Ulrik Berggren skrev:Vad är det man gör nu med banan? Det är ju bara 13 (eller är det 14?) år sen sist man rustade upp Lindholmen - Kårsta
Roslagsbanan rustas vidare - bussar ersätter
[2002-05-23] Upprustningen av Roslagsbanan fortsätter. Nu är det sträckan Täby kyrkby - Kårsta som står i tur och trafiken ersätts därför med buss 27 maj - 18 augusti. Nya vändspår, tunnel för gående och cyklister och förbättrad bangård är några av de nyheter som resenärerna kan se fram emot. Roslagsbanan byter till sommartidtabell redan den 27 maj och samtidigt börjar ombyggnadsarbetena. Trafiken på sträckan Täby kyrkby - Kårsta ersätts med buss under perioden 27 maj- 18 augusti. Dessutom är sträckan Visinge - Täby kyrkby avstängd under perioden 5 augusti - 18 augusti och trafiken ersätts med buss.
Under avstängningen kommer bland annat Vallentuna station och bangård att rustas upp; plattformarna byggs om och ett ställverk byts ut. Ett nytt vändspår byggs i Ormsta vilket möjliggör tätare trafik. I Kragstalund byggs en tunnel för gång- och cykeltrafik. Dessutom byts cirka 600 meter räls och 2 600 slipers ut längs banan.
Resenärer som har en tid att passa uppmanas att välja en tidigare avgångstid eftersom bytena kan medföra att resan tar längre tid än normalt.
Ulrik Berggren skrev:Vad är det man gör nu med banan? Det är ju bara 13 (eller är det 14?) år sen sist man rustade upp Lindholmen - Kårsta
Roslagsbanan rustas vidare - bussar ersätter
[2002-05-23] Upprustningen av Roslagsbanan fortsätter. Nu är det sträckan Täby kyrkby - Kårsta som står i tur och trafiken ersätts därför med buss 27 maj - 18 augusti. Nya vändspår, tunnel för gående och cyklister och förbättrad bangård är några av de nyheter som resenärerna kan se fram emot. Roslagsbanan byter till sommartidtabell redan den 27 maj och samtidigt börjar ombyggnadsarbetena. Trafiken på sträckan Täby kyrkby - Kårsta ersätts med buss under perioden 27 maj- 18 augusti. Dessutom är sträckan Visinge - Täby kyrkby avstängd under perioden 5 augusti - 18 augusti och trafiken ersätts med buss.
Under avstängningen kommer bland annat Vallentuna station och bangård att rustas upp; plattformarna byggs om och ett ställverk byts ut. Ett nytt vändspår byggs i Ormsta vilket möjliggör tätare trafik. I Kragstalund byggs en tunnel för gång- och cykeltrafik. Dessutom byts cirka 600 meter räls och 2 600 slipers ut längs banan.
Resenärer som har en tid att passa uppmanas att välja en tidigare avgångstid eftersom bytena kan medföra att resan tar längre tid än normalt.
//Lars
Jaha, goddag yxskaft Vallentuna bangård byggdes ju om för fyra år sen om jag inte mins fel. Är det så här dålig hållbarhet på SLs smalspårsprylar så börjar man undra över hur man jobbar egentligen...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
aik_putte skrev:[Spårarbeten precis norr om stationen.
Norr om? Används spåret för uppställning? Rundgångar är ju historia.
Snarare i stationens norra ände, men ja, norr är det! På denna vanligen obevakade station har väl spåret mest karaktär som bra att ha-spår, men detta skall inte underskattas. Spåret t v (gamla spår 1) användes förr om åren dagligen för uppställning av fordon över natten, detta förekommer dock inte idag.
daniel_s skrev:Snarare i stationens norra ände, men ja, norr är det! På denna vanligen obevakade station har väl spåret mest karaktär som bra att ha-spår, men detta skall inte underskattas. Spåret t v (gamla spår 1) användes förr om åren dagligen för uppställning av fordon över natten, detta förekommer dock inte idag.
Jo, är bekant med att ändan på Kårstalinjen är riktad norrut Uttryckte mig lite otydligt. Var en reaktion på att man alltså satsar resurser på spåret norr om stationen. Men banavd kanske har börjat återställa banan mot Rimbo i smyg.
Johan Eriksson skrev:Fina bilder!
Om Kårsta som slutstation säger jag bara: Rimbo, Rimbo och åter Rimbo!
Visst ger bilden en del hopp? Bilden för ju lätt tankarna till framtida banarbetare norr om Kårsta, vilket ju gör iaf mig riktigt glad, även om man ju inte vet att det är "på riktigt"... ännu
Ulrik Berggren skrev:Jaha, goddag yxskaft Vallentuna bangård byggdes ju om för fyra år sen om jag inte mins fel. Är det så här dålig hållbarhet på SLs smalspårsprylar så börjar man undra över hur man jobbar egentligen...
Man bygger om PÅ samma sträcka, men inte Vallentuna station igen. Tidigare år har man "fnuttat" ut reparationerna, men det är först i år man gör ett större jobb. Och som sagt, man gör inte om nygjorda jobb.
Verspieder skrev:Jaaa! Norr om! Röj genast bort den där slyn i bakgrunden och bygg vidare spåret någon mil till, eller två!
<skämt>Man bygger till Rimbo gradvis...."Vi behöver ett uppställningsspår norr om Kårsta." Sedan "Uppställningsspåret norr om Kårsta behöver förlängas" osv.</skämt>