"En stad ombyggd för bilen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
- Erik Sandblom
"En stad ombyggd för bilen"
Utländska trafikexperter besöker Göteborg: "Varför så breda gator, med skyltar stora som på motorvägar, och så smala gång- och cykelbanor? Och varför en järnvägsstation utan "cykelstation"?"
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=307412
Fin bild överst på hur cykelbanor ofta görs smala och krokiga på den plats som råkar bli över efter att sex bilfiler brett ut sig mellan husen.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=307412
Fin bild överst på hur cykelbanor ofta görs smala och krokiga på den plats som råkar bli över efter att sex bilfiler brett ut sig mellan husen.
Intressant artikel!
Mer spår ger mer pendeltåg ger fler kollektivresenärer och därmed färre bilar. Och därmed ett mer hållbart samhälle. Men så finns det de som inte vill satsa på fler spår, som inte ser och tänker än fram till sin egen bilnyckel i handen. Egoism heter det, att bara tänka på sig själv och skita i andra, skita i efterkommande generationer som får leva med planeten om 50 år... om den finns.
Braess paradox: nya vägar ger mer trafik och därmed mer köer...Acceptera inte ökad biltrafik och bygg inte nya vägar som genererar mer sådan. Påskynda utbyggnaden av pendeltågssystemet, inte minst tågtunneln Västlänken. Använd ekonomiska styrmedel och skatter.
Undrar hur mycket av alla utsläpp som genereras av dessa köpladors placering? En stor del kan jag tänka mig.Andra beslut och utvecklingar är direkt motstridiga, konstaterar den utländska expertgruppen: Nya köpcentra byggs långt bortom där folk bor och vettig kollektivtrafik finns. Likaså byggs och planeras fortfarande en del nya bostadsområden med dålig kollektivtrafik.
- Då undrar man om politikerna här, och i många andra städer också för den delen, verkligen förstår vilka konsekvenser detta får för trafiken och miljön, säger Jaana Mäkinen från finska Åbo som också ingår i expertgruppen som tittat närmare på Göteborg.
Se på Stockholm, senaste åren har det satsats mycket på cykelbanor, och det märks på cykeltrafiken som ökat med ca 20-25%. Så även där är Braess paradox appliceringsbar. Fler cykelbanor ger med cykeltrafik.- Trottoarer och cykelbanor blir då också relativt smala, eftersom gatorna ska rymma så många bilkörfält. Men gång- och cykeltrafikens betydelse för hur trafiken och transporterna i en större stad fungerar är underskattad, fortsätter hon.
Mer spår ger mer pendeltåg ger fler kollektivresenärer och därmed färre bilar. Och därmed ett mer hållbart samhälle. Men så finns det de som inte vill satsa på fler spår, som inte ser och tänker än fram till sin egen bilnyckel i handen. Egoism heter det, att bara tänka på sig själv och skita i andra, skita i efterkommande generationer som får leva med planeten om 50 år... om den finns.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Och du klankar ned redan i första meningen på Stockholm. Håll dig till ämnet och diskutera frågan, inte hurvida var jag bor!Ekonomisk skrev:Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.bruse skrev:Se på Stockholm,
Egoism är att inte tänka längre än fram till sig själv och sitt eget SL-kort i handen.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Typiskt exempel på fixering på stockholmsfixeringen!Ekonomisk skrev:Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.bruse skrev:Se på Stockholm,![]()

I detta fall handlade det om att cyklisternas situation är ursel i Göteborg. För att visa på att utbyggnad av cykelvägar ökar volymen på cykeltrafiken är det ju naturligt att ge ett exempel på en plats där detta skett! Att då ta till en ort där man har koll på situationen och de senaste årtiondenas histora i ämnet är väl fullt naturligt!
Och i Sverige finns det väl bara ett 15-tal orter stora nog att fungera som exempel i detta fall. För ökat utbudet av cyckelbanor i t.ex. Gråbo har nog inte samma effekt som i en stor stad!
