fram till Stockholms södra. Det alternativet avfärdas som på tok för dyrt i förhållande till samhällsnyttan.
bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!

Du har aldrig åkt tunnelbana?

Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
Förlåt mig Bruse, jag kan inte hålla mig när Kildor lägger upp allt på volley....
//Tony
Nä, Bruse brukar ju vara ute och cykla.......kildor skrev:bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!![]()
Du har aldrig åkt tunnelbana?![]()

//Tony
Med reservation för tyckfel.
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Typ Nybohovs "hissbanan"kildor skrev:bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!![]()
Du har aldrig åkt tunnelbana?![]()
Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
//Lars
HA!TonyM skrev:Förlåt mig Bruse, jag kan inte hålla mig när Kildor lägger upp allt på volley....
Nä, Bruse brukar ju vara ute och cykla.......kildor skrev:bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!![]()
Du har aldrig åkt tunnelbana?![]()
![]()
//Tony


De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
För de som inte vet, så sitter det en vakt i den hela trafikdygnet.Lars Ödlund skrev:Typ Nybohovs "hissbanan"kildor skrev:bruse skrev:Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!![]()
Du har aldrig åkt tunnelbana?![]()
Det ska nog gå alldeles utmärkt - utan vakter!Med automatbana blir restiden bara 2-5 minuter beroende på utförande och hur nära tågstationen banan dras.
//Lars
Så lär det bli även Slussen-Södra station, baara att det går väl åt ca 10 vakter per tillfälle. Plus raster, avlösningar osv... blir dyrt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Är det någon som har en karta där den här tunneln är markerad?
Bildlicens: Creative Commons by-nc-sa.
-
- Inlägg: 796
- Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
- Ort: Bromma
- Kontakt:
10 minuter?? Då hinner man ju gå hela vägen, och halva vägen tillbaka igen. Kan knappast tänka mig att det nya färdsättet, varesig det blir rulltrottoar eller kabinbana,blir långsammare promenadtakt. Nä, högst 2-3 minuter kommer det väl resan att ta. Men visst, att vara instängd 2-3 minuter tillsammans med några ligister i ett begränsat utrymme är nog fullt tillräckligt för att börja känna obehag.bruse skrev: Skillnaden är väl några våningar kontra någon kilometer eller två... Det handlar inte om någon minut i hiss, utan ca 10 minuter instängd med ligister. Det är ju söder det handlar om!
Efter en snabb titt på kartan på eniro så ser man att Slussen inte direkt är den närmsta t-banestationen till Södra station. Både Mariatorget och Medborgarplatsen ligger närmre.
Men det är klart, i Slussen finns ju både t-röd och t-grön, bussterminal och Saltsjöbanan så det är ju mer av en bytespunkt. Dessutom verkar ju tunneln redan finnas.
Nu hoppas jag bara på en snabb och smart lösning som verkligen avlastar (t-)centralen för det är verkligen korkat att varenda människa beger sig dit för att göra sina byten mellan linjer.
PS. Se nu även till att förlänga t-blå till Slussen (och vidare österut) någon gång!
... och GOD HJUL på er!
Men det är klart, i Slussen finns ju både t-röd och t-grön, bussterminal och Saltsjöbanan så det är ju mer av en bytespunkt. Dessutom verkar ju tunneln redan finnas.
Nu hoppas jag bara på en snabb och smart lösning som verkligen avlastar (t-)centralen för det är verkligen korkat att varenda människa beger sig dit för att göra sina byten mellan linjer.
PS. Se nu även till att förlänga t-blå till Slussen (och vidare österut) någon gång!
... och GOD HJUL på er!
Sätt igång bygget av citybanan och förbifarten nu!
Lägg ner skönhetsrådet!
Lägg ner skönhetsrådet!
En tunnel eller motsv mellan Karlberg och St Eriksplan(gatan?) hade inte varit dumt. Hur har SL egentligen lyckats med att bara skapa en (central) bytespunkt mellan järnväg och tunnelbana. Sedan något år har man i alla fall fått en bytespunkt mellan järnväg och spårväg.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori