Utför med Lidingöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Mattias Blomqvist skrev:Jag vill bara för sakens skull klarlägga att oavsett andra synder (som att inte flagga vagnarna) så var flaggan hissad i topp då jag kom till jobbet under denna förmiddag.

Nog för att det spridits halvsanningar på detta forum tidigare men ett sådant påhopp. Det trodde jag aldrig ;)
Då var väl min källa inte så välunderrättad då! Flaggan ska f.ö. vara i gott skick, inte fransig, blekt eller sliten, flagglinorna väl sträckta och tiderna för hissning och halning följas. :wink:

Mvh.

Björn
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.
I en nödsituation är det fullt möjligt att konvertera nockebyvagnar till Lidingödrift, det rör sig om vissa förändringar men ändå av begränsad omfattning. Utan ATC kan vagnarna likväl användas som mellanvagnar i trevagnståg (upp till tre sådana tågsätt kan användas under en dag utan att kopplas isär, under vissa förutsättningar).
Visst kan man bygga om 12-ans vagnar. Jag har aldrig påstått någonting annat. Frågan är väl närmast vad man lägger för innebörd i begreppet "låna".

Om detta är en åtgärd som står i proportion till ändamålet får väl var och en avgöra. Själv hävdar jag ändå att det i huvudsak är en dålig idé, och att det måste vara bra mycket nödsituation för att man ska överväga detta.

Tillgång och efterfrågan på A30/B30-vagnar i Bromma har f.ö. sign. PCC beskrivit ingående i denna tråd (det vet Daniel redan eftersom har har kompletterat inlägget med bilder, hänvisningen är för övriga läsare).

Mvh.

Björn
Björn Ehnberg

1/11 - En vit dag på Lidingöbanan

Idag gick det bättre. Vitt var dagens färg, men LB rullade på som vanligt. Allt eftersom snön föll och halkan tilltog, ställdes busstrafiken först in över (nya) Lidingöbron, därefter på hela Lidingö. Till slut var LB Lidingös enda fungerande kollektivtrafikslag i snöyran. Lite förseningar men inga inställda tåg.

Det är kanske dags att inse att Lidingöbanan inte har spelat ut sin roll.

Mvh.

Björn
Björn Ehnberg

Lidingöbanan 6 november 2006

Bild

Blir det bra så här?

Mvh.

Björn
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Björn Ehnberg skrev:
daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.
I en nödsituation är det fullt möjligt att konvertera nockebyvagnar till Lidingödrift, det rör sig om vissa förändringar men ändå av begränsad omfattning. Utan ATC kan vagnarna likväl användas som mellanvagnar i trevagnståg (upp till tre sådana tågsätt kan användas under en dag utan att kopplas isär, under vissa förutsättningar).
Visst kan man bygga om 12-ans vagnar. Jag har aldrig påstått någonting annat. Frågan är väl närmast vad man lägger för innebörd i begreppet "låna".

Om detta är en åtgärd som står i proportion till ändamålet får väl var och en avgöra. Själv hävdar jag ändå att det i huvudsak är en dålig idé, och att det måste vara bra mycket nödsituation för att man ska överväga detta.

Tillgång och efterfrågan på A30/B30-vagnar i Bromma har f.ö. sign. PCC beskrivit ingående i denna tråd (det vet Daniel redan eftersom har har kompletterat inlägget med bilder, hänvisningen är för övriga läsare).
En intressant fråga är exakt hur mycket arbetstid (och materialkostnad) som går åt för att föra över en nockebyvagn till lidingöbanan.

En annan än mer intressant fråga är statusen på vagnarna.

Tvärbanan har funnits i ett antal år och under den tiden har nockebybanan trafikerats blantat med de nya A32 och de gamla A30/B30, vilket betyder att under dessa år så har rimligtvis nockebybanans gamla vagnar körts färre vagnkilomtrar än lidingöbanans vagnar.

Om det nu var så att vagnarnas skick var ungefär likvärdigt hos lidingöbanan och nockebybanan då tvärbanan började komma till så borde lidingöbanans vagnar idag vara mer slitna än nockebybanans vagnar.

Att bara föra över några vagnar som är mer eller mindre övertaliga i nockeby borde kunna göra att man får en större reservkapacité. Reservkapacité minskar teoretiskt sett stressen vid reparationer vilket åtminstone i teorin även kan leda till gedignare reparationer och underhåll på vagnarna.

En annan intressant fråga är det här med reservdelstillgången. Att åter igen modernisera de gamla vagnarna är väl knappast aktuellt, men att däremot delvis modifiera dem så att de kan använda reservdelar avsedda för t.ex. A32, Cx-vagnar, C20 eller liknande känns faktiskt inte helt bakvänt. Jämfört med att råka ut för driftproblem så skulle jag lätt kunna acceptera tanken på att offra några sittplatser (eller liknande) för att få plats med hjälpkraftomformare + kompressor från ett modernare fordon. Poängen med att nyttja delar avsedda för andra hos SL existerande fordon är att om man "i morgon" byter ut vagnarna så har man inte kastat bort inköpen av de modernare delarna, de passar bra som reservdelar i de fordon de egentligen är avsedda för.

