c20 med strömavtagare

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
adtranz
Inlägg: 206
Blev medlem: söndag 15 december 2002 17:58

c20 med strömavtagare

Inlägg av adtranz »

hej vet någon exakt vilket nummer denna c20 har? http://home5.swipnet.se/~w-58688/stuff/c20.jpg
Igelkotten

Inlägg av Igelkotten »

Det är C20 2001 som tillfälligt fick strömavtagare monterad för provkörningar innan leverans hos dåvarande Adtranz i Västerås.

/Igelkotten
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

En strømavtager til hele toget?
Igelkotten

Inlägg av Igelkotten »

BaardB skrev:En strømavtager til hele toget?
Jäpp. Det är en enda vagn, även om den är 47 meter lång. Eltekniskt är en C20 delad i två delar som matar varsin halva av motorerna och annan ombordutrustning . Vissa komponenter, exempelvis kompressorn, matas enbart från en halva av vagnen. Jag vet faktiskt inte om matningen från strömavtagaren skickades till båda maskinströmriktarna i vagnen, eller om man nöjde sig med att enbart mata den ena. Mycket av den här installationen var av glasfibertape och buntbandstypen, eftersom det bara rörde sig om tillfälliga provkörningar. Övriga C20 har inte haft något liknande arrangemang.

/Igelkotten
Lokf Henrik Schütz

Inlägg av Lokf Henrik Schütz »

Kanske något för saltsjöbanan, sedan ner till bana tre efter nacka, spårväg i ytläget nacka norrmalmstorg.

HS
Marcus

Inlägg av Marcus »

Lokf Henrik Schütz skrev:Kanske något för saltsjöbanan, sedan ner till bana tre efter nacka, spårväg i ytläget nacka norrmalmstorg.

HS
Eller kanske konvertera (delar av) SB till T-banestandard?
Gästen gäst

C20 strömavtagare

Inlägg av Gästen gäst »

Jag trodde alla hade strömavtagare
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: C20 strömavtagare

Inlägg av Andy »

Gästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taket

Bild
Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo

Andreas
Marcus

Re: C20 strömavtagare

Inlägg av Marcus »

Andy skrev:
Gästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taket

Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo

Andreas
Är det sidokontakt i Oslo? Jag funderar på strömskons utförande.
Stockholm hr topptontakt.
Har för mig att det sitter en "pinne" i avtagaren, som "vilar" mot ovansidan av skenan.
Den följer sedan tågets vertikala rörelse.
Fästet med pinnen sticker in under plankan.
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: C20 strömavtagare

Inlägg av Andy »

Marcus skrev:
Andy skrev:
Gästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taket

Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo

Andreas
Är det sidokontakt i Oslo? Jag funderar på strömskons utförande.
Stockholm hr topptontakt.
Har för mig att det sitter en "pinne" i avtagaren, som "vilar" mot ovansidan av skenan.
Den följer sedan tågets vertikala rörelse.
Fästet med pinnen sticker in under plankan.
Strømavtageren er detaljen på venstre side på bildet, den henter strøm fra undersiden av strømskinnen!
Noen andre norrmenn her på forumet kan sikkert forklare dette bedere enn meg!
I Oslo har vi vogner med både den overnevnte strømavtager, og strømavtager på taket!

Andreas
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Re: C20 strömavtagare

Inlägg av stormtranz »

Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Vevare

Re: C20 strömavtagare

Inlägg av Vevare »

stormtranz skrev:Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?
Inga, de andra är gummisnoddsdrivna och vevas upp en gång i veckan.
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Re: C20 strömavtagare

Inlägg av Q »

Vevare skrev:
******* skrev:Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?
Inga, de andra är gummisnoddsdrivna och vevas upp en gång i veckan.
Införes lämpligen i den stora citatboken.. :)

//Q
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Re: C20 strömavtagare

Inlägg av stormtranz »

Funkade det bättre med strömavtagare på c20 än när den var utan? :lol:
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Användarens profilbild
adtranz
Inlägg: 206
Blev medlem: söndag 15 december 2002 17:58

Inlägg av adtranz »

alla eldrivna tåg har strömavtagare det som var så speciellt med denna c20 var att den hade det på taket som alla de andra eldrivna järnvägsfordonen, vanligt vis så har c20 strömavtagare på boggien :wink:
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael R »

adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

Mikael R skrev:
adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.
Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.
Användarens profilbild
stormtranz
Inlägg: 172
Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
Ort: Norsborg

Inlägg av stormtranz »

Spårvagnsmicke skrev:
Mikael R skrev:
adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.
Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.
Jag börjar ju bli förvirrad :roll:
Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gummisnoddsdrift är inte helt långsökt faktiskt:
I New York körde man under 60-talet pendeltåg med svänghjulsförsedda lok - en elmotor drev en generator via ett svänghjul. Anledningen var att loket skulle få el även i strömgapen.
Blev ingen succé, men loken gick i alla fall i trafik under några år.

/Manne
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

stormtranz skrev:
Spårvagnsmicke skrev:
Mikael R skrev: Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.
Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.
Jag börjar ju bli förvirrad :roll:
Då har jag lyckats :wink:
Skriv svar