Vid Hornstull...

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Hur fungerar det idag?, noterar rangerarna vagnsnr på ledarvagn på utryckningslistan?, att bara ange spårnr kan ställa till problem för nybörjare.
Det är knappast något problem i förhållande till andra problem i detta sammanhang (Tro mig!)
Tågen anges idag med spårnummer och "ände" (övre/nedre eller Rinkeby/Hallonbergen) på utryckningslistan. Om ni lyckades ta ut rätt tåg förr i tiden bara genom att läsa på tågnummerskylten så hade ni antingen tur eller så var det mer ordning och reda (fast det kunde man ju aldrig kontrollera, eller hur!)

mats skrev:Visst, men problemet är väl hur en "nybörjare"/turist ska veta att det är plattformskyltarna och inte skylten bakpå vagnen som visar rätt...
Knepig fråga! Det finns ett antal olika svar, välj själv:
- Plattformsskyltarna är ju i självlysande skrift och visar dessutom informationen i förväg, så det är mycket mer sannolikt att folk tittar på dem
- De flesta tittar aldrig på bakänden av tåget
- Det är uppenbart för de flesta att destinationen i bakänden är orimlig
- Turister kollar i regel flera skyltar och kan då jämföra - om de är tveksamma så frågar de någon

Troligen är det en kombination av allt detta som gör att folk mycket sällan åker åt fel håll. För att man ska kliva på ett tåg där det står "Ropsten" i bakänden och tro att man kommer till Ropsten, så måste man först och främst se skylten (vilket förutsätter att tåget står inne och att det står så långt fram att skylten syns, vilket vid åttavagnståg bara är fallet på ett fåtal stationer), dessutom måste du ha gått till fel plattformsdel (det finns i regel tydliga målade skyltar som visar vart tågen från den plattformen går), dessutom måste du strunta i det som står på de elektriska plattformsskyltarna och eventuella utrop.

Om det är fråga om en trafikomläggning där tågen går från fel plattform så kommer folk att åka fel även om plattformsskyltar, skyltar fram och bak samt på sidorna av tåget, lösa informationstavlor som står mitt i vägen när man går förbi dem och högtalarutrop av förare och trafikinformatör samt personal i illgula reflexkläder säger samma sak, nämligen att TÅGET GÅR TILL XYZ och det lustiga är att de som åker fel i detta läge är de som åker där varje dag, inte turister, barn och andra som håller korpgluggarna öppna!!!

(Ja, jag har mycket lite till övers för inbitna vanemänniskor! :oops: )
Lind

Inlägg av Lind »

Frågan jag ställer mig är när avskaffades kravet att föraren ska veva fram rätt destination även i bakre änden av tåget?
Kommer man ner/upp på en plattform där ett tåg står inne så är det första man ser destinationsskylten fram eller bak på tåget. Då måste man alltså snabbt ta redan på om tåget står på "rätt" plattform och om det är felskyltat eller ej som det är nu.
Hur jobbigt kan det vara och lång tid kan det ta att veva fram rätt destination? 10, 15 sekunder?
Om detta nu är jobbigt och tar lång tid så kanske det är lika bra att sätta en plåt över destinationsskyltarna på alla Cx:s A-ändar så falskskyltningarna försvinner.

Finns många saker som "självavskaffar sig". En annan är att använda pass-öppna vid ändstationer. Numera är det inte så viktigt att spara på värmeenergin vintertid...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lind skrev:Frågan jag ställer mig är när avskaffades kravet att föraren ska veva fram rätt destination även i bakre änden av tåget?
Det har aldrig avskaffats, tvärtom har regeln upprepats gång på gång i trafikhandböcker och liknande. Det är bara det att arbetsledningen inom SL alltid har varit notoriskt obenägen att korrigera felaktiga beteenden bland trafikpersonalen!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
Lind skrev:Frågan jag ställer mig är när avskaffades kravet att föraren ska veva fram rätt destination även i bakre änden av tåget?
Det har aldrig avskaffats, tvärtom har regeln upprepats gång på gång i trafikhandböcker och liknande. Det är bara det att arbetsledningen inom SL alltid har varit notoriskt obenägen att korrigera felaktiga beteenden bland trafikpersonalen!
Frågan är vad som händer om ett gäng pendlare går till konsumentverket och vill ha del av peridkortskostnaden återbetalt p.g.a. att SL inte levererat en godtagbar tjänst? :)
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Hur fungerar det idag?, noterar rangerarna vagnsnr på ledarvagn på utryckningslistan?, att bara ange spårnr kan ställa till problem för nybörjare.
Det är knappast något problem i förhållande till andra problem i detta sammanhang (Tro mig!)
Tågen anges idag med spårnummer och "ände" (övre/nedre eller Rinkeby/Hallonbergen) på utryckningslistan. Om ni lyckades ta ut rätt tåg förr i tiden bara genom att läsa på tågnummerskylten så hade ni antingen tur eller så var det mer ordning och reda (fast det kunde man ju aldrig kontrollera, eller hur!)
)
Trevligt!

Då har du klarlagt den frågan.

Jo det var säkert bättre ordning för 20 år sedan.

Men visst är det enklare i Bergtunnlarna i Rissne att hitta rätt tåg jmf med i Vällingby eller Högdalen.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Frågan är vad som händer om ett gäng pendlare går till konsumentverket och vill ha del av peridkortskostnaden återbetalt p.g.a. att SL inte levererat en godtagbar tjänst? :)
Frågan har redan provats rättsligt och resultatet blev att resenären (f ö Huddingebo) kammade noll. Avgiften för SL-kortet är en avgift, inte likvid för en tjänst.
Skriv svar