Stockholm och geografiska definitioner

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:Jag minns en kvinna från Skåne som ringde in till "Tidig morgon" i P3 & P4. Hon sa att hon skulle till Stockholm nästa vecka... ty de hade ju så fint badhus i Rimbo. :o Senare under samtalet kom det fram att hon skulle till dotter och barnbarn i Rånäs... över 6 mil från Stockholm. Dvs nästan samma avstånd som Stockholm C - Uppsala C...

"Svärfar Rospigg" från Rimbo hade otroligt roligt åt tanten, och ville själv ringa in till radion för att meddela tanten att hon skulle få långt att åka varenda dag mellan Stockholm C och Rimbo badhus... :lol:
:lol:

Hon använde "Stockholm ungefär som vi i stockholm skulle kunna använda "Skåne" när vi skall till Höganäs, Bromölla eller Ystad! Fast få skulle säga "Malmö".
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

LÅ1 skrev:I radio och TV kan man höra olika varianter på placeringen av ett bekant sjukhus:
"Karolinska sjukhuset i Stockholm."
"Karolinska sjukhuset i Solna."
"Karolinska sjukhuset utanför Stockholm."

Inget är direkt fel, men visar på olika utgångspunkter för platsbestämningen.
Många jorunalister vet ingenting om vad som händer utanför tullarna. Får höra ofta saker som liknar "Älvsjö utanför Stockholm". Älvsjö ligger i Stockholm, men utanför journalisternas refernsramar tullarna.

Sen finns det Södermalmsbor som kallar allt norr om Slussen för Norrland.

Skåningarna kalla allt norr om Hallandsåsen för Norrland.

Men enligt andras logik här så har alla rätt!
"Nu tar vi varandra i händerna och sjunger tillsammans We shall overcome"...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
LÅ1 skrev:I radio och TV kan man höra olika varianter på placeringen av ett bekant sjukhus:

Många jorunalister vet ingenting om vad som händer utanför tullarna. Får höra ofta saker som liknar "Älvsjö utanför Stockholm". Älvsjö ligger i Stockholm, men utanför journalisternas refernsramar tullarna.

Varför gå till överdrift... :roll:
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:
bruse skrev:

Bättre än feldrift!? :shock:
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Jag tror många med mig här på forumet är intresserad geografi. Och för att gå till mig själv så känner jag till vad som är Stockholm, och vad som är andra kommuner runt omkring.

Men talar jag med folk så säger jag att jag ska till Stockholm, fast det då kan handla om Märsta eller Lidingö. För den vanlige bondkaninen ut på vischan så är allting Stockholm.
Säger man att man ska ut till Ålandsfärjan i Kapellskär så säger ändå folk, jaha du ska upp till Stockholm :wink: De flesta har inte kännedom om var kommungränserna går, eller rättare sagt de skiter i det. Allt i det där träsket är Stockholm för de flesta :wink:

Mikael
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
Kantorn skrev:
bruse skrev: Många jorunalister vet ingenting om vad som händer utanför tullarna. Får höra ofta saker som liknar "Älvsjö utanför Stockholm". Älvsjö ligger i Stockholm, men utanför journalisternas refernsramar tullarna.

Bättre än feldrift!? :shock:
Nope...

Alla går inte efter kommungränser. Bromma ligger strax väster om Stockholm, lika mycket som Solna ligger strax nordnordväst om detsamma. Skillnaden är att Bromma ligger i Stockholms kommun och Solna utanför.

Journalisternas definition av Stockholm delas av flertalet. Har du en annan definition, så ok. Ha det du. Men jag delar inte den. Låt mig slippa det, tack.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:Alla går inte efter kommungränser. Bromma ligger strax väster om Stockholm, lika mycket som Solna ligger strax nordnordväst om detsamma. Skillnaden är att Bromma ligger i Stockholms kommun och Solna utanför.
Och?
Kantorn skrev: Journalisternas definition av Stockholm delas av flertalet. Har du en annan definition, så ok. Ha det du. Men jag delar inte den. Låt mig slippa det, tack.
Det här blev lustigt. Så det är ok att placera en annan kommun inne i Stockholm, men stadsdelar i Stockholms kommun utanför kommunen?

