Långedragslinjen 1907

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Långedragslinjen 1907

Inlägg av Harald »

Jag har köpt en samling med fyra DVD som innehåller gamla filmer från Göteborg och Västkusten. På en av dem får man följa med på en resa på Långedragslinjen. Av speakertexten får man intrycket att det skulle vara 1911, men ett av avsnitten går från Tranered till Hinsholmen och linjen är enkelspårig vilket den var bara fram till 1909. Dessutom ser den ut att vara alldeles nybyggd, varför jag tror att filmen är från 1907.

När filmen börjar kör vagnen på ett gatuspår som ligger i en grusväg. Jag har grunnat på var det kan vara och har några teorier men blir inte riktigt klok på det. Därför visar jag några bilder här för att se om någon har några bra förslag.

Så här ser det ut när filmen börjar:

Bild

Efter en liten stund vrider fotografen kameran något åt vänster:

Bild

Så blir det scenväxling och här befinner vi ganska tydligt på Karl Johansgatan strax före korsningen med den blivande Älvsborgsgatan.

Bild

När nästa scen börjar är vi vid Tranered.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ahh så det var alltså enkelspår redan från Slottsskogsgatan då ?

Härliga, men suddiga bilder Harald!

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Om nu inte datum stämmer kanske inte klippningen stämmer heller?
Kan det inte vara (blivande)Grimmered som är kullarna?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Det där med klippningen har jag också varit inne på. Frågan är bara var det skulle ha funnits en sådan högerkurva. Eftersom det är gatuspår bör det vara innanför stadsgränsen (Kungssten).
Användarens profilbild
Martin_H

Inlägg av Martin_H »

Detta var för en gång skull mycket intressant och jag hoppas att få se mer bilder från dessa filmer. Vad har du för egna teorier om placeringen?

Den spontana högersvängen på denna sträcka är just nuvarande Älvsborgsplan. Vad talar emot att det inte är denna sväng?

Någon form av byggnad kan man se på båda bilderna, den ser ut att var rund och ha några hus höger om sig. Den syns på berget i bakgrunden. Att identifera det vore en tänkbar lösningmetod på problemet. Sedan kan man också fundera över vilket hus som är höger i bild.

Vore högst intressant att få se dessa filmer, var fick du tag på dem?
Stefan_Brännström

Så här kanske?

Inlägg av Stefan_Brännström »

Bild

Jag har försökt placera byggnaden på en karta.

De två bergen på varsin sida huset måste nästan vara Bragehöjden (utsiktspunkten, Slottskogen) till vänster, och till höger berget sydost om Västra Gravplatsen som sluttar från Högsbo ner mot Kungsladugård (Kungsladugårdskyrkan t.ex.).

Bakom Bragehöjden syns Änggårdsbergen, och dessa bergområden smälter ihop mycket på bilden på grund av bildens sämre kvalitet.

Änggårdsbergen ser väldigt mycket ut på det sättet som konturen på bilden, så att bilden är tagen från nuvarande 9:ans sväng vid Älvsborgsplan känns nästan givet, vore intressant att veta varför man från början drog vägen på detta sätt, var det för brant att dra spåren hela vägen längs Karl Johansgatan upp till nuvarande Kungsstensmotet.

Det är ju sedan ett litet mindre berg mellan Slottsskogen och spårvägen genom Kungsladugård, vilket jag markerat då huset verkar stå på en liten höjd. Skall ta mig en promenad dit och leta efter ett hus med en liknande kontur.

EDIT: Börjar bli osäker på om jag betraktat spåren fel. Enligt kartan går Älvsborgsgatan rakt mot Änggårdsbergens norra del. Isåfall är bild nummer ett missvisande, vagnen har redan svängt lite, och huset är isåfall beläget, uppskattningsvis strax ovanför/i närheten av Kungsladugårdskyrkan, på bergssluttningen ner mot Kungsladugård.

För övrigt hade det varit mycket kul om Harald ville lägga upp bilder från när spårvagnen passerar genom Tranered (vilket du skrev om), och vidare bilder, Käringberget , Långedrag, Saltholmen. Där finns t.ex. huset som ligger i linje med rakan Käringberget-Hinsholmen kvar än idag. Derome Fastighetsbolag har kontor. Mitt emot Henke´s Restaurang.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Varför inte?
Kanske är Västra kyrkogården vi ser?
Stefan_Brännström

.

Jo, högst sannolikt, är det fältet framöver i första bilden delvis vad som blev östra delen av Västra Kyrkogården. Förutom det så ser vi ju ytan framför som sedermera blev Birger Jarlsgatan, Fridhemsgatan, Strandriddaregatan och lite av Kungsladugårdsskolan som nog framför allt finns i bild 2:s bildfång, om man går framåt i tiden.

