Stockholm och geografiska definitioner

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224

Stockholm och geografiska definitioner

Inlägg av M224 »

Utbruten diskussion från tråden Hjulmarknaden 2006 närmar sig!
/Jourmaster

LÅ1 skrev:
M224 skrev:
LÅ1 skrev:Hjulmarknaden besökte jag ibland, när den var i Stockholm, men den är inte värd en resa ut till Sollentuna! Blir det mycket billigare att arrangera den där ute? :?
Eller finns det någon annan anledning till denna utlokalisering? Mindre trängsel kanske? (Kan ju ha uppnåtts på två sätt! :D )
Det låter på dig som det är jättelångt till Sollentuna. Stockholm för mig är hela storstockholm (Dvs alla kommuner utom Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn och Södertälje). Hur många tror du tänker på att Kungens kurva ligger i Huddinge, medans Skärholmen Centrum ligger i "Stockholm", det är bara 2 min mellan med buss eller bil. Stockholm är ju inte bara innerstaden.
Skulle skrivit centrala Stockholm!

Kan väl säga att jag aldrig lagt särskildt lång tid på hjulmarknaderna! Någon timma eller drygt det! När man ändå var inne i stan!
Centrala Stockholm är ett mycket bra ordval 8)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

M224 skrev:
LÅ1 skrev:Hjulmarknaden besökte jag ibland, när den var i Stockholm, men den är inte värd en resa ut till Sollentuna! Blir det mycket billigare att arrangera den där ute? :?
Eller finns det någon annan anledning till denna utlokalisering? Mindre trängsel kanske? (Kan ju ha uppnåtts på två sätt! :D )
Det låter på dig som det är jättelångt till Sollentuna. Stockholm för mig är hela storstockholm (Dvs alla kommuner utom Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn och Södertälje). Hur många tror du tänker på att Kungens kurva ligger i Huddinge, medans Skärholmen Centrum ligger i "Stockholm", det är bara 2 min mellan med buss eller bil. Stockholm är ju inte bara innerstaden.
Den som har kunskapen och är medveten, tänker på sånt. Den som inte vet nånting utanför sin egen socken gräns bryr sig inte.

Stockholm är underförstått Stockholms kommun. En legal officiell gräns som stadgad i lag.
Storstockholm är en vidare krets med grannkommunerna.
Stockholms län. En legal officiell gräns som stadgad i lag.

Vill man kunna så kan man.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

bruse skrev:Den som har kunskapen och är medveten, tänker på sånt. Den som inte vet nånting utanför sin egen socken gräns bryr sig inte.

Stockholm är underförstått Stockholms kommun. En legal officiell gräns som stadgad i lag.

Som liten var jag (och är ännu) mycket fascinerad av människor i städer som inte känner till något utanför sin stadsdel. Jag trodde en kvinna drev med mig på bussen när hon sa att hon inte visste var hon skulle kliva av. Hon åkte med t-bane-ersättningsbussarna till Farsta C förra sommarn (linje 102), och hade bott i Farsta i över 10 år, men fick ändå lätt panik då hon inte hade någon aning om hur man kom till Farsta bilvägen. Dessutom sa hon att hon arbetade på SL... :shock:

Jag är glad att mina föräldrar gav oss barn en 1,5 m hög väggkarta över hela Sverige (allt i samma skala) så vi själv fick lära oss vart allt låg i förhållande till andra län/orter. Då slapp man tro att Jämtland ligger i Svealand bredvid Värmland, som jag stött på 25-åringar som trott... :roll:
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
M224 skrev:
Den som har kunskapen och är medveten, tänker på sånt. Den som inte vet nånting utanför sin egen socken gräns bryr sig inte.

Bor man ute på landet som jag gör, så säger man att man ska till Stockholm om man så ska åka till Upplands Väsby eller Märsta - helt enkelt för att folk vet var Stockholm ligger - men inte är på det klara var - för dem - ovidkommande förorter/kranskommuner ligger.

Likaledes så åker jag stundom till Ljungby - och då menar jag inte Ljungby kommun - eftersom jag bor där - utan Ljungby tätort.
Och om man bor i Solna och ska till Brommaplan - inte säger man att man ska till Stockholm?

Det är f ö väldigt sällan man säger kommunnamnet om man säger vart man ska, hur lagstadgat det än är. Jag träffade härom dagen en god vän till en god vän, han sade att han bodde i Göteborg, närmre bestämt i Partille.

Nog talat om resmål och kommunnamn - Hjulmarknaden är för mig uppe i Stockholm närmre bestämt i Sollentuna. Och jag har bott i Stockholm, nämligen i Mariehäll. Men till mina kompisar sa jag ibland att jag bodde i Bromma, ibland "nära Sundbyberg", för de flesta visste inte var Mariehäll låg (och förvisso fortfarande ligger).

Men jämför man å ena sidan Sollentuna och å andra sidan Stockholm, då avses troligen med Stockholm innerstaden - och inte Farsta, Skärholmen, Hässelby eller Akalla.

Har jag fel?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Har jag fel?
Nej, du har helt rätt.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det är alltså ok att en amerikan säger att Sverige ligger i Tyskland, det är ju så nära varandra om man kolla en jordglob?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

bruse skrev:Det är alltså ok att en amerikan säger att Sverige ligger i Tyskland, det är ju så nära varandra om man kolla en jordglob?
Nej, däremot är det okej om en amerikan säger att Bremen ligger i Tyskland, om han av någon anledning skulle veta det. Stockholm som benämning på "Stockholm med omnejd" är väl okej, om man bor på landet? Jag skulle vilja se dig fråga en mockfjärdsbo "hur är det att bo i Gagnef"...
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Det är alltså ok att en amerikan säger att Sverige ligger i Tyskland, det är ju så nära varandra om man kolla en jordglob?
Nej, det är inte ok, eftersom varken Sverige eller Tyskland är "huvudorter" i Europa. Jag kan faktiskt inte inse din inställning i denna fråga. Säger du alltid destination i kommunnamn? Eller - förlåt - i namn på "En legal officiell gräns som stadgad i lag"?

Jag vet mycket väl att Sollentuna ligger utanför Stockholm. Skulle jag åka till Hjulmarknaden skulle jag ändå åka "upp till Stockholm för att gå på hjulmarknad". Det har inget med kunskap att göra.

Däremot - är det någon som har koll på var Sollentuna ligger så säger jag naturligtvis att den tilldrar sig i Sollentuna. Är det någon som frågar "Var i Stockholm", så säger jag "Strax norr om, i Sollentuna". Och de tycker inte jag talar konstigt.

Du är - när du är redo för det - hjärtligt välkommen till verkligheten där de flesta av oss andra förstår utan förklaring in absurdum, och där vi inte styrs av att ständigt och jämt hamna på rätt sida kommungränsen i våra beskrivningar utan nöjer oss med att förklara så folk a) förstår och b) blir nöjda.
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Ligger Almunge i Uppsala eller utanför Uppsala? Ligger Sågmyra i Göteborg eller utanför Göteborg? (Ligger Huddinge nånstans överhuvudtaget?) Sånt här kan bli ganska löjligt efter ett tag. Så länge inte sollentunaborna börjar kalla sig stockholmare så är i alla fall JAG nöjd!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kantorn skrev:
Nej, det är inte ok, eftersom varken Sverige eller Tyskland är "huvudorter" i Europa. Jag kan faktiskt inte inse din inställning i denna fråga. Säger du alltid destination i kommunnamn? Eller - förlåt - i namn på "En legal officiell gräns som stadgad i lag"?

Jag vet mycket väl att Sollentuna ligger utanför Stockholm. Skulle jag åka till Hjulmarknaden skulle jag ändå åka "upp till Stockholm för att gå på hjulmarknad". Det har inget med kunskap att göra.

Däremot - är det någon som har koll på var Sollentuna ligger så säger jag naturligtvis att den tilldrar sig i Sollentuna. Är det någon som frågar "Var i Stockholm", så säger jag "Strax norr om, i Sollentuna". Och de tycker inte jag talar konstigt.

Du är - när du är redo för det - hjärtligt välkommen till verkligheten där de flesta av oss andra förstår utan förklaring in absurdum, och där vi inte styrs av att ständigt och jämt hamna på rätt sida kommungränsen i våra beskrivningar utan nöjer oss med att förklara så folk a) förstår och b) blir nöjda.
Jag vill bara dra det till sin spets, för det är inte alltid klart å tydligt för alla. Att förlägga en kommun inne i en annan kommun kan förenkal för en del, men försvåra för andra.

Ska du till en specifik adress mha taxi i Solna, säg Storgatan, men säger Stockholm för allt är ju Stockholm. Så kör ju taxichafförn till den adressen i Stockholm!

Eller som jag läste i tidningen för ett tag sen, när brandkåren blev skickad till fel kommun, för den som ringde till SOS Alarm sa ju Stockholm. För denne var allt Stockholm... Som tur var dog ingen....

Men det här problemet uppstod när vissa kommuner i Stockholms närhet gjorde inte helt sanktionerade folkomröstningar om trängselskatten i Stockholms KOMMUN. Helt plötsligt ville andra kommuner lägga sig i Stockholmarnas egna kommunala angelägenheter. De tror ju de bor i Stockholm! Fast de bor i Värmdö, Nacka, Lidingö osv.Hör folk på jobbet som inte ens vet vilken kommun de bor i, de svarar Stockholm, fast jag vet att inte så är fallet....

Så visst förenklar det för en del, men försvårar för andra.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Borde du inte säga Stockholms stad när du ändå är i farten?
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

daniel_s skrev:Ligger Almunge i Uppsala eller utanför Uppsala? Ligger Sågmyra i Göteborg eller utanför Göteborg? (Ligger Huddinge nånstans överhuvudtaget?) Sånt här kan bli ganska löjligt efter ett tag. Så länge inte sollentunaborna börjar kalla sig stockholmare så är i alla fall JAG nöjd!
Sollentuna är bara känt för två saker, och det ena är Sollentunamässan där vi ska fira Hjulmarknad. Bara det!

:wink: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:
Kantorn skrev:

Jag vill bara dra det till sin spets, för det är inte alltid klart å tydligt för alla. Att förlägga en kommun inne i en annan kommun kan förenkal för en del, men försvåra för andra.

Ska du till en specifik adress mha taxi i Solna, säg Storgatan, men säger Stockholm för allt är ju Stockholm. Så kör ju taxichafförn till den adressen i Stockholm!

Eller som jag läste i tidningen för ett tag sen, när brandkåren blev skickad till fel kommun, för den som ringde till SOS Alarm sa ju Stockholm. För denne var allt Stockholm... Som tur var dog ingen....

Men det här problemet uppstod när vissa kommuner i Stockholms närhet gjorde inte helt sanktionerade folkomröstningar om trängselskatten i Stockholms KOMMUN. Helt plötsligt ville andra kommuner lägga sig i Stockholmarnas egna kommunala angelägenheter. De tror ju de bor i Stockholm! Fast de bor i Värmdö, Nacka, Lidingö osv.Hör folk på jobbet som inte ens vet vilken kommun de bor i, de svarar Stockholm, fast jag vet att inte så är fallet....

Så visst förenklar det för en del, men försvårar för andra.
Var sak på sin plats.

Är man i Storstockholm så bör man nog säga Stockholm om Stockholm - om inte mer specifikt. Är man någon annanstans är det oftast mer upplysande att säga Stockholm (om inte "Stockholmsområdet"...) än Solna eller Huddinge. Vem mer än "Nollåttor" vet att Karolinska universitetssjukhuset inte ligger i Stockholm utan i de nyss nämnda kommunerna? Eller ens bryr sig? För dem är dessa sjukhus Stockholms största.

Men jag har däremot hållit med om att Hjulmarknaden - som ju håller till i stadsdelen Tureberg i S:t Eriks församling - inte håller till i Stockholm - jämfört med vad den gjorde förut.

Usch vilket onödigt bråk. Varför gav jag mig in i det?
daniel_s skrev:Borde du inte säga Stockholms stad när du ändå är i farten?
Vete katten om det är korrekt rent lagligt, tror att trots att Stockholm kallar sig stad - med viss laglig rätt - inte kommer ifrån att det är en kommun. Men som sagt, jag vet inte. Fråga katten:)
Professionell tyckare
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Olle skrev:Sollentuna är bara känt för två saker, och det ena är Sollentunamässan där vi ska fira Hjulmarknad. Bara det!
Vad är det andra då? Christer Pettersson?
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

daniel_s skrev:
Olle skrev:Sollentuna är bara känt för två saker, och det ena är Sollentunamässan där vi ska fira Hjulmarknad. Bara det!
Jepp, och han lär vi inte få se den här hjulen.

:D lle.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

För övrigt ska det bli lika kul som alla andra år.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Olle skrev:
daniel_s skrev:
Jepp, och han lär vi inte få se den här hjulen.

:D lle.
bruse skrev:För övrigt ska det bli lika kul som alla andra år.
Utan Pettersson menar du?

:? lle.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

daniel_s skrev:Borde du inte säga Stockholms stad när du ändå är i farten?
Kantorn skrev:Vete katten om det är korrekt rent lagligt, tror att trots att Stockholm kallar sig stad - med viss laglig rätt - inte kommer ifrån att det är en kommun. Men som sagt, jag vet inte. Fråga katten:)
Sverige har bara kommuner rent juridiskt. Stockholm, Solna m.fl. kallar sig "stad" mest bara för att verka märkvärdiga.

---

Ur Wikipedia:
" Kommun eller stad?
På 1980-talet beslutade kommunfullmäktige i Stockholm att använda namnet Stockholms stad i stället för det officiella Stockholms kommun i de fall det "saknar kommunalrättslig betydelse". I vissa sammanhang måste dock den officiella benämningen Stockholms kommun användas."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_kommun
Senast redigerad av Verspieder den onsdag 22 november 2006 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

I radio och TV kan man höra olika varianter på placeringen av ett bekant sjukhus:
"Karolinska sjukhuset i Stockholm."
"Karolinska sjukhuset i Solna."
"Karolinska sjukhuset utanför Stockholm."

Inget är direkt fel, men visar på olika utgångspunkter för platsbestämningen.
I lokala program så borde platsbestämning vara onödig, åtminstone fram till sammanslagningen med Hudinge sjukhus.

Hjulmarknaden får vara för min del i år! Kanske att man ta Djurgårdslinjen till julmarknaden på Grönan i stället! :D

EDIT: Detta inlägg skrevs när jag bara läst första sidan! Var dåligt uppmärksam! Därför hade jag ingen aning om att Kantorn redan blandat in KS i diskutionen!
:D
Senast redigerad av LÅ1 den onsdag 22 november 2006 22:32, redigerad totalt 1 gånger.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Jag minns en kvinna från Skåne som ringde in till "Tidig morgon" i P3 & P4. Hon sa att hon skulle till Stockholm nästa vecka... ty de hade ju så fint badhus i Rimbo. :o Senare under samtalet kom det fram att hon skulle till dotter och barnbarn i Rånäs... över 6 mil från Stockholm. Dvs nästan samma avstånd som Stockholm C - Uppsala C...

"Svärfar Rospigg" från Rimbo hade otroligt roligt åt tanten, och ville själv ringa in till radion för att meddela tanten att hon skulle få långt att åka varenda dag mellan Stockholm C och Rimbo badhus... :lol:
Låst