Å andra sidan, för att föra den typen av diskussion mer seriöst så behövs det mer exakta förteckningar över vad som vagnarna verkligen drabbats av. Axelbrott och andra boggirelaterade problem hjälper man definitivt inte med att byta ut andra delar av vagnarna.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Bom i dag igen! Inga flaggor mer än på ett tåg, förmodligen det som gick ut sist.

Inte för att det är någon katastrof, men om det är uttryck för någon slags slapphet, så får man väl hopas att denna inskränker sig till flaggningen och inte till verksamheten i övrigt!
Björn Ehnberg

Sähär är det: Under storhelger kör både Veolia Transport och Tågia med minimibemanning. Det är Tågia som svarar för att flaggorna sätts upp på tågen allmänna flaggdagar, men man prioriterar givetvis tågens funktion och säkerhet. Likaså går Veolia Transports förare igenom checklistan som kontrollerar ovanstående i samband med att tågen tas ut på morgonen.

Flaggningen är en trevlig bonus, men har naturligtvis ingenting med säkerheten att skaffa.

God fortsättning på julen!

Björn
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Flaggningen är en trevlig bonus, men har naturligtvis ingenting med säkerheten att skaffa.
Klart att tågen ska vara flaggade. Ur trafikanternas ytliga men dock synvinkel så är det helt klart viktigare att tågen är snygga än att de har bromsar. Jag menar naturligtvis inte att det ena är viktigare än det andra men om man klarar av att hålla en 60 år gammal motorvagn i ett trafiksäkert skick så bör man nog klara av att flagga den på flaggdagarna också...
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:
Björn Ehnberg skrev:Flaggningen är en trevlig bonus, men har naturligtvis ingenting med säkerheten att skaffa.
Klart att tågen ska vara flaggade. Ur trafikanternas ytliga men dock synvinkel så är det helt klart viktigare att tågen är snygga än att de har bromsar. Jag menar naturligtvis inte att det ena är viktigare än det andra men om man klarar av att hålla en 60 år gammal motorvagn i ett trafiksäkert skick så bör man nog klara av att flagga den på flaggdagarna också...
Visst, Daniel - därom kan vi vara överens. Men det har inte med "verksamheten i övrigt" att göra och det var det Jan-Eriks förmodan gällde!

Mvh.

Björn
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Men håll med om att utomstående har rätt att ifrågasätta säkerheten på rent ytliga grunder och att de långt ifrån alltid är ute och cyklar. Antag att en förare är usel på att passa tider - kan man kalla honom en säker förare? Om en kärnreaktor/ en restaurang/ en verkstad är dåligt städad, kan man då påstå att säkerheten/ hygienen/ ordningen är god fast det inte syns? Jag svarar själv: Nä, det kan man inte. Dålig stil kan vara det första steget mot en olycka (bildligt talat, kan även avse t ex nedläggning). Som skattebetalare håller jag med om att det är på väg utför med en offentligt finansierad institution när man inte kan hålla reda på en så enkel sak som när det är flaggdag, vilket trots allt står i varenda almanacka. Mig lurar du inte! :wink:
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:Men håll med om att utomstående har rätt att ifrågasätta säkerheten på rent ytliga grunder och att de långt ifrån alltid är ute och cyklar. Antag att en förare är usel på att passa tider - kan man kalla honom en säker förare? Om en kärnreaktor/ en restaurang/ en verkstad är dåligt städad, kan man då påstå att säkerheten/ hygienen/ ordningen är god fast det inte syns? Jag svarar själv: Nä, det kan man inte. Dålig stil kan vara det första steget mot en olycka (bildligt talat, kan även avse t ex nedläggning). Som skattebetalare håller jag med om att det är på väg utför med en offentligt finansierad institution när man inte kan hålla reda på en så enkel sak som när det är flaggdag, vilket trots allt står i varenda almanacka. Mig lurar du inte! :wink:
Jag vet inte riktigt vad Du pratar om. Men kom gärna ut till Lidingöbanan, Du har ju en stående inbjudan. Då kan Du ju tala med Tågias platschef också....

Björn
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Jag vet inte riktigt vad Du pratar om.
Ordning och reda! Jag bryr mig inte om vem som är ansvarig. Flaggning på flaggdagar ska inte beställas, det ska fixas!
Björn Ehnberg

daniel_s skrev:
Ordning och reda! Jag bryr mig inte om vem som är ansvarig. Flaggning på flaggdagar ska inte beställas, det ska fixas!
Nu får Du faktiskt lugna ned Dig och sänka tonläget lite. Annars fyller den här diskussionen inte längre något meningsfullt syfte.