Men som sagt, bildernas suddighet gör att känslan för mindre kullar, etc. blir nästan obefintlig, så det är inte som att verkligen få se hur det exakt såg ut. Kungsladugårdsskolan befinner ju sig lite högre upp än Älvsborgsplan, och även om man har lagt upp en jordplatå för att uppföra skolan på, så ligger bakre delen mot mer äkta högre mark, eller hur man skall uttrycka sig. Samtidigt är det ju inga stora höjdskillnader vi talar om i det här fallet.
Satsa på Spårvägarna
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Om vi börjar med filmerna så är det en DVD-box med fyra skivor:
GÖTEBORG: STADEN I VÅRA HJÄRTAN

Den kan bl.a. beställas från SVT dit länken här ovan går.

Jag var också inne på kurvan vid nuvarande Älvsborgsplan från början, men efter att ha varit på plats och tittat lite tycker jag inte det stämmer med höjdförhållandena. Så tittade jag på kartan över den första elspårvägen i "Zeppelinare, Limpor och Mustanger" och såg att Karl Johansgatan då slutade vid Slottsskogsgatan. Skulle man fortsätta västerut fick man svänga lite åt höger in på Klippgatan ett stycke och sedan åter svänga åt vänster (ungefär där Oscarsleden nu går). Det gjorde att jag började fundera på om Långedragslinjen från början följde denna sträckning. Notera att man på de två översta bilderna ser en rad med dubbla stolpar i bakgrunden. De syns tydligast på den näst översta. Det skulle om min teori stämmer vara den blivande Älvsborgsgatan. Notera också telefonstolpen med fyra galgar. Även på den understa bilden ser man en telefonstolpe som ser ut att ha fyra galgar. Höjderna man ser skulle vara Högsbohöjd till vänster och Sandarna till höger och huset (om det är ett sådant) kapellet på Västra begravningsplatsen. Det skulle vara intressant om man kunde få fram en karta som visar hur det såg ut runt den gamla vagnhallen i Majorna år 1907.

Vad gäller orsaken till att man drog linjen via nuvarande Mariagatan så skulle jag tro att man tyckte att den gamla landsvägens sträckning (nuvarande Karl Johansgatan) var för brant. I synnerhet tror jag den var brant på Kungsstenssidan. Där är ju gatan nedsprängd nu. Krönet på den ligger också något högre.
Stefan_Brännström

.

Harald: Du har ju själv tagit ett foto som ger en liknande bergskontur.

Bild

Vill dock påstå att Kungstensberget syns också till höger på den gamla bilden isåfall (och inte bara Sannabacken).

Byggnaden däremot ser jag inte skymten av på din bild tagen från Ekedal.

Det blir ju alltid lite lurigt då bilderna är tagna 1 km från varandra, om det stämmer med Jaegerdorffsplatsen.

Står man på taket på Majornas Vagnhall kan man nog uppfatta en närmare bild från rätt vinkel som överrensstämmer med den från 1907, vad gäller bergen, dock med fel höjd, men man kan ju inte se igenom hus, så det blir omöjligt att få den vyn som bjöds då.

Vad tror du?
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Fantastiskt kul tråd! Även om jag inte kan bidra med några kvalificerade gissningar är det roligt att följa detekivarbetet.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Stefan_Brännström

.

Jovisst är det kul. Det hade varit ännu roligare om byggnaden på bilden verkligen finns kvar, så man hade kunnat gå och fota den på nära håll och jämföra.
Satsa på Spårvägarna
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu börjar det bli spännande. Hos Gamla Majgrabbar hittade jag den här kartan där Klippgatan är markerad.
http://www.majgrabbar.se/klig.htm
Man ser att det ligger hus längs Klippgatans södra sida så bilden kan inte visa svängen från Karl Johansgatan in på Klippgatan, men notera att det också ligger hus där Karl Johansgatan skulle dras fram. Titta sedan på bäcken som rinner över det som kallas Klippans Torg och jämför med det mörka stråket på bilden nedan. Kan det ha varit så att man inte hade hunnit lösa in husen som låg i vägen för Karl Johansgatan och därför gjorde en sväng runt dessa för att passera mellan husen vid bäcken där det ju bör ha varit ett mellanrum mellan tomterna.
Bild
Stefan_Brännström

.

Mja...om du menar att man skulle ha dragit spårvägen runt husen och sedan mellan dem där klippgatan korsar bäcken så är jag inte alls med på vad du tänkt dig.

Det troliga är väl att den streckade linjen markerar dåvarande spårväg (Oscarsgatan - Älvsborgsgatan norrut mot älven till ändhållplats)?

