VeVen skrev:Ilex skrev:Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.
//Lars
Detta motargument - att "många"/"ett stort antal"/"de flesta"/"majoriteten"/"flertalet" är beroende av bilen - dyker alltid upp när förslag som innebär "försämringar" för massbilismen är på tal. Om man menar att
alla bilresor som sker idag är absolut nödvändiga är det ett giltigt argument - annars inte. Hela poängen är att få bort en så stor andel som möjligt av de resor som
inte behöver ske med bil (och de är många - väldigt många!), inte att få bort precis
alla resor med bil. På detta sätt underlättar man dessutom för dem som verkligen behöver använda bilen av vad det än är för skäl.
/Ilex
Skall man få folk att åkas kollektivt i stället för att ta den egna bilen bilen måste kollektivtrafiken kunna tillhandahålla ett attraktivt alternativ till den egna bilen. I det fallet att detta alternativ inte finns, återstår bilen.
påpekar VeVeN
Hur många av landets innevånare utanför de tre storstadsregionerna som idag använder bil för resor t/fr arbete, fritidssysselsättningar (även barnens) och inköpsresor har ett fullgott alternativ? eller ett alternativ överhuvudtaget?
Alternativet finns inte eftersom Sverige är ett glesbefolkat land där det (om vi inte inför planekonomi) inte finns bärkraft med kollektivtrafik i sådan omfattning.
Jag tycker mig själv inte bo särskilt avsides, jag har 12 km till närmsta affär, sedan bussen drogs in har jag tre km till närmsta busshpl där det går buss två ggr/dag M-F anpassat till Gymnasieelevers tider (Man kommer till den stora tätorten 08:15 och lämnar den 15:30.
Till en busshpl med något bättre turtäthet är det 8 km, där har jag hela 5 turer/vardag att välja mellan men ingen som tar mig till den stora tätorten innan kl 08:00.
Till tätorten är det ganska precis 50 km, att arbetspendla med buss dit är alltså i princip omöjligt om man inte jobbar "skoltid" och hur många gör det.
Det finns säkert miljontals liknande exempel, faktiskt tom i Sthlms området om man jobbar udda tider, tex i kollektivtrafiken.
Större delen av svenska folket har ingen tunnelbana, ingen spårvagn, ingen stombuss som går var fjärde minut men det tycks sällan bekymra.
//Lars