Senast redigerad av LÅ1 den söndag 12 november 2006 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
- Erik Sandblom
- Erik Sandblom
LÅ1 skrev:För att visa på att utbyggnad av cykelvägar ökar volymen på cykeltrafiken är det ju naturligt att ge ett exempel på en plats där detta skett!
Det här tycker jag är en spridd vanföreställning. Det är inte cykelbanorna som gör att folk kan cykla. Det är att man kan cykla utan att bli överkörd av ett plåtmonster. Vars förare dessutom i många fall inte lämplighetstestats på ett halvt sekel.
Det skulle funka minst lika bra att införa maxfart 30 km/h. Då skulle folk våga cykla på stadens så kallade "gator". Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
Om man gjorde något åt plåtmonstren, som är den verkliga faran, skulle man inte behöva det här sjuka överbeskyddandet av cyklisterna.
Lagar, förordningar och regleringar, det är åtgärder som inte skall tas till i onödan, vilket sker allt för ofta! Det är åtminstone min huvudtes!Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
I detta fall så gäller det då inte bara att påbjuda en avgift, utan också en minimiavgift, och att "böter" utfärdas i rimlig omfattning! Kanske också att avgiften är beroende av tiden man parkerar???
Och om inte IKEA ordnar P-platserna, utan kommunen? Som service åt ortens företag! Då är det ju inte butiken som tillhandahåller P-platserna! Skall lagen gälla även i detta fall? Och hur stort avstånd från jättebutiken eller köpcentrumet skall detta gälla? (Tänker på köpcentrum typ Väla eller A6 i Helsingorg resp. Jönköping.)
En viss risk är ju då att man får in fler bilar i stadskärnorna, om dessa blir lika billigare att parkera i. (Nu pratar jag små och halvstora städer.)
Det var inte jag som framförde åsikten om att ökat byggande av cykelbanor ökar andelen cyklister! Jag bara tolkade ett annat inlägg!Erik Sandblom skrev:LÅ1 skrev:För att visa på att utbyggnad av cykelvägar ökar volymen på cykeltrafiken är det ju naturligt att ge ett exempel på en plats där detta skett!
Det här tycker jag är en spridd vanföreställning. Det är inte cykelbanorna som gör att folk kan cykla. Det är att man kan cykla utan att bli överkörd av ett plåtmonster. Vars förare dessutom i många fall inte lämplighetstestats på ett halvt sekel.
Det skulle funka minst lika bra att införa maxfart 30 km/h. Då skulle folk våga cykla på stadens så kallade "gator". Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
"
Om man gjorde något åt plåtmonstren, som är den verkliga faran, skulle man inte behöva det här sjuka överbeskyddandet av cyklisterna.
Men jag vill kommentera några saker i detta inlägget!
Och cyklistera har inte lämplighetstestats alls! Och det märks! (Åtminstone på den ort där jag bor, en ort som många på forumet tycks vara alergiska mot!... plåtmonster. Vars förare dessutom i många fall inte lämplighetstestats på ett halvt sekel.

Inför en korsning är det inte lämpligt att hålla hög fart. Så hastighetshinder av ovanstående art är fullt rimligt. Inget gupp eller liknande, men en sväng som ökar koncentrationen! En bra lösning!!!Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
-
Om projektet BUSTRIP
Den här tråden handlar om vad som jag arbetar nuförtiden för vardags, nämligen BUSTRIP - projektet som handlar om hållbar trafik i städerna.
Alla projektets 12 deltagarstäder har fått en likadan besök med kritik. Det kan väl sägas att Göteborgs kritik var bland de snällaste.
Vi i Åbo fick just vad som vi behövde - skarp kritik.
Projektets hemsida med presentation:
http://www.bustrip-project.net/
Urval av presentationer om städer:
Presentation om Göteborg:
http://www.bustrip-project.net/document ... 120506.pdf
Presentation om Sundsvall:
http://www.bustrip-project.net/document ... 180806.pdf
Presentation om Örebro:
http://www.bustrip-project.net/document ... 060427.pdf
Presentation om Åbo:
http://www.bustrip-project.net/document ... tation.pdf
Presentation om Bremen:
http://www.bustrip-project.net/document ... on.ppt.ppt
Alla projektets 12 deltagarstäder har fått en likadan besök med kritik. Det kan väl sägas att Göteborgs kritik var bland de snällaste.