Okunskap och idioti ska inte styra Sverige.

Det är liksom inte mina definitioner, det är liksom förvaltningslagarna som bestämmer sånt här. Har du problem med dom, vänd dig till din politiker, inte mig.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Verspieder skrev:Jag minns en kvinna från Skåne som ringde in till "Tidig morgon" i P3 & P4. Hon sa att hon skulle till Stockholm nästa vecka... ty de hade ju så fint badhus i Rimbo. :o Senare under samtalet kom det fram att hon skulle till dotter och barnbarn i Rånäs... över 6 mil från Stockholm. Dvs nästan samma avstånd som Stockholm C - Uppsala C...

"Svärfar Rospigg" från Rimbo hade otroligt roligt åt tanten, och ville själv ringa in till radion för att meddela tanten att hon skulle få långt att åka varenda dag mellan Stockholm C och Rimbo badhus... :lol:

LÅ1 skrev:Hon använde "Stockholm ungefär som vi i stockholm skulle kunna använda "Skåne" när vi skall till Höganäs, Bromölla eller Ystad! Fast få skulle säga "Malmö".
Naturligtvis gjorde hon det, men jag har då aldrig hört någon kalla Roslagen och Norrtälje för "Stockholm" förr. Det är ju två skilda ställen, vilket t.o.m. folk uppe i norra Norrland insér. Dessutom kallar man ju inte Uppsala för "Stockholm", och Uppsala ligger ju på samma avstånd från Stockholm som Rimbo/Norrträlje. Bara för att östra Uppland ligger inom länet betyder ju inte det att man automatiskt kallar hela området för "Stockholms stad". Kallar man även Hallstavik för "Stockholm", och Östhammar för "Uppsala"? :?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Är det ingen som reflekterat över att Solna och Sollentuna visst ligger i Stockholm? Stockholms län, that is.
Det finns nog många som menar Stockholmsområdet när man ska "till Stockholm"
Jag har nog aldrig hört någon som säger att de ska till Mölndal, utan de säger att de ska till Göteborg även om det råkar vara Mölndal, eller kanske Partille, de verkligen ska till.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:Är det ingen som reflekterat över att Solna och Sollentuna visst ligger i Stockholm? Stockholms län, that is.
Jag har nog aldrig hört någon som säger att de ska till Mölndal, utan de säger att de ska till Göteborg även om det råkar vara Mölndal, eller kanske Partille, de verkligen ska till.
Det skulle aldrig falla mig in att säga att jag ska till ort B när jag ska till ort A.

Säger du att du ska till Västra Götaland när du ska till Alingsås? Eller Göteborg?
Användarens profilbild
Salkin

Inlägg av Salkin »

bruse skrev:
MartinW skrev:Är det ingen som reflekterat över att Solna och Sollentuna visst ligger i Stockholm? Stockholms län, that is.
Det skulle aldrig falla mig in att säga att jag ska till ort B när jag ska till ort A.

Säger du att du ska till Västra Götaland när du ska till Alingsås? Eller Göteborg?
Men är inte Solna och Sollentuna mer eller mindre del av samma tätort som Stockholms stad? Stockholm är ju ett av få fall i Sverige där tätorten är större än kommunen.

Möjligtvis skulle man ur denna vinkel kunna argumentera för att säga "Storstockholm" om man inte ska just till Stockholms stad men till en annan del av tätorten Storstockholm, men det blir lite klumpigt att säga.
"Den döde kom cyklande från vänster."
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
Kantorn skrev:Alla går inte efter kommungränser. Bromma ligger strax väster om Stockholm, lika mycket som Solna ligger strax nordnordväst om detsamma. Skillnaden är att Bromma ligger i Stockholms kommun och Solna utanför.
Och?
Kantorn skrev: Journalisternas definition av Stockholm delas av flertalet. Har du en annan definition, så ok. Ha det du. Men jag delar inte den. Låt mig slippa det, tack.
Det här blev lustigt. Så det är ok att placera en annan kommun inne i Stockholm, men stadsdelar i Stockholms kommun utanför kommunen?

Okunskap och idioti ska inte styra Sverige.

Det är liksom inte mina definitioner, det är liksom förvaltningslagarna som bestämmer sånt här. Har du problem med dom, vänd dig till din politiker, inte mig.
Jag har inget som helst problem med förvaltningslagarna. Jag menar bara att det inte är illegalt att inte använda samma definitioner som dessa förvaltningslagar. Bevisligen gör inte ens borgarråden i Stockholm det. Eftersom enligt förvaltningslagarna så är Stockholm kommun istället för Stad, men likväl talas det om Stadsdelsnämnder, om Stockholms Stad istället för kommun (se tex http://www.stockholm.se.

Talar man om Stockholms tätort så ingår fler kommuner i densamma, likväl är det en definition på Stockholm. Talar man om Stockholms tätort rent historiskt så försvinner de flesta delar utanför tullarna, likväl är det en definition på Stockholm. Jag menar att om man vill förtydliga att det är allt inom - men inget utanför - kommungränsen så är det väldigt otydligt och nästan fel - men bara nästan - att inte säga "Stockholms kommun".

Det är ett ytterligt fåtal som sätter ett så starkt likhetstecken mellan å ena sidan "Stockholm" och å andra sidan "Stockholms kommun" som du gör.

Kan du säga vilka förvaltningslagar som säger att det är fel att definiera Stockholm på annat sätt än ditt? Jag vill gärna ha hänvisning till dokument som visar att detta även gäller privatpersoner i hela landet. Kan du visa det ändrar jag åsikt, annars anser jag fortfarande att du har fel. Nej, inte fel i att Stockholm är Stockholms kommun, men fel i att andra definitioner inte är korrekta.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Sollentunamässan ligger i tätorten Stockholm.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm_ ... %A4tort%29
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Tack NerdBoy! Speciellt tack för
Wikipedia skrev:Stockholm är Sveriges största tätort och enda miljonstad, belägen i Stockholms och tio angränsande kommuner på gränsen mellan landskapen Södermanland och Uppland. Stockholm är Sveriges huvudstad och residensstad i Stockholms län. Tätortskoden är 0336.
Senast redigerad av Kantorn den torsdag 23 november 2006 14:12, redigerad totalt 2 gång.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

NerdBoy skrev:Sollentunamässan ligger i tätorten Stockholm.

Och Wikipedia är Sanningen? Vem som helst kan ju skriva vad som helst där.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Jag litar mer på Wikipedia än på dig. På Wikipedia kan man hitta källhänvisningar.

Det fullständigt ologiska och på gränsen till illegala resonemang som jag för kan styrkas på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm_ ... ydelser%29
Wikipedia skrev:Sveriges folkrikaste kommun Stockholms kommun
Stockholm (tätort), Sveriges folkrikaste tätort och Sveriges huvudstad.
Stockholms innerstad, med postadressen Stockholm
Storstockholm, statistisk region omfattande Stockholms län utom kommunerna Norrtälje, Nynäshamn, Nykvarn och Södertälje.
Stockholm (kortspel)
telefonstationsnamn för riktnummer 08 sedan 1963
Professionell tyckare
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

bruse skrev:

Men det får väl tala för dig då. Svar ja, ska jag till Göteborgstrakten så säger jag att jag ska till Göteborg. Det gör det lättare, för alla vet inte var Stora Höga ligger. Inte ens Mölndal vet alla var det ligger.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:

Nä alla vet ju att Bruse är sanningen. :x
Professionell tyckare
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

bruse skrev:

Men ta godtyckligt lexikon och slå upp!!!! :evil:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

bruse skrev:

Ja, precis som på det här forumet...
Låst