Övertid

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:Gäller inte fortfarande AB(A)-SL eller något derivat därav för busstrafiken i Stockholm? (I det avtalet fastställs 10 timmar som utgångsregel)
NEJ NEJ NEJ....

SL som THM har inget som helst med dagens avtal.

Idag finns det fyra olika avtal i busstrafiken inom SL området (i princip om vi undantar mkt små underentreprenörer typ Friströms och Björks samt operatörer på Närlinjetrafiken som ligger under Fjtn)

Busslink har ett avtal, Connex har ett avtal, Swebus har två avtal (Södertälje och Kallhäll som tillämpar Bussbranschavtalet och övriga områden som tillämpar det "gamla" röda avtalet.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:Gäller inte fortfarande AB(A)-SL eller något derivat därav för busstrafiken i Stockholm? (I det avtalet fastställs 10 timmar som utgångsregel)
NEJ NEJ NEJ....

Du kan hålla inne med de stora bokstäverna, det där vet jag väl. Det jag vill veta är om reglerna är väsentligt förändrade jämfört med det som stod i AB(A)-SL. Det lokala avtalet vid tunnelbanan är som jämförelse mycket likt AB(A)-SL i fråga om arbetstidsbestämmelser.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:
NEJ NEJ NEJ....

Du kan hålla inne med de stora bokstäverna, det där vet jag väl. Det jag vill veta är om reglerna är väsentligt förändrade jämfört med det som stod i AB(A)-SL. Det lokala avtalet vid tunnelbanan är som jämförelse mycket likt AB(A)-SL i fråga om arbetstidsbestämmelser.
Det enda avtalet som innehåller något som helst ifrån det avtal du nämner är Busslinks (som härstammar i rakt nedstigande led från gamla SL Buss)

Connex och Swebus avtal är deras rikstäckande avtal som härstammar från Linjebuss (privatavtalet) och SJ Buss/GDG (statliga avtalet)

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Är de helt väsensskilda i fråga om dessa bestämmelser (dyngsvila, omloppstid, övertid och liknande) eller har man gjort någon samordning?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:Tillåt mig att lansera en okonventionell teori:

Problemet med vissa arbeten är att de är TRÅKIGA! Därför är det mycket viktigare att lägga pengarna på att se till att rätt person har rätt jobb än att spä på med en massa "lyx" (som egentligen borde vara självklarheter, är det bäst att tillägga) i avtalen som att man ska kunna sova mellan turerna osv.
Ja, dagens rätt oflexibla arbetsmarknad underlättar ju inte precis för folk som har tråkigt på jobbet att byta jobb.
Dessutom har många arbetsgivare missat den stora vikten av att folk ska ha roligt på jobbet.

När de dessutom läst på nåt om att skapa gemenskap bland de anställda så väljer de ofta nån sån aktivitet som man redan i skolan sett att den enar massan och mobbar enstaka, typ t.ex. sport, friluftaktiviteter och annat med fysiska prestationer, eller något där t.ex. civilstånd, ålder eller liknande är klart avgörande för hur man passar in...
daniel_s skrev:Sen tycker jag personligen att såväl tio som elva timmar mellan två jobb är alldeles för lite. Ska man ändå jobba dygnets alla timmar är det nog mycket bättre om man eftersträvar att skapa mellanrum på 17-18 timmar mellan jobben, vilket stämmer mycket bättre med kroppens naturliga dygnsrytm. Detta medför naturligtvis att de sammanhängande ledigheterna blir kortare men det kan man kanske stå ut med om man är pigg när de börjar.
Det beror också på hur långa arbetspass man har. Jag skulle säga att om man inte har nån pendlingstid att tala om så räcker 11 timmar riktigt bra. Har man 2*30min pendlingstid är väl 12 timmar egentligen bättre.

Däremot bör man som du säger tänka på vad som är naturligt för kroppens dygnsrytm.

Man kan ju faktiskt jobba t.ex. 06-14 och 11-19 varannan dag och både uppfylla den här 11timmarsvila-regeln och dessutom kunna hålla en fast dygnsrytm på sömnen.

I andra skiftarbeten där man inte alls behöver ha samma goda säkerhet (t.ex. plocka med småsaker på ett löpande band) så kan man ha enstaka pass som är 12 timmar långa och köra 12 timmar vila mellan dem. Klart praktiskt sätt för att få fler helger lediga om man jobbar på ett ställe där arbetet hålls igång på helgerna.