Projektets hemsida med presentation:
http://www.bustrip-project.net/
Urval av presentationer om städer:
Presentation om Göteborg:
http://www.bustrip-project.net/document ... 120506.pdf
Presentation om Sundsvall:
http://www.bustrip-project.net/document ... 180806.pdf
Presentation om Örebro:
http://www.bustrip-project.net/document ... 060427.pdf
Presentation om Åbo:
Presentation om Bremen:
http://www.bustrip-project.net/document ... on.ppt.ppt
- Erik Sandblom
LÅ1 skrev:Lagar, förordningar och regleringar, det är åtgärder som inte skall tas till i onödan, vilket sker allt för ofta! Det är åtminstone min huvudtes!Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
En bra princip men räcker det? Vilket är bättre, ständiga bilköer eller en mer restriktiv hållning mot bilismen, som löser upp korkarna och bromsar fula dyra nya stadsmotorvägar?
LÅ1 skrev:I detta fall så gäller det då inte bara att påbjuda en avgift, utan också en minimiavgift, och att "böter" utfärdas i rimlig omfattning! Kanske också att avgiften är beroende av tiden man parkerar???
Och om inte IKEA ordnar P-platserna, utan kommunen? Som service åt ortens företag! Då är det ju inte butiken som tillhandahåller P-platserna! Skall lagen gälla även i detta fall? Och hur stort avstånd från jättebutiken eller köpcentrumet skall detta gälla? (Tänker på köpcentrum typ Väla eller A6 i Helsingorg resp. Jönköping.)
En viss risk är ju då att man får in fler bilar i stadskärnorna, om dessa blir lika billigare att parkera i. (Nu pratar jag små och halvstora städer.)
Det är en kommunal fråga. Jag hörde att när man byggde Siba-köpladan i Sisjön så fanns minimikrav på antal p-platser! Antagligen nåt baklänges resonemang om att bilarna inte skulle cirkulera i jakt på p-plats. Så såna regleringar kan man ändra på, bara att byta ut minimikrav mot maxtillåtlighet. Och på befintliga p-platser inför man avgift. Om det är en kommunal eller privat parkering spelar ingen roll. För mycket parkering korkar som sagt igen motorvägarna.
- Erik Sandblom
LÅ1 skrev:Och cyklisterna har inte lämplighetstestats alls! Och det märks!... plåtmonster. Vars förare dessutom i många fall inte lämplighetstestats på ett halvt sekel.
Bra att du tar upp det. Kanske en självklarhet, men det beror på att en cyklist aldrig kan drömma om att bli lika destruktiv som ett plåtmonster. De flesta bilar väger ett ton eller mer, en cykel plus cyklist väger vanligen inte mer än 100kg.
Vore nog fint om man hade cykelkurser i skolan och arbetsplatser och en mindre dogmatisk hållning på hjälmar.
LÅ1 skrev:Inför en korsning är det inte lämpligt att hålla hög fart. Så hastighetshinder av ovanstående art är fullt rimligt. Inget gupp eller liknande, men en sväng som ökar koncentrationen! En bra lösning!!!Då skulle cyklisterna dessutom slippa fjantiga regler som att behöva vänta på två stoppljus för att svänga vänster, eller att sakta ner för konstgjorda hinder som exempelvis den skarpa kurvan, i bilden längst upp i artikeln.
Nej, alltså, cyklisten måste stanna två olika gånger för två olika rödljus på två olika ställan för att svänga vänster. Plus att det här med farthinder är helt hysteriskt, man cyklar sällan över 25 km/h. Behövs inga farthinder.
Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
- Erik Sandblom
MartinW skrev:Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Sofforna brukar vara beställningsvara, leverans ingår i priset. Annars kan man handla på postorder, eller handla på varuhuset och sen köpa hemleverans, sker samma kväll och kostar ungefär 300kr.
