Slutstation Kårsta...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

Slutstation Kårsta...

Inlägg av aik_putte »

Gjorde ett litet besök på den avstängda stationen Kårsta igår, tisdag 14/11.

Bild
Kårsta affär med järnvägen framför, stationen är till vänster.

Bild
Spårarbeten precis norr om stationen.

Bild
Stationen.

Bild
Stationshuset.

Bild
Järnvägen söderut.

Bild
Bilvägen in till stationen, en buss skymtar långt bort.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Vad är det man gör nu med banan? Det är ju bara 13 (eller är det 14?) år sen sist man rustade upp Lindholmen - Kårsta :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Inlägg av Lars Ödlund »

Ulrik Berggren skrev:Vad är det man gör nu med banan? Det är ju bara 13 (eller är det 14?) år sen sist man rustade upp Lindholmen - Kårsta :?
Roslagsbanan rustas vidare - bussar ersätter
[2002-05-23] Upprustningen av Roslagsbanan fortsätter. Nu är det sträckan Täby kyrkby - Kårsta som står i tur och trafiken ersätts därför med buss 27 maj - 18 augusti. Nya vändspår, tunnel för gående och cyklister och förbättrad bangård är några av de nyheter som resenärerna kan se fram emot. Roslagsbanan byter till sommartidtabell redan den 27 maj och samtidigt börjar ombyggnadsarbetena. Trafiken på sträckan Täby kyrkby - Kårsta ersätts med buss under perioden 27 maj- 18 augusti. Dessutom är sträckan Visinge - Täby kyrkby avstängd under perioden 5 augusti - 18 augusti och trafiken ersätts med buss.
Under avstängningen kommer bland annat Vallentuna station och bangård att rustas upp; plattformarna byggs om och ett ställverk byts ut. Ett nytt vändspår byggs i Ormsta vilket möjliggör tätare trafik. I Kragstalund byggs en tunnel för gång- och cykeltrafik. Dessutom byts cirka 600 meter räls och 2 600 slipers ut längs banan.

Resenärer som har en tid att passa uppmanas att välja en tidigare avgångstid eftersom bytena kan medföra att resan tar längre tid än normalt.


//Lars
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Inlägg av M224 »

Mycket trevligt bildrepotage 8)
Användarens profilbild
aik_putte
Inlägg: 2945
Blev medlem: fredag 14 januari 2005 21:10
Ort: Stora Mellösa (Örebro)
Kontakt:

Inlägg av aik_putte »

Tack!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Lars Ödlund skrev:
Ulrik Berggren skrev:Vad är det man gör nu med banan? Det är ju bara 13 (eller är det 14?) år sen sist man rustade upp Lindholmen - Kårsta :?
Roslagsbanan rustas vidare - bussar ersätter
[2002-05-23] Upprustningen av Roslagsbanan fortsätter. Nu är det sträckan Täby kyrkby - Kårsta som står i tur och trafiken ersätts därför med buss 27 maj - 18 augusti. Nya vändspår, tunnel för gående och cyklister och förbättrad bangård är några av de nyheter som resenärerna kan se fram emot. Roslagsbanan byter till sommartidtabell redan den 27 maj och samtidigt börjar ombyggnadsarbetena. Trafiken på sträckan Täby kyrkby - Kårsta ersätts med buss under perioden 27 maj- 18 augusti. Dessutom är sträckan Visinge - Täby kyrkby avstängd under perioden 5 augusti - 18 augusti och trafiken ersätts med buss.
Under avstängningen kommer bland annat Vallentuna station och bangård att rustas upp; plattformarna byggs om och ett ställverk byts ut. Ett nytt vändspår byggs i Ormsta vilket möjliggör tätare trafik. I Kragstalund byggs en tunnel för gång- och cykeltrafik. Dessutom byts cirka 600 meter räls och 2 600 slipers ut längs banan.

Resenärer som har en tid att passa uppmanas att välja en tidigare avgångstid eftersom bytena kan medföra att resan tar längre tid än normalt.


//Lars
Jaha, goddag yxskaft :twisted: Vallentuna bangård byggdes ju om för fyra år sen om jag inte mins fel. Är det så här dålig hållbarhet på SLs smalspårsprylar så börjar man undra över hur man jobbar egentligen...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
yujin
Inlägg: 1553
Blev medlem: onsdag 11 maj 2005 19:08
Ort: Lappkärrsberget, Universitetet, Tub 2
Kontakt:

Inlägg av yujin »

Mycket fin reportage!

Vad händer med spåren efter S-märke i Kårsta? Tar man bort det som är kvar eller?
>>>> http://www.slinfo.se <<<< Fast på engelska :wink:
Stolt ägare av Olympus E500 14-45mm/40-150mm

Dom yrkesskadade:
http://perkele-trafiikki-oy.bloggagratis.se/2009/06/26/
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Mr. Burns »

aik_putte skrev:Bild
Spårarbeten precis norr om stationen.
Norr om? Används spåret för uppställning? Rundgångar är ju historia.
Krille
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 05 juli 2004 0:58
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Krille »

Bild
Kårsta affär med järnvägen framför, stationen är till vänster.

