Bergsjöbor bäst på att åka buss och spårvagn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Bergsjöbor bäst på att åka buss och spårvagn

Inlägg av Bengt Jönsson »

I det elektroniska nyhetsbrevet "Vårt Götebrog" kan man idag läsa att de boende i Bergsjöns är Götebrogs bästa kollektivtrafikresenärer.
I stadsdelen är det mer än 50% som reser med spårvagn eller buss för att ta sig till arbete eller skola vilket placerar stadsdelen i topp Göteborgs stadsdelar.

I botten ligger stadsdelar som Torslanda där motsvarande siffra bara är 9%.
För hela Göteborg ligger siffran på 28%.

Att siffrorna skiljer såpass mycket förklaras med försörjningsgraden av kollektrivtrafik med för Bergsjön 2 spårvagnslinjer och ett flertal busslinjer direkt till centrum, boendestrukturen samt med vad artikelförfattarna kallar för socioekonomiska faktorer utan att förklara eller beskriva dessa närmare. En högst egen spekulation är att det i Bergsjön bor fler människor med små ekonomiska förhållanden som helt enkelt inte har råd med en egen bil utan därför till 100% är beroende av en väl fungerande kollektivtrafik.

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... h_sparvagn
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

"Stans bästa kollektivtrafikresenärer"? Har de räknat med hur många som betalar för sig när de åker kollektivt när de fastslog den formuleringen? :roll:
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Om jag hadde bott i Kortedala/bergsjön ahdde nog jag också kört kollektivt. Det är (nästan) ingen grunder för att inte använda kollektivtrafik, speciellt spårvägen...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Jag tror knappast att du skulle vågat åka med buss eller spårvagn i de områdena efter 19:00 på kvällarna..

/Bengt
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Ääääh så farligt är det inte, jag har åkt x antal gånger däruppe nattetid utan problem
Barre

Inlägg av Barre »

Bengt Jönsson skrev:Jag tror knappast att du skulle vågat åka med buss eller spårvagn i de områdena efter 19:00 på kvällarna..

/Bengt
Jag förstår vart dina fördommar om kortedala/bergsjön kommer.
Blir dock lite trött på folk som är övertygad om att så fort man sätter foten norr om Kviberg så blir man rånad och nedslagen.

Prova att åka ut hit någon gång. Börja på dagen, och du skall se att det inte är så farligt, eller snarare helt lugnt. Sen kan du fortsätta och ta en tu hit på kvällen.

Jag har, som nämts i tidigare tråd, bott här en tid och aldrig blivit utsatt eller ens sett våld här, dock både sett och blivit utsasatt för oprovocerat våld i stan. (senast igår blev jag vittne till en misshandel på järntorget)

Om du kollar i statistiken så ser du att centrala stan är betydligt mer tyngd av brott som drabbar utomstående (misshandel, rån) än förorten.

Tråkigt att folk har sånna fördommar, det gynnar ju ingen.
"I bring nothing to the table!"
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Barre skrev:
Bengt Jönsson skrev:Jag tror knappast att du skulle vågat åka med buss eller spårvagn i de områdena efter 19:00 på kvällarna..

/Bengt
Jag förstår vart dina fördommar om kortedala/bergsjön kommer.
Blir dock lite trött på folk som är övertygad om att så fort man sätter foten norr om Kviberg så blir man rånad och nedslagen.

Prova att åka ut hit någon gång. Börja på dagen, och du skall se att det inte är så farligt, eller snarare helt lugnt. Sen kan du fortsätta och ta en tu hit på kvällen.

Jag har, som nämts i tidigare tråd, bott här en tid och aldrig blivit utsatt eller ens sett våld här, dock både sett och blivit utsasatt för oprovocerat våld i stan. (senast igår blev jag vittne till en misshandel på järntorget)

Om du kollar i statistiken så ser du att centrala stan är betydligt mer tyngd av brott som drabbar utomstående (misshandel, rån) än förorten.

Tråkigt att folk har sånna fördommar, det gynnar ju ingen.

Fördomar? Möjligt ..
Jodå! Jag har åkt alla sträckor men mitt antagande baserar sig på erfarenheter från människor som jag både känner och som har sitt arbete i "ytterområden" i Göteborg. Som har nära kontakter med polis, socialtjänst etc.
De säger att det förekommer mycket mer "bus" än vad som framkommer i media men att mycket "tystas ner" eftersom det ytterligare skulle förstärka den negativa bilden och vara till men..

