"En stad ombyggd för bilen"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
VeVen

Inlägg av VeVen »

Ilex skrev:
Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?

Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.

//Lars
Detta motargument - att "många"/"ett stort antal"/"de flesta"/"majoriteten"/"flertalet" är beroende av bilen - dyker alltid upp när förslag som innebär "försämringar" för massbilismen är på tal. Om man menar att alla bilresor som sker idag är absolut nödvändiga är det ett giltigt argument - annars inte. Hela poängen är att få bort en så stor andel som möjligt av de resor som inte behöver ske med bil (och de är många - väldigt många!), inte att få bort precis alla resor med bil. På detta sätt underlättar man dessutom för dem som verkligen behöver använda bilen av vad det än är för skäl.

/Ilex
Skall man få folk att åkas kollektivt i stället för att ta den egna bilen bilen måste kollektivtrafiken kunna tillhandahålla ett attraktivt alternativ till den egna bilen. I det fallet att detta alternativ inte finns, återstår bilen.

påpekar VeVeN
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

VeVen skrev:
Ilex skrev:
Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?

Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.

//Lars
Detta motargument - att "många"/"ett stort antal"/"de flesta"/"majoriteten"/"flertalet" är beroende av bilen - dyker alltid upp när förslag som innebär "försämringar" för massbilismen är på tal. Om man menar att alla bilresor som sker idag är absolut nödvändiga är det ett giltigt argument - annars inte. Hela poängen är att få bort en så stor andel som möjligt av de resor som inte behöver ske med bil (och de är många - väldigt många!), inte att få bort precis alla resor med bil. På detta sätt underlättar man dessutom för dem som verkligen behöver använda bilen av vad det än är för skäl.

/Ilex
Skall man få folk att åkas kollektivt i stället för att ta den egna bilen bilen måste kollektivtrafiken kunna tillhandahålla ett attraktivt alternativ till den egna bilen. I det fallet att detta alternativ inte finns, återstår bilen.

påpekar VeVeN
Tyvärr är det så, men det resonemanget verkar inte många fatta, utan utgår från att alla vill åka bil. Jag är övertygad, nej jag vet, att de flesta bilister innerst inne inte vill ta bilen, men det är det enda vettiga alternativen för dom.

MEN! Som man bäddar får man ligga. Bosätter man sig flera mil från sin arbetsplats, så har man ju även byggt in i sitt liv att det blir långa resor, med kollektivtrafiken. Att då skylla på att det går fortare med bil, är ju feltänkt. Man har ju valt att vara beroende av bilen utifrån var man bosätter sig och var man arbetar.

Nu generaliserar jag, alla har det inte så, men på min arbetsplats av 11 personer, är det bara 2 som bor inom 10 km, en inom 5. Resten bor 4-15 mil från arbetsplatsen. De har valt att vara beroende av bilen hela tiden.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

VeVen skrev:
Ilex skrev:

//Lars

/Ilex

påpekar VeVeN
Hur många av landets innevånare utanför de tre storstadsregionerna som idag använder bil för resor t/fr arbete, fritidssysselsättningar (även barnens) och inköpsresor har ett fullgott alternativ? eller ett alternativ överhuvudtaget?

Alternativet finns inte eftersom Sverige är ett glesbefolkat land där det (om vi inte inför planekonomi) inte finns bärkraft med kollektivtrafik i sådan omfattning.

Jag tycker mig själv inte bo särskilt avsides, jag har 12 km till närmsta affär, sedan bussen drogs in har jag tre km till närmsta busshpl där det går buss två ggr/dag M-F anpassat till Gymnasieelevers tider (Man kommer till den stora tätorten 08:15 och lämnar den 15:30.
Till en busshpl med något bättre turtäthet är det 8 km, där har jag hela 5 turer/vardag att välja mellan men ingen som tar mig till den stora tätorten innan kl 08:00.

Till tätorten är det ganska precis 50 km, att arbetspendla med buss dit är alltså i princip omöjligt om man inte jobbar "skoltid" och hur många gör det.

Det finns säkert miljontals liknande exempel, faktiskt tom i Sthlms området om man jobbar udda tider, tex i kollektivtrafiken.

Större delen av svenska folket har ingen tunnelbana, ingen spårvagn, ingen stombuss som går var fjärde minut men det tycks sällan bekymra.

//Lars
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

bruse skrev:
VeVen skrev:
Ilex skrev:Detta motargument - att "många"/"ett stort antal"/"de flesta"/"majoriteten"/"flertalet" är beroende av bilen - dyker alltid upp när förslag som innebär "försämringar" för massbilismen är på tal. Om man menar att alla bilresor som sker idag är absolut nödvändiga är det ett giltigt argument - annars inte. Hela poängen är att få bort en så stor andel som möjligt av de resor som inte behöver ske med bil (och de är många - väldigt många!), inte att få bort precis alla resor med bil. På detta sätt underlättar man dessutom för dem som verkligen behöver använda bilen av vad det än är för skäl.

