
Utför med Lidingöbanan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Utför med Lidingöbanan?
Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!?
Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!

-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Det där var ju inte alls bra.
Jag ska ta upp det med vederbörande. Just för tillfället alternerar Tågias platschef mellan Aga- och Mörbydepåerna, vilket möjligen kan vara en förklaring (enligt vad jag läste i Roslagstågs personaltidning Roslaget - som delades ut på persontrafikmässan - har Tågia tydligen problem på RB och har sagt upp underhållsavtalet där, eftersom det ger för lite pengar). Flaggorna finns ju! Jag utgår från att ni menar flaggorna på tågen, för enligt vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att det inte flaggades från flaggstången vid Aga station heller.
Hur var det i Bromma den 24/10? Hade tågen på 12-an och 22-an flaggorna på? Hoppas det.
Mvh.
Björn Ehnberg
Jag ska ta upp det med vederbörande. Just för tillfället alternerar Tågias platschef mellan Aga- och Mörbydepåerna, vilket möjligen kan vara en förklaring (enligt vad jag läste i Roslagstågs personaltidning Roslaget - som delades ut på persontrafikmässan - har Tågia tydligen problem på RB och har sagt upp underhållsavtalet där, eftersom det ger för lite pengar). Flaggorna finns ju! Jag utgår från att ni menar flaggorna på tågen, för enligt vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att det inte flaggades från flaggstången vid Aga station heller.
Hur var det i Bromma den 24/10? Hade tågen på 12-an och 22-an flaggorna på? Hoppas det.
Mvh.
Björn Ehnberg
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Ja, och det rustas i Ropsten inför nedläggningen. Nytt terazzogolv, nya isolerade väggar och nya treglasfönster är installerade, liksom besamdörrar. Installation av ny rulltrappa pågår för fullt, liksom omläggning av taket. Därefter återstår bara gångtrappan, också den i terazzo.Johan Eriksson skrev:Moderaterna har väl sparat flaggorna till den stundande nedläggningen
Mvh.
Björn
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- R.Lindmark
- Inlägg: 238
- Blev medlem: tisdag 15 november 2005 16:12
- Ort: Vallentuna
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Ack, ack, ack.Johan Eriksson skrev:Precis, Titanic måste putsas upp först så att hon är vacker inför mötet med isberget![]()
RÄDDA LIDINGÖBANAN!
Nu var det väl förhoppningsvis inte avsikten att köra den varvsnya oceanångaren in i isberget

Själv har jag väl innerst inne aldrig helt givit upp hoppet om att Lidingöbanan till sist bevaras. Det råder en annan tid nu än på 70/80-talet, då man kunde ta nedläggningsbeslut utan någon vidare spisning.
Att vi annars i det här landet är dåliga på att reparera gamla synder när det gäller spårtrafiken har ju framhållits många gånger, inte minst av Dig.
Men tiden är emot oss, då befintlig vagnpark börjar ge upp (OBS förskönande omskrivning). Igår var fyra motorvagnar avställda för reparation. LB har som bekant 19 vagnar, varav 5 manövervagnar (vagn 608 - Korvetten - har som bekant passerat den yttersta växeln, den som inte går att köra upp), resten motorvagnar. För högtrafiken erfordras 15 vagnar (5 trevagnars tågsätt).
Mvh.
Björn
Re: Utför med Lidingöbanan?
Man tar sig för pannan./jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!?Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
27/10 - en svart dag på LB
Idag gick det inget vidare i blåsten. En kontaktledningsskada på Lidingöbron skadade strömavtagarna på två tågsätt som fick tas ur trafik (i själva verket var man inte riktigt säker på orsak och verkan när det gällde skadorna på kontaktledning och strömavtagare). Till råga på allt havererade ytterligare ett tåg av andra orsaker, så ett tag fanns bara två tågsätt (mot normalt fem i högtrafik) igång. Dessutom fick strömmen brytas mellan Baggeby och Ropsten för att kontaktledningen skulle kunna besiktigas närmare, tågtrafiken ersattes på denna sträcka med buss.
Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Mvh.
Björn
Fler lokalbanor hade visst problem. På RB föll träd över spåret och TvB hade strömavbrott.
Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Mvh.
Björn
Fler lokalbanor hade visst problem. På RB föll träd över spåret och TvB hade strömavbrott.
Re: Utför med Lidingöbanan?
Dagens ilandsproblem har uppenbarat sig?Vandraren skrev:Man tar sig för pannan./jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!?Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!

-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Moras, förfall, kaos och anarki, en nation i upplösning! t o m i Bangladesh lyckas man ha flaggorna kvar översvämmningar och naturkatastrofer till trots, -var skall det sluta? LB = "Liberiabanan"?/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!