Att det rent statistiskt är mer bråk, misshandel och fylleri i centrala sta'n beror på att där finns mer nöjesetablissemang, krogar och en "arena" där olika grupper med olika socioekonomiska status möts men om man jämför olika bostadsområden med varandra så..

Nu har vi dock kommit utanför ämnet för detta forum varför jag sätter punkt här.

/Bengt
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Åttan på artikeln som länkas tycks vara en M31 (fast fronten saknar skydd, vilket ju gällde för M21) på väg norrut på Avenyn med destination Tynnered.

Bilden måste vara från 2002 (efter digtalskyltarna kom i spårvagnarna, men innan 8:an kortades av till Frölunda), men vagnen är väl felskyltad?
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Re: .

Inlägg av Slagpåse »

Stefan_Brännström skrev:Åttan på artikeln som länkas tycks vara en M31 (fast fronten saknar skydd, vilket ju gällde för M21) på väg norrut på Avenyn med destination Tynnered.

Bilden måste vara från 2002 (efter digtalskyltarna kom i spårvagnarna, men innan 8:an kortades av till Frölunda), men vagnen är väl felskyltad?
När M31 kom kördes dom utan frontskydd, sedan kom ett frontskydd som sitter på ett ramverk, efter 2 dödsolyckor på kort tid (Linnégatan och Medicinaregatan) så kom kravet på att M31 alltid skall ha frontskydd.

Linje 8 gick Angered - Tynnered via Avenyn/Korsvägen/tunneln innan Skånegatans öppnande så vagnen är rätt skyltad
Stefan_Brännström

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Nja, den är ju på väg norrut ju! Borde vara skyltad Angered tycker jag.
Satsa på Spårvägarna
Slagpåse

Re: .

Inlägg av Slagpåse »

Stefan_Brännström skrev:Nja, den är ju på väg norrut ju! Borde vara skyltad Angered tycker jag.
Javisst, du har rätt kollade inte så mycket på miljön tundt vagnen. 1-0 till dig :D
Ilex

Inlägg av Ilex »

/Bengt
Vad är det för trams? Jag åker spårvagn på dessa linjer efter kl 19 sisådär 5 dagar i veckan, och har aldrig blivit utsatt för eller bevittnat våld.

Det vore klädsamt om du grundade din bild på något annat än starkt överdrivna rapporter från bekanta som arbetar (men inte bor?) i aktuella områden.

Rädsla som inte motiveras av faktiska förhållanden är många gånger ett betydligt större samhällsproblem än de faktiska förhållandena i sig.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Ilex skrev:

/Bengt
Vad är det för trams? Jag åker spårvagn på dessa linjer efter kl 19 sisådär 5 dagar i veckan, och har aldrig blivit utsatt för eller bevittnat våld.

Det vore klädsamt om du grundade din bild på något annat än starkt överdrivna rapporter från bekanta som arbetar (men inte bor?) i aktuella områden.

Rädsla som inte motiveras av faktiska förhållanden är många gånger ett betydligt större samhällsproblem än de faktiska förhållandena i sig.

Japp! :lol:

Känner en lärare som arbetar i en skola inom postnummerområde 424 XX och som nästan varje dag har något nytt att berätta om vad de "små liven" haft för hyss för sig mot bussar och spårvagnar. Att åka på taket slingan runt på buss 76 exv. och även annat som "tystas ner" föra tt då skulle området och även skolan få ännu sämre rykte.

Känner även en f.d buss- och spårvagnsförare som numera helt och hållet övergått till färdtjänsten med snälla och trevliga handikappade samt pensionärer och därmed slipper få tunga gatstenar kastade mot förarhytten på spårvagnen så att framrutorna går sönder. Rutor som f.öv. är speciellt förstärkta och av ett särskilt glas ljust för att undvika svåra skador. Något som hänt honom vid minst två tillfällen efter 19:00 på vanliga vardagskvällar. Dels uppe vid vändslingan vid XYZ-torget och dels vid en hpl. nära en av tunnlarna i området vid en "liten sjö uppe på berget".

Nej, ingen av dem bor i dessa områden. 8)

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Men fortfarande är det där sådant som INTE händer varje dag.

Jag körde sena kvällar/nätter i drygt 6 år och hade faktiskt få incidenter, faktiskt mindre än i så kallade finare områden.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Som det har kommit upp i inlägg om förorter och fördomar, verkar det som om Masthugget och Saltholmenlinjen är värre än Kortedala.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

.. men vart går de klassiska "buslinjerna"..?
8) :roll: :oops:

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev:.. men vart går de klassiska "buslinjerna"..?
8) :roll: :oops:

/Bengt
Saltholmen! (11)

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar