
Grönaktiga klisterlappar på C20s front.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.
Tanken är att du skall bli uppmärksammad på att tåget slirar och anpassar ditt körsätt. Det ingår faktiskt i jobbet att ha skärmen där...Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!
Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.
Den där blinkande texten ser man för alltid för sent - testade att köra utan något på monitorn, märkte texten ofta efter dessa två sekunder, och även när man hann häva slirningen så fortsätter den att blinka tills man stannar vid nästa station och gjort dörrmanöver - smart - texten varnar endast för en slirning per sträcka! Övriga som uppkommer innan stationen måste man gissa sig till eller se den blinkande snöbromsknappen. Man ska kunna anpassa körningen även utan blinkande textremsor på skärmen, t ex genom att använda fler lägen på körspaken än 3 (Full fart, Nolläge, Full broms) som vissa tycks göra.Zerous skrev:Tanken är att du skall bli uppmärksammad på att tåget slirar och anpassar ditt körsätt. Det ingår i jobbet...Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet!
Det som skadar tåget mest är inte sliringar utan att man bromsar för häftigt och får tåget att glida på hjul som inte roterar - garanterat sk hjulplattor!!!!! Och det är dyrt att svarva om hjulen tit som tätt!
Det vore annars rätt snyggt med luciakrona på förare som sitter i en hytt med hyttbelysningen avstängdSparkfot skrev:Jag skulle iaf inte säga nej till det. From 1 december till 25:e december borde även det bli obligatoriskt att bära tomteluva på sig om man jobbar för SL/Connex.daniel_s skrev:Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen?


Körteknik
Jovisst räcker det om man kör som du beskriver, men de flesta som endast använder 3 lägen verkar köra 0. full fart och full broms - och det är en stor skillnad mot din beskrivning.daniel_s skrev:En riktigt bra förare klarar nog av att köra riktigt mjukt med bara tre olika lägen (0, nästan full fart och svag broms).
Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
Re: Körteknik
Om man kan köra mjukt med Cx så kan man köra mjukt med C20. Om det (rent hypotetiskt) finns någon förare som inte kör mjukt med C20 så körde den föraren nog inte mjukt med Cx heller.Patrick skrev:Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
Re: Körteknik
Nja, jag kommer ihåg när C20 kom hur ryckigt det gick innan folk lärde sig den annorlunda körstilen. Fick höra många kommentarer från trafikanter när man åkte som passagerare som undrade varför de "nya fina" tågen gick så ryckigt. Har blivit mycket bättre nu!daniel_s skrev:Om man kan köra mjukt med Cx så kan man köra mjukt med C20. Om det (rent hypotetiskt) finns någon förare som inte kör mjukt med C20 så körde den föraren nog inte mjukt med Cx heller.Patrick skrev:Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
Återanvänder tråden, även om den sedan länge lämnat ämnet;
Hur är det egentligen med blandade tåg, får uppgraderade vagnar gå med klistermärkeslösa? SL-sidan i Metro påstod också att de fick de inte.
Såg 2045 Ellen gå omärkt mitt i ett tåg, men det kanske bara är att klistermärkena börjar "ramla" av, alla vagnarna [på grön] är väl antagligen redan uppgraderade?
Hur är det egentligen med blandade tåg, får uppgraderade vagnar gå med klistermärkeslösa? SL-sidan i Metro påstod också att de fick de inte.
Såg 2045 Ellen gå omärkt mitt i ett tåg, men det kanske bara är att klistermärkena börjar "ramla" av, alla vagnarna [på grön] är väl antagligen redan uppgraderade?