Utför med Lidingöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
/jes

Utför med Lidingöbanan?

Inlägg av /jes »

Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? :roll: Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Användarens profilbild
Martin

Inlägg av Martin »

Ja, ofta är det detaljerna som gör skillnad.
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Moderaterna har väl sparat flaggorna till den stundande nedläggningen :roll:
Björn Ehnberg

Inlägg av Björn Ehnberg »

Det där var ju inte alls bra.

Jag ska ta upp det med vederbörande. Just för tillfället alternerar Tågias platschef mellan Aga- och Mörbydepåerna, vilket möjligen kan vara en förklaring (enligt vad jag läste i Roslagstågs personaltidning Roslaget - som delades ut på persontrafikmässan - har Tågia tydligen problem på RB och har sagt upp underhållsavtalet där, eftersom det ger för lite pengar). Flaggorna finns ju! Jag utgår från att ni menar flaggorna på tågen, för enligt vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att det inte flaggades från flaggstången vid Aga station heller.

Hur var det i Bromma den 24/10? Hade tågen på 12-an och 22-an flaggorna på? Hoppas det.

Mvh.

Björn Ehnberg
Björn Ehnberg

Johan Eriksson skrev:Moderaterna har väl sparat flaggorna till den stundande nedläggningen :roll:
Ja, och det rustas i Ropsten inför nedläggningen. Nytt terazzogolv, nya isolerade väggar och nya treglasfönster är installerade, liksom besamdörrar. Installation av ny rulltrappa pågår för fullt, liksom omläggning av taket. Därefter återstår bara gångtrappan, också den i terazzo.

Mvh.

Björn
Johan Eriksson

Precis, Titanic måste putsas upp först så att hon är vacker inför mötet med isberget :D

RÄDDA LIDINGÖBANAN! :arrow:
Användarens profilbild
R.Lindmark

Inlägg av R.Lindmark »

Björn Ehnberg skrev: Hur var det i Bromma den 24/10? Hade tågen på 12-an och 22-an flaggorna på? Hoppas det.

Mvh.

Björn Ehnberg
Japp på linje 12 och 22 satt flaggorna uppe.
Björn Ehnberg

Johan Eriksson skrev:Precis, Titanic måste putsas upp först så att hon är vacker inför mötet med isberget :D

RÄDDA LIDINGÖBANAN! :arrow:
Ack, ack, ack.

Nu var det väl förhoppningsvis inte avsikten att köra den varvsnya oceanångaren in i isberget :D. Vad avsikten är med en 10-miljoners upprustning i Ropsten är svårare att förstå.

Själv har jag väl innerst inne aldrig helt givit upp hoppet om att Lidingöbanan till sist bevaras. Det råder en annan tid nu än på 70/80-talet, då man kunde ta nedläggningsbeslut utan någon vidare spisning.
Att vi annars i det här landet är dåliga på att reparera gamla synder när det gäller spårtrafiken har ju framhållits många gånger, inte minst av Dig.

Men tiden är emot oss, då befintlig vagnpark börjar ge upp (OBS förskönande omskrivning). Igår var fyra motorvagnar avställda för reparation. LB har som bekant 19 vagnar, varav 5 manövervagnar (vagn 608 - Korvetten - har som bekant passerat den yttersta växeln, den som inte går att köra upp), resten motorvagnar. För högtrafiken erfordras 15 vagnar (5 trevagnars tågsätt).

Mvh.

Björn
Vandraren

Re: Utför med Lidingöbanan?

Inlägg av Vandraren »

/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? :roll: Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Man tar sig för pannan.
Björn Ehnberg

27/10 - en svart dag på LB

Idag gick det inget vidare i blåsten. En kontaktledningsskada på Lidingöbron skadade strömavtagarna på två tågsätt som fick tas ur trafik (i själva verket var man inte riktigt säker på orsak och verkan när det gällde skadorna på kontaktledning och strömavtagare). Till råga på allt havererade ytterligare ett tåg av andra orsaker, så ett tag fanns bara två tågsätt (mot normalt fem i högtrafik) igång. Dessutom fick strömmen brytas mellan Baggeby och Ropsten för att kontaktledningen skulle kunna besiktigas närmare, tågtrafiken ersattes på denna sträcka med buss.

Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.

Mvh.

Björn

Fler lokalbanor hade visst problem. På RB föll träd över spåret och TvB hade strömavbrott.
Användarens profilbild
M_M

Re: Utför med Lidingöbanan?

Inlägg av M_M »

Vandraren skrev:
/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? :roll: Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Man tar sig för pannan.
Dagens ilandsproblem har uppenbarat sig? :wink:
Johan Eriksson

/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Moras, förfall, kaos och anarki, en nation i upplösning! t o m i Bangladesh lyckas man ha flaggorna kvar översvämmningar och naturkatastrofer till trots, -var skall det sluta? LB = "Liberiabanan"? :wink:

Nej, skämt och sido:
Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?

7e november läggs Alliansen trafikplan fram och 6e december kommer dito budget, en månad att spela på alltså så vässa pennorna argumenten demostrationsplakaten etc..........

