konsten att laga vänster halvljus

Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på bussar i reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Kvarne skrev:Vad jag vet så är det så att bussförarna i SL-trafiken inte får göra några tekniska arbeten på bussen då det anses att förarna då tar över mekanikernas jobb...
Fy f***n jag är glad att jag inte är skattebetalare i Sverige längre. Att byta glödlampor och att göra enkla småreparationer är ju inte att ta över mekanikernas jobb. Det är en naturlig del av en busschaffis jobb som han självklart bör ha kompetens till.

Det är ju faktiskt en elementär del av körkortsutbildningen att kunna kontrollera fordonet och avhjälpa enkla fel. Typ byta hjul vid punktering eller byta glödlampa. Men när vi kommer till busstrafik är det plötsligt avancerade tekniska operationer att byta en glödlampa. (Byta hjul är av naturliga skäl en något annan sak även om jag varit med om att göra det med egna krafter på landsvägen).

Samtidigt är det en självklarhet för vilken lastbils- eller droskchaffis som helst att fixa den typen av småsaker. Betyder detta att dessa har ett lägre säkerhetstänkande än sina kollegor inom busstrafiken ?? Jag tycker att detta luktar fackligt maktmissbruk lång väg....

Skall man se konsekvent på detta måste vilken lampa som helst som går på bussen innebära omedelbart stopp vid nästa hållplats och bärgning till verkstad alternativt inväntan av en utryckning från mekanikergruppen. Samt ersättningsbuss till passagerarna.
Acela

Inlägg av Acela »

Kvarne skrev:
Claes Thure Moberg skrev:
Visserligen antyddes i en tidigare rad att lampskifte var något som skulle överlåtas till bussbolagets certifierade tekniker. Men det vägrar jag tro på innan jag får det bekräftat. Det måste väl en chaffis fixa. Eller har det gått så snett inom bussbranschen.
Vad jag vet så är det så att bussförarna i SL-trafiken inte får göra några tekniska arbeten på bussen då det anses att förarna då tar över mekanikernas jobb...

Minns en gång då en slang havererade på Fridströms Scania Carrus och en av personerna på ledningen själv åkte dit och började arbeta med att byta slangen. Då kom en SL-förare fram och frågade vad hon sysslade med och att så där får man ju inte göra...!?

Tyvärr är det väl så att om du som busschaffis upptäcks hålla på med sånt som tillhör meckarnas arbetsuppgifter så kan du råka illa ut.....
Tråkigt men sant.... :shock:
visst får förarna själv laga sakerna i bussen om dom kan/vill.. Fast förarna har offtast ingen lust att göra saker som inte ingår i detas arbete. Dvs så ingår det bara att köra bussen från A-B och inte fixa småfel. För det har man Felrapportspapperna till
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Acela skrev:visst får förarna själv laga sakerna i bussen om dom kan/vill.. Fast förarna har offtast ingen lust att göra saker som inte ingår i detas arbete. Dvs så ingår det bara att köra bussen från A-B och inte fixa småfel. För det har man Felrapportspapperna till
När undertecknad körde buss i Råsta fick han höra att det var fel att han i vredesmod själv bytte lysrör till destinationskylten. Reglerna sket dock undertecknad i fullständigt då han aldrig fick det bytt via felrapporterna, och efter 4 hela arbetspass med samma fråga 42 ggr/dag under mörker: "Vad är det för linjenummer?" såg föraren ut så här -> :evil: och tog därför saken (lysröret) i egna händer!

Men det hela var tydligen jättemycket fel... :roll:

Äh! Bara man är anställd kan man väl få skruva? Speciellt om ingen annan gör det.
Acela

Inlägg av Acela »

Verspieder skrev:
Acela skrev:visst får förarna själv laga sakerna i bussen om dom kan/vill.. Fast förarna har offtast ingen lust att göra saker som inte ingår i detas arbete. Dvs så ingår det bara att köra bussen från A-B och inte fixa småfel. För det har man Felrapportspapperna till
När undertecknad körde buss i Råsta fick han höra att det var fel att han i vredesmod själv bytte lysrör till destinationskylten. Reglerna sket dock undertecknad i fullständigt då han aldrig fick det bytt via felrapporterna, och efter 4 hela arbetspass med samma fråga 42 ggr/dag under mörker: "Vad är det för linjenummer?" såg föraren ut så här -> :evil: och tog därför saken (lysröret) i egna händer!

