NerdBoys "då"- och nu-bilder

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Härligt! :)

Ett litet stiltips: Mittenbilden skulle må bra av en liten vit kant.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Ny byter vi loktyp för en stund:

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Wow, det var snyggt! Ra-loket är något av ett favoritlok för min del! Och at få den där 70-tals-touchen på bilden - mer än snyggt!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Wow, det var snyggt! Ra-loket är något av ett favoritlok för min del! Och at få den där 70-tals-touchen på bilden - mer än snyggt!
Då kan jag glädja dig med att det kommer mer Ra längre fram. :)
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Wow, det var snyggt! Ra-loket är något av ett favoritlok för min del! Och at få den där 70-tals-touchen på bilden - mer än snyggt!
Då kan jag glädja dig med att det kommer mer Ra längre fram. :)
Väntar med spänning på nästa sändning :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Väntar med spänning på nästa sändning :)
Fast du får tåla dig lite till, idag blev det visst ett ånglok igen. :wink:

Bild

Bild
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Snygga kort som vanligt. Men jag vet vad jag saknar vid stationerna. Jag inser att det är svårt att fotoshoppa in detta, så jag tänker inte kräva detta på något sätt. Men en semafor hade suttit bra på Ekeby-stationen!

Usch vad jag kräver. Du slapp ta bort skylten "Förbjudet beträda..." i alla fall...
Professionell tyckare
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Hittade ingen semafor som kunde passa in tyvärr men jag hittade lite grejer som inte var bortagna:
Nerdboys orginalbild:
Bild
Slagpåses version:
Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Slagpåse skrev:Hittade ingen semafor som kunde passa in tyvärr men jag hittade lite grejer som inte var bortagna:
Ja, titta, de hade jag missat. :)

Nu återstår väl egentligen bara att fixa perrongskyltarna, betongkanten på perrongerna, asfalten på perrongerna och betongslipers. Hur är det i övrigt, när blev det dubbelspår? Och hur är det med loket, visst är luftpumpen på sidan av loket ditsatt efteråt? Är de elektriska lyktorna original? Och...

Äh, det är lättare att kisa så man inte ser detaljerna så bra. :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:Nu återstår väl egentligen bara att fixa perrongskyltarna, betongkanten på perrongerna, asfalten på perrongerna och betongslipers. Hur är det i övrigt, när blev det dubbelspår? Och hur är det med loket, visst är luftpumpen på sidan av loket ditsatt efteråt? Är de elektriska lyktorna original?
Glöm inte att det ska vara spikspår med högst 34-kilosräl och skarvar. Dubbelspåret är däremot inte fel, och luftpumpen är nog bra att ha när man kör med tryckluftbromsade vagnar efter loket. :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bild

Bild
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:Bild

Bild

Bild

Bild
Man blir ju bara för glad när man se dessa kort!
Det översta - är det Littera D eller?

Och angående Roslagsbanan - kan man önska sig mer av förra generationens el-tåg? De bruna? Eller är det förmycket begärt? Jag gillar dessa kort!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Man blir ju bara för glad när man se dessa kort!
:D :D :D
Kantorn skrev:Det översta - är det Littera D eller?
Man kan ju lätt tro det av den gryniga bilden men det är faktiskt ett F-lok, närmare bestämt nr 701 som tillhör SKÅJ.
Kantorn skrev:Och angående Roslagsbanan - kan man önska sig mer av förra generationens el-tåg? De bruna? Eller är det förmycket begärt? Jag gillar dessa kort!
Jag har ingen bild av det slaget klar men jag ska se vad jag kan göra. :)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Och angående Roslagsbanan - kan man önska sig mer av förra generationens el-tåg? De bruna? Eller är det förmycket begärt? Jag gillar dessa kort!
Här får du två bilder så länge. De var faktiskt gröna under bromsdammet på senare år, även om det kan vara svårt att se ibland ;-)

Bild

Bild
PetterG

Inlägg av PetterG »

Bild

Gillar verkligen 'blåsticket' i denna bild - den känns helt autentisk.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

daniel_s skrev:
NerdBoy skrev:
Här får du två bilder så länge. De var faktiskt gröna under bromsdammet på senare år, även om det kan vara svårt att se ibland ;-)

Bild

Bild
Tack! Underbart! Kvällen är räddad!
:) :) :) :) :)
Jo visst var de gröna - det var en ihopblandad minnesbild jag hade... Men några trävagnar fanns det också, det minns jag. Och de gick väl in på 80-talet, eller?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

NerdBoy skrev:Bild
Jag uppskattar verkligen dina bilder och allt jobb du lägger ner på det, så jag ska försöka komma med ett litet tips utan att verka gnällig:

Jag gissar att det där kortet ska försöka efterlikna ett vykort från tjugotalet (rätta mig gärna). För att få till det där allra sista så bör du mörka ner de mörka mellandagrarna en aning; det var trendigt med lite "murriga" vykort på den tiden.

Jag gissar att du lagt till lite burs, men på den tiden tog man vykorten med storformatskamera (i samma format som det färdiga kortet) och gjorde ljustryck av dem. Resultatet blev knivskarpa och enormt detaljrika kort (vilket är en del av min fascination för gamla vykort), helt utan kornighet.

Och, som amerikanarna säger, keep up the good work! Har du provat att göra något flerbildskort än, som "Hälsning från Sundbyberg"? Det vore kul! :D
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kantorn skrev:Jo visst var de gröna - det var en ihopblandad minnesbild jag hade... Men några trävagnar fanns det också, det minns jag. Och de gick väl in på 80-talet, eller?
Ja, till 1992. Motorvagn 33 var 73 år gammal när den gick sin sista planenliga tur. Men det fanns grindvagnar som var ännu äldre, t o m någon från 1800-talet!
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Här får du två bilder så länge. De var faktiskt gröna under bromsdammet på senare år, även om det kan vara svårt att se ibland ;-)
Väldigt trevliga bilder! :) När är de tagna?
Skriv svar