/Ilex

påpekar VeVeN
Tyvärr är det så, men det resonemanget verkar inte många fatta, utan utgår från att alla vill åka bil. Jag är övertygad, nej jag vet, att de flesta bilister innerst inne inte vill ta bilen, men det är det enda vettiga alternativen för dom.

MEN! Som man bäddar får man ligga. Bosätter man sig flera mil från sin arbetsplats, så har man ju även byggt in i sitt liv att det blir långa resor, med kollektivtrafiken. Att då skylla på att det går fortare med bil, är ju feltänkt. Man har ju valt att vara beroende av bilen utifrån var man bosätter sig och var man arbetar.

Nu generaliserar jag, alla har det inte så, men på min arbetsplats av 11 personer, är det bara 2 som bor inom 10 km, en inom 5. Resten bor 4-15 mil från arbetsplatsen. De har valt att vara beroende av bilen hela tiden.
Visst, både jag och min hustru skulle åka kollektivt om det fanns någon sådan möjlighet, men det gör det inte och kommer förmodligen heller inte göra det.
Tom Miljöpartiet var med och drog in "vår" busslinje för att det "bara" var 8-15 stycken som åkte så nu får vi skjutsa bla skolungarna till skolan eller någon annan busslinje.

//Lars
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Lars Ödlund skrev:
bruse skrev:
VeVen skrev:Skall man få folk att åkas kollektivt i stället för att ta den egna bilen bilen måste kollektivtrafiken kunna tillhandahålla ett attraktivt alternativ till den egna bilen. I det fallet att detta alternativ inte finns, återstår bilen.

påpekar VeVeN

Visst, både jag och min hustru skulle åka kollektivt om det fanns någon sådan möjlighet, men det gör det inte och kommer förmodligen heller inte göra det.
Tom Miljöpartiet var med och drog in "vår" busslinje för att det "bara" var 8-15 stycken som åkte så nu får vi skjutsa bla skolungarna till skolan eller någon annan busslinje.

//Lars
Jag vet ju inte hur ni bor, osv, men har ni inte valt att bosätta er där, så att det är långt till affär, dagis, skola och jobb?
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

bruse skrev:
Lars Ödlund skrev:
bruse skrev: Tyvärr är det så, men det resonemanget verkar inte många fatta, utan utgår från att alla vill åka bil. Jag är övertygad, nej jag vet, att de flesta bilister innerst inne inte vill ta bilen, men det är det enda vettiga alternativen för dom.

//Lars
Jag vet ju inte hur ni bor, osv, men har ni inte valt att bosätta er där, så att det är långt till affär, dagis, skola och jobb?
Det var det inte 1995

//Lars
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Lars Ödlund skrev: Hur många av landets innevånare utanför de tre storstadsregionerna som idag använder bil för resor t/fr arbete, fritidssysselsättningar (även barnens) och inköpsresor har ett fullgott alternativ? eller ett alternativ överhuvudtaget?
Om vi tänker buss, finns det en hel del. De 20-30 största städerna, kanske?
Inte så att man enkelt kan leva utan bil, men att en i hushållet (den som inte hämtar/lämnar barn ex) kan ta buss till/från jobbet, alltså.

Som miljöproblem betraktat är väl bilen på landsbygden (dvs ej utanför ovan nämnda stöder) inte ett stort problem. Det är bara när de börjar klumpa ihop sig som det inte funkar längre.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Ekonomisk skrev:
Lars Ödlund skrev: Hur många av landets innevånare utanför de tre storstadsregionerna som idag använder bil för resor t/fr arbete, fritidssysselsättningar (även barnens) och inköpsresor har ett fullgott alternativ? eller ett alternativ överhuvudtaget?
Om vi tänker buss, finns det en hel del. De 20-30 största städerna, kanske?
Inte så att man enkelt kan leva utan bil, men att en i hushållet (den som inte hämtar/lämnar barn ex) kan ta buss till/från jobbet, alltså.

Som miljöproblem betraktat är väl bilen på landsbygden (dvs ej utanför ovan nämnda stöder) inte ett stort problem. Det är bara när de börjar klumpa ihop sig som det inte funkar längre.
Om minst en i hushållet arbetar dagtid ja. Annars nja?

