Jag har försökt placera byggnaden på en karta.
De två bergen på varsin sida huset måste nästan vara Bragehöjden (utsiktspunkten, Slottskogen) till vänster, och till höger berget sydost om Västra Gravplatsen som sluttar från Högsbo ner mot Kungsladugård (Kungsladugårdskyrkan t.ex.).
Bakom Bragehöjden syns Änggårdsbergen, och dessa bergområden smälter ihop mycket på bilden på grund av bildens sämre kvalitet.
Änggårdsbergen ser väldigt mycket ut på det sättet som konturen på bilden, så att bilden är tagen från nuvarande 9:ans sväng vid Älvsborgsplan känns nästan givet, vore intressant att veta varför man från början drog vägen på detta sätt, var det för brant att dra spåren hela vägen längs Karl Johansgatan upp till nuvarande Kungsstensmotet.
Det är ju sedan ett litet mindre berg mellan Slottsskogen och spårvägen genom Kungsladugård, vilket jag markerat då huset verkar stå på en liten höjd. Skall ta mig en promenad dit och leta efter ett hus med en liknande kontur.
EDIT: Börjar bli osäker på om jag betraktat spåren fel. Enligt kartan går Älvsborgsgatan rakt mot Änggårdsbergens norra del. Isåfall är bild nummer ett missvisande, vagnen har redan svängt lite, och huset är isåfall beläget, uppskattningsvis strax ovanför/i närheten av Kungsladugårdskyrkan, på bergssluttningen ner mot Kungsladugård.
För övrigt hade det varit mycket kul om Harald ville lägga upp bilder från när spårvagnen passerar genom Tranered (vilket du skrev om), och vidare bilder, Käringberget , Långedrag, Saltholmen. Där finns t.ex. huset som ligger i linje med rakan Käringberget-Hinsholmen kvar än idag. Derome Fastighetsbolag har kontor. Mitt emot Henke´s Restaurang.