Kapacitet på vagnarna när 45m tåg inte längre körs?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kapacitet på vagnarna när 45m tåg inte längre körs?
Nu när tre pedalvagnar (45m) inte längre körs undrar jag hur man klara kapaciteten på de linjerna, t ex L7 mot Bergsjön? Antalet passagerare kan knappast ha minskat, är det tätare turer?
Finns det någon förslag att man i framtiden skall köra längre ekipage, t ex dubbla M31/M32 (60m) på någon linje där mycket kapacitet behövs och där hållplatsombyggnad inte behöver bli så dyr och omfattande?
Finns det någon förslag att man i framtiden skall köra längre ekipage, t ex dubbla M31/M32 (60m) på någon linje där mycket kapacitet behövs och där hållplatsombyggnad inte behöver bli så dyr och omfattande?
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Tidigare gick det en linje till Bergsjön. Linje 7 med trevagnståg. Till Angered gick den "klassiska" linje 8 - "Orientexpressen". Trevagnståg eller dubbla M21. Det var allt.
Numera går det två linjer till Bergsjön, linje 7 och linje 11. Till Angered går det tre linjer. Förutom "klassikern" linje 8 så går även linje 4 och linje 9 dit.
/Bengt
Numera går det två linjer till Bergsjön, linje 7 och linje 11. Till Angered går det tre linjer. Förutom "klassikern" linje 8 så går även linje 4 och linje 9 dit.
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: fredag 07 mars 2003 12:06
- Ort: Göteborg/Partille
När spårvägsstyrelsen skulle besluta om M 21 var det en ledamot som sa nej beroende på att han befarade att det skulle bli sämre turtäthet som följd av längre vagn jämfört med pedalvagnarna som ju då kopplades ihop upp till 45 m längd. När beslutet fattades om max 32 m långa hållplatser blev det ju faktiskt så att man gjorde fler linjer i stället, vilket påpekades ovan.
För övrigt har det sedan 1991 varit två linjer till Angered. 8 och 9. 8:an gick med 22m vagn (en M21) och 9:an med 45m vagn (2 x M21)
Kontentan är i alla fall att man på Bergsjön idag har 60 m vagn på 10 minuter emedan man tidigare hade 45m på 10 minuter.
I Angered hade man förut 67m/10 min idag har man 90 m på tio minuter
Samma argumentation kan föras för övriga yttergrenar som har fått fler linjer.
//Tony
Kontentan är i alla fall att man på Bergsjön idag har 60 m vagn på 10 minuter emedan man tidigare hade 45m på 10 minuter.
I Angered hade man förut 67m/10 min idag har man 90 m på tio minuter
Samma argumentation kan föras för övriga yttergrenar som har fått fler linjer.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ja, det stämmer. Om inte min källa missminner sig totalt så var det bara första året som det var så varför jag utelämnade detta.Harald skrev:När nian startade var det faktiskt den som hade enkel M21. Åttan, som tidigare hade varit ensam i Angered, var då fortfarande huvudlinjen dit. Efter ett tag ändrade man dock på detta och då blev det som Tony skrev.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Man kan välja att minska vagnintervallet också. Sen pågår även andra förändringar. I dagens pling antyds följande projekt:Michael skrev:En intressant frågeställning är också, i planerna K2020 sk vi minst dubblera k-åkandet, ska vi ha 6 linjer till Angered, Frölunda, Bersjön och Länsmansgården då?
Förlängning av linje 5 till Östra Sjukhuset - dvs två linjer dit
Spårväg på Södra och Norra Älvstranden.
Under nästa år kommer dessutom Stomlinje 18 till Backa -
Det finns andra sätt att öka kollektivtrafikens andel av de totala persontransporterna än att öka antalet linjer
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Det är väl inte hur enkelt som helst att minska intervallet mellan avgångarna. Det går förvisso bra i ytterändarna, men det finns ju platser i nätet där det är svårt att få igenom fler tåg än idag. T.ex. är det nog svårt att få igenom särskilt mycket mer än dagens 36 tåg per timme och riktning vid Gamlestaden och det är nog inte helt enkelt att få till planskilda korsningar mellan spåren där heller.
Dock är det väl så att kollektivandelen redan är rätt hög i de delar av regionen som betjänas av spårväg. K2020 planens tänkta ökning ska nog huvudsakligen inträffa på andra ställen.
Dock är det väl så att kollektivandelen redan är rätt hög i de delar av regionen som betjänas av spårväg. K2020 planens tänkta ökning ska nog huvudsakligen inträffa på andra ställen.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Fast frågan är om man verkligen kan styra över dessa ting. Om man generellt ökar det kollektiva resandet i Göteborgsregionen så lär nog spårvägsresandet öka också, eftersom många resor från områden dit trafikutbudet planeras att förbättras t ex med fler pendeltågslinjer, har sin slutpunkt längs spårvägsnätet. Och, liksom herr Homann, är jag skeptisk till Västlänkens förmåga att förse dessa målpunkter i Göteborgs centralare delar med vettiga anslutningar. Således lär man inte lippa undan att öka kapaciteten längs spårvägen mer än vad dagens plattformslängder räcker till. Framför allt medför ju fler vagnar vid Brunnsparken en allt mer störningskänslig trafik.Harald skrev:Det är väl inte hur enkelt som helst att minska intervallet mellan avgångarna. Det går förvisso bra i ytterändarna, men det finns ju platser i nätet där det är svårt att få igenom fler tåg än idag. T.ex. är det nog svårt att få igenom särskilt mycket mer än dagens 36 tåg per timme och riktning vid Gamlestaden och det är nog inte helt enkelt att få till planskilda korsningar mellan spåren där heller.
Dock är det väl så att kollektivandelen redan är rätt hög i de delar av regionen som betjänas av spårväg. K2020 planens tänkta ökning ska nog huvudsakligen inträffa på andra ställen.

Men jag är ju inte Göteborgare, så det kanske finn ansdra lösningar på kapacitetsproblemet


/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Om man tittar på t ex L7, vore det svårt att förlänga dess hållplatser till 60m (dubbelkopplade vagnar)? Centralen, Brunnsparken, Kungsportsplatsen, Chalmers och Wavrinskys plats borde vara de med svårigheter.
Hur är det med andra linjer? Antar att det i huvudsak är i centrum det är komplicerat, framförallt de delar som nyligen byggts med 32m i åtanke (Korsvägen).
Hur är det med andra linjer? Antar att det i huvudsak är i centrum det är komplicerat, framförallt de delar som nyligen byggts med 32m i åtanke (Korsvägen).
På Korsvägen:Ekonomisk skrev:45m kanske blir lättare, så långa spårvagnar går ju att ordna. Inte över en natt, men det tror jag inte hållplatserna kan ändras till heller. Särskilt inte Korsvägen.
Korsvägen är redan idag för trång, varken fler eller längre fordon får plats.
5:ans hållplats 58 m
4:ans hållplats 75 m
2,6,8,13 hållplats 56 m
Om man mäter möjlig hållplatslängd på ett ungefär.
Drottningtorget/Centralstationen och Brunnsparken är också möjliga att köra 60m på.
Enda stället som väl egentligen är svårt är nog just Chalmers, men det går att lösa om man vill!
//Tony
Med reservation för tyckfel.