Kapacitet på vagnarna när 45m tåg inte längre körs?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Kapacitet på vagnarna när 45m tåg inte längre körs?

Inlägg av Patrik S »

Nu när tre pedalvagnar (45m) inte längre körs undrar jag hur man klara kapaciteten på de linjerna, t ex L7 mot Bergsjön? Antalet passagerare kan knappast ha minskat, är det tätare turer?

Finns det någon förslag att man i framtiden skall köra längre ekipage, t ex dubbla M31/M32 (60m) på någon linje där mycket kapacitet behövs och där hållplatsombyggnad inte behöver bli så dyr och omfattande?
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Inlägg: 657
Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

Tidigare gick det en linje till Bergsjön. Linje 7 med trevagnståg. Till Angered gick den "klassiska" linje 8 - "Orientexpressen". Trevagnståg eller dubbla M21. Det var allt.

Numera går det två linjer till Bergsjön, linje 7 och linje 11. Till Angered går det tre linjer. Förutom "klassikern" linje 8 så går även linje 4 och linje 9 dit.

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Michael
Inlägg: 132
Blev medlem: lördag 09 augusti 2003 14:20
Ort: Göteborg Hjuvik

Inlägg av Michael »

Värt att tillägga är väl också att linje 6 går till Kortedala och vänder vid "Aprilgatan", 5 stationer innan "Bergsjön".
Fram för spår mot framtiden...
Ragnar Domstad
Inlägg: 61
Blev medlem: fredag 07 mars 2003 12:06
Ort: Göteborg/Partille

Inlägg av Ragnar Domstad »

När spårvägsstyrelsen skulle besluta om M 21 var det en ledamot som sa nej beroende på att han befarade att det skulle bli sämre turtäthet som följd av längre vagn jämfört med pedalvagnarna som ju då kopplades ihop upp till 45 m längd. När beslutet fattades om max 32 m långa hållplatser blev det ju faktiskt så att man gjorde fler linjer i stället, vilket påpekades ovan.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

För övrigt har det sedan 1991 varit två linjer till Angered. 8 och 9. 8:an gick med 22m vagn (en M21) och 9:an med 45m vagn (2 x M21)

Kontentan är i alla fall att man på Bergsjön idag har 60 m vagn på 10 minuter emedan man tidigare hade 45m på 10 minuter.

I Angered hade man förut 67m/10 min idag har man 90 m på tio minuter

Samma argumentation kan föras för övriga yttergrenar som har fått fler linjer.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8805
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

När nian startade var det faktiskt den som hade enkel M21. Åttan, som tidigare hade varit ensam i Angered, var då fortfarande huvudlinjen dit. Efter ett tag ändrade man dock på detta och då blev det som Tony skrev.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Harald skrev:När nian startade var det faktiskt den som hade enkel M21. Åttan, som tidigare hade varit ensam i Angered, var då fortfarande huvudlinjen dit. Efter ett tag ändrade man dock på detta och då blev det som Tony skrev.
Ja, det stämmer. Om inte min källa missminner sig totalt så var det bara första året som det var så varför jag utelämnade detta.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Michael
Inlägg: 132
Blev medlem: lördag 09 augusti 2003 14:20
Ort: Göteborg Hjuvik

Inlägg av Michael »

En intressant frågeställning är också, i planerna K2020 sk vi minst dubblera k-åkandet, ska vi ha 6 linjer till Angered, Frölunda, Bersjön och Länsmansgården då?
Fram för spår mot framtiden...
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Michael skrev:En intressant frågeställning är också, i planerna K2020 sk vi minst dubblera k-åkandet, ska vi ha 6 linjer till Angered, Frölunda, Bersjön och Länsmansgården då?
Man kan välja att minska vagnintervallet också. Sen pågår även andra förändringar. I dagens pling antyds följande projekt:

Förlängning av linje 5 till Östra Sjukhuset - dvs två linjer dit
Spårväg på Södra och Norra Älvstranden.

