Det är knappast något problem i förhållande till andra problem i detta sammanhang (Tro mig!)Lars Ödlund skrev:Hur fungerar det idag?, noterar rangerarna vagnsnr på ledarvagn på utryckningslistan?, att bara ange spårnr kan ställa till problem för nybörjare.
Tågen anges idag med spårnummer och "ände" (övre/nedre eller Rinkeby/Hallonbergen) på utryckningslistan. Om ni lyckades ta ut rätt tåg förr i tiden bara genom att läsa på tågnummerskylten så hade ni antingen tur eller så var det mer ordning och reda (fast det kunde man ju aldrig kontrollera, eller hur!)
Knepig fråga! Det finns ett antal olika svar, välj själv:mats skrev:Visst, men problemet är väl hur en "nybörjare"/turist ska veta att det är plattformskyltarna och inte skylten bakpå vagnen som visar rätt...
- Plattformsskyltarna är ju i självlysande skrift och visar dessutom informationen i förväg, så det är mycket mer sannolikt att folk tittar på dem
- De flesta tittar aldrig på bakänden av tåget
- Det är uppenbart för de flesta att destinationen i bakänden är orimlig
- Turister kollar i regel flera skyltar och kan då jämföra - om de är tveksamma så frågar de någon
Troligen är det en kombination av allt detta som gör att folk mycket sällan åker åt fel håll. För att man ska kliva på ett tåg där det står "Ropsten" i bakänden och tro att man kommer till Ropsten, så måste man först och främst se skylten (vilket förutsätter att tåget står inne och att det står så långt fram att skylten syns, vilket vid åttavagnståg bara är fallet på ett fåtal stationer), dessutom måste du ha gått till fel plattformsdel (det finns i regel tydliga målade skyltar som visar vart tågen från den plattformen går), dessutom måste du strunta i det som står på de elektriska plattformsskyltarna och eventuella utrop.
Om det är fråga om en trafikomläggning där tågen går från fel plattform så kommer folk att åka fel även om plattformsskyltar, skyltar fram och bak samt på sidorna av tåget, lösa informationstavlor som står mitt i vägen när man går förbi dem och högtalarutrop av förare och trafikinformatör samt personal i illgula reflexkläder säger samma sak, nämligen att TÅGET GÅR TILL XYZ och det lustiga är att de som åker fel i detta läge är de som åker där varje dag, inte turister, barn och andra som håller korpgluggarna öppna!!!
(Ja, jag har mycket lite till övers för inbitna vanemänniskor!