Men det hela var tydligen jättemycket fel... :roll:

Äh! Bara man är anställd kan man väl få skruva? Speciellt om ingen annan gör det.
Så här då.. I en Ex kortvagn Scania har du 2 knappar för innebelysning. Innebelysning 1 och 2. 2 an tänder hela bussen förutom dom 2 första lysrören. Belysning 1 tänder dom 2 första men inte resten av bussen. Har du båda knapparna nertryckta lyser hela bussen.

N till saken.. En nära bekant gillar att se korten som visiteras m.m.. Ofta är lyrören som lyser upp för föraren dåliga.. Denne förare brukar aldrig ha tänt dom 2 första lysrören. Så eftersom förarbelysnigen är dåliga, så brukar denna förare byta lysrör med förarbelysningen och Innebelysning 1..

SÅ detta är altså fel.. man ska altså be om vagnbyte eller åka ner till verkstaden och få detta åtgärdat.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Kvarne skrev:
Visserligen antyddes i en tidigare rad att lampskifte var något som skulle överlåtas till bussbolagets certifierade tekniker. Men det vägrar jag tro på innan jag får det bekräftat. Det måste väl en chaffis fixa. Eller har det gått så snett inom bussbranschen.
Vad jag vet så är det så att bussförarna i SL-trafiken inte får göra några tekniska arbeten på bussen då det anses att förarna då tar över mekanikernas jobb...

Minns en gång då en slang havererade på Fridströms Scania Carrus och en av personerna på ledningen själv åkte dit och började arbeta med att byta slangen. Då kom en SL-förare fram och frågade vad hon sysslade med och att så där får man ju inte göra...!?

Tyvärr är det väl så att om du som busschaffis upptäcks hålla på med sånt som tillhör meckarnas arbetsuppgifter så kan du råka illa ut.....
Just detta är ju en spridd vandringssägen i SL området.

Givetvis har det inte med facket att göra utan helt andra orsaker, föraren är anställd för att köra bussen, den normala föraren har varken kunskap eller erfarenhet av att sköta service och reparationer, därför skall han heller inte syssla med detta i normalfallet.

På liknande sätt sköts tex tvätt o städning av särskild personal, om den vanlige föraren själv skulle köra bussen genom borsttvätten skulle det säkerligen uppstå stora bekymmer.

//Lars
Acela

Inlägg av Acela »

Lars Ödlund skrev:
Kvarne skrev:

Givetvis har det inte med facket att göra utan helt andra orsaker, föraren är anställd för att köra bussen, den normala föraren har varken kunskap eller erfarenhet av att sköta service och reparationer, därför skall han heller inte syssla med detta i normalfallet.

På liknande sätt sköts tex tvätt o städning av särskild personal, om den vanlige föraren själv skulle köra bussen genom borsttvätten skulle det säkerligen uppstå stora bekymmer.

//Lars
Det finns ju något som heter Personliga vagn.. Man har altså denna vagn som personligvagn. Då sköter man städning av den själv. Det finns förare på Hornsberg som Både körbuss och Tvättar, Tankar och Städar bussarna.. Dom jobbar som förare och på Rangeringen. Så nån speciell personal behövs inte. Det fanns även en förare förut som fick sluta pga att man verkstads kollegor inte ville ha kvar han längre.. för att han var för duktig, och han arbetade på så bra och snabbt så han fick dom andra kollegorna att se ut som riktiga slöa och lata fån. Dock jobbar dom kvar, och därför fungerar bussarna som domn gör
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Acela skrev:
Lars Ödlund skrev:
Kvarne skrev: Vad jag vet så är det så att bussförarna i SL-trafiken inte får göra några tekniska arbeten på bussen då det anses att förarna då tar över mekanikernas jobb...

//Lars
Det finns ju något som heter Personliga vagn.. Man har altså denna vagn som personligvagn. Då sköter man städning av den själv. Det finns förare på Hornsberg som Både körbuss och Tvättar, Tankar och Städar bussarna.. Dom jobbar som förare och på Rangeringen. Så nån speciell personal behövs inte. Det fanns även en förare förut som fick sluta pga att man verkstads kollegor inte ville ha kvar han längre.. för att han var för duktig, och han arbetade på så bra och snabbt så han fick dom andra kollegorna att se ut som riktiga slöa och lata fån. Dock jobbar dom kvar, och därför fungerar bussarna som domn gör
Jo... men som jag skrev så finns det särskild personal som tvättar bussarna, det gör inte varje förare.
Av liknande orsaker som mycket annat.