Under nästa år kommer dessutom Stomlinje 18 till Backa -

Det finns andra sätt att öka kollektivtrafikens andel av de totala persontransporterna än att öka antalet linjer

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Harald
Inlägg: 8805
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det är väl inte hur enkelt som helst att minska intervallet mellan avgångarna. Det går förvisso bra i ytterändarna, men det finns ju platser i nätet där det är svårt att få igenom fler tåg än idag. T.ex. är det nog svårt att få igenom särskilt mycket mer än dagens 36 tåg per timme och riktning vid Gamlestaden och det är nog inte helt enkelt att få till planskilda korsningar mellan spåren där heller.

Dock är det väl så att kollektivandelen redan är rätt hög i de delar av regionen som betjänas av spårväg. K2020 planens tänkta ökning ska nog huvudsakligen inträffa på andra ställen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Harald skrev:Det är väl inte hur enkelt som helst att minska intervallet mellan avgångarna. Det går förvisso bra i ytterändarna, men det finns ju platser i nätet där det är svårt att få igenom fler tåg än idag. T.ex. är det nog svårt att få igenom särskilt mycket mer än dagens 36 tåg per timme och riktning vid Gamlestaden och det är nog inte helt enkelt att få till planskilda korsningar mellan spåren där heller.

Dock är det väl så att kollektivandelen redan är rätt hög i de delar av regionen som betjänas av spårväg. K2020 planens tänkta ökning ska nog huvudsakligen inträffa på andra ställen.
Fast frågan är om man verkligen kan styra över dessa ting. Om man generellt ökar det kollektiva resandet i Göteborgsregionen så lär nog spårvägsresandet öka också, eftersom många resor från områden dit trafikutbudet planeras att förbättras t ex med fler pendeltågslinjer, har sin slutpunkt längs spårvägsnätet. Och, liksom herr Homann, är jag skeptisk till Västlänkens förmåga att förse dessa målpunkter i Göteborgs centralare delar med vettiga anslutningar. Således lär man inte lippa undan att öka kapaciteten längs spårvägen mer än vad dagens plattformslängder räcker till. Framför allt medför ju fler vagnar vid Brunnsparken en allt mer störningskänslig trafik. :?

Men jag är ju inte Göteborgare, så det kanske finn ansdra lösningar på kapacitetsproblemet :roll: :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Patrik S
Inlägg: 161
Blev medlem: söndag 26 februari 2006 12:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Patrik S »

Om man tittar på t ex L7, vore det svårt att förlänga dess hållplatser till 60m (dubbelkopplade vagnar)? Centralen, Brunnsparken, Kungsportsplatsen, Chalmers och Wavrinskys plats borde vara de med svårigheter.

Hur är det med andra linjer? Antar att det i huvudsak är i centrum det är komplicerat, framförallt de delar som nyligen byggts med 32m i åtanke (Korsvägen).
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

45m kanske blir lättare, så långa spårvagnar går ju att ordna. Inte över en natt, men det tror jag inte hållplatserna kan ändras till heller. Särskilt inte Korsvägen. :-)

Korsvägen är redan idag för trång, varken fler eller längre fordon får plats.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Ekonomisk skrev:45m kanske blir lättare, så långa spårvagnar går ju att ordna. Inte över en natt, men det tror jag inte hållplatserna kan ändras till heller. Särskilt inte Korsvägen. :-)

Korsvägen är redan idag för trång, varken fler eller längre fordon får plats.
På Korsvägen:
5:ans hållplats 58 m
4:ans hållplats 75 m
2,6,8,13 hållplats 56 m

Om man mäter möjlig hållplatslängd på ett ungefär.

Drottningtorget/Centralstationen och Brunnsparken är också möjliga att köra 60m på.

Enda stället som väl egentligen är svårt är nog just Chalmers, men det går att lösa om man vill!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Jasså, de är så pass lång ändå? Fast längre fordon innebär färre fordon i kapacitet, redan idag blir det ofta köer in till hållplatsen i rusning (riktn Södra vägen - Liseberg)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Skriv svar