c20 med strömavtagare
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
c20 med strömavtagare
hej vet någon exakt vilket nummer denna c20 har? http://home5.swipnet.se/~w-58688/stuff/c20.jpg
Jäpp. Det är en enda vagn, även om den är 47 meter lång. Eltekniskt är en C20 delad i två delar som matar varsin halva av motorerna och annan ombordutrustning . Vissa komponenter, exempelvis kompressorn, matas enbart från en halva av vagnen. Jag vet faktiskt inte om matningen från strömavtagaren skickades till båda maskinströmriktarna i vagnen, eller om man nöjde sig med att enbart mata den ena. Mycket av den här installationen var av glasfibertape och buntbandstypen, eftersom det bara rörde sig om tillfälliga provkörningar. Övriga C20 har inte haft något liknande arrangemang.BaardB skrev:En strømavtager til hele toget?
/Igelkotten
Re: C20 strömavtagare
Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taketGästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare

Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo
Andreas
Re: C20 strömavtagare
Är det sidokontakt i Oslo? Jag funderar på strömskons utförande.Andy skrev:Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taketGästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo
Andreas
Stockholm hr topptontakt.
Har för mig att det sitter en "pinne" i avtagaren, som "vilar" mot ovansidan av skenan.
Den följer sedan tågets vertikala rörelse.
Fästet med pinnen sticker in under plankan.
Re: C20 strömavtagare
Strømavtageren er detaljen på venstre side på bildet, den henter strøm fra undersiden av strømskinnen!Marcus skrev:Är det sidokontakt i Oslo? Jag funderar på strömskons utförande.Andy skrev:Alle C20 har strømavtagere, men da på siden av boggien, den overnevnte vogn hadde av prøvekjørings hensyn en strømavtager på taketGästen gäst skrev:Jag trodde alla hade strömavtagare
Et eksempel på en sidestrømavtager i Oslo
Andreas
Stockholm hr topptontakt.
Har för mig att det sitter en "pinne" i avtagaren, som "vilar" mot ovansidan av skenan.
Den följer sedan tågets vertikala rörelse.
Fästet med pinnen sticker in under plankan.
Noen andre norrmenn her på forumet kan sikkert forklare dette bedere enn meg!
I Oslo har vi vogner med både den overnevnte strømavtager, og strømavtager på taket!
Andreas
- stormtranz
- Inlägg: 172
- Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
- Ort: Norsborg
Re: C20 strömavtagare
Inga, de andra är gummisnoddsdrivna och vevas upp en gång i veckan.stormtranz skrev:Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?
Re: C20 strömavtagare
Införes lämpligen i den stora citatboken..Vevare skrev:Inga, de andra är gummisnoddsdrivna och vevas upp en gång i veckan.******* skrev:Vilka mer tåg än c20 har strömavtagare?

//Q
- stormtranz
- Inlägg: 172
- Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
- Ort: Norsborg
Re: C20 strömavtagare
Funkade det bättre med strömavtagare på c20 än när den var utan? 

Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Allmänt om lokaltrafik
Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.Mikael R skrev:Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...
- stormtranz
- Inlägg: 172
- Blev medlem: lördag 28 december 2002 10:57
- Ort: Norsborg
Jag börjar ju bli förvirradSpårvagnsmicke skrev:Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.Mikael R skrev:Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.adtranz skrev:alla eldrivna tåg har strömavtagare...

Stormtranz
Allmänt om lokaltrafik
Allmänt om lokaltrafik
Gummisnoddsdrift är inte helt långsökt faktiskt:
I New York körde man under 60-talet pendeltåg med svänghjulsförsedda lok - en elmotor drev en generator via ett svänghjul. Anledningen var att loket skulle få el även i strömgapen.
Blev ingen succé, men loken gick i alla fall i trafik under några år.
/Manne
I New York körde man under 60-talet pendeltåg med svänghjulsförsedda lok - en elmotor drev en generator via ett svänghjul. Anledningen var att loket skulle få el även i strömgapen.
Blev ingen succé, men loken gick i alla fall i trafik under några år.
/Manne
Då har jag lyckatsstormtranz skrev:Jag börjar ju bli förvirradSpårvagnsmicke skrev:Det är väl nästan en filosofisk fråga huruvida man kan se dieselektriska fordon som eldrivna. Några andra sätt att driva generatorn kommer jag inte på. Även ackumulatorlok faller under kategorin "kan ses som eldrivna". De behöver inte ha egen strömavtagare, även om det är högst vanligt att de har det.Mikael R skrev: Nja, inte alltid. Det finns ju tåg med egna generatorer. Men i de flesta fall, typ 99% av fallen har de eldrivna tågen strömavtagare.
