Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen? :D
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen? :D
Jag skulle iaf inte säga nej till det. From 1 december till 25:e december borde även det bli obligatoriskt att bära tomteluva på sig om man jobbar för SL/Connex. :D
Zerous
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 01 oktober 2003 21:09

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Inlägg av Zerous »

Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet! :(
Tanken är att du skall bli uppmärksammad på att tåget slirar och anpassar ditt körsätt. Det ingår faktiskt i jobbet att ha skärmen där...
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Grönaktiga klisterlappar på C20s front.

Inlägg av Patrick »

Zerous skrev:
Patrick skrev: Dessutom har det tillkommit en blinkande text på monitorn när tåget slirar, tur att man har turlistan över monitorn så man slipper se eländet! :(
Tanken är att du skall bli uppmärksammad på att tåget slirar och anpassar ditt körsätt. Det ingår i jobbet...
Den där blinkande texten ser man för alltid för sent - testade att köra utan något på monitorn, märkte texten ofta efter dessa två sekunder, och även när man hann häva slirningen så fortsätter den att blinka tills man stannar vid nästa station och gjort dörrmanöver - smart - texten varnar endast för en slirning per sträcka! Övriga som uppkommer innan stationen måste man gissa sig till eller se den blinkande snöbromsknappen. Man ska kunna anpassa körningen även utan blinkande textremsor på skärmen, t ex genom att använda fler lägen på körspaken än 3 (Full fart, Nolläge, Full broms) som vissa tycks göra.

Det som skadar tåget mest är inte sliringar utan att man bromsar för häftigt och får tåget att glida på hjul som inte roterar - garanterat sk hjulplattor!!!!! Och det är dyrt att svarva om hjulen tit som tätt!
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

En riktigt bra förare klarar nog av att köra riktigt mjukt med bara tre olika lägen (0, nästan full fart och svag broms).
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Sparkfot skrev:
daniel_s skrev:Tills vidare får vi spekulera: Mysbelysning för trivsamma glöggpartyn vid ändstationerna i julhelgen? :D
Jag skulle iaf inte säga nej till det. From 1 december till 25:e december borde även det bli obligatoriskt att bära tomteluva på sig om man jobbar för SL/Connex. :D
Det vore annars rätt snyggt med luciakrona på förare som sitter i en hytt med hyttbelysningen avstängd :) :)
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Körteknik

Inlägg av Patrick »

daniel_s skrev:En riktigt bra förare klarar nog av att köra riktigt mjukt med bara tre olika lägen (0, nästan full fart och svag broms).
Jovisst räcker det om man kör som du beskriver, men de flesta som endast använder 3 lägen verkar köra 0. full fart och full broms - och det är en stor skillnad mot din beskrivning.

Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
daniel_s
Inlägg: 14429
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Körteknik

Inlägg av daniel_s »

Patrick skrev:Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
Om man kan köra mjukt med Cx så kan man köra mjukt med C20. Om det (rent hypotetiskt) finns någon förare som inte kör mjukt med C20 så körde den föraren nog inte mjukt med Cx heller.
Användarens profilbild
Patrick
Inlägg: 877
Blev medlem: tisdag 20 augusti 2002 22:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Re: Körteknik

Inlägg av Patrick »

daniel_s skrev:
Patrick skrev:Undrar om det inte är många av den "gamla" gänget som har Cx körningen i ryggmärgen, det är ändock lite annorlunda med tyristorkörspak och den gamla typen som inte tillät steglös uppkoppling.
Om man kan köra mjukt med Cx så kan man köra mjukt med C20. Om det (rent hypotetiskt) finns någon förare som inte kör mjukt med C20 så körde den föraren nog inte mjukt med Cx heller.
Nja, jag kommer ihåg när C20 kom hur ryckigt det gick innan folk lärde sig den annorlunda körstilen. Fick höra många kommentarer från trafikanter när man åkte som passagerare som undrade varför de "nya fina" tågen gick så ryckigt. Har blivit mycket bättre nu!
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

Återanvänder tråden, även om den sedan länge lämnat ämnet;

Hur är det egentligen med blandade tåg, får uppgraderade vagnar gå med klistermärkeslösa? SL-sidan i Metro påstod också att de fick de inte.

Såg 2045 Ellen gå omärkt mitt i ett tåg, men det kanske bara är att klistermärkena börjar "ramla" av, alla vagnarna [på grön] är väl antagligen redan uppgraderade?
Skriv svar