"Gratis parkering" är ofta en omskrivning av "bekosta transporten själv". Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Nej, inte alls. Men däremot tycker jag det är tråkigt att du vill diskutera SL:s pendeltåg även i denna tråd. Det finns ett par redan.bruse skrev:Och du klankar ned redan i första meningen på Stockholm.Ekonomisk skrev:Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.bruse skrev:Se på Stockholm,
Egoism är att inte tänka längre än fram till sig själv och sitt eget SL-kort i handen.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Re: Om projektet BUSTRIP
Mikko Laaksonen skrev:
Presentation om Åbo:
Njaa, inte tyckte jag att det sa så mycket vare sej snällt eller inte snällt. Det var en rad konstateranden och slutsatser, som väl passar in på de flesta städer inom EU. Tyckte jag vid genomläsningen iallafall.

:-)lle
Läs ordentligt! Jag uppfattade inte att det Bruse skrev om handlade just om SL Pedeltåg, utan pendeltåg i övrigt. Eller kanske pendeltågen i Göteborg eftersom dom omnämns i artikeln.Ekonomisk skrev:Nej, inte alls. Men däremot tycker jag det är tråkigt att du vill diskutera SL:s pendeltåg även i denna tråd. Det finns ett par redan.bruse skrev:Och du klankar ned redan i första meningen på Stockholm.Ekonomisk skrev: Det tog ett halvt inlägg, så flyttade du ämnet från Göteborg till Stockholm.
-
Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?Erik Sandblom skrev:MartinW skrev:Kan du då hjälpa mig att få på min soffa "Tomelilla" på spårvagnen? Och vi får inte glömma "Billy" och "Tromsö". De tar säkert bara upp tre sittplatser på vagnen.Erik Sandblom skrev:Obligatorisk p-avgift för alla försäljningsställen med fler än 20 parkeringsplatser? Vad tror ni om det? Det skulle göra att alla som handlar på Ikea utan att ta med egen bil skulle slippa subventionera bilisternas parkering.
Sofforna brukar vara beställningsvara, leverans ingår i priset. Annars kan man handla på postorder, eller handla på varuhuset och sen köpa hemleverans, sker samma kväll och kostar ungefär 300kr.
"Gratis parkering" är ofta en omskrivning av "bekosta transporten själv". Enligt konsumentverket kostar det 4000kr per månad att ha bil, så om man klarar sig utan så är Ikeas hemkörning för 300kr en struntsumma.
http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se/
Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.
//Lars
Ja, så kan man ju också tolka det. Annars tyckte jag "Se på stockholm..." ger en viss indikation.Tågbäver skrev: Läs ordentligt! Jag uppfattade inte att det Bruse skrev om handlade just om SL Pedeltåg, utan pendeltåg i övrigt. Eller kanske pendeltågen i Göteborg eftersom dom omnämns i artikeln.
Om Bruse verkligen menade spår i allmänhet, så ber jag om ursäkt och tar tillbaka. För även jag tycker synd om de som bara tänker bil, bil, bil hela tiden.
Fast vad gäller spår är jag mer för spårvagn vad gäller Göteborg.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Detta motargument - att "många"/"ett stort antal"/"de flesta"/"majoriteten"/"flertalet" är beroende av bilen - dyker alltid upp när förslag som innebär "försämringar" för massbilismen är på tal. Om man menar att alla bilresor som sker idag är absolut nödvändiga är det ett giltigt argument - annars inte. Hela poängen är att få bort en så stor andel som möjligt av de resor som inte behöver ske med bil (och de är många - väldigt många!), inte att få bort precis alla resor med bil. På detta sätt underlättar man dessutom för dem som verkligen behöver använda bilen av vad det än är för skäl.Lars Ödlund skrev:Nu är vi väl inte så många som håller sig med bil bara för att kunna transportera hem ev fynd från Ikea?
Väldigt många, inte minst anställda inom just kollektivtrafiken är helt beroende av bilen för att kunna ta sig till/från sitt arbete.
//Lars
/Ilex