Björn
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Ursäkta men...

Har SL, dvs trafikbeställaren i trafikavtalet beställt flaggning? eller är det bara något som funnits av "gammal hävd".

Så har det ibland varit på bussidan på vissa depåer, om förarna haft intresse att klättra upp på stege och sätta fast flaggor på de bussar som haft flagghållare har det flaggats, inte annars.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Öh? Jag är fullständigt lugn. Här är en bild från Norra Bantorget den 1 november. Observera särskilt att växelvärmen inte fungerar, någon hade visst "glömt" att sätta på den eller om det nu var så att någon hade "råkat" ha sönder den. Shit happens, så kan det gå. Även solen har fläckar!

Bild
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Har SL, dvs trafikbeställaren i trafikavtalet beställt flaggning? eller är det bara något som funnits av "gammal hävd".

Så har det ibland varit på bussidan på vissa depåer, om förarna haft intresse att klättra upp på stege och sätta fast flaggor på de bussar som haft flagghållare har det flaggats, inte annars.
Naturligtvis har SL inte beställt flaggning! Att man flaggar är för att personalen är engagerad i att tillhandahålla en trafik av god kvalitet och det med finess! Om detta engagemang försvinner blir det färre flaggor på tågen, fler skador på vagnarna samt sämre säkerhet. Jag skojar inte!
Björn Ehnberg

Vad som de facto har hänt är att man vid två tillfällen inte flaggat alla tåg. Jag tycker att det är rätt onödigt att misstänkliggöra Lidingöbanans hela verksamhet pga. detta, på sätt som skett i denna tråd! Det kan knappast jämföras med t.ex. illa skötta växlar. Som Lasse Ö. säger är flaggningen med all säkerhet något som sker av gammal hävd och inte pga. beställning från trafikhuvudmannen. F.ö. kan jag nämna att när jag var ute och åkte idag, annandagen, var ett flertal Busslinkbussar fortfarande försedda med flaggor (trots att 26/12 inte är flaggdag).

Björn
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Jo, det är ganska vanligt även på Djurgårdslinjen att flaggorna blir kvar när de skulle ha tagits ned och där blir det extra märkligt eftersom vagnen kan ha stått en hel vecka innan den tas ut nästa gång. Det kan vara så att de som är noggranna med att sätta upp flaggor samtidigt har ganska bråttom hem... :wink:

Liknande fenomen brukade alltsomoftast uppstå i tunnelbanan då man skyltade tågen på "rätt" sätt med t ex FARSTA i båda ändarna. Det som då oftast inträffade var att det stod så resten av dagen. För att undvika det gällde det alltså att komma ihåg att ändra tillbaka till Alvik i V1 när man lämnade den sista gången. Egentligen är det ju "alla andra" som gör fel när de inte ens kollar, men när de är så många så är det den som gör rätt som anses besvärlig.

Jag har inte alls försökt misstänkliggöra Lidingöbanan, som jag tvärtom anser håller en ovanligt hög kvalitet i såna här sammanhang, utan det här gäller mer eller mindre generellt för trafiken i hela SL-området och möjligen även på andra håll. Jag kan ta hur många exempel som helst men jag tror att ni fattar.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

daniel_s skrev:Jo, det är ganska vanligt även på Djurgårdslinjen att flaggorna blir kvar när de skulle ha tagits ned och där blir det extra märkligt eftersom vagnen kan ha stått en hel vecka innan den tas ut nästa gång. Det kan vara så att de som är noggranna med att sätta upp flaggor samtidigt har ganska bråttom hem... :wink:

Ganska vanligt? Betyder det mer än hälften av möjliga gånger. Det är i så fall inte min uppfattning.

Däremot är det så att på Djurgårdslinjen flaggas betydligt oftare än vid allmänna flaggdagar. Alla abonnemangskörningar skall regelmässigt flaggas och de är kanske ett femtiotal gånger per år. Dessutom flaggar Djurgårdslinjen alltid den 17 maj! Med rätt flaggor.

Så att bedöma korrektheten i flaggning på Djurgårdslinjen går inte att göra utifrån kalenderns flaggdagar.

Och skulle det hänga kvar flaggor en vanlig trafikdag så bjuder säkert Djurgårdslinjens personal på den festkänsla detta eventuellt kan medföra i gaturummet. :)
Ju förr dess bättre.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Thomas Lange skrev:Dessutom flaggar Djurgårdslinjen alltid den 17 maj! Med rätt flaggor.
Ja, något annat vore svårt eftersom vi numera alltid låser in de isländska flaggorna under veckan närmast före 17 maj... :wink:
Låst