Björn Ehnberg skrev:daniel_s skrev:Björn Ehnberg skrev:Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.
I en nödsituation är det fullt möjligt att konvertera nockebyvagnar till Lidingödrift, det rör sig om vissa förändringar men ändå av begränsad omfattning. Utan ATC kan vagnarna likväl användas som mellanvagnar i trevagnståg (upp till tre sådana tågsätt kan användas under en dag utan att kopplas isär, under vissa förutsättningar).
Visst kan man bygga om 12-ans vagnar. Jag har aldrig påstått någonting annat. Frågan är väl närmast vad man lägger för innebörd i begreppet "låna".
Om detta är en åtgärd som står i proportion till ändamålet får väl var och en avgöra. Själv hävdar jag ändå att det i huvudsak är en dålig idé, och att det måste vara bra mycket nödsituation för att man ska överväga detta.
Tillgång och efterfrågan på A30/B30-vagnar i Bromma har f.ö. sign. PCC beskrivit ingående i
denna tråd (det vet Daniel redan eftersom har har kompletterat inlägget med bilder, hänvisningen är för övriga läsare).
En intressant fråga är exakt hur mycket arbetstid (och materialkostnad) som går åt för att föra över en nockebyvagn till lidingöbanan.
En annan än mer intressant fråga är statusen på vagnarna.
Tvärbanan har funnits i ett antal år och under den tiden har nockebybanan trafikerats blantat med de nya A32 och de gamla A30/B30, vilket betyder att under dessa år så har rimligtvis nockebybanans gamla vagnar körts färre vagnkilomtrar än lidingöbanans vagnar.
Om det nu var så att vagnarnas skick var ungefär likvärdigt hos lidingöbanan och nockebybanan då tvärbanan började komma till så borde lidingöbanans vagnar idag vara mer slitna än nockebybanans vagnar.
Att bara föra över några vagnar som är mer eller mindre övertaliga i nockeby borde kunna göra att man får en större reservkapacité. Reservkapacité minskar teoretiskt sett stressen vid reparationer vilket åtminstone i teorin även kan leda till gedignare reparationer och underhåll på vagnarna.
En annan intressant fråga är det här med reservdelstillgången. Att åter igen modernisera de gamla vagnarna är väl knappast aktuellt, men att däremot delvis modifiera dem så att de kan använda reservdelar avsedda för t.ex. A32, Cx-vagnar, C20 eller liknande känns faktiskt inte helt bakvänt. Jämfört med att råka ut för driftproblem så skulle jag lätt kunna acceptera tanken på att offra några sittplatser (eller liknande) för att få plats med hjälpkraftomformare + kompressor från ett modernare fordon. Poängen med att nyttja delar avsedda för andra hos SL existerande fordon är att om man "i morgon" byter ut vagnarna så har man inte kastat bort inköpen av de modernare delarna, de passar bra som reservdelar i de fordon de egentligen är avsedda för.
Å andra sidan, för att föra den typen av diskussion mer seriöst så behövs det mer exakta förteckningar över vad som vagnarna verkligen drabbats av. Axelbrott och andra boggirelaterade problem hjälper man definitivt inte med att byta ut andra delar av vagnarna.