Lövhalka - problem för tunnelbanan men inte för pendeltågen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lövhalka - problem för tunnelbanan men inte för pendeltågen?
Det är reducerad trafik och hastighet i tunnelbanan p.g.a. lövhalka, och ett antal skadade fordon med hjulplattor. I pendeltågstrafiken märks i princip ingenting! Vad är det som gör skillnaden? Är tunnelbanespåren mer utsatta för löv/vegetation? Är det skillnad på hur fordonen hanterar fastbromsning? Eller är det tunnelbanans snävare tidtabeller och kortare sträckor som gör det svårare att undvika hjulplattor? Eller är det Banverkets omtalade friktionspasta som gör att pendeltågen sluppit problemen?
jag frågade samma sak i Postvagnen, och fick förklaringen
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/700403.htm
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/700403.htm
/Gunnar Ekeving
Appropå halkbekämpningsmedel, vad har ni för åsikter när det gäller signalsystemets säkerhet?
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/700647.htm
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/700647.htm
Min åsikt är att du borde läsa igenom några BVF och BVS som finns på Banverkets hemsida och som handlar om rörelsevägar och linjeblockering. De flesta av dina frågor om "försvinnande fordon" besvaras av dessa. Sedan finns det förstås äldre anläggningar som inte lever upp till dessa säkerhetsnivåer fullt ut. Därutöver finns det några fall där det är jäkligt svårt att detektera ett "försvunnet" fordon, exempelvis på den sista spårledningen före gräns mot osignalerat område. Det finns ett antal logiska lösningar på detta, med olika problem förstås.mats skrev:Appropå halkbekämpningsmedel, vad har ni för åsikter när det gäller signalsystemets säkerhet?

Just exemplet där fordon försvinner in på osignalerat område kan man ju i princip lösa med någon form av manuell kvittering. Om det är mot en TAM-bana så måste det ju ändå hanteras manuellt... lämpligt är väl också att man signaltekniskt räknar hela TAM-sträckan som belagd av det fordon som sist åkt ut på sträckan eller nåt sånt, och använder spårplaner o.s.v. hos "fjärren" som hjälpreda för att hålla reda på TAM-banorna (fast t.ex. i någon annan färg eller liknande för att indikera att det är "logiska" och inte "faktiska" indikeringar...daniel_s skrev:Min åsikt är att du borde läsa igenom några BVF och BVS som finns på Banverkets hemsida och som handlar om rörelsevägar och linjeblockering. De flesta av dina frågor om "försvinnande fordon" besvaras av dessa. Sedan finns det förstås äldre anläggningar som inte lever upp till dessa säkerhetsnivåer fullt ut. Därutöver finns det några fall där det är jäkligt svårt att detektera ett "försvunnet" fordon, exempelvis på den sista spårledningen före gräns mot osignalerat område. Det finns ett antal logiska lösningar på detta, med olika problem förstås.mats skrev:Appropå halkbekämpningsmedel, vad har ni för åsikter när det gäller signalsystemets säkerhet?
Du kanske skulle överväga att kissa på chefens bil istället, typ...Daniel skrev:Dumt, men jävligt skönt!Odd skrev:Det är en sak att ogilla connex som arbetsgivare men att vara så amatömässig som att man medvetet försöker sabotera och förstöra material i vår gemensamt ägda tunnelbaneanläggning är bara dumt.
Been there.mats skrev:Du kanske skulle överväga att kissa på chefens bil istället, typ...Daniel skrev:Dumt, men jävligt skönt!Odd skrev:Det är en sak att ogilla connex som arbetsgivare men att vara så amatömässig som att man medvetet försöker sabotera och förstöra material i vår gemensamt ägda tunnelbaneanläggning är bara dumt.

Inslag i gårdagens ABC om lövhalkan:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 7&a=383889
Spola fram till 6:50...
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 7&a=383889
Spola fram till 6:50...