Jag har sett exempel på helt vansinniga skiftarbetstider, där två grupper jobbat "tvåskift", varannan vecka 0530-14 och varannan vecka 14-23:20, och sedan har en tredje grupp jobbat ständig natt 23:20-05:30. Här var lönesystemet utformat så att OB-tillägget var högre nattetid, och för att få ungefär samma lön för båda grupperna så tvingades alltså de som jobbade tvåskift till arbetstider som förstör alla former av en kontinuerlig dygnsrytm. Just det här svenska att "alla ska ha lika lön" var viktigare än folks hälsa. Dessutom var det sämre beläggning med folk på nattskiftet än på tvåskiften, vilket i sig kan ses som motiv nog att ändra så att arbetstiderna blir vettigare och nattskiftet kanske får högre lön för att göra det mer attraktivt.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:Är de helt väsensskilda i fråga om dessa bestämmelser (dyngsvila, omloppstid, övertid och liknande) eller har man gjort någon samordning?
Avtalen är olika, ja.

Det väsentliga är att två av avtalen från början är rena landsbygdsavtal som fått en del tillägg.

Det nya BBA innehåller "valda" delar från de tre gamla huvudavtalen.

Förutom avtalen och gamla ATK ligger EU:s regler och lurar i vassen, dessa tillämpas på trafik där linjer överstigande 50 km ingår (ett fåtal inom Sthlms län men de finns där) Dessa regler är inte dipositiva utan gäller "över" avtalet.

Här gäller då följande:

Vilotid
Dygnsvila under en 24-timmarsperiod
11 timmar
9 timmar reducerad vila får tas 3 gånger
per vecka. Den reducerade tiden ska kompenseras
före nästa veckas slut.
12 timmar. Dygnsvilan får delas upp i som mest
3 perioder, ingen kortare än en timma och den
sista på minst 8. Summan av perioderna ska
vara minst 12 timmar.
En ny 24-timmarsperiod påbörjas alltid efter
dygnsviloperiod på minst 8 timmar.

Veckovila 45 timmar
36 timmar reducerad vila på förarens hemort
24 timmar reducerad vila på annan ort
Reducerad veckovila ska kompenseras.
Efter maximalt 6 perioder av daglig körtid ska föraren
ha en godkänd veckovila, normalt på 45 timmar sammanhängande.
Veckovilan kan förkortas till 36 timmar om vilan tas
ut på den ort där fordonet normalt är stationerat eller på
förarens hemort. Om vilan tas ut på annan ort kan den
förkortas till 24 timmar.
Varje minskning ska kompenseras med motsvarande
vilotid, senast tredje veckan efter avkortning. Denna kompensation
ska läggas i en följd tillsammans med en annan
viloperiod om minst 8 timmar.

//Lars
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

mats skrev:
daniel_s skrev:Tillåt mig att lansera en okonventionell teori:

Problemet med vissa arbeten är att de är TRÅKIGA! Därför är det mycket viktigare att lägga pengarna på att se till att rätt person har rätt jobb än att spä på med en massa "lyx" (som egentligen borde vara självklarheter, är det bäst att tillägga) i avtalen som att man ska kunna sova mellan turerna osv.
Ja, dagens rätt oflexibla arbetsmarknad underlättar ju inte precis för folk som har tråkigt på jobbet att byta jobb.
Dessutom har många arbetsgivare missat den stora vikten av att folk ska ha roligt på jobbet.

När de dessutom läst på nåt om att skapa gemenskap bland de anställda så väljer de ofta nån sån aktivitet som man redan i skolan sett att den enar massan och mobbar enstaka, typ t.ex. sport, friluftaktiviteter och annat med fysiska prestationer, eller något där t.ex. civilstånd, ålder eller liknande är klart avgörande för hur man passar in...
daniel_s skrev:Sen tycker jag personligen att såväl tio som elva timmar mellan två jobb är alldeles för lite. Ska man ändå jobba dygnets alla timmar är det nog mycket bättre om man eftersträvar att skapa mellanrum på 17-18 timmar mellan jobben, vilket stämmer mycket bättre med kroppens naturliga dygnsrytm. Detta medför naturligtvis att de sammanhängande ledigheterna blir kortare men det kan man kanske stå ut med om man är pigg när de börjar.
Det beror också på hur långa arbetspass man har. Jag skulle säga att om man inte har nån pendlingstid att tala om så räcker 11 timmar riktigt bra. Har man 2*30min pendlingstid är väl 12 timmar egentligen bättre.