Under mitt yrkesverksamma liv har jag sedan jag var 18 år (1980) kunnat åka kollektivt t/fr arbete (inom just kollektivtrafiken) i totalt tre (3) år, detta trots att jag fram till 1988 faktiskt var bosatt strax utanför huvudkommunen.
Sedan hamnade vi strax utanför landets 24 största tätort, inte kunde någon av oss åka kollektiv heller? nejdå bara om vi hade jobbat 8,30-17 dagtid M-F.

Jag ser det hela inte som något som helst problem, alla kan inte bo i stadskärnorna och man måste faktiskt acceptera att större delen av bilresandet utanför just de största tätorterna sker inte av lättja utan för att alternativ helt saknas eller inte är fullgoda (det kanske blir en tidsvinst på flera timmar/dag med bilen, typ som för min hustru, hon har 16 km till jobbet med bil, det tar ca 20 min, 7 dagar i månaden skulle hon faktiskt kunna åka buss (eller rättare sagt kunde fram till i augusti) men då skulle restiden inkl vänte tid bli 4,5 timme/dag och reslängden 218 km...

//Lasse
VeVen

"bilisterna får skylla sig själva"

Inlägg av VeVen »

"bilisterna får skylla sig själva"

Om man nu tycker att de som tar bilen de som tar bilen för att det inte finns något kollektivtrafikalternativ ska ""skylla sig själva", vad skall de då göra, om de inte skulle få ta bilen längre?

Det finns inte direkt något överutbud av bostäder med bra kollektivtrafikanslutning. Folk tar naturligtvis de bostäder som finns.

påekar VeVeN
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Jo, MartinW skrev att han behöver bil för att handla på Ikea. Han är en ganska typisk bilist som tror att det inte finns några alternativ. På nittiotalet var 80% av alla bilresor i Göteborg under fem kilometer. Till det behövs inga bilar heller. Så, vad är det man behöver bilen till egentligen? Transportera barn?

http://www.bakfiets.nl/
http://www.christianiabikes.com/
http://www.activekids.nu/

Jag vet att det kan kännas tungt utan bil om man bor 38 mil från närmaste busshållplats och 25km från skolan. Men som Ilex säger så är det inte relevant så länge inte hela Sveriges befolkning bor så. Dessutom handlar tråden om trafiken i Göteborg.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Re: "bilisterna får skylla sig själva"

Inlägg av Erik Sandblom »

VeVen skrev:Om man nu tycker att de som tar bilen de som tar bilen för att det inte finns något kollektivtrafikalternativ ska "skylla sig själva", vad skall de då göra, om de inte skulle få ta bilen längre?

Får de inte ta bilen? Är det förbjudet? Är det någon som förespråkar förbud?
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Lars Ödlund skrev:
Jag ser det hela inte som något som helst problem, alla kan inte bo i stadskärnorna och man måste faktiskt acceptera att större delen av bilresandet utanför just de största tätorterna sker inte av lättja utan för att alternativ helt saknas eller inte är fullgoda (det kanske blir en tidsvinst på flera timmar/dag med bilen, typ som för min hustru, hon har 16 km till jobbet med bil, det tar ca 20 min, 7 dagar i månaden skulle hon faktiskt kunna åka buss (eller rättare sagt kunde fram till i augusti) men då skulle restiden inkl vänte tid bli 4,5 timme/dag och reslängden 218 km...
Lång mening... ;-)

Bruse sa koldioxid lite tidigare, och det är ett problem. Själv tror jag det är ett högst lösbart problem för bilindusrtin på lite sikt, och inte kommer att förändra bilsmen särskilt mycket i sig.

Anekdot:
En kollega till mig tog i morse bussen till jobbet. Startade morgonen med 4km gång till närmaste busshållplats... :-)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Kanske vi ska försöka återbörda tråden till stadstrafik cykelbanor i allmänhet och kanske Göteborg i synnerhet?

Dock så gäller artikelns kritik många städer, inte bara Göteborg och Stockholm. Jag var i Karlstad över höstlovet och fick se skrämande dåligt byggda cykelbanor. Där bygger man dem överallt, även inne i centrum, på trottoarerna så de blandas med gående.

Tänk er cykelbana mitt på Drottninggatan i Stockholm eller Fredsgatan i Göteborg. Synnerligen olämpligt då cykeln är ett fordon och aldrig skall beblandas med gående, som far än hit och dit, så som man gör när man går.

Det borde vara krav på att de som projekterar cykelbanor är cyklister själva, så de får en hum om hur de fungerar, eller i flesta fall idag. inte fungerar.
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Det skall bggas cykelrbro över älven i Göteborg. Alltid något, men kostnaden blev allt lite väl hög. Måste bli Sveriges dyraste bro för gående/cyklister.