Trevlig bild !
Bild

/K
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Lars Ödlund »

Krille skrev:Bild
Kårsta affär med järnvägen framför, stationen är till vänster.

Trevlig bild !
Bild

/K
Postens standardfordon nr 1.

Kangoo.

//Lars
daniel_s
Inlägg: 14440
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av daniel_s »

Mr. Burns skrev:
aik_putte skrev:[Spårarbeten precis norr om stationen.
Norr om? Används spåret för uppställning? Rundgångar är ju historia.
Snarare i stationens norra ände, men ja, norr är det! På denna vanligen obevakade station har väl spåret mest karaktär som bra att ha-spår, men detta skall inte underskattas. Spåret t v (gamla spår 1) användes förr om åren dagligen för uppställning av fordon över natten, detta förekommer dock inte idag.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Mr. Burns »

daniel_s skrev:Snarare i stationens norra ände, men ja, norr är det! På denna vanligen obevakade station har väl spåret mest karaktär som bra att ha-spår, men detta skall inte underskattas. Spåret t v (gamla spår 1) användes förr om åren dagligen för uppställning av fordon över natten, detta förekommer dock inte idag.
Jo, är bekant med att ändan på Kårstalinjen är riktad norrut :wink: Uttryckte mig lite otydligt. Var en reaktion på att man alltså satsar resurser på spåret norr om stationen. Men banavd kanske har börjat återställa banan mot Rimbo i smyg.
Krille
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 05 juli 2004 0:58
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Krille »

Lars Ödlund skrev:
Krille skrev:Bild

/K
Postens standardfordon nr 1.

Kangoo.

//Lars
Eller som vi brukar säga... Kan-gå!
Andra fabrikat/modeller verkar dock vara i ropet.
Sorry OT
/K
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Lars Ödlund »

Krille skrev:
Lars Ödlund skrev:
Krille skrev:Bild

/K
Postens standardfordon nr 1.

Kangoo.

//Lars
Eller som vi brukar säga... Kan-gå!
Andra fabrikat/modeller verkar dock vara i ropet.
Sorry OT
/K
"Kongo" Ett av landets större bussoperatörers avlösningsfordonstyp nr 1, oftast med dieselmotor.

98 års modell med sugdiesel toppade 123 km/h i nedförsbacke med full last. Bussen gick fortare....

//Lars
Krille
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 05 juli 2004 0:58
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Krille »

/K[/quote]

"Kongo" Ett av landets större bussoperatörers avlösningsfordonstyp nr 1, oftast med dieselmotor.

98 års modell med sugdiesel toppade 123 km/h i nedförsbacke med full last. Bussen gick fortare....

//Lars[/quote]

Sugdiesel drar väl t.o.m mer bränsle än dito turbo pga att man måste piska på höga varvtal ständigt?

/K
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Verspieder »

Mr. Burns skrev:
aik_putte skrev:Bild
Spårarbeten precis norr om stationen.
Norr om? Används spåret för uppställning? Rundgångar är ju historia.
Jaaa! Norr om! Röj genast bort den där slyn i bakgrunden och bygg vidare spåret någon mil till, eller två! :D :D :D
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 22 juni 2011 0:44, redigerad totalt 1 gånger.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Johan Eriksson skrev:Fina bilder!
Om Kårsta som slutstation säger jag bara: Rimbo, Rimbo och åter Rimbo!
Visst ger bilden en del hopp? Bilden för ju lätt tankarna till framtida banarbetare norr om Kårsta, vilket ju gör iaf mig riktigt glad, även om man ju inte vet att det är "på riktigt"... ännu :wink:
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Inlägg av Chrille B »

Ulrik Berggren skrev:Jaha, goddag yxskaft :twisted: Vallentuna bangård byggdes ju om för fyra år sen om jag inte mins fel. Är det så här dålig hållbarhet på SLs smalspårsprylar så börjar man undra över hur man jobbar egentligen...
Man bygger om PÅ samma sträcka, men inte Vallentuna station igen. Tidigare år har man "fnuttat" ut reparationerna, men det är först i år man gör ett större jobb. Och som sagt, man gör inte om nygjorda jobb.
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Re: Slutstation Kårsta...

Inlägg av Chrille B »

Verspieder skrev:Jaaa! Norr om! Röj genast bort den där slyn i bakgrunden och bygg vidare spåret någon mil till, eller två! :D :D :D
<skämt>Man bygger till Rimbo gradvis...."Vi behöver ett uppställningsspår norr om Kårsta." Sedan "Uppställningsspåret norr om Kårsta behöver förlängas" osv.</skämt>
Skriv svar