Lövhalka - problem för tunnelbanan men inte för pendeltågen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Lövhalka - problem för tunnelbanan men inte för pendeltågen?

Inlägg av kildor »

Det är reducerad trafik och hastighet i tunnelbanan p.g.a. lövhalka, och ett antal skadade fordon med hjulplattor. I pendeltågstrafiken märks i princip ingenting! Vad är det som gör skillnaden? Är tunnelbanespåren mer utsatta för löv/vegetation? Är det skillnad på hur fordonen hanterar fastbromsning? Eller är det tunnelbanans snävare tidtabeller och kortare sträckor som gör det svårare att undvika hjulplattor? Eller är det Banverkets omtalade friktionspasta som gör att pendeltågen sluppit problemen?
gek
Inlägg: 1256
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Inlägg av gek »

jag frågade samma sak i Postvagnen, och fick förklaringen
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/700403.htm
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Killen på Banverket som uttalade sig i artikeln verkade i alla fall inte helt övertygad om att det var pastan som gjort hela skillnaden. Men är det så är det bara att gratulera till en lyckad åtgärd...!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Appropå halkbekämpningsmedel, vad har ni för åsikter när det gäller signalsystemets säkerhet?

http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/700647.htm
Zerous
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 01 oktober 2003 21:09

Inlägg av Zerous »

Finns några sekoanslutna förare som medvetet kör skiten ur tåget och på så sätt sabbar för Connex. Har par kollegor som är också sega med flit vid vändningar för att försena trafiken.
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Appropå halkbekämpningsmedel, vad har ni för åsikter när det gäller signalsystemets säkerhet?
Min åsikt är att du borde läsa igenom några BVF och BVS som finns på Banverkets hemsida och som handlar om rörelsevägar och linjeblockering. De flesta av dina frågor om "försvinnande fordon" besvaras av dessa. Sedan finns det förstås äldre anläggningar som inte lever upp till dessa säkerhetsnivåer fullt ut. Därutöver finns det några fall där det är jäkligt svårt att detektera ett "försvunnet" fordon, exempelvis på den sista spårledningen före gräns mot osignalerat område. Det finns ett antal logiska lösningar på detta, med olika problem förstås. :wink:
Daniel
Inlägg: 466
Blev medlem: lördag 04 januari 2003 20:03

Inlägg av Daniel »

Zerous skrev:Finns några sekoanslutna förare som medvetet kör skiten ur tåget och på så sätt sabbar för Connex. Har par kollegor som är också sega med flit vid vändningar för att försena trafiken.
Man behöver inte vara ansluten till SEKO för att hata Connex. :twisted:
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6872
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

Det är en sak att ogilla connex som arbetsgivare men att vara så amatömässig som att man medvetet försöker sabotera och förstöra material i vår gemensamt ägda tunnelbaneanläggning är bara dumt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s
Inlägg: 14424
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Det är en sak att ogilla connex som arbetsgivare men att vara så amatömässig som att man medvetet försöker sabotera och förstöra material i vår gemensamt ägda tunnelbaneanläggning är bara dumt.
Det är ingen idé att försöka förklara; vissa människor är permanent okunniga...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
mats skrev:Appropå halkbekämpningsmedel, vad har ni för åsikter när det gäller signalsystemets säkerhet?
Min åsikt är att du borde läsa igenom några BVF och BVS som finns på Banverkets hemsida och som handlar om rörelsevägar och linjeblockering. De flesta av dina frågor om "försvinnande fordon" besvaras av dessa. Sedan finns det förstås äldre anläggningar som inte lever upp till dessa säkerhetsnivåer fullt ut. Därutöver finns det några fall där det är jäkligt svårt att detektera ett "försvunnet" fordon, exempelvis på den sista spårledningen före gräns mot osignalerat område. Det finns ett antal logiska lösningar på detta, med olika problem förstås. :wink:
Just exemplet där fordon försvinner in på osignalerat område kan man ju i princip lösa med någon form av manuell kvittering. Om det är mot en TAM-bana så måste det ju ändå hanteras manuellt... lämpligt är väl också att man signaltekniskt räknar hela TAM-sträckan som belagd av det fordon som sist åkt ut på sträckan eller nåt sånt, och använder spårplaner o.s.v. hos "fjärren" som hjälpreda för att hålla reda på TAM-banorna (fast t.ex. i någon annan färg eller liknande för att indikera att det är "logiska" och inte "faktiska" indikeringar...
Daniel
Inlägg: 466
Blev medlem: lördag 04 januari 2003 20:03

Inlägg av Daniel »

Odd skrev:Det är en sak att ogilla connex som arbetsgivare men att vara så amatömässig som att man medvetet försöker sabotera och förstöra material i vår gemensamt ägda tunnelbaneanläggning är bara dumt.
Dumt, men jävligt skönt!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Daniel skrev:
Odd skrev:Det är en sak att ogilla connex som arbetsgivare men att vara så amatömässig som att man medvetet försöker sabotera och förstöra material i vår gemensamt ägda tunnelbaneanläggning är bara dumt.
Dumt, men jävligt skönt!
Du kanske skulle överväga att kissa på chefens bil istället, typ...
Daniel
Inlägg: 466
Blev medlem: lördag 04 januari 2003 20:03

Inlägg av Daniel »

mats skrev:
Daniel skrev:
Odd skrev:Det är en sak att ogilla connex som arbetsgivare men att vara så amatömässig som att man medvetet försöker sabotera och förstöra material i vår gemensamt ägda tunnelbaneanläggning är bara dumt.
Dumt, men jävligt skönt!
Du kanske skulle överväga att kissa på chefens bil istället, typ...
Been there. :wink:
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Inslag i gårdagens ABC om lövhalkan:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 7&a=383889

Spola fram till 6:50...
Skriv svar