Generellt behövs det fler broar över älven för att expandera åt det hållet. Tunnlar går fetbort för gående och cyklister.

Vad krävs av en bra cykelbana?
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Ekonomisk skrev:Det skall bggas cykelrbro över älven i Göteborg. Alltid något, men kostnaden blev allt lite väl hög. Måste bli Sveriges dyraste bro för gående/cyklister.

Generellt behövs det fler broar över älven för att expandera åt det hållet. Tunnlar går fetbort för gående och cyklister.

Vad krävs av en bra cykelbana?
Enligt min åsikt att den framförallt är avskiljkd från gående, de ska inte hamna på cykelbanan av misstag för att de inte ser banan. Kan räcka med trottarkant, så de gående måste "kliva ned" på cykelbanan.

Sen ska cykelbanan vara rak, ska inte slignra sig runt buskar och vegetation för att det ser vacker ut på en projektskiss eller ritning. Det skapar onödiga riskmoment med skymd sikt här och där pga buskar. Vill jag uppleva naturen åker jag ut i skogen.

Sen ska asflaten vara jämn och fin, eftersom en cykel upplever ojämnheter mycket mer än en bil. Att köra ned i ett hål pga dåligt underhållen asfalt är inte skönt för skallen, även om man har hjälm.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev:
MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.

Sofforna brukar vara beställningsvara, leverans ingår i priset. Annars kan man handla på postorder, eller handla på varuhuset och sen köpa hemleverans, sker samma kväll och kostar ungefär 300kr.

"Gratis parkering" är ofta en omskrivning av "bekosta transporten själv". Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Du glömde att räkna in kostnaden för att vara hemma från jobbet för att ta emot leveransen.

Vad du än säger så finns det tillfällen då en bil är oslagbar. Det är faktiskt bara så.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:
MartinW skrev: Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.

Sofforna brukar vara beställningsvara, leverans ingår i priset. Annars kan man handla på postorder, eller handla på varuhuset och sen köpa hemleverans, sker samma kväll och kostar ungefär 300kr.

"Gratis parkering" är ofta en omskrivning av "bekosta transporten själv". Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Du glömde att räkna in kostnaden för att vara hemma från jobbet för att ta emot leveransen.

Vad du än säger så finns det tillfällen då en bil är oslagbar. Det är faktiskt bara så.
Visst är det så! Men jag anser att de flesta bilkörningarna är helt i onödan, eller så kallat framvalt behov. Man har valt att i olika sammanhang vara beroende av bilen.
Svend Christensen

IKEA

Inlägg av Svend Christensen »

De varer jeg har købt i IKEA har slet ikke kunnet rummes i en sædvanlig personbil. Men uden for den IKEA, hvor jeg handler, i Gentofte nord for København, holder det en hel række lastbiler med fører, som man kan hyre på taxameter-basis, præcis som en sædvanlig taxi.

Svend Christensen,
Kunde i IKEA og uden bil.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

MartinW skrev:Vad du än säger så finns det tillfällen då en bil är oslagbar.
Men den har diskussionen borde väl handla om sätt att göra de tillfällena till så få som möjligt? Inte att avskaffa bilismen helt? :wink: Och där har väl Bruse en viktig poäng: fler och bättre cykelbanor får fler att cykla, mer och bättre kollektivtrafik (läs: spårvagn) får fler att åka kollektivt, och fler och bredare vägar för fler att köra bil. De tredje alternativet bör man alltså hålla sig ifrån.
Byt politik - inte klimat!
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Reimersholme71 skrev:
MartinW skrev:Vad du än säger så finns det tillfällen då en bil är oslagbar.
Men den har diskussionen borde väl handla om sätt att göra de tillfällena till så få som möjligt? Inte att avskaffa bilismen helt? :wink: Och där har väl Bruse en viktig poäng: fler och bättre cykelbanor får fler att cykla, mer och bättre kollektivtrafik (läs: spårvagn) får fler att åka kollektivt, och fler och bredare vägar för fler att köra bil. De tredje alternativet bör man alltså hålla sig ifrån.
I tätorterna är det i många fall oslagbart att åka kollektivt, om jag har ärende i Stockholm tex finns det ingen anledning att ta bilen längre än till Färjan i Vsiby, har jag däremot som denna vecka ett ärende i Stadshagen, ett i Tyresö, ett i Länna och ett fjärde i Skolkloster samma dag är det "en aning" svårt att klara sig utan bilen om allt ska hinnas med på samma dag.

Men för de flesta "vanliga" resor i tex Sthlms innerstad finns inte många fördelar med att ta bilen.

//Lasse
Skriv svar