Däremot bör man som du säger tänka på vad som är naturligt för kroppens dygnsrytm.

Man kan ju faktiskt jobba t.ex. 06-14 och 11-19 varannan dag och både uppfylla den här 11timmarsvila-regeln och dessutom kunna hålla en fast dygnsrytm på sömnen.

I andra skiftarbeten där man inte alls behöver ha samma goda säkerhet (t.ex. plocka med småsaker på ett löpande band) så kan man ha enstaka pass som är 12 timmar långa och köra 12 timmar vila mellan dem. Klart praktiskt sätt för att få fler helger lediga om man jobbar på ett ställe där arbetet hålls igång på helgerna.

Jag har sett exempel på helt vansinniga skiftarbetstider, där två grupper jobbat "tvåskift", varannan vecka 0530-14 och varannan vecka 14-23:20, och sedan har en tredje grupp jobbat ständig natt 23:20-05:30. Här var lönesystemet utformat så att OB-tillägget var högre nattetid, och för att få ungefär samma lön för båda grupperna så tvingades alltså de som jobbade tvåskift till arbetstider som förstör alla former av en kontinuerlig dygnsrytm. Just det här svenska att "alla ska ha lika lön" var viktigare än folks hälsa. Dessutom var det sämre beläggning med folk på nattskiftet än på tvåskiften, vilket i sig kan ses som motiv nog att ändra så att arbetstiderna blir vettigare och nattskiftet kanske får högre lön för att göra det mer attraktivt.
De sk. Oslosystemen Hel o halv oslo som var vanligt förekommande (och förekommer även idag) i Sthlm (Hel oslo bara i tunnelbanan, halv både på buss o tunnelbana) var/är ännu "hårdare" för kroppen.

Hel oslo innebär att på fyra arbetsdagar går du från sen kvällstjänst (ca 20,00-03,00) till tidig morgontjänst (ca 04,30-12,00), på halv oslo sker denna "vandring" under 2 fyrdagars perioder med en fridag i mitten.

Hel oslo kunde/kan pga arbetstidsreglerna för vägtransport inte tillämpas i busstrafiken.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Men det jag undrade över var vad som gäller enligt avtalen; kör- och vilotidsreglerna är ju sällan hårdare än avtalens bestämmelser.

(PS. Ovanstående som kommentar till inlägg nr 25 i tråden.)
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:Men det jag undrade över var vad som gäller enligt avtalen; kör- och vilotidsreglerna är ju sällan hårdare än avtalens bestämmelser.

(PS. Ovanstående som kommentar till inlägg nr 25 i tråden.)
Nu räknade jag inte inläggen tyvärr men visst förekommer det att avtalet stipulerar mildare krav än vad lagens bokstav (EU) gör.

Vi talar då endast om vägtransport.

Ett exempel utan att behöva gå in i detaljer (den som är intresserad kan ju alltid hämta hem de olika avtalen och de olika arbetstidsbestämmelserna och jämföra)

I ATK för vägtransport stadgas max 6 timmars arbete innan "matrast" på minst 30 min, i de flesta kollektivavtal på bussidan har man en passlängd på max 5 timmar.
Däremot stadgar EU max "körtid" 4tim 30 min varefter föraren ska ha/ha haft minst 45 min "rast" som dock inte behöver vara i följd utan kan delas upp på 3 (tre) 15 min raster som måste vara avklarade i sin helhet (45 min) innan ett nytt 4 tim 30 min körtidspass kan påbörjas.

Där är avtalet snällare till viss del.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

JAG VET!!!!!!!!!

Min fråga är:

Vad gäller för dygnsvila hos respektive bussföretag i Stockholm?
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:JAG VET!!!!!!!!!

Min fråga är:

Vad gäller för dygnsvila hos respektive bussföretag i Stockholm?
Verksamma i kollektivtrafiken med SL som THM eller bussföretag i allmänhet?

Utan att kunna alla lokala överenskommelser tror jag mig kunna slå fast att ingen har kortare än 8 timmars nattvila oavsett vilket avtal vi talar om.

9 timmar är vad EU kräver i sådan trafik som faller under dess regler.

Grundnattvilan är i de avtal jag jobbat med 10 timmar (Ej EU) och annars 11 timmar, vid två tillfällen/vecka får avsteg göras ned till 8 (Ej EU) resp 9 timmar.

//Lars
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:Är de helt väsensskilda i fråga om dessa bestämmelser (dyngsvila, omloppstid, övertid och liknande) eller har man gjort någon samordning?
Avtalen är olika, ja.