//Lars
Acela

Inlägg av Acela »

Lars Ödlund skrev:
Acela skrev:
Lars Ödlund skrev: Just detta är ju en spridd vandringssägen i SL området.

//Lars
Jo... men som jag skrev så finns det särskild personal som tvättar bussarna, det gör inte varje förare.

//Lars
men som jag skrev så finns det vanliga förare som också tävttar bussarna
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Acela skrev:
Lars Ödlund skrev:
Acela skrev: Det finns ju något som heter Personliga vagn.. Man har altså denna vagn som personligvagn. Då sköter man städning av den själv. Det finns förare på Hornsberg som Både körbuss och Tvättar, Tankar och Städar bussarna.. Dom jobbar som förare och på Rangeringen. Så nån speciell personal behövs inte. Det fanns även en förare förut som fick sluta pga att man verkstads kollegor inte ville ha kvar han längre.. för att han var för duktig, och han arbetade på så bra och snabbt så han fick dom andra kollegorna att se ut som riktiga slöa och lata fån. Dock jobbar dom kvar, och därför fungerar bussarna som domn gör

//Lars
Nej inte "vanliga" förare, dessa har specialtjänster/kombinationstjänster där detta ingår.
Precis som tvätt o städpersonalen på vissa depåer också kör buss.

Med vanliga förare menas vilken förare som helst i kollektivet, och dessa tvättar minsann inga bussar i borstmaskinen.

//Lars
Acela

Inlägg av Acela »

Lars Ödlund skrev:
Acela skrev:
Lars Ödlund skrev: Jo... men som jag skrev så finns det särskild personal som tvättar bussarna, det gör inte varje förare.

//Lars
Nej inte "vanliga" förare, dessa har specialtjänster/kombinationstjänster där detta ingår.
Precis som tvätt o städpersonalen på vissa depåer också kör buss.

Med vanliga förare menas vilken förare som helst i kollektivet, och dessa tvättar minsann inga bussar i borstmaskinen.

//Lars
jo.. men när dom kör buss 80% och är på rangeringen 20% så kallar jag dom för vanliga bussförare
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Acela skrev:jo.. men när dom kör buss 80% och är på rangeringen 20% så kallar jag dom för vanliga bussförare
En "vanlig" SL-förare bara kör (100%). Han tvättar aldrig. Tråkigt nog. Jag förstår dock inte varför inte SL-förarna skulle kunna tvätta sig egen buss utan att orsaka skador. Det fungerar väl på de flesta firmor utanför Stockholms län?
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Verspieder skrev:
Acela skrev:jo.. men när dom kör buss 80% och är på rangeringen 20% så kallar jag dom för vanliga bussförare
En "vanlig" SL-förare bara kör (100%). Han tvättar aldrig. Tråkigt nog. Jag förstår dock inte varför inte SL-förarna skulle kunna tvätta sig egen buss utan att orsaka skador. Det fungerar väl på de flesta firmor utanför Stockholms län?
På mindre företag/depåer fungerar det oftast så, däremot inte på större enheter oavsett om de ligger i östersund, Borås, Göteborg eller Linköping som några exempel, det är särskild personal som sköter detta.

Att ha ett 100 tal olika förare med varierande kunskap, utbildning och intresse körande i borsttvätten kan nog bara innebära en sak, nämligen att det hela blir dyrare, det är en viss konst att köra på rätt sätt i tvätten, jag har sett många som försökt utan att lyckats särskilt bra.

//Lars

(som faktiskt haft rätt att använda tvätten även i Sthlms området)
Acela

Inlägg av Acela »

Verspieder skrev:
jo dom kör 100%.. då kallas dom bussförare. Kör man 80% och jobbar på rangeringen 20% kallas dom fortfarande bussförare.. Kör man 60% och är trafikvärd 40% kallas man bussförare och påpackare. såp säger iallfall ledningen på hornsberg
Skriv svar