Bergsjöbor bäst på att åka buss och spårvagn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Bergsjöbor bäst på att åka buss och spårvagn
I det elektroniska nyhetsbrevet "Vårt Götebrog" kan man idag läsa att de boende i Bergsjöns är Götebrogs bästa kollektivtrafikresenärer.
I stadsdelen är det mer än 50% som reser med spårvagn eller buss för att ta sig till arbete eller skola vilket placerar stadsdelen i topp Göteborgs stadsdelar.
I botten ligger stadsdelar som Torslanda där motsvarande siffra bara är 9%.
För hela Göteborg ligger siffran på 28%.
Att siffrorna skiljer såpass mycket förklaras med försörjningsgraden av kollektrivtrafik med för Bergsjön 2 spårvagnslinjer och ett flertal busslinjer direkt till centrum, boendestrukturen samt med vad artikelförfattarna kallar för socioekonomiska faktorer utan att förklara eller beskriva dessa närmare. En högst egen spekulation är att det i Bergsjön bor fler människor med små ekonomiska förhållanden som helt enkelt inte har råd med en egen bil utan därför till 100% är beroende av en väl fungerande kollektivtrafik.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... h_sparvagn
I stadsdelen är det mer än 50% som reser med spårvagn eller buss för att ta sig till arbete eller skola vilket placerar stadsdelen i topp Göteborgs stadsdelar.
I botten ligger stadsdelar som Torslanda där motsvarande siffra bara är 9%.
För hela Göteborg ligger siffran på 28%.
Att siffrorna skiljer såpass mycket förklaras med försörjningsgraden av kollektrivtrafik med för Bergsjön 2 spårvagnslinjer och ett flertal busslinjer direkt till centrum, boendestrukturen samt med vad artikelförfattarna kallar för socioekonomiska faktorer utan att förklara eller beskriva dessa närmare. En högst egen spekulation är att det i Bergsjön bor fler människor med små ekonomiska förhållanden som helt enkelt inte har råd med en egen bil utan därför till 100% är beroende av en väl fungerande kollektivtrafik.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... h_sparvagn
Om jag hadde bott i Kortedala/bergsjön ahdde nog jag också kört kollektivt. Det är (nästan) ingen grunder för att inte använda kollektivtrafik, speciellt spårvägen...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Jag förstår vart dina fördommar om kortedala/bergsjön kommer.Bengt Jönsson skrev:Jag tror knappast att du skulle vågat åka med buss eller spårvagn i de områdena efter 19:00 på kvällarna..
/Bengt
Blir dock lite trött på folk som är övertygad om att så fort man sätter foten norr om Kviberg så blir man rånad och nedslagen.
Prova att åka ut hit någon gång. Börja på dagen, och du skall se att det inte är så farligt, eller snarare helt lugnt. Sen kan du fortsätta och ta en tu hit på kvällen.
Jag har, som nämts i tidigare tråd, bott här en tid och aldrig blivit utsatt eller ens sett våld här, dock både sett och blivit utsasatt för oprovocerat våld i stan. (senast igår blev jag vittne till en misshandel på järntorget)
Om du kollar i statistiken så ser du att centrala stan är betydligt mer tyngd av brott som drabbar utomstående (misshandel, rån) än förorten.
Tråkigt att folk har sånna fördommar, det gynnar ju ingen.
"I bring nothing to the table!"
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Barre skrev:Jag förstår vart dina fördommar om kortedala/bergsjön kommer.Bengt Jönsson skrev:Jag tror knappast att du skulle vågat åka med buss eller spårvagn i de områdena efter 19:00 på kvällarna..
/Bengt
Blir dock lite trött på folk som är övertygad om att så fort man sätter foten norr om Kviberg så blir man rånad och nedslagen.
Prova att åka ut hit någon gång. Börja på dagen, och du skall se att det inte är så farligt, eller snarare helt lugnt. Sen kan du fortsätta och ta en tu hit på kvällen.
Jag har, som nämts i tidigare tråd, bott här en tid och aldrig blivit utsatt eller ens sett våld här, dock både sett och blivit utsasatt för oprovocerat våld i stan. (senast igår blev jag vittne till en misshandel på järntorget)
Om du kollar i statistiken så ser du att centrala stan är betydligt mer tyngd av brott som drabbar utomstående (misshandel, rån) än förorten.
Tråkigt att folk har sånna fördommar, det gynnar ju ingen.
Fördomar? Möjligt ..
Jodå! Jag har åkt alla sträckor men mitt antagande baserar sig på erfarenheter från människor som jag både känner och som har sitt arbete i "ytterområden" i Göteborg. Som har nära kontakter med polis, socialtjänst etc.
