bruse skrev:Kantorn skrev:Alla går inte efter kommungränser. Bromma ligger strax väster om Stockholm, lika mycket som Solna ligger strax nordnordväst om detsamma. Skillnaden är att Bromma ligger i Stockholms kommun och Solna utanför.
Och?
Kantorn skrev:
Journalisternas definition av Stockholm delas av flertalet. Har du en annan definition, så ok. Ha det du. Men jag delar inte den. Låt mig slippa det, tack.
Det här blev lustigt. Så det är ok att placera en annan kommun inne i Stockholm, men stadsdelar i Stockholms kommun utanför kommunen?
Okunskap och idioti ska inte styra Sverige.
Det är liksom inte mina definitioner, det är liksom förvaltningslagarna som bestämmer sånt här. Har du problem med dom, vänd dig till din politiker, inte mig.
Jag har inget som helst problem med förvaltningslagarna. Jag menar bara att det inte är illegalt att inte använda samma definitioner som dessa förvaltningslagar. Bevisligen gör inte ens borgarråden i Stockholm det. Eftersom enligt förvaltningslagarna så är Stockholm kommun istället för Stad, men likväl talas det om Stadsdelsnämnder, om Stockholms Stad istället för kommun (se tex
http://www.stockholm.se.
Talar man om Stockholms tätort så ingår fler kommuner i densamma, likväl är det en definition på Stockholm. Talar man om Stockholms tätort rent historiskt så försvinner de flesta delar utanför tullarna, likväl är det en definition på Stockholm. Jag menar att om man vill förtydliga att det är allt inom - men inget utanför - kommungränsen så är det väldigt otydligt och nästan fel - men bara nästan - att
inte säga "Stockholms kommun".
Det är ett ytterligt fåtal som sätter ett så starkt likhetstecken mellan å ena sidan "Stockholm" och å andra sidan "Stockholms kommun" som du gör.
Kan du säga vilka förvaltningslagar som säger att det är fel att definiera Stockholm på annat sätt än ditt? Jag vill gärna ha hänvisning till dokument som visar att detta även gäller privatpersoner i hela landet. Kan du visa det ändrar jag åsikt, annars anser jag fortfarande att du har fel. Nej, inte fel i att Stockholm är Stockholms kommun, men fel i att andra definitioner inte är korrekta.