Det väsentliga är att två av avtalen från början är rena landsbygdsavtal som fått en del tillägg.

Förutom avtalen och gamla ATK ligger EU:s regler och lurar i vassen, dessa tillämpas på trafik där linjer överstigande 50 km ingår (ett fåtal inom Sthlms län men de finns där) Dessa regler är inte dipositiva utan gäller "över" avtalet.

Här gäller då följande:

Vilotid
11 timmar
före nästa veckas slut.
vara minst 12 timmar.

Veckovila 45 timmar
Det där är ju skitdåligt!

Även om det nu faktiskt sker relativt få olyckor där bussföraren är vållande till olyckan så kan man väl lätt konstatera att bussförarna måste vara rätt trötta om man i praktiken använder sig av de här minimireglerna i nån som helst utsträckning, och då är det stor risk att bussföraren missar någon dumhet nån annan trafikant gör och ett olyckstillbud övergår till en ren olycka som bussföraren kunde undvikit.

Trafiksäkerhet handlar inte bara om att varje förare ska vara skärpt nog att inte juridiskt vara vållande till olyckor, det handlar allt också om att de grupper som är yrkesförare bör vara såpass på alerten att de märker andra kansigheter...
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:Vad gäller för dygnsvila hos respektive bussföretag i Stockholm?
Busslink, Connex och Swebus med avseende på trafik som bedrivs på uppdrag av SL!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

mats skrev:Även om det nu faktiskt sker relativt få olyckor där bussföraren är vållande till olyckan så kan man väl lätt konstatera att bussförarna måste vara rätt trötta om man i praktiken använder sig av de här minimireglerna i nån som helst utsträckning, och då är det stor risk att bussföraren missar någon dumhet nån annan trafikant gör och ett olyckstillbud övergår till en ren olycka som bussföraren kunde undvikit.
Bussförarna har i regel bättre bestämmelser i sina avtal och framförallt bättre tjänstgöringslistor överhuvudtaget. Problemet är större i lastbilstrafiken, där reglerna till att börja med efterlevs rätt dåligt överhuvudtaget, och vidare är rätt dåliga även om de följs. Exempelvis kan man ju köra så här:

Dag 1 8-17
Dag 2 4-13
Dag 3 00-9

osv och detta utan att ens tillämpa undantagen!

Summa summarum så kan man konstatera att det är rätt ointressant vad kör- och vilotidsreglerna säger för de är inte lämpliga att tillämpas ensamma. I godstrafiken med många småföretag har det dock gått så långt att minimibestämmelserna i praktiken blivit maxdito.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:Vad gäller för dygnsvila hos respektive bussföretag i Stockholm?
Busslink, Connex och Swebus med avseende på trafik som bedrivs på uppdrag av SL!
Ja då är det som jag skrev innan.

Utan att kunna alla lokala överenskommelser tror jag mig kunna slå fast att ingen har kortare än 8 timmars nattvila oavsett vilket avtal vi talar om.

9 timmar är vad EU kräver i sådan trafik som faller under dess regler.

Grundnattvilan är i de avtal jag jobbat med 10 timmar (Ej EU) och annars 11 timmar, vid två tillfällen/vecka får avsteg göras ned till 8 (Ej EU) resp 9 timmar.

//Lars
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

mats skrev:
Lars Ödlund skrev:
Avtalen är olika, ja.

Här gäller då följande:

Vilotid
11 timmar
före nästa veckas slut.
vara minst 12 timmar.

Veckovila 45 timmar
Det där är ju skitdåligt!

Även om det nu faktiskt sker relativt få olyckor där bussföraren är vållande till olyckan så kan man väl lätt konstatera att bussförarna måste vara rätt trötta om man i praktiken använder sig av de här minimireglerna i nån som helst utsträckning, och då är det stor risk att bussföraren missar någon dumhet nån annan trafikant gör och ett olyckstillbud övergår till en ren olycka som bussföraren kunde undvikit.

Trafiksäkerhet handlar inte bara om att varje förare ska vara skärpt nog att inte juridiskt vara vållande till olyckor, det handlar allt också om att de grupper som är yrkesförare bör vara såpass på alerten att de märker andra kansigheter...
Detta är i princip hårdare regler än de som gäller för lokaltrafik där gamla ATK + avtalet tillämpas.

Dvs 6 timmar innan rast (avtalet 5 timmar om ej lokalt undantag) och nattvila 10 timmar (8 timmar 2 ggr/vecka)

//Lars
Skriv svar