De säger att det förekommer mycket mer "bus" än vad som framkommer i media men att mycket "tystas ner" eftersom det ytterligare skulle förstärka den negativa bilden och vara till men..
Att det rent statistiskt är mer bråk, misshandel och fylleri i centrala sta'n beror på att där finns mer nöjesetablissemang, krogar och en "arena" där olika grupper med olika socioekonomiska status möts men om man jämför olika bostadsområden med varandra så..
Nu har vi dock kommit utanför ämnet för detta forum varför jag sätter punkt här.
/Bengt
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
.
Åttan på artikeln som länkas tycks vara en M31 (fast fronten saknar skydd, vilket ju gällde för M21) på väg norrut på Avenyn med destination Tynnered.
Bilden måste vara från 2002 (efter digtalskyltarna kom i spårvagnarna, men innan 8:an kortades av till Frölunda), men vagnen är väl felskyltad?
Bilden måste vara från 2002 (efter digtalskyltarna kom i spårvagnarna, men innan 8:an kortades av till Frölunda), men vagnen är väl felskyltad?
Satsa på Spårvägarna
Re: .
När M31 kom kördes dom utan frontskydd, sedan kom ett frontskydd som sitter på ett ramverk, efter 2 dödsolyckor på kort tid (Linnégatan och Medicinaregatan) så kom kravet på att M31 alltid skall ha frontskydd.Stefan_Brännström skrev:Åttan på artikeln som länkas tycks vara en M31 (fast fronten saknar skydd, vilket ju gällde för M21) på väg norrut på Avenyn med destination Tynnered.
Bilden måste vara från 2002 (efter digtalskyltarna kom i spårvagnarna, men innan 8:an kortades av till Frölunda), men vagnen är väl felskyltad?
Linje 8 gick Angered - Tynnered via Avenyn/Korsvägen/tunneln innan Skånegatans öppnande så vagnen är rätt skyltad
-
- Inlägg: 1088
- Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54
Vad är det för trams? Jag åker spårvagn på dessa linjer efter kl 19 sisådär 5 dagar i veckan, och har aldrig blivit utsatt för eller bevittnat våld.Bengt Jönsson skrev:Jag tror knappast att du skulle vågat åka med buss eller spårvagn i de områdena efter 19:00 på kvällarna..
/Bengt
Det vore klädsamt om du grundade din bild på något annat än starkt överdrivna rapporter från bekanta som arbetar (men inte bor?) i aktuella områden.
Rädsla som inte motiveras av faktiska förhållanden är många gånger ett betydligt större samhällsproblem än de faktiska förhållandena i sig.
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Ilex skrev:Vad är det för trams? Jag åker spårvagn på dessa linjer efter kl 19 sisådär 5 dagar i veckan, och har aldrig blivit utsatt för eller bevittnat våld.Bengt Jönsson skrev:Jag tror knappast att du skulle vågat åka med buss eller spårvagn i de områdena efter 19:00 på kvällarna..
/Bengt
Det vore klädsamt om du grundade din bild på något annat än starkt överdrivna rapporter från bekanta som arbetar (men inte bor?) i aktuella områden.
Rädsla som inte motiveras av faktiska förhållanden är många gånger ett betydligt större samhällsproblem än de faktiska förhållandena i sig.
Japp!

Känner en lärare som arbetar i en skola inom postnummerområde 424 XX och som nästan varje dag har något nytt att berätta om vad de "små liven" haft för hyss för sig mot bussar och spårvagnar. Att åka på taket slingan runt på buss 76 exv. och även annat som "tystas ner" föra tt då skulle området och även skolan få ännu sämre rykte.
Känner även en f.d buss- och spårvagnsförare som numera helt och hållet övergått till färdtjänsten med snälla och trevliga handikappade samt pensionärer och därmed slipper få tunga gatstenar kastade mot förarhytten på spårvagnen så att framrutorna går sönder. Rutor som f.öv. är speciellt förstärkta och av ett särskilt glas ljust för att undvika svåra skador. Något som hänt honom vid minst två tillfällen efter 19:00 på vanliga vardagskvällar. Dels uppe vid vändslingan vid XYZ-torget och dels vid en hpl. nära en av tunnlarna i området vid en "liten sjö uppe på berget".
Nej, ingen av dem bor i dessa områden.

/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Som det har kommit upp i inlägg om förorter och fördomar, verkar det som om Masthugget och Saltholmenlinjen är värre än Kortedala.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt: