bruse skrev:M224 skrev:LÅ1 skrev:Hjulmarknaden besökte jag ibland, när den var i Stockholm, men den är inte värd en resa ut till Sollentuna! Blir det mycket billigare att arrangera den där ute?

Eller finns det någon annan anledning till denna utlokalisering? Mindre trängsel kanske? (Kan ju ha uppnåtts på två sätt!

)
Det låter på dig som det är jättelångt till Sollentuna. Stockholm för mig är hela storstockholm (Dvs alla kommuner utom Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn och Södertälje). Hur många tror du tänker på att Kungens kurva ligger i Huddinge, medans Skärholmen Centrum ligger i "Stockholm", det är bara 2 min mellan med buss eller bil. Stockholm är ju inte bara innerstaden.
Den som har kunskapen och är medveten, tänker på sånt. Den som inte vet nånting utanför sin egen socken gräns bryr sig inte.
Stockholm är underförstått Stockholms kommun. En legal officiell gräns som stadgad i lag.
Storstockholm är en vidare krets med grannkommunerna.
Stockholms län. En legal officiell gräns som stadgad i lag.
Vill man kunna så kan man.
Bor man ute på landet som jag gör, så säger man att man ska till Stockholm om man så ska åka till Upplands Väsby eller Märsta - helt enkelt för att folk vet var Stockholm ligger - men inte är på det klara var - för dem - ovidkommande förorter/kranskommuner ligger.
Likaledes så åker jag stundom till Ljungby - och då menar jag inte Ljungby kommun - eftersom jag bor där - utan Ljungby tätort.
Och om man bor i Solna och ska till Brommaplan - inte säger man att man ska till Stockholm?
Det är f ö väldigt sällan man säger kommunnamnet om man säger vart man ska, hur lagstadgat det än är. Jag träffade härom dagen en god vän till en god vän, han sade att han bodde i Göteborg, närmre bestämt i Partille.
Nog talat om resmål och kommunnamn - Hjulmarknaden är för mig uppe i Stockholm närmre bestämt i Sollentuna. Och jag har bott i Stockholm, nämligen i Mariehäll. Men till mina kompisar sa jag ibland att jag bodde i Bromma, ibland "nära Sundbyberg", för de flesta visste inte var Mariehäll låg (och förvisso fortfarande ligger).
Men jämför man å ena sidan Sollentuna och å andra sidan Stockholm, då avses troligen med Stockholm innerstaden - och inte Farsta, Skärholmen, Hässelby eller Akalla.
Har jag fel?