Men anledningen till att dragningen går ifrån nuvarande Carl Johansgatan är nog som du säger, gjord för att tomterna söder om klippgatan inte var inlösta, och att C-J gatan därför inte sträckte sig längre ännu.
Satsa på Spårvägarna
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Den streckade linjen markerar en gräns, troligen mellan Majornas första och andra rotar. Det är lite märkligt att gränsen går genom husen norr om Oskarsgatan, men det ser ut som om man hade tänkt sig att riva dem och dra ned Älvsborgsgatan till älven. Nu genomfördes ju aldrig detta utan trafiken till färjeläget fick gå i Klippgatan och en del av husen ligger kvar än idag så att det har gått någon spårväg där är helt uteslutet. Vill man se hur spårsystemet i trakterna såg ut förr så kan man titta på historiska kartor hos Lantmäteriet.
Välj serie Ekonomiska kartor, län Västra Götaland 1932- och blad 11SV Göteborg.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Nu har jag varit ute och sett mig om lite och även varit på Majornas bibliotek. Biblioteksbesöket gav inte så mycket, men där finns en del bilder från gamla Majorna på väggarna, bl.a. en bild från 1906 där fotografen har stått på Klippgatan och fotograferat spårvägens ändstation utanför gamla vagnhallen.

Jag tog lite bilder också. Till att börja med den här bilden från Karl Johansgatan:
Bild

Jämför med den här:
Bild

Så var det det här med höjderna. För att se om jag kunde få en bild i ungefär samma vinkel gick jag till Tysklandsterminalen och jag hade tur. Där fanns en altan som var tillgänglig för allmänheten så att jag kunde ta den här bilden:
Bild

Till höger syns Sandarna och bakom sticker Ekebäck upp. Lite till vänster om mitten ser man Högsbohöjd. Det närmaste blå huset i bildens mitt ligger ungefär där jag tror att den här bilden är tagen:
Bild

Västra kyrkogården invigdes 1888 och hette då Sanda kyrkogård. Möjligen kan det vara dess kapell som skymtar mot horisonten. Det första kapellet revs 1908 så det går inte att jämföra. Möjligen är det också kyrkogårdsmuren som skymtar som ett mörkt streck lite nedanför den eventuella byggnaden.
Harald
Kontakt:

Re: Långedragslinjen 1907

Inlägg av Harald »

Nu har jag varit på Stadsarkivet och forskat i saken. Det visade sig att min förmodan, att Långedragslinjen i Majorna ett tag fick göra en sväng runt några ännu inte rivna hus, var rätt. Det fanns rätt mycket handlingar i en kartong som var märkt Långedragslinjen, men där hittade jag inte vad jag sökte. Då började jag läsa styrelsens protokoll från de aktuella åren, men där stod inget direkt om detta heller, fast det annars handlade rätt mycket om Långedragslinjen. Dock nämndes några ritningar som skulle kunna vara intressanta. Den 24 september 1906 hade en ritning 511 D som rörde Majorna sänts till Poliskammaren. Den 1 maj 1908 hade Gatu- och vägfövaltningen återsänt ritning 488 B "öfver omändring af spåranläggningen med tillhörande master i Karl Johansgatan". Vid sammanträde den 29 maj beslutade styrelsen om arbetets utförande. Jag begärde fram de ritningarna men 511 D saknades. Dock fanns 511 C daterad 19 juli 1906 som visade sig innehålla det jag sökte. Här nedan är en bild av en del av ritningen (klicka på bilden om du vill se en större bild):

Bild

Nedtill syns den första vagnhallen i Majorna som låg vid nuvarande Jægerdorffsplatsen omedelbart öster om den plats där Preemtappen ligger idag. För att dra fram banan hade man alltså rivit huset mitt emot vagnhallen (första roten nr 53), men huset väster om detta stod kvar (nr 52). Det är alltså det man ser till höger i början av filmen. Notera de två kontaktledningsmasterna som man ser på bilden och på ritningen.

Nedan är en del av ritning 488 B från den 15 mars 1908 (även här finns en större bild):

Bild

Här är ändringarna ritade med rött. Nr 52 är rivet och även en del av nr 51. Linjen ska rätas och få dubbelspår. Eftersom styrelsen den 29 maj 1908 beslutade att sätta igång arbetet, bör det ha varit klart någon gång under andra halvåret detta år.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Bra research, Harald.
Bara för att bekräfta, norr borde vara mot det nedre vänstra hörnet av ritningarna?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

MartinW skrev:Bara för att bekräfta, norr borde vara mot det nedre vänstra hörnet av ritningarna?
Det stämmer.
Skriv svar