daniel_s skrev:Tillåt mig att lansera en okonventionell teori:
Problemet med vissa arbeten är att de är TRÅKIGA! Därför är det mycket viktigare att lägga pengarna på att se till att rätt person har rätt jobb än att spä på med en massa "lyx" (som egentligen borde vara självklarheter, är det bäst att tillägga) i avtalen som att man ska kunna sova mellan turerna osv.
Ja, dagens rätt oflexibla arbetsmarknad underlättar ju inte precis för folk som har tråkigt på jobbet att byta jobb.
Dessutom har många arbetsgivare missat den stora vikten av att folk ska ha roligt på jobbet.
När de dessutom läst på nåt om att skapa gemenskap bland de anställda så väljer de ofta nån sån aktivitet som man redan i skolan sett att den enar massan och mobbar enstaka, typ t.ex. sport, friluftaktiviteter och annat med fysiska prestationer, eller något där t.ex. civilstånd, ålder eller liknande är klart avgörande för hur man passar in...
daniel_s skrev:Sen tycker jag personligen att såväl tio som elva timmar mellan två jobb är alldeles för lite. Ska man ändå jobba dygnets alla timmar är det nog mycket bättre om man eftersträvar att skapa mellanrum på 17-18 timmar mellan jobben, vilket stämmer mycket bättre med kroppens naturliga dygnsrytm. Detta medför naturligtvis att de sammanhängande ledigheterna blir kortare men det kan man kanske stå ut med om man är pigg när de börjar.
Det beror också på hur långa arbetspass man har. Jag skulle säga att om man inte har nån pendlingstid att tala om så räcker 11 timmar riktigt bra. Har man 2*30min pendlingstid är väl 12 timmar egentligen bättre.
Däremot bör man som du säger tänka på vad som är naturligt för kroppens dygnsrytm.
Man kan ju faktiskt jobba t.ex. 06-14 och 11-19 varannan dag och både uppfylla den här 11timmarsvila-regeln och dessutom kunna hålla en fast dygnsrytm på sömnen.
I andra skiftarbeten där man inte alls behöver ha samma goda säkerhet (t.ex. plocka med småsaker på ett löpande band) så kan man ha enstaka pass som är 12 timmar långa och köra 12 timmar vila mellan dem. Klart praktiskt sätt för att få fler helger lediga om man jobbar på ett ställe där arbetet hålls igång på helgerna.
Jag har sett exempel på helt vansinniga skiftarbetstider, där två grupper jobbat "tvåskift", varannan vecka 0530-14 och varannan vecka 14-23:20, och sedan har en tredje grupp jobbat ständig natt 23:20-05:30. Här var lönesystemet utformat så att OB-tillägget var högre nattetid, och för att få ungefär samma lön för båda grupperna så tvingades alltså de som jobbade tvåskift till arbetstider som förstör alla former av en kontinuerlig dygnsrytm. Just det här svenska att "alla ska ha lika lön" var viktigare än folks hälsa. Dessutom var det sämre beläggning med folk på nattskiftet än på tvåskiften, vilket i sig kan ses som motiv nog att ändra så att arbetstiderna blir vettigare och nattskiftet kanske får högre lön för att göra det mer attraktivt.