Nej, skämt och sido:
Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
7e november läggs Alliansen trafikplan fram och 6e december kommer dito budget, en månad att spela på alltså så vässa pennorna argumenten demostrationsplakaten etc..........
Jo förresten, om Lidingö Stad genom (m)+(Fp) säger nej til underhålet av gamla bron och LB läggs ned, hur har de då tänkt sig gång- och cykeltrafiken? Får den fortsätta på gamla bron som idag tills denna ramlar ihop av åldersskäl en dag eller vill de på sikt riva gamla bron och lägga g+c-trafiken på nya bron? -knappast va?
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Att underhålla "gammelbron" för att klara g&c trafikens krav är gissningsvis betydligt billigare, bron klarar sig säkert 50 år till med den lilla belastningen.Johan Eriksson skrev:Moras, förfall, kaos och anarki, en nation i upplösning! t o m i Bangladesh lyckas man ha flaggorna kvar översvämmningar och naturkatastrofer till trots, -var skall det sluta? LB = "Liberiabanan"?/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!![]()
Nej, skämt och sido:Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
7e november läggs Alliansen trafikplan fram och 6e december kommer dito budget, en månad att spela på alltså så vässa pennorna argumenten demostrationsplakaten etc..........
Jo förresten, om Lidingö Stad genom (m)+(Fp) säger nej til underhålet av gamla bron och LB läggs ned, hur har de då tänkt sig gång- och cykeltrafiken? Får den fortsätta på gamla bron som idag tills denna ramlar ihop av åldersskäl en dag eller vill de på sikt riva gamla bron och lägga g+c-trafiken på nya bron? -knappast va?
//Lars
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Jovisst blir det billigt osv, men jag vill veta om det är det som är tanken, behålla gamla bron och sen inte göra nånting (tills den om 50 år trillar ihop) eftersom gång- och cykeltrafikens tyngd/slitage inte kräver det).
(jag vet redan att du vill bagatelllisera samtliga mina förfrågningar Lars men det kanske finns andra som VET?)
(jag vet redan att du vill bagatelllisera samtliga mina förfrågningar Lars men det kanske finns andra som VET?)
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Ja, en sak Lidingö stad måste ta ställning till är hur man ska hantera klaffbron, och detta oavsett hur det går med tågtrafiken. Om miljödomstolen kräver att gamla vattendomar ska stå fast och bron göras öppningsbar igen måste det åtgärdas. Om klaffen stängs för gott måste den ändå förreglas, maskineri och motvikt rivas etc. Hur man än gör kommer detta att kosta Lidingö något eller några tiotal miljoner, det finns det utredningar på. Den stora kostnaden för underhåll är f.ö. målningsarbeten eftersom brostålet är i gott skick och rostangreppen förhållandevis små. Så det kommer Lidingö inte heller undan, även om man gör GC-bro av gamla bron.Lars Ödlund skrev:Att underhålla "gammelbron" för att klara g&c trafikens krav är gissningsvis betydligt billigare, bron klarar sig säkert 50 år till med den lilla belastningen.Johan Eriksson skrev:Moras, förfall, kaos och anarki, en nation i upplösning! t o m i Bangladesh lyckas man ha flaggorna kvar översvämmningar och naturkatastrofer till trots, -var skall det sluta? LB = "Liberiabanan"?/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!![]()
Nej, skämt och sido:Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
7e november läggs Alliansen trafikplan fram och 6e december kommer dito budget, en månad att spela på alltså så vässa pennorna argumenten demostrationsplakaten etc..........
Jo förresten, om Lidingö Stad genom (m)+(Fp) säger nej til underhålet av gamla bron och LB läggs ned, hur har de då tänkt sig gång- och cykeltrafiken? Får den fortsätta på gamla bron som idag tills denna ramlar ihop av åldersskäl en dag eller vill de på sikt riva gamla bron och lägga g+c-trafiken på nya bron? -knappast va?
//Lars
Mvh.
Björn
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 2157
- Blev medlem: söndag 19 december 2004 21:18
Marginalen är fyra vagnar, eftersom högtrafik kräver 15 (5 X 3) vagnar. Ytterst temporärt kanske man, om det verkligen kniper, kan gå ned till tvåvagnståg.Johan Eriksson skrev:Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.
Slutligen behöver 12-an sina vagnar själv fram tills dess att den senaste A32-beställningen börjar levereras 2008. Förhoppniningen är att 12-ans vagnar därefter ska kunna användas som reservdelsgruva för LB (om det då finns någon LB kvar).
Mvh.
Björn
-
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21
Det är ju din tolkning av svaret, men det borde väl inte vara särskilt svårt att komma till just den slutsatsen om man satt sig in i tex (m) och (fp):s idéer.Johan Eriksson skrev:Jovisst blir det billigt osv, men jag vill veta om det är det som är tanken, behålla gamla bron och sen inte göra nånting (tills den om 50 år trillar ihop) eftersom gång- och cykeltrafikens tyngd/slitage inte kräver det).
(jag vet redan att du vill bagatelllisera samtliga mina förfrågningar Lars men det kanske finns andra som VET?)
Eftersom man ändå kommer att måste behålla bron vill man minska kostnaderna så långt det går och då "tror" man att det blir billigare utan tågtrafik.
Ett Lidingö utan "tåg" känns inte riktigt, under alla år som jag jobbade på ön kändes det som tt tåget var en del av öns "själ"
//Lars
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: onsdag 01 november 2006 15:15
I en nödsituation är det fullt möjligt att konvertera nockebyvagnar till Lidingödrift, det rör sig om vissa förändringar men ändå av begränsad omfattning. Utan ATC kan vagnarna likväl användas som mellanvagnar i trevagnståg (upp till tre sådana tågsätt kan användas under en dag utan att kopplas isär, under vissa förutsättningar).Björn Ehnberg skrev:Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.