Jo förresten, om Lidingö Stad genom (m)+(Fp) säger nej til underhålet av gamla bron och LB läggs ned, hur har de då tänkt sig gång- och cykeltrafiken? Får den fortsätta på gamla bron som idag tills denna ramlar ihop av åldersskäl en dag eller vill de på sikt riva gamla bron och lägga g+c-trafiken på nya bron? -knappast va?
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Johan Eriksson skrev:
/jes skrev:Lidingöbanan har man alltid kunnat "lita" på, ordning och reda sett ur trafikantens ögon. I dag hände det något anmärkningsvärt - inga flaggor på en allmän flaggdag! Rena förfallet!? Med Busslink på Lidingö brukar det vara lite si och så med flaggningen, men icke i dag. Lidingöbanan däremot, jag säger då det ...!
Moras, förfall, kaos och anarki, en nation i upplösning! t o m i Bangladesh lyckas man ha flaggorna kvar översvämmningar och naturkatastrofer till trots, -var skall det sluta? LB = "Liberiabanan"? :wink:

Nej, skämt och sido:
Björn Ehnberg skrev:Marginalerna för vagnmaterielen börjar bli rätt små nu, så Tågia får ligga i under helgen.
Hur små då? Är det så nu att 1-2 vagnset ur trafik och det är ersättningsbussar direkt? Finns det inga Ängbyvagnar kvar att att låna från 12an alls och betyder det här att banan s a s kan komma att lägga ned sig självt (om än temporärt) i brist på funktionsdugliga vagnar?

7e november läggs Alliansen trafikplan fram och 6e december kommer dito budget, en månad att spela på alltså så vässa pennorna argumenten demostrationsplakaten etc..........

Jo förresten, om Lidingö Stad genom (m)+(Fp) säger nej til underhålet av gamla bron och LB läggs ned, hur har de då tänkt sig gång- och cykeltrafiken? Får den fortsätta på gamla bron som idag tills denna ramlar ihop av åldersskäl en dag eller vill de på sikt riva gamla bron och lägga g+c-trafiken på nya bron? -knappast va?
Att underhålla "gammelbron" för att klara g&c trafikens krav är gissningsvis betydligt billigare, bron klarar sig säkert 50 år till med den lilla belastningen.

//Lars
Johan Eriksson

Jovisst blir det billigt osv, men jag vill veta om det är det som är tanken, behålla gamla bron och sen inte göra nånting (tills den om 50 år trillar ihop) eftersom gång- och cykeltrafikens tyngd/slitage inte kräver det).

(jag vet redan att du vill bagatelllisera samtliga mina förfrågningar Lars men det kanske finns andra som VET?)
Björn Ehnberg

Lars Ödlund skrev:
Johan Eriksson skrev:

Nej, skämt och sido:

Att underhålla "gammelbron" för att klara g&c trafikens krav är gissningsvis betydligt billigare, bron klarar sig säkert 50 år till med den lilla belastningen.

//Lars
Ja, en sak Lidingö stad måste ta ställning till är hur man ska hantera klaffbron, och detta oavsett hur det går med tågtrafiken. Om miljödomstolen kräver att gamla vattendomar ska stå fast och bron göras öppningsbar igen måste det åtgärdas. Om klaffen stängs för gott måste den ändå förreglas, maskineri och motvikt rivas etc. Hur man än gör kommer detta att kosta Lidingö något eller några tiotal miljoner, det finns det utredningar på. Den stora kostnaden för underhåll är f.ö. målningsarbeten eftersom brostålet är i gott skick och rostangreppen förhållandevis små. Så det kommer Lidingö inte heller undan, även om man gör GC-bro av gamla bron.

Mvh.

Björn
Johan Eriksson

Tack för uttömmande svar! :D
----
Vågar ni spekulera om vad ni tror att Alliansen kommer att presentera den 7e november? :roll:
Björn Ehnberg

Johan Eriksson skrev:
Marginalen är fyra vagnar, eftersom högtrafik kräver 15 (5 X 3) vagnar. Ytterst temporärt kanske man, om det verkligen kniper, kan gå ned till tvåvagnståg.

Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.

Slutligen behöver 12-an sina vagnar själv fram tills dess att den senaste A32-beställningen börjar levereras 2008. Förhoppniningen är att 12-ans vagnar därefter ska kunna användas som reservdelsgruva för LB (om det då finns någon LB kvar).

Mvh.

Björn
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Johan Eriksson skrev:Jovisst blir det billigt osv, men jag vill veta om det är det som är tanken, behålla gamla bron och sen inte göra nånting (tills den om 50 år trillar ihop) eftersom gång- och cykeltrafikens tyngd/slitage inte kräver det).

(jag vet redan att du vill bagatelllisera samtliga mina förfrågningar Lars men det kanske finns andra som VET?)
Det är ju din tolkning av svaret, men det borde väl inte vara särskilt svårt att komma till just den slutsatsen om man satt sig in i tex (m) och (fp):s idéer.

Eftersom man ändå kommer att måste behålla bron vill man minska kostnaderna så långt det går och då "tror" man att det blir billigare utan tågtrafik.

Ett Lidingö utan "tåg" känns inte riktigt, under alla år som jag jobbade på ön kändes det som tt tåget var en del av öns "själ"

//Lars
Mattias Blomqvist

Inlägg av Mattias Blomqvist »

Jag vill bara för sakens skull klarlägga att oavsett andra synder (som att inte flagga vagnarna) så var flaggan hissad i topp då jag kom till jobbet under denna förmiddag.

Nog för att det spridits halvsanningar på detta forum tidigare men ett sådant påhopp. Det trodde jag aldrig ;)
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Björn Ehnberg skrev:Nej, man kan inte låna in vagnar från 12-an. De skiljer sig för mycket tekniskt från 21-ans vagnar och kan inte multippelkopplas med dessa. I 12-ans vagnar saknas också t.ex. dörrbroms, nästa hållplats-knapp och framför allt ATC.
I en nödsituation är det fullt möjligt att konvertera nockebyvagnar till Lidingödrift, det rör sig om vissa förändringar men ändå av begränsad omfattning. Utan ATC kan vagnarna likväl användas som mellanvagnar i trevagnståg (upp till tre sådana tågsätt kan användas under en dag utan att kopplas isär, under